Kirjoittaja Aihe: Almeran takajarrut (/käsijarru)  (Luettu 7955 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pta

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Almeran takajarrut (/käsijarru)
« Vastaus #30 : Heinäkuu 12, 2019, 02:22:15 »
Nyt tähän Almeraan hukattiin 200 euroa lisää, että saisi käsijarruun lisää pitoa eli uusittiin varmuuden välttämiseksi vaijerit (TRW + etupätkä Triscan). Käytettiin sen jälkeen toisella leimakonttorilla, eikä jarruvoima ollut muuttunut juuri nimeksikään, mutta tuolle katsurille riitti, että käsijarrulla auto nousi kuopasta ylös.

Ostin jo toisen setin satuloitakin siltä varalta, että tuossa ensimmäisessä uudessa parissa olisi jotain vikaa, mutta eipä niitä kuulemma hyödyttänyt vaihtaa. Korjaamolla olivat sitä mieltä, että satuloiden uudestaan vaihtaminen ei muuta asiaa miksikään.

Onko nämä Almeran käsijarrut oikeasti noin ongelmallisia? Mikä olisi pehmeämpi jarrupala sinne, jos saisi ensi kesän katsastuksen kerralla läpi ilman muutaman satasen remontteja?

Tästä jäi sitten yksi pari tehdaskunnostettuja takasatuloita (tehtaan paketissa) ja toinen pari alkuperäisiä satuloita (200 000 km ajettu) ylimääräisiksi jos jollain on tarvetta...

PS Käytin siellä ensimmäisellä konttorilla Audini ja välillä nelivetoja ei ajeta ollenkaan jarrudynossa vaan katsurille riittää voimakas jarrutus testiradalla. Nyt tämä uusi tyyppi käytti dynolla ja sivusta seurattuna ihmetytti, kun jarrutti kolme kertaa kässärillä niin, että joka kerralla auto nousi kuopasta ylös. Kuitenkin jokasella kerralla jarruvoimat olivat tasoissa (noin 3-6% heitto) ja nousivat jonnekin 2 kN paikkeille/puoli. Mikseiköhän kerta riittänyt?

Poissa cedricfan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 12 943
  • Puhasta tulloo...
Vs: Almeran takajarrut (/käsijarru)
« Vastaus #31 : Heinäkuu 12, 2019, 06:25:59 »
Yksi kerta = yksi mittaustulos ei riitä, sama tulos pitää saada useamman kerran, jotta luotettava.
Ja kyllä, nuo satulakässärit on inhottavia vanhemmiten. Kun tekemisen tarvetta tulee, niin kaikki pitäisi saada kerralla uusittua & oikein.
Kässäridynosta pääsee sitten eroon uudempien autojen nappulakässärillä. Neliveto ei siihen riitä, niitä kun on monen sorttisia.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Optima

Paikalla mertsi1

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 237
Vs: Almeran takajarrut (/käsijarru)
« Vastaus #32 : Heinäkuu 12, 2019, 19:22:26 »
Sen siitä sitten saa, kun ei sitä käsijarrua käytä. Itse olen käyttänyt päivittäin, eikä ole satulat juntturissa.
Ei muuta ku suihkupullolla etikkaa sinne jarrupaloihin ennen leimaa ja yhtäkkiä on pitoa enemmän ku tarpeeks.