Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Auton museokatastus

Aloittaja knoj, tammikuu 03, 2017, 08:21:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ILVES-Joe

Hieno teko. Onneksi näitä harmaita arkiautojakin laitetaan museorekisteriin ettei vain sitä sportti tai luksus mallia.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Datsuuna

Onnittelut !
Omasta mielestä kylläkin museoautoja ovat vasta 70-luvun autot tietysti oma ikä vaikuttaa tässä asiassa paljon  :)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Datsuuna - helmikuu 01, 2017, 17:35:50
Onnittelut !
Omasta mielestä kylläkin museoautoja ovat vasta 70-luvun autot tietysti oma ikä vaikuttaa tässä asiassa paljon  :)

Ja kun minä aikoinaan MA-leimautin 73- ja 75-Datsunit, niin ne oli ihan liian uusia ;D
Eli kiinni siitä, mitä itse ajattelee, ja mitä vuotta eletään.
Todennäköisesti 10 vuoden päästä itketään, että minne nuo katosi, ja miksei kukaan tallentanut kun niitä vielä oli.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

knoj

Moni on kysynyt: Onko tuo jo museoiässä?
Tänään kävin mittauttamassa pakokaasut: CO%=0,15 , HC ppm vol=120. Ilmeisesti kone on kunnossa?
Nissan Sunny N13 3-oven HB 1986

micramies

Onnittelut :)
Mikä lie mutta 80-luvun autot tuntuu itsestä vielä aika "uusilta" museoautoiksi, niitähän pyöri vielä äskettäin liikenteessä vilisemällä vaikka onhan ne nyt jo 30-vuotta vanhoja. Kuitenkin 80-luvulla silloin 30 vuotta vanhat autot olivat 50-luvulta ja tuntuivat ehdottomasti museoautoilta. Liekö sitten ikäkysymys vai ovatko autot kehittyneet radikaalimmin 50-luvulta 80-luvulle kuin sen jälkeen? Näyttääköhän nuorempien silmissä esim. tuollainen -86 Sunny ehdottomasti museoautolta jos sen laittaa vaikka tämän päivän Pulsarin viereen?
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

knoj

Toisaalta voi kysyä, missä ovat tämän päivän autot 30  vuoden päästä? Uskoisin ettei niitä näy liikenteessä.
Nissan Sunny N13 3-oven HB 1986

cedricfan

Tämmöisenä 1962 syntyneenä pitää sanoa, että ei niitä 50-luvun autoja juurikaan näkynyt liikenteessä enää edes 70-luvulla.
Sitten 80-luvulla kun itse jo autoilin, oli 60-lukulaiset wanhaa antiikkia, ihan loppua lukuun ottamatta.
Eli niin se vaan menee, pitäisi itsekin päivittää ajatuksiaan vuosien kuluessa ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

AkiH

#67
Niin ne vain vuodet vierivät eteenpäin. Itse olen viime aikoina huomioinut sen, että hyväkuntoiset 90-luvun alun Nissanitkin alkavat olla vähissä. Tarkkailkaapa huviksenne minkä verran hyviä alkupään P10-Primeroita tai N14-Sunnyja enää tulee vastaan.

Lainaus käyttäjältä: micramies - helmikuu 01, 2017, 18:37:23
80-luvulla silloin 30 vuotta vanhat autot olivat 50-luvulta ja tuntuivat ehdottomasti museoautoilta. Ovatko autot kehittyneet radikaalimmin 50-luvulta 80-luvulle kuin sen jälkeen?
Ovat, näkeehän sen vaikka autojen perusrakenteita tutkimalla. 80-lukuisissa perusrakenteet alkavat olla melkolailla samantyylisiä kuin nykyisinkin, on etuvetoa, poikittaista moottoria ja itsekantavaa koria. Voisi ehkä sanoa, että rakenteensa puolesta "nykyauton" syntymäaika on tuolla 80-luvun puolella.

Ei se kehitys tarkemmin ajateltuna toisaalta ole kuitenkaan hidastunut siinä määrin kuin miltä voisi äkkiseltään vaikuttaa, painopiste vain on muuttunut ennemminkin moottori- ja turvatekniikan puolelle, ehkä myös mukavuusvarusteisiinkin. Vertaapa huviksesi 80-lukuista autoa ja nykyautoa keskenään ja huomioi onko noilla osa-alueilla tapahtunut suunnilleen saman verran kehitystä kuin esimerkkisi 50-lukuisista autoista 80-lukuisiin tapahtui perusrakenteen osalta?

Kasariautot ovat tällaisen 80-luvulla syntyneen mielestä juurikin niitä hienoimpia. :)
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

micramies

#68
Ehkäpä perusrakenteen samankaltaisuuden vuoksi 80-luvun autot tuntuvatkin vielä niin "uusilta" :) Vertailu on sikäli helppoa että ensimmäinen autoni oli 80-luvun auto (Mazda 323 -82) ja tällä hetkellä ajossa on viime vuonna hankittu Kia Rio. Molemmissa etuveto, poikittainen moottori, itsekantava kori, jne. ja eroavat turvavarustelun, painon, katalysaattorin, polttoaineen syöttölaitteiston ja elektroniikan puolesta toisistaan.
Kokoluokka on mielenkiintoinen asia kun kaiketi Mazda 323:sta pidettiin silloin alemman keskiluokan autona mistä nykyään puhutaan C-segmenttinä. Kia Rio on kuitenkin jopa vähän isompi ulkomitoiltaan kuin se Mazda ja Rio on kuitenkin vain B-segmentin auto nykyään.
Toisaalta vielä se -01 Micra mikä mulla oli niin oli selvästi pienempi vaikka sekin B-segmentin auto. Tosin K11 Micran suunnittelu lienee alkanut jo 80-luvulla kun 90-luvun alussahan se tuli markkinoille.

Itse olen syntynyt -74 ja 80-luvulla tosiaan mielestäni jo 70-luvun autot näyttivät "vanhoilta". Kai se takavetoisten rakenne näytti jo silloin niin paljon erilaiselta etuvetoisiin nähden. Muistan nähneeni 80-luvulla ehkä vanhimmillaan 60-luvun autoja, jotain Taunuksia tms. mutta aika harvassa nekin taisivat olla. Autot ovat tietysti muuttuneet myös kestävämmiksi aikojen saatossa.
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

cedricfan

Tuo varustelupuoli on todellakin iso juttu. Jopa Mersuun alkoi saada vasta 90-luvulla varusteita, jotka on tänään ihan arkipäiväisiä jo alemmassa luokassa.
Mutta hieman purnaan tuota rakennetta, vanhana Mini-kuskina. Yhtä vanha malli kuin minäkin, mutta kilpailijoilla kesti pitkään herätä ilman SOMEa ;D
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

AkiH

Ministähän se lähti. Lopullisesti suurin osa valmistajista taisi siirtyä etuvetorakenteeseen vasta 70-80-luvun kuluessa?

Lainaus käyttäjältä: micramies - helmikuu 01, 2017, 18:37:23Näyttääköhän nuorempien silmissä esim. tuollainen -86 Sunny ehdottomasti museoautolta jos sen laittaa vaikka tämän päivän Pulsarin viereen?

Annetaan tuon kysymyksen kohdalla kuvien puhua puolestaan. ;D Meni hieman aikaa näitä etsiessä.





Myönnetään, voi olla ehkä hieman kaukaa haettu vertailukohta tuo Juke, ainakin siihen Pulsariin verrattuna. ;)
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Datsuuna

#71
Niinhän se on tosiaan aina mennyt ja menee, että jokainen sukupolvi katsoo asioita omasta näkökulmastaan johon vaikuttaa aika jota on lapsena ja nuorena elänyt ja asiat joita on silloin nähnyt ja kokenut. Tämä ei tarkoita sitä, että pitäisi jämähtää paikoilleen vaan sitä että nuo asiat vaikuttavat kulloisenkin sukupolven maailman kuvaan. Oma Datsunini myytiin ensimmäiselle omistajalleen maaliskuussa 1975 jolloin itse olin toisella luokalla peruskoulussa itse olin matkustanut ensimmäiset elinvuoteni isän Simca Aronde 9:ssä vm.1955 vuoteen -73 saakka jolloin auto vaihtui Volkswagen Kuplaksi vm. 1964 nuokin molemmat autot ovat vielä tallessa ja täysin museorekisteröitävissä melko pienin remontein.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

AnttiA

Aika on siinä mielessä hieno laji, että mitä vanhemmaksi tulee sitä nopeammin se kuluu eli parikymmnetä vuotta eteenpäin niin Sunnytkin harvassa.
Sitten voi olla T-Foortin liikkeelle saajatkin tosi harvassa, kun ei niissä ole vikadiagnostiikkatöpseliäkään ja tietokoneella tuskin ruuveja ruuvaillaan.
Kyllä museoautomalli minusta toimii siinä mielessä, että aika paikkaa mahdolliset puutteet. Hienointa siinä on se, että näkee mitä joskus on ollut,
eikä sillä niin väliä onko se 30v vai 80v vanhaa, jos sitä ei ole itse nähnyt aiemmin. Eniten nyt mielestäni herkutellaan sillä kun itse on ollut 10-20 vuotias
ja muistaa miten tommosia näki tai mitä niillä (niissä?) tuli tehtyä.

Shamsa

Ei ne nykyautot ole niin vaikeita huoltaa, eikä niitä tietokoneella huolleta ;D
Samanlainen metallimöykky siellä konehuoneessa on kuin vanhemmissakin, se elektroniikka vain on siinä päällä hämäämässä ihmisiä ja ohjaamassa moottoria.

Moottori on aina moottori, mekaanisesti ei ole hirveitä muutoksia tapahtunut 70-80-luvun jälkeen.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

AnttiA

Niinpä samojahan sylinterit, männät, kampiakselit jne. ovat, lähinnä tuolla kommentillani tarkoitin sitä, että ei nykyään kovin paljon enää tehdä moottoreihin perusremontteja,
vaan suunnitellaankin ilmeisesti autot romuna kierrätettäväksi 10-15 vuotiaina. Tuon ymmärtää hyvin mm. juuri noiden elektroniikkavarusteidenkin takia, kun alkavat nikottelemaan
samoin päästöpuoleen vaikuttavat laitteet kustantavat vanhassa autossa lähes tolkuttomia jos ei itse pysty mitään tekemään. (vertaa vaikkapa hiukkassuodatin, kiihtyvyysanturit, tuulilasit "mausteilla" jne..)
Voisi vaikka koittaa arvailla montako moottorikoneistamoa löytyy 20v. päästä Suomesta?
Veikkaanpa, että ne liittyvät silloin viritys- ja kilpailutoimintaan ainakin aika moni.
Pienin huollon "vaihto-osa" alkaa lähentelemään vaihtomoottoria ;D
Autotehtaat varmaan haluaisivat, että uusitaan autokanta vaikka vuosittain. Viherpiippojen päästövaateet alkavat yllättävästi lähennellä samaa.

Toivottavasti me vanhojen ja museoautojen harrastajat saamme jatkaa harrastuksiamme ilman rikollisen leimaa ja tolkuttomia kustannuksia.

knoj

"Pienin huollon "vaihto-osa" alkaa lähentelemään vaihtomoottoria."
Näin oli ennenvanhaan kuplan kanssa.
Nissan Sunny N13 3-oven HB 1986

AnttiA

Vaihdoin kerran  kaverin kuplaan 80-luvulla "vaihtomoottorin" mikä löytyi vanhan huoltoaseman rasvamontusta, alla oli kuollut siili ja se
maksoi Kossupullon, kukaan ei tiennyt sen kuntoa, eikä mistä se oli sinne jäänyt.
Laskin öljyt pois ja pesin suodattimen, täytin halvinta öljyä koneeseen ja uudet "käytetyt" tulpat. Laitoin paikoilleen ja kukkui ja kävi
niin kauan kun alkuperäiseen tehtiin remppa. Sitten pari vuotta myöhemmin toiseen kuplaan sama kuvio.
Molemmissa rempoissa porattiin putket, uudet männät ja aarporattiin kampiakselin laakeripukit, niin ja kansiin pakoventtiilin uudet ylikokoohjurit
ja hyvä tuli. Vikakoodeja ei luettu eikä nollattu :D
Jaa niin myin sen "vaihtokoneen" viskipullolla eteenpäin olihan siihen investoitu öljyä ja tulpat.

OH2KV

Joo, ennenvanhaan sai laiskoille vaihtomoottoreita ja myös pienempiä yksittäisiä osia. Nykyään johtaa joku o-rengastiiviteen pettäminen huomattavasti isomman osakokonaisuuden vaihtoon. Jotakin sertifikaattikorjauksia.  Ja varaosa on entistä isompi osakokonaisuus nykyään. Tämä haastateltu nimeltä mainitsemattoman ajoneuvokonsernin edustajilta ja asentajilta. Rikkinäinen o-rengas=572€.

Taas hyvä syy olla kerhon jäsen, kun kerholla noita osia ON, ja paljon. Vieläkös oli 150Y lisävalomaskia suorakaidevaloille? 80-82 vuosimalliin.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Shamsa

Ajoneuvovalmistajat kutsuvat sitä modulaariseksi rakenteeksi.
Halvempi kasata, kalliimpi korjata.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

multsi

Mun käsittääkseni näissä tarkastajissa on melkoisia eroja. Tiedän esimerkiksi erään mr-rekatun kasari-civicin, jossa on kyllä muutamia täpliä ruostetta, ja muutakin sinällään ihan normaalia kulumaa, mutta näistä huolimatta mr-leima tuli ekalla yrityksellä.

knoj

Nissan Sunny N13 3-oven HB 1986