Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Auton museokatastus

Aloittaja knoj, tammikuu 03, 2017, 08:21:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

knoj

Kävin eilen illalla näyttämässä Sunnyn museotarkastajille. Ei hyväksytty. Olin yrittänyt korjata muutaman kohtaa ulkopinnoissa, molemmissa ovissa oli ruostepilkkuja, katossa pieni lommo ja konepellissä pieni, pieni naarmu. Olin ostanut spraymaalia alkuperäisnumerolla, mutta se oli tietysti liian tumma (onhan auto jo 30 vuotta vanha ja maali vähän haalistunut) mutta toisessa liikkeessä skannasivat värin ja nyt on varmaan niin lähellä oikea kuin vain voi saada. Myönnän että korjaukset eivät ole 100% hyviä.
Mutta, ihmettelen konehuoneen huomautukset. Se on liutinaineella ja painepesurilla pesty. Huomautus tuli pissapojan täyttöputkesta, se on likainen, moottorin yläkiinnitys pitää korjata=maalata, jäähdyttäjän takana on kaksi pientä rautaputkea (en ole katsonut mitä ne siellä tekee) ne pitää maalata, kaikki pienet letkut ja vaijerit pitää putsata, ilmaputsarin kotelo pitää maalata, venttiilikopan pitää putsata jne, jne. Siisti, he sanoivat sisustuksesta, paitsi että siellä on sisätilan lämmitin."Pitääkö auton olla samannäköinen kaikkialla kuin se oli, kun se tuli kaupasta?", ja vastaus oli: Kyllä, niin laki sanoo. TÄTÄ SUURESTI IHMETTELEN, kuinka joku esine voi 30:n vuoden käytön jälkeen olla kuin kaupasta tullessa?
Nyt pitää vain odottaa, että ilmat lämpiää, siin kevääseen.
Nissan Sunny N13 3-oven HB 1986

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: knoj - tammikuu 03, 2017, 08:21:14"Pitääkö auton olla samannäköinen kaikkialla kuin se oli, kun se tuli kaupasta?", ja vastaus oli: Kyllä, niin laki sanoo. TÄTÄ SUURESTI IHMETTELEN, kuinka joku esine voi 30:n vuoden käytön jälkeen olla kuin kaupasta tullessa?

Ei pidä olla. Sellaiset varusteet, joita autossa olisi voinut olla silloin uutenakin on sallittuja. Mutta esim sen sisälämppärin tulee siis olla sieltä 80-luvulta, tätä tyyliä:
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Jylppy

Tässä museoauton määritelmä lyhyesti:

Museoajoneuvolta vaaditaan joko alkuperäistä vastaavaa kuntoa tai sitä, että ajoneuvo on entistetty asianmukaisesti. Mainituilla määritelmillä tarkoitetaan sitä, että museoajoneuvon tulee olla rakenteeltaan ja ulkoasultaan mahdollisimman tarkasti säilytetty sellaisena tai entistetty sellaiseksi kuin se oli ajoneuvon valmistuttua.

Ajoneuvon asianmukaisena entistämisenä voidaan pitää myös ajoneuvon konservointia, jossa alkuperäisyyden säilyttämisen lisäksi pyritään säilyttämään myös yksittäisen ajoneuvon historia. Konservoimalla entistetyn ajoneuvon kunto ei yleensä vastaa uuden ajoneuvon kuntoa ja "ajan patina" on sopivissa määrin säilytetty. Tällaisen ajoneuvon museoajoneuvotarkastuksessa tulee esittää konservointiselvitys museoajoneuvolausunnon allekirjoittavalle museoajoneuvotarkastajalle. Konservointiselvityksessä  tulee olla kirjattuna, millä menetelmillä ja missä laajuudessa konservointityö on tehty.



http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/22eea1a47022c67d8d2aee4458b0dc25/4751-Museoajoneuvon_hyvaksyminen_katsastuksessa.pdf

L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

cedricfan

"Museoajoneuvoksi hyväksyttävän ajoneuvon varusteilta vaaditaan, että ne ovat kulloisenkin ajoneuvon valmistumisaikakauden mukaisia. Edellä mainittu  kohta  koskee  myös  ajoneuvoon  tarjolla  olleita  lisävarusteita.  Jos poikkeuksellisen vanhaan tai harvinaiseen ajoneuvoon ei jotain tiettyä siihen kuuluvaa osaa ole saatavilla, eikä sitä pystytä valmistamaan, voidaan osa korvata tarvittaessa vastaavanlaisella aikakauden mukaisella osalla."

http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/22eea1a47022c67d8d2aee4458b0dc25/4751-Museoajoneuvon_hyvaksyminen_katsastuksessa.pdf

Tuossa sitten virallinen sovellusohje ;)

Jälkimmäisin virke on validi esim silloin, kun kaasutin joudutaan korvaamaan tuoreemmalla versiolla.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

knoj

Joo, kävin lukemassa, jo ennen tarkastusta, Trafin ohjeet. Tämähän tarkoittaa sitä, ettei mikään auto joka on ollut käytössä kauan ja pidetty hyvää huolta, menisi tarkastuksessa läpi ilman koko auton purkamista, kunnostusta ja uudelleen rakentamista. Kaikissa, mitä käyttää, näkyy käytön jälkiä. Ne raudat, mistä kirjoitin, ovat tuulettajan kiinnitysraudat. Onko sillä nyt niin väliä, etteivät ole aivan mustat? Tämähän on sitä pilkun********a!
Mulla oli aikaisemmin, jo ostaessa, museokatsastettu auto. Iloisena menin merkkitreffille, ja sieltä tuli kommenttia, että auton pitäsisi poista museorekisteristä. Kysyin miksi. "Tällä autotehtaalla ei ole ikinä ollut metallihoto kultaa siihen aikaan, edessä on seuraavan sukupolven auton nokkapelti (tupla valot) ja autossa on kokolattiamatto". Kävi ilmi, että aika uutena auto oli kolaroitu ja kunnostettu ja silloinen tarkastaja oli sitä mieltä, että kun auto on ollut tässä asussa yli 25 vuotta (oli silloin aikaraja) niin hän hyväksyy sen museoautoksi. Myin sen sitten muutaman vuoden jälkeen pois, kun sitä ei tullut käytettyä. Ilmeisesti museokulkuneuvoja hommataan vain siksi että niitä pidetään säilytyksessä koko ajan. "Joo, mulla on 5 autoa ja 10 moottoripyörää, mutta en käytä niitä juuri ollenkaan" Onko tämä museokulkuneuvon tarkoitus?
Nissan Sunny N13 3-oven HB 1986

cedricfan

Valitettavan monelle se on juurikin se, kerätä nurkkiin paljon kalustoa joilla voi sitten kehuskella.

Suurin hölmöys on kuitenkin siinä, että nyt MA-kalusto on kovin vaihtelevaa.
Jotkin organisaatiot vaativat nimenomaan uudelleenrakentamista, ja pilkulleen esitteiden mukaiseksi. Jotkut puolestaan hyväksyvät liiankin kuluneita ja muutettuja, ja saattaapa takana olla oma kaupallinen intressikin.
Jotkut ovat asiantuntijoita yhteen merkkiin, ja muista menee läpi kaikki, joka vaan näyttää hyvältä, koska ei näytetä omaa tyhmyyttä. Ja sitten on ikärasistit: näin uusi, näitähän on vielä käytössäkin, laitetaan siis niin paljon korjattavaa, ettei tule uudestaan.

Homma neni vaan hölmömmäksi nykyisellä systeemillä, jossa tarkastajaksi pantiin katsuri, joka on nyt käytännössä MA-organisaation kumileimasin, vaikka sillä piti saada nimenomaan harmonisoitua tasoa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Mike_

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - tammikuu 03, 2017, 09:20:36
Lainaus käyttäjältä: knoj - tammikuu 03, 2017, 08:21:14"Pitääkö auton olla samannäköinen kaikkialla kuin se oli, kun se tuli kaupasta?", ja vastaus oli: Kyllä, niin laki sanoo. TÄTÄ SUURESTI IHMETTELEN, kuinka joku esine voi 30:n vuoden käytön jälkeen olla kuin kaupasta tullessa?

Ei pidä olla. Sellaiset varusteet, joita autossa olisi voinut olla silloin uutenakin on sallittuja. Mutta esim sen sisälämppärin tulee siis olla sieltä 80-luvulta, tätä tyyliä:

Meillä on samanlainen lämppärilaite :) On muute tehokas peli.
180B sss -75

cedricfan

Tuohon aikaanhan ei ollut PTC-tekniikkaa noissa. Eli jos lämmitin oli 1200 watilla, niin se kanssa otti sen tehon. Nyt se antaa keskivertokeleissä vain max 1000 wattia ja täydet vasta -25°...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

knoj

#8
Sisätilan lämmitin ei ole se suurin ongelma, sen voi ottaa pois.
Konehuonen puoli on suurempi ongelma. Sieltä pitää ruveta irroittamaan ja maalaamaan osia. jos ne maalaa paikallaan, niin sotketaan vaan muut paikat. Se taas johtaa siihen että kun yksi osa on maalattu, niin sitten erottuu enisestään ne osat jotka ei ole maalattu. Ei kun lisää osia irti ja maalaukseen, jne, jne. Lopulta on koko konehuoneen kaikki osat irroitettava ja maalattava, ja auto ei siitä parane yhtään. Autolla on ajettu n. 126tkm ja huollettu säännöllisesti sekä katsastettu viime kesäkuussa. Teknisesti se on erittäin hyvässä kunnossa, ulkonäkö on vähän kärsinyt.
Eihän vanha ihminen "paklauksen" jälkeen nuorru yhtään, sama vanha ihminen on "pakkelin" alla.
Nissan Sunny N13 3-oven HB 1986

toukopouko

Mitens museokatsastus suhtautuu muutoskatsastettuihin autoihin? Esim, jos ois mallisarjan sisältä tehty tekniikanvaihto vakio-osilla, kuten N12 vaikka e13s -> e15et tms?
Varaosaraatoja:
3x T12 4x N12 2x WB11, N13, K11, N14, N15, B12, P11
Ikuisuusprojektit: N12x2, T12x2, F10,B11,S13
Käyttikset:
K12 ja E10

BA

#10
Lainaus käyttäjältä: knoj - tammikuu 04, 2017, 07:50:13
Sisätilan lämmitin ei ole se suurin ongelma, sen voi ottaa pois.
Konehuonen puoli on suurempi ongelma. Sieltä pitää ruveta irroittamaan ja maalaamaan osia. jos ne maalaa paikallaan, niin sotketaan vaan muut paikat. Se taas johtaa siihen että kun yksi osa on maalattu, niin sitten erottuu enisestään ne osat jotka ei ole maalattu. Ei kun lisää osia irti ja maalaukseen, jne, jne. Lopulta on koko konehuoneen kaikki osat irroitettava ja maalattava, ja auto ei siitä parane yhtään. Autolla on ajettu n. 126tkm ja huollettu säännöllisesti sekä katsastettu viime kesäkuussa. Teknisesti se on erittäin hyvässä kunnossa, ulkonäkö on vähän kärsinyt.
Eihän vanha ihminen "paklauksen" jälkeen nuorru yhtään, sama vanha ihminen on "pakkelin" alla.


Kun ohje on Trafin toimesta esillä, ja tännekin linkitetty, niin kuinka vaikea sitä on noudattaa? Olet ne kuitenkin myöntänyt lukeneesi.

Samasta jo aiemmin linkitetystä Trafin ohjeesta:

Lainaa
Museoajoneuvon korin, sisustusmateriaalien ja moottoritilan on oltava lähtökohtaisesti ehjiä (vähäiset korjausjäljet sallittuja) ja puhtaita. Museoajoneuvossa ei saa olla ulkoisesti tarkasteltuna näkyvillä syöpyneitä osia, näkyvää tai etenevää ruostetta, lommoja eikä maalipinnan selkeitä puutteita tai halkeamia. Maalauksen värisävyn tulee olla ajoneuvon aikakauden mukainen. Em. vaatimuksista voidaan kuitenkin vähäisissä määrin poiketa, kun kyseessä on huomattavan vanha konservoitu ajoneuvo.

Täyttyykö ehdot? -Ei.
Ruostuneiden osien osalta tuntuvat olevan sentään koko maassa tarkastajat aika yksimielisiä, näkyvillä ruostetta ei saa olla.


Itselläni on 20tkm ajettu, vuosimalliltaan vuoden vanhempi museokatsastuksen pelkin kehuin läpäissyt ajoneuvo. Siitäkin piti siivota yksi osa konehuoneesta, eikä sekään hyppää silmille millään tapaa muusta. Ja sekin täytyi irrottaa kahdella pultilla, siivota irtoruoste, upottaa hetkeksi happoon ruosteenpoistoksi, pohjamaalata, pintamaalata ja kiinnittää takaisin. Aikaa meni kaikkineen max tunti töihin, kuivumiset ja hapottelun odottamiset muutama tunti päälle. Ja tämä täytyminen oli vain ja ainoastaan mukavaa puuhastelua.

Yli 100tkm ajettu auto ei kuitenkaan mene kategoriaan erityisen vähän ajettu ja hyvin säilynyt, vaikka nykymittapuulla se onkin vähän. Ja osat ovat yleensä kiinni ruuveilla/pulteilla/muttereilla, joten ne myös irtoavat. Yksittäisen osan paikallaan meikkaus on yleensä vain valohoitoa ja ranetusta, eikä korjaus kestä edes seuraavaan katsastukseen asti.

Ja kyllä, museoesineet kuuluvat mielestäni museoon oli kyse sitten Kansallismuseosta tai yksittäisen harrastajan yksittäisestä museoesineestä. Ei käyttötavaraksi. Se on museoajoneuvon idea, vain ja ainoastaan säilyttää historiaa, sitten vaikka piilossa suurelta yleisöltä. Ei pitää niitä autoja päivittäisessä liikenteessä.



Ja N12 E13S ei mene E15ET:llä läpi museokatsastuksesta. Runkonumeron kirjainalku kavaltaa väärän tekniikan. Moottori täytyy olla saman mallinen millä se on tehtaalta lähtenyt.

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: toukopouko - tammikuu 04, 2017, 08:18:22
Mitens museokatsastus suhtautuu muutoskatsastettuihin autoihin? Esim, jos ois mallisarjan sisältä tehty tekniikanvaihto vakio-osilla, kuten N12 vaikka e13s -> e15et tms?

Periaatteena on että ei kuulu museoajoneuvoon. Mutta tarkemmin asia selviää tuosta Trafin ohjeistuksesta. Se kannattaa oikeesti lukea.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

knoj

Museoajoneuvossa ei saa olla ulkoisesti tarkasteltuna näkyvillä syöpyneitä osia, näkyvää tai etenevää ruostetta, lommoja eikä maalipinnan selkeitä puutteita tai halkeamia.
Onko se ulkoisesti tarkastettuna, kun konepelti aukaisee ja konehuonetta ruvetaan tarkastamaan oikein "suurennuelasin" kanssa?
Nissan Sunny N13 3-oven HB 1986

BA

Otahan lainaamasi kohta alusta saakka. Myös edellinen lause, joka alkaa: "Museoajoneuvon korin, sisustusmateriaalien ja moottoritilan" Ulkoisesti, tarkoittaa että rakenteita purkamatta.
Ruoste on ruostetta eikä kuulu museoajoneuvoon. Ainoa asia josta tarkastajat ovat yksimielisiä.

Henkilökohtainen mielipiteeni on että on silkkaa laiskuutta olla laittamatta tuollaisia mitättömän pieniä asioita kuntoon. Museoajoneuvon pelkkä tekninen kunto ei riitä, kuten tavallisella autolla katsastuksessa. Auton pitää olla kunnossa myös esteettisesti, ja vielä tarkentaen sellaisessa asussa kuin uutenakin.

knoj

Huomaan vasta nyt, että olen ymmärtänyt asiat museoajoneuvosta aivan väärin. Katsastetaan kulkuneuvo museoajoneuvoksi ja pannaan naftaliiniin. Korkeintaan joka toinen (tai neljäs) vuosi ulkoilutetaan. Onko tarkoitus tämä? Onko siitä mitään iloa kenellekään? Paitsi omistajalle: voi kehua, että mullakin on näitä museokulkuneuvoja aika monta (vaikken niitä käytä)
Nissan Sunny N13 3-oven HB 1986

toukopouko

Tai sitten juusto katolle ja tienaamaan, kuten esimerkiksi: http://retrotaksi.fi  :)
Varaosaraatoja:
3x T12 4x N12 2x WB11, N13, K11, N14, N15, B12, P11
Ikuisuusprojektit: N12x2, T12x2, F10,B11,S13
Käyttikset:
K12 ja E10

Datsuuna

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - tammikuu 04, 2017, 09:32:27
Lainaus käyttäjältä: toukopouko - tammikuu 04, 2017, 08:18:22
Mitens museokatsastus suhtautuu muutoskatsastettuihin autoihin? Esim, jos ois mallisarjan sisältä tehty tekniikanvaihto vakio-osilla, kuten N12 vaikka e13s -> e15et tms?

Periaatteena on että ei kuulu museoajoneuvoon. Mutta tarkemmin asia selviää tuosta Trafin ohjeistuksesta. Se kannattaa oikeesti lukea.

Juuri siksi en ole omaa "Datsuunaa" edes ajatellut museokatsastaa
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Jylppy

Lainaus käyttäjältä: knoj - tammikuu 04, 2017, 14:12:48
Huomaan vasta nyt, että olen ymmärtänyt asiat museoajoneuvosta aivan väärin. Katsastetaan kulkuneuvo museoajoneuvoksi ja pannaan naftaliiniin. Korkeintaan joka toinen (tai neljäs) vuosi ulkoilutetaan. Onko tarkoitus tämä? Onko siitä mitään iloa kenellekään? Paitsi omistajalle: voi kehua, että mullakin on näitä museokulkuneuvoja aika monta (vaikken niitä käytä)

Nyt on kyllä pakko udella, mikä on se perimmäinen syy saada se sunny museorekisteriin?

Museoajoneuvolla on vuodessa 30 päivää ajoaikaa, eli aika paljon se siellä naftaliinissa jokatapauksessa on. Pakko on tosiaan vain parin (tai neljän) vuoden välein ulkoiluttaa konttorille ja takaisin.

Enkä kyllä ole yhtäkään museoauton omistajaa tavannut, joka olisi kehuskellut kalustollaan tai sen määrällä - ainakaan tämän kerhon osalta. Ja eihän se keneltäkään pois ole, vaikka jollakulla oliskin talli täynnä museoautoja.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

cedricfan

#18
Sen 30 vapaavalintaisen & ei peräkkäisen päivän etuhan on se, että voi ajaa vaikka joka viikonloppu muutaman kesäkuukauden ajan, kun normaalikuluilla siitä menisi koko ajan maksua.
Tosin uusi liikennevakuutuksien bonusjärjestelmä laski sen suhteen kuluja oleellisesti, nyt saattaa selvitä jo parilla satasella kesästä, jo alle kympin per päivä...
EDIT: siis mukaan lukien kesän ns käyttömaksun

Ja ei niin täällä, mutta tuolla ns pussihousupiireissä noita kaluston hamstraajia & määrän vertaajia löytyy.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

AkiH

#19
Lainaus käyttäjältä: cedricfan - tammikuu 04, 2017, 17:07:03
Tosin uusi liikennevakuutuksien bonusjärjestelmä laski sen suhteen kuluja oleellisesti, nyt saattaa selvitä jo parilla satasella kesästä, jo alle kympin per päivä.
Hyvinkin alle parilla satasella, Sunnyn vakuuttaa minun tiedoillani ja syrjässä asumalla n. 90 €/vuosi. :)
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

knoj

Museoauto:Vakuutus 30-40/vuosi, ei veroja, katsastus joka toinen vuosi. Kulut hyvin pienet (n. 150/2vuotta).
Norm.auto: Vakuutus n. 160/vuosi, verot n. 230, katsastus joka vuosi. Yli 900/2vuotta.
Museoauton kuluilla ajaisi n. 6 vuotta "normaali" auton kuluilla.
Edellisellä kakkosautolla tuli 2 vuodessa n.6000 km. Silloinkin ajoin kesät skootterilla. Auto ei tulisi kokapäiväiseen käytöön. Sitä varten on toinen auto.
Mutta sitä en ymmärrä, että auton joka on 30 vuotta vanha, pitää  näyttää siltä kuin se olisi juuri tullut kaupasta.
Nissan Sunny N13 3-oven HB 1986

spetee

eikai tuossa pitäs olla mitään epäselvää. museorekisteröity auto kuuluukin olla juurikin kuin se on tehtaalta lähteny. muuten museoida vois kaiken "vähän ajettu suht siisti sisältä ja ulkoa" omaava ajoneuvo. ei todellakaan kannata olettaa että hyvin huollettu museoikäinen ajoneuvo menis museokatsastuksesta läpi sellaisenaan. ja sitä se vaatiikin että auto laitetaan vimosen päälle kuntoon eikä sinnepäin. ja se idea autoharrastuksessa on että joutuu näkemään vaivaa asioiden eteen ja että tehdään siisti KOKONAISUUS eikä esim pelkkä ulkokuori. ja hyvä vaan että ollaan tarkkoja mitä autoja päästetään museokatsastuksesta läpi. ja tämä on sitten minun oma mielipide  :)
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

Jylppy

Lainaus käyttäjältä: knoj - tammikuu 04, 2017, 17:57:33
Museoauto:Vakuutus 30-40/vuosi, ei veroja, katsastus joka toinen vuosi. Kulut hyvin pienet (n. 150/2vuotta).
Norm.auto: Vakuutus n. 160/vuosi, verot n. 230, katsastus joka vuosi. Yli 900/2vuotta.
Museoauton kuluilla ajaisi n. 6 vuotta "normaali" auton kuluilla.
Edellisellä kakkosautolla tuli 2 vuodessa n.6000 km. Silloinkin ajoin kesät skootterilla. Auto ei tulisi kokapäiväiseen käytöön. Sitä varten on toinen auto.
Mutta sitä en ymmärrä, että auton joka on 30 vuotta vanha, pitää  näyttää siltä kuin se olisi juuri tullut kaupasta.

Arvasinkin, että rahan takia tässä ollaankin nyt asialla..

Autoilu maksaa, ei varmaan tullut yllätyksenä kenellekkään. Museoautoilu maksaa vähemmän, mutta siinä on omat rajoituksensa - myös auton kunnon suhteen.

Museoauton pitää näyttää siltä, että olisi juuri tullut kaupasta (poislukien konservointi, joka on taas ihan oma juttunsa ja taiteenlajinsa). Ei sitä tarvitse ymmärtääkkään, mutta niin se vain nyt on - ei täällä foorumilla siitä kitiseminen muuta asiaa. Kohdista kritiikki oikealle taholle, ne museotarkastajat seuraavat lakia ja pykäliä - aika nopeasti tulee stoppi toimintaan, jos mikä tahansa auto saa hyväksynnän.

Jos haluat sen sunnyn museoleimaan, niin tee siitä sellainen että se kelpaa tarkastajille. Olishan se kiva, jos kaikki 30-vuotiaat käyttöautoina palvelleet vehkeet kelpaisivat museoon pelkän pesun jälkeen, mutta se vesittäisi kyllä melko huolella koko museoauto-idean. Ja kyllä valtio ja vakuutusyhtiöt alkaisivat suhtautumaan ihan eri tavalla verotukseen, vakuutusmaksuihin ja muihin maksuihin, jos joka toinen auto olisi museoauto-statuksella varustettu.

Ilmaisia lounaita ei ole olemassakaan.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

knoj

#23
Ihmisillä on erilaisia näkemyksä asioista. Eräällä tuttavalla on vanha amerikarauta joka on alkuperäisessä kunnossa, mutta hän ei missään tapauksessa pilaisi sitä museoautoksi. Esim. maali on sieltä täältä kulunut pois (siis EI ruosteen takia). Hän asensi cd-soittimen ja piilotti sen ja alkuperäisellä paikalla on edelleen alkuperäinen radio. Tämä auto on, minun mielestä, paljon arvokkaampi kuin museointi edellyttäisi.
Mikä on museoauto-idea?
Nissan Sunny N13 3-oven HB 1986

sössössös

Taltioida vanhoja autoja, sellaisina kuin ne ovat uutena olleet, tuleville sukupolville?

spetee

ei autoa ole mikään pakko museorekisteröidä ja säilöä, sen voi pitää normaalissa rekisterissä ja pitää siitä siltikin hyvää huolta. tai "käyttöentisöidä" kuten itse tein yhdelle datsunille. kävin kaiken täysin läpi, en lisännyt mitään turhia lippoja ja läppiä mutta parantelin alustaa ja lisäsin nykypäiväisiä mukavuuksia. ei puhettakaan että sitä autoa saisi enää museointikuntoista lukuisten muutosten takia  :D sillä sitten kesät ajelin ilman mitään museokäyttörajoittuksia kunnes myin sen pois.
osa on sitten sellaisia jotka on harvinaisen hyvässä alkuperäiskunnossa ja sehä on iha oma päätös mitä sille tekee, museoiko vai ei.  ei niitä autoja ole pakko museoida ja säilöä tallissa, niillä voi myös ajaa   :D kukin tekee niinku haluaa, osalle on kovaa katseltavaa jos museokuntoinen auto pilataan, osaa se ei hetkauta mitenkää  :)
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

ILVES-Joe

#26
Tässä joitain kuvia minun Sunnystä, oli ostaessa kohtuu hyvässä kunnossa mutta kyllä se työta vaati ennen museorekisteriin saamista.
http://ilvesjoe.nettigalleria.fi/main.php?g2_itemId=69

Museoajoneuvo nimikekin kertoo melko paljon millaisesta autosta on kyse, kyse EI ole "perussiististä" käyttö/harraste autosta vaan autosta joka on enemmän taltioitu ja säilytetään kuin käyttöpeli.

Auton ei tarvitse olla uusi ellei kysessä ole täysentisöinti, jolloin vaatimukset ovat tarkemmat.
"Hyvin säilynyt kunnnostamaton" on sellainen jossa sallitaan lievää kulumisen merkkejä mutta niihin ei missään tapauksessa ruosteläikät eikä repsottava kulunut sisustus kuulu. Kunto silloin pitää olla "huippusiisti".
Istuinsuojat sallitaan ehjien alkuperäisten penkkien päällä, suojilla ei peitetä rikkinäistä alkuperäistä verhoilua.

"Ulkoisesti alkuperäinen" koskee myös moottoritilaa, ohjaamoa ja matkatavaratilaa.

Sitten on käsite "reastauroitu", tuohon ei ole oikein selvää määritelmää mutta oma näkemys on että esim. Irwinin Jeep menisi levynkanessa olleessa kunnossa museorekisteriin restauroituna.
(Kyseinen auto kylläkin on nyt alkuperäisessä asussaan täällä Koskenkorvalla)
Restauroitu nimikkeellä hyväksytylle ei alkuperäiskunnossa olevalle autolle ptäisi olla jotain "suurta historiallista" taustaa että se onnistuisi, tuollainen perus sikalintta ei sitä ole.

Kerhon MR tarkastajat ovat varmasti tarkempia oman kerhokaluston suhteen kuin joku SAHK tarkastaja ja mielestäni sen pitääkin olla niin.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

OH2KV

Mainittakoon vielä, että kerhossa on 3 MA-tarkastajaa, ja kerhon jäsenmaksun maksaneet jäsenet saavat MA- lausunnosta noin 50% alennuksen SAHK- hintoihin verrattuna.

Itsehän en museoautoharrastaja ole, tänään tuli kuitenkin 1979 käyttöautoon katsastuksessa vuosi+3kk ajoaikaa. Huomautuksitta, muttei tuo MA-kuntoinen ole, on sanottavaa, vaikka väittäisin, että tekijämies voisi tehdä jopa museokuntoisen tuosta.

Mä vaan ajelen talvetkin tuolla, keväällä katsotaan paikkaustarvetta. Katsuri ja yksi asiakas sanoi, että ompa hyvässä kunnossa, ja jopa omasta mielestäni on paaaaaaljon laitettavaa.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: ILVES-Joe - tammikuu 04, 2017, 21:37:20Kerhon MR tarkastajat ovat varmasti tarkempia oman kerhokaluston suhteen kuin joku SAHK tarkastaja ja mielestäni sen pitääkin olla niin.

Mutta toisaalta eivät hylkää vääristä seikoista, kuten saattaa käydä silloin, kun asiantuntemus kohdistuu T-Voorttiin
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: sössössös - tammikuu 04, 2017, 21:01:22
Taltioida vanhoja autoja, sellaisina kuin ne ovat uutena olleet, tuleville sukupolville?

Jep, museoväen mukaan valitettavasti juuri noin. Ajoneuvoista pilataan niiden historia, jotta ne saataisiin palautetua tuohon alkuhetkeen. Vertauksena Mona Lisa pitäisi autona hioa ja maalata uudelleen jotta se kelpaisi museoon ;D
Monessa muussa maassa arvokkaampana pidetäänkin tasaista patinaa, joka ei tietystikään tarkoita rikkinäisyyttä tai likaisuutta. Mutta täällä kateuden ja sääntöjen Suomessa kun ei voi olla tulkinnan varaisuutta, niin mennään sitten pilkuntarkalla jeesustelulla.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV