Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Auton museokatastus

Aloittaja knoj, tammikuu 03, 2017, 08:21:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

knoj

#30
"cedricfan" Olet aivan oikeassa.
Tuli mielenkiintoinen keskustelu aiheesta.
Taidan laittaa auton seisontaan odottamaan kevättä ja kesää, että hyttyset tulevat ja uudistavat vereni.
Nissan Sunny N13 3-oven HB 1986

AkiH

Tuo on ihan hyvä vaihtoehto, itsekin olen laitellut autoni talveksi seisontaan ja ajellut sitten kesäkuukaudet. Sillä lailla autoa voi laitella pikkuhiljaa paremmaksi ja nautiskella huoletta hyväkuntoisesta autosta, jossa näkyy hienoisia ajan kulun merkkejä. :)
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

dat

Ehkä tarvittaisiin se paljon puhuttu harrasteajoneuvoluokka. Jos museokatsastus on todella tuollaista nykyään.

En ymmärrä lainkaan sitä ajatusta, että museoauton pitää olla käytännöllisesti katsoen uutta vastaava. Mielestäni kaikenlaiset hyvässä ajokunnossa olevat ajoneuvot kelpaavat musointiin ja ovat historian kannalta jopa arvokkaampia kuin ne uutta vastaavat.

Jos muussa museoinnissa olisi sama periaate niin kansallismuseonkin saisi melkein tyhjentää.

Ehkä muutoskatsastan oman museodatsunini "tavalliseksi" autoksi ja laitan lasiin tarran "Tämäkin auto on pelastettu museoinnilta". Ja vaihdan siihen isomman koneen. Niinhän oli tapana silloin historiassakin noille autoille tehdä, jos vaan kone jostakin halvalla löytyi.


knoj

Lainaus käyttäjältä: dat - tammikuu 09, 2017, 19:39:29
Ehkä tarvittaisiin se paljon puhuttu harrasteajoneuvoluokka. Jos museokatsastus on todella tuollaista nykyään.

En ymmärrä lainkaan sitä ajatusta, että museoauton pitää olla käytännöllisesti katsoen uutta vastaava. Mielestäni kaikenlaiset hyvässä ajokunnossa olevat ajoneuvot kelpaavat musointiin ja ovat historian kannalta jopa arvokkaampia kuin ne uutta vastaavat.

Jos muussa museoinnissa olisi sama periaate niin kansallismuseonkin saisi melkein tyhjentää.

Siinä on ajatusta!

Kävin eilen illalla kysymässä,mitä saan tehdä Nissanin alkuperäisille alumiinivanteille, mitkä olen autoon hankkinut. Ajattelin putsata ja maalata ne ennenkuin laitatan uudet renkaat niihin. En saa maalata samalla värillä kuin auto, vaan pitää olla hopeaa tai harmaa väri, mitä nyt on vanteissa.
Eilen kokeilin puhdistaa ilmasuodattimen kannnen ja kovan hinkkauksen jälkeen se on kuin "uusi". Tänään jatkuu hinkkaukset muissa osissa. Onneksi on lämpöasteita ulkona.
En tiedä, onko kaikki museotarkastajat yhtä tarkkoja, mutta nämä kaksi oli kyllä pilkun*******a.
Nissan Sunny N13 3-oven HB 1986

Tero-75

Lainaus käyttäjältä: knoj - tammikuu 10, 2017, 08:20:00
En tiedä, onko kaikki museotarkastajat yhtä tarkkoja, mutta nämä kaksi oli kyllä pilkun*******a.
Liittymällä kerhon jäseneksi saat kerholta museotarkastuslausunnon puoleen hintaan, ja neuvot ilmaiseksi. Ja näitä neuvoja saa paitsi näin netissä niin myös henkilökohtaisesti esim kerhon kesäpäivillä sekä muissa mahdollisesti järjestettävissä tapahtumissa.
Siihen en osaa ottaa kantaa kuinka tiukkoja kerhon tarkastajat ovat mutta olettaisin heidän tuntevan Nissaneiden yksityiskohdat paremmin kuin suurin osa muista tarkastajista.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

knoj

Missäpäin Suomea kerhon tarkastajat löytyy?
Nissan Sunny N13 3-oven HB 1986

Shamsa

Koita nyt laitella ne mainitut paikat kuntoon, saat varmaan myös kerhon mr-tarkastajilta noottia jos siellä on ruosteisia/likaisia osia ;D

Tulee tästä topikista sinänsä mieleen keskustelut siitä että millä katsastusasemalla auto menee varmasti läpi ::)
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

knoj

#37
Aloitin putsaukset eilen ja käy juuri niin kuin pelkäsin, ymperöivät osat jää "loistamaan". Esim. moottorin lohkon ja koko moottoritilan pitäisi myös maalata. Vaatii että moottori nostetaan pois ja kaikki muut osat, etta pääsee maalaamaan kaikki paikat.
Kaiken kukkuraksi, autosta ei tule yhtään paremmaksi tai arvokkaammaksi. Harmittaa, ettei hyvin hoidettu auto voi säilyttää alkuperäisessä asussa (hyvin huollettu=huoltovihko sen todistaa, katsastettu kesäkuussa).
En kuitenkaan anna periksi.
Nissan Sunny N13 3-oven HB 1986

OH2KV

Ja kysymykseesi kerhon MA-tarkastajista: 3 kpl:
Karkkilassa
Myrskylässä
Koskenkorvalla.

Ja kerhoon liittyminen kannattaa muutenkin, en ole hetkeäkään katunut pian 10 vuoden jäsenyyttä. Jokaiselle se ensimmäinen kosketus vieraaseen yhteisöön on aina arvoitus, mutta voin vakuuttaa, että hyviä kokemusta kaikista omanlaisistaan ihmisitä. Kerhon varaosavarastoa ja kesäpäiviä mainitsemattakin.

Kerhon jäsenelle tämä keskustelufoorumi räjähtääkin sitten n. 5 kertaa laajempana sisällöltään. Ja On saatavana hienoja Datsun/Nissan aiheisia kerhotuotteita.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

cvan

itse en viitsi 100A.t museoida kun nuo kulut ovat aika pienet  vakuutus 80e vuosi käyttis222e vuosi yht302e vuosi sit kun kesällä ajelee niin kulut alle 150e, jos tuota ampeeria alkas laitaan museoon niin menis monen vuoden kulu rahat tuohon.on se ilman museorek. ihan sen aikakauden auton näköinen 8)

knoj

#40
Vähän aikaa on vierhtänyt. Moottori ja -tilan olen putsannut, maalannut ja pessyt. Tuli aika hyväksi. Kaikkei parasta, satuin löytämään semmoisen auttavaisen ihminen, mitä en olisi voinut kuvitellakkaan. Hänellä on tilaa ja osaamista. "Kyllä mä voin sua auttaa" mutta toisin kävi, minä yritin häntä auttamaan. Nyt on auto fiksattu, maalattu ja lakattu! Nyt odotan innolla maanantai-iltaa!
Nissan Sunny N13 3-oven HB 1986

micramies

Joko nämäkin Sunnyt ovat museoiässä, kylläpä aika rientää. Muistan vielä kun isän kanssa käytiin koeajamassa vuonna 1988 tuonvärinen uusi Sunny 1,6 SLX konttiperäversiona :)
Siistin näköisessä kunnossa on auto.
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

AkiH

Mainitsiko tarkistuksessa kapseleista mitään, ovat nimittäin pykälää vanhemmasta Sunnysta tai Cherrystä.

Siistiltä Sunnylta vaikuttaa. :)
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

knoj

Eivät huomauttaneet niistä. Siinä tapauksessa otan ne pois ja pelkillä vanteilla jatketaan. Se on selvä, että mikroskoopilla tarkastellen löytyy ania jostakin vikaa!?
Nissan Sunny N13 3-oven HB 1986

AkiH

Ei kai niitä välttämättä tarvitse pois ottaa, jos eivät ole niihin puuttuneet. Siistikuntoiset kapselithan nuo ovat, eivät sieltä erikseen silmiin pistä muuten kuin asiaan perehtyneelle.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Alppuu

Pyyhkijän varret pitää maalata..  ::)
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

knoj

Ja kaiken kukkuraksi huomasin juuri, että renkaissa ei ole japanilaista ilmaa enää 😢
Nissan Sunny N13 3-oven HB 1986

AnttiA


spetee

kopakan olone peli  :) oliko tässä vuosimallissa tuossa maskissa nissan merkkiä ja sitä NISSAN tekstiä tuossa maskin oikeassa alalaidassa?
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

AkiH

Näissä alkupään malleissa oli pelkkä teksti, logo tuli vasta faceliftin myötä.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

knoj

#50
 Täälläkin on asiantuntijoita, niin voisiko joku selittää minulle tyhmälle mitä tarkoittaa "säilytetty rakenteeltaan ja ulkoasultaan yksityiskohtia myöten alkuperäisenä, siis LÄHES sellaisena kuin se valmistuslinjalta tullessaan on ollut"?
Onko esimerkiksi sellainen, että autossa on ollut roiskeläppiä etupyörien takana ja ne on poistettu niin että ne kolme kiinnitysruuvia on jätetty paikalleen ja niitten alla pieni muovipala läpästä? Nyt olen kyllä poistanut ruuvit ja muovipalat ja tarkoitus on asentaa uudet (ei alkuperäiset, tuskinpa alkuperäisiä enää saa) tilalle. Olen melko varma, ettei tehtaalla ole asennettu roiskeläppiä olleenkaan, ei edessä eikä takana, että ne on asennettu täällä Suomessa.
No, maanantaina tämä selviää.
Nissan Sunny N13 3-oven HB 1986

AkiH

Meniköhän se tulkinta jotenkin niin, että täällä uutena myydyn auton pitäisi olla varusteiltaan sellainen kuin se on uutena vaadituilta varusteiltaan ollut? Koskisi silloin myös roiskeläppiä ja alustamassausta yms. Viisaammat varmaankin kertovat tarkemmin.

Eturoiskeläpistä saat parhaiten alkuperäistä vastaavat, kun teet ne suorasta roiskeläppäkumista. Omaani leikkelin vanhan mallin mukaan uudet kesällä. Alla kuva, jos siitä on jotain apua ja tuosta jotain selvää saa. Ovat tuollaiset hieman leveämmät, joita ei varmaankaan suoraan varaosaliikkeen hyllystä löydy.


Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

knoj

Kiitos vastauksesta. Ongelma ei ole saada roikeläpät paikalle, vaan onko tuo huomautus aiheellinen.

Olin aikanaan Kiinassa työssä ja yritimme saada moposkootterimme rekisteriin. Kuskimme (kiinalainen) meni paikalliselle viranomaiselle näyttämään mopon. Ei läpäissyt. Korjatkaa tämän ensin. Korjattiin, viranomainen keksi taas uuden asian. Korjatkaa.... En muista montako kertaa saatiin yrittää ennenkuin se meni katsastuksesta läpi. Ja mopo oli aivan uusi.
Joku sanoo, ettei tämä liity tähän asiaan. Mutta aina ovat tarkastajat huomauttanut eri asioista, ihan niin kuin kiinalaisetkin.
JK. Nyt on tuulilasipyyhkijän varret myös maalattu.  :)
Nissan Sunny N13 3-oven HB 1986

Mies

#53
Kyllä ne etuläpät tuohon kuuluu, ja väärät kapselit pistää kyllä heti silmään.

Ne läpät on hyvä olla jo senkin takia ettei renkaista lentävät kivet ja muu tavara syö helmoja ja kylkiä.

Etukilpi pistää silmään kun on aika kärsineen oloinen, uudet saa konttorilta parillakympillä...ei paha raha ja siistii ulkoasua kummasti.

Vielä kun näkis kuskinpuolen ja persuksen  ;)

Tuossa Akin pistämässä läppäkuvassa pilkistävä pillerikapseli ois se oikeenlainen, mullakin taitas pari olla nurkissa noita.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

AkiH

Pillerikapseli on SLX:stä, L ja LX olivat alunperin varustettu sillä pienellä ja kulmikkaalla napakupilla.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Mies

K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

AnttiA

Edelleen hieno peli.
Käsittääkseni saa olla (mielestäni pitääkin olla) sen aikakauden Suomessa tyypillisiä lisävarusteita. Roiskeläppiähän paranneltiin juuri kivenhakkaamien takia(esim. kuplan kiviset ja soraset).
Lisävaloja mm. huomiovaloista ja ajovalojen kahdennuksesta ei kohta kukaan tiedä mitään, rallirattia, lisämittareita, spoilereita, ilman ohjaimia, pakoputken päitä yms.

Itseäni harmittaa ettei ole tietääkseni museoitu 60..70-luvun ST-autoja (suunnistus- ja tarkkuusajo), joka oli hyvin suosittua taisi olla 200-300 kisaa vuodessa, koska itsekin tuli kisattua n. 50 kisaa vuodessa.
Varusteina huipuilla oli lisävalot edessä ja takana sekä vahva alustan panssarointi, sisällä kartanlukuvalot, trippimittarit (Halda pääosin) kaariakin löytyi ja mekaanista "snurraa" laskukoneena ym.
Auton museointi/museokatsastus on mielestäni kaksi jakoista siis semmoinen kun tehtaalta tuli tai semmoinen millä ajettiin sillä aikakaudella.

Toivottavasti herättää kommentteja, tarkoitettu sellaiseksi :D

knoj

#57
Jess, se meni läpi.
Eilen illalla oli tarkastajien suhtautuminen aivan erilainen kuin muutama viikko sitten, varmaan johtuen siitä, että he näkivät että autoa oli korjattu ja jynssätty. Kori oli osittain maalattu (muutama ruostepilkku ja yksi pieni lommo katossa), konehuone pesty, osia maalattu ja muutenkin siistitty.
Olin ollut siinä uskossa, niin kuin moni muu, ettei autolle saa tehdä mitään, kunhan se on siisti, ei mitään rikki eikä ole "tuunattu" ei alkuperäisillä osilla. Seuraava projekti, jos sellainen tulee, tulee olemaan huomattavasti helpompi.
Tässä yhteydessä pitää mainita erästä henkilöä joka teki maalauksesta niin hyvän, että tarkastajat jopa kehui. Minulle tuntematon ihminen jolle näytin auton ja meinasi ettei ole paha tapaus. "Voin kyllä auttaa sinua" ja käytännössä minä yritin auttaa häntä! En olisi uskonut, että näin auttavaista ihmistä löytyisi. Kun ilmoitin hänelle että auto meni tarkastuksesta läpi, niin vaikutti siltä, että hän oli yhtä iloinen kuin minä.
Nissan Sunny N13 3-oven HB 1986

AkiH

Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

AnttiA

HYVÄ, no hienohan se olikin.