Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Nissan P12 -05 käynnistysongelmia - P1614

Aloittaja HenriMH, tammikuu 03, 2017, 19:07:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

HenriMH

Tänään teki pirssi temput. Meinasi käynnistyä mutta sitten jäi yskimään. Eli kaikki pyörii normaalisti mutta ei vaan starttaa.
Löytyy koodinlukulaite joka ilmoittaa koodin p1614. Internetin suuresta maailmasta selvitin että ajonesto haraa käynnistymisessä vastaan.
1. Mistä syystä yht äkkiä näin tapahtui?
2. Ohjekirjasta kyllä löytyy pinkoodi jolla saisi avaimen koodattua uusiksi, mutta onko tästä mitään hyötyä?
3. Voiko vikana ollakkin jokin muu mystinen ongelma?
Latasin akkua tunnin verran ja kokeilin uudelleen, ja taasen meinasi startata mutta sammui sitten parin sekunnin päästä (5min akku irti ilmeisesti nollaa tuon ajoneston alkuun)

Auttakaa toverit hyvät!

espi

Onko toista avainta kokeiltu?

Mahdollisesta ajoeston (N.A.T.S.) antenni vioittunut/likainen, se "valokehä" avaimenreiän ympärillä.

Rattiputken ympäriltä muovit irti, en muista saattavat olla parilla ruuvilla kiinni, sen jälkeen pääseekin itse tuon antennin kimppuun.

HenriMH

Molempaa avainta on kokeiltu, ja kiitos vinkistä antennin suhteen, pitää se vilkasta.

Desperate child

#3
Tuota ihmettelen että jää yskimään, mulla ei ainakaan P12 Primera anna edes startata jos on ajonesto päällä, ja sen mitä oon noista manuaaleista tutkinut niin olen ymmärtänyt että niin sen kuuluu ollakin (monet muut autot antaa startata, mutta ei anna bensaa jos ajonesto ei oo tunnistanut avainta.) Vai ymmärsinkö oikein tuon yskimisen? Ja toi  vikakoodi tulee aina takasin vaikka sitä yrittää nollata? Auton omassa käyttöohjekirjassakin on ohje millä voi yrittää, toiminut ainakin itellä joka kerta 1614 vikakoodiin. En muista miten meni, mutta virtoja rämpättiin päälle ja pois muutaman kerran.. Tosin se ohje ei poista muistista sitä vikakoodia, mutta jotenkin opettaa vanhan avaimen uudelleen. Mutta on siis "kevyempi opetus" kuin autoliikkeessä lukijalla tehtävä.
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

Jylppy

#4
P1614:
IMMU cannot receive the key ID signal.

Mulla ainakin P12 teki silleen, että ensin ei startannut lainkaan, ja vähän aikaa kun avainta käänteli virtalukossa eestaas, niin alkoi startata muttei käynnistynyt. Alla olevalla ohjeella käynnistyi, eikä vika tullut enää mun aikana. Tuli tuo johtosarjakin ostettua kaiken varalta, vaikken sitä sitten koskaan tullut vaihtaneeksikaan.



Lainaus käyttäjältä: Jylppy - tammikuu 12, 2016, 18:01:47
Kuulostais NATS:in (=ajoneston) tyyppivialta, tätä voi kokeilla:

- Rattiakselin muovit irti
- Virtalukon kupeessa olevan NATS-anturin boksin valkoinen liitin irti
- Kontaktisprayta liittimeen
- Liitin takaisin kiinni
- Muovit takaisin paikoilleen
- Auto käyntiin ja kovaa ajoa

Jos ei tuolla tokene, niin sitten merkkiliikkeestä hakemaan virtalukon lähellä olevan tunnistimen ja NATS-IMMU boksin välinen johtosarja (näitä on vaihdettu useampaan P12 primeraan/N16 almeraan juuri tästä syystä), osanumero 24168-BN00A. Hinta oli muistaakseni jotain 60€ luokkaa.

Lisää aiheesta NPOC:n sivuilta (englanniksi):

http://www.npoc.co.uk/forum/nissan-primera-p12-nats-problem-urgent-please_topic47690.html

L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

HenriMH

Kiitos jälleen kattavasta apupaketista, näillä eväillä lähden kokeilemaan. Palaan astialle kun asiaan on tullut jotain selkoa.
Tästä avaimen uudelleen koodaamisesta lueskelin jo jotain, eli ainakin kannattaa testata :)

HenriMH

Miten tuo suoja oikein irroitetaan? 2 ruuvvia löysin jotka lähti nätisti irti. Toisten ruuvien kohdalla onko sinetti?
Onko ruuveja monta?

HenriMH

Renkkasin tuon avaimen uudelleen ohjelmoinnin. Nyt on sit P1610, P1612 ja P1212
Toi P1610 taitaa olla vakavin, ilmeisesti jokin suoja napsahti ja kojelaudan kaikki valot himmeni, vain auton lukkovalo vilkuttaa.

Jylppy

Ei tainnut mennä avaimen koodaus oikein?

P1610:
LOCK MODE
NATS MALFUNCTION
When the starting operation is carried out five or more times consecutively under the following conditions, NATS will shift the mode to one which prevents the engine from being started.
- Unregistered ignition key is used.
- IMMU or ECM's malfunctioning.

P1612:
CHAIN OF ECM-IMMU
NATS MALFUNCTION
Communication impossible between ECM and IMMU (In rare case, "CHAIN OF ECM-IMMU" might be stored during key registration procedure, even if the system is not malfunctioning.)


P1212 ei sitten olekkaan NATSin koodi:

Trouble diagnosis name:
ESP/TCS/ABS communication line

DTC detecting condition:
ECM can not receive the information from ESP/TCS/ABS control unit continuously.

Possible cause:
- Harness or connectors (The CAN communication line between ECM and ESP/TCS/ABS control unit is open or shorted.)
- ESP/TCS/ABS control unit
- Dead (Weak) battery

L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

HenriMH

Joo, koodaus tais mennä vihkoon vaikka auto ilmoitti että kaikki ok. Voisko olla että siellä jotain vikaa on ;D
Nooh, huomenna taas jatkuu ihmettely ja tuumailu. Aina voi kiikuttaa Nissan huoltoon, mutta sitten pitääkin latoa satkuja pöytään.

Jylppy

Jos menet merkkiliikkeeseen, niin ota kaikki avaimet mukaan - saavat sitten koodattua kaikki kerralla, eikä tarvi jälkeenpäin mennä vara-avaimia koodauttamaan..
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

HenriMH

Kovat pakkaset tosiaan veti auton mielen matalaks ja halus ottaa viikon vapaata ajosta.
Ulkomilman lämpötilat kun laski (nousi?) -5 asteeseen niin taas pelittää molemmilla avaimilla ihan niinku mitään ei ois tapahtunut.
Voiko olla että bensaletkussa tukos tai sitten vaan tämä ajonestoliittimen kontaktihäiriö pakkasella teki temput.
Noh, toivotaan että talven kovat pakkaset ois siinä :)

espi

Lainaus käyttäjältä: HenriMH - tammikuu 09, 2017, 09:59:45
Kovat pakkaset tosiaan veti auton mielen matalaks ja halus ottaa viikon vapaata ajosta.
Ulkomilman lämpötilat kun laski (nousi?) -5 asteeseen niin taas pelittää molemmilla avaimilla ihan niinku mitään ei ois tapahtunut.
Voiko olla että bensaletkussa tukos tai sitten vaan tämä ajonestoliittimen kontaktihäiriö pakkasella teki temput.
Noh, toivotaan että talven kovat pakkaset ois siinä :)

Ajoesto ja pakkanen. Missä kunnossa akku on?
Ei kai tuo ajoesto pitäisi pakkasesta välittää, jos virtaa tulee sen verran että kone pyörii startilla tai sitten startti niin kulunut/likanen, ettei tahdo sen takia riittää enää virta muualle.

Desperate child

Mulla kanssa primeran ajonesto temppuillut eniten talvella, olisko joku -10 - -15 pakkas astetta ollut eniten oireita. Nyt ei ole tänä talvena taas temppuillut ollenkaan, mutta viime kesänä yllätti ja helteillä kerran teki chain of ecm- immu koodin, jota siis tekee aina kun temppuilee, mutta viime vuosina eniten siis talvella..
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

uffa

Joskus säikäytti kun kuullosti että olisi ketju mennyt poikki. Pyöri vaan "hervottomasti" startatessa.
Tarkastusten jälkeen varmaan minuutti sahaamista, niin lähti taas käymään.

HenriMH

Lainaus käyttäjältä: espi - tammikuu 10, 2017, 20:21:09
Lainaus käyttäjältä: HenriMH - tammikuu 09, 2017, 09:59:45
Kovat pakkaset tosiaan veti auton mielen matalaks ja halus ottaa viikon vapaata ajosta.
Ulkomilman lämpötilat kun laski (nousi?) -5 asteeseen niin taas pelittää molemmilla avaimilla ihan niinku mitään ei ois tapahtunut.
Voiko olla että bensaletkussa tukos tai sitten vaan tämä ajonestoliittimen kontaktihäiriö pakkasella teki temput.
Noh, toivotaan että talven kovat pakkaset ois siinä :)

Ajoesto ja pakkanen. Missä kunnossa akku on?
Ei kai tuo ajoesto pitäisi pakkasesta välittää, jos virtaa tulee sen verran että kone pyörii startilla tai sitten startti niin kulunut/likanen, ettei tahdo sen takia riittää enää virta muualle.

Akku tuli heti alkuun testattua ja lämpimässä ladattua laturilla täyteen, eli ei ollut siinä.
Osittain mysteeriksi tämä kyllä jää. Hämmennystä aiheuttaa se että vikakoodia p1614 ilmoitti.
Jos tämä vielä toistuu, niin pitää purkaa sen verran että pääsee käsiksi tuonne virtalukon sisälmyksiin ja sieltä ilmeisesti ajoneston kehän liitäntäjohdon puhdistaminen toimenpiteenä. Sitä ei siis tullut nyt tehtyä kun pelittää ja tuo purkaminen ilmeni hankalaksi.

shamrock

Lainaus käyttäjältä: uffa - tammikuu 11, 2017, 07:01:31
Joskus säikäytti kun kuullosti että olisi ketju mennyt poikki. Pyöri vaan "hervottomasti" startatessa.
Tarkastusten jälkeen varmaan minuutti sahaamista, niin lähti taas käymään.

Tuo lienee ollut ns liimaventtiili. Olitko just startannut auton kylmänä, käyttänyt hetken ja sitten sammuttanut? Ja seuraavalla käynnistyskerralla sitten nuo oireet.

AkiH

Liimaventtiili on tullut minullekin pari kertaa juurikin pienen siirron jälkeen. Jonkin verran lohkolämmitintä ja apuvirralla avustaen lähti käyntiin. Ei meinaa oikein oma akku piisata niin hyvin, että jaksaisi pyörittää käyntiin asti.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83