Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Almeran takajarrut (/käsijarru)

Aloittaja Teemu-, marraskuu 07, 2016, 18:00:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Teemu-

Käsijarrukahvassa nostaessa tunnoton alussa ennenkuin alkaa napsumaan. Kahvakin nousee ehkä omituisen ylös.

Takajarrut kun purkaa, satula irti ja levy myös niin paljastuuko sieltä se käsijarrumekanismi? Pystyykö siitä vaijerin päästä takapyörän luonta ottamaan löysiä pois ettei kahvan juuresta säätäisi? Näinköhän kenelläkään olisi '99 Almeran korjausopasta skannata käsijarrujen kohdilta, sen verran erikoinen systeemi. ::)

Edit: onneksi on google.. Täältä löytyi vähän selvennystä.
740 '90 | Almera '97 GXe

spetee

vaikuttaa siltä että vaijeri on vain löysällä. tätä kiritään käsijarrukahvan tyvessä olevasta mutterista 10mm hylsyllä. satulasta et pysty säätämään pelkästään käsijarrua..satula kiristyy automaattisesti jolloin säätyy käyttöjarrukin. (kunhan vaa satulan mäntä ei ole jumissa) käsijarrumekanismi on näissä rakennettu satulan sisään jonka pystyy purkamaan. mäntä pois ja sieltä sokka irti jonka jälkeen kierretanko irtoaa ja saat käsijarrumekanismin vedettyä pois. siellä on jousi sisässä joka on veemäinen laittaa takaisin kasatessa. tähän tarkotukseen olen tehnyt työkalun jolla jousi saadaan painettua kasaan että sokan saa takasi paikallee. en näe syytä miksi tässä tapauksessa se pitäisi purkaa  ::)
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

Teemu-

Ok. No appiukko on rymistelly tän käsijarrun kanssa ennenkin kun ennen tätä anoppi omisti tämän ja diilasin tämän uudemman tieltä sitten pois.

Mäntätyökalu miulla onkin jo. Jarrulevyt vaan on takana ruostunut, niistä aiemminkin tullu maininta (2 vuotta sitten) ja mietin josko kiristäis sitten vähän vaijeria ja vetäis harjalaikalla levyt puhtaiks. ::)

Mutta kiitos ja kokeillaan. Käsijarru on pieni vaiva helmanpäädyn ja kuskin jalkatilan vedenpoistoreiän rinnalla. ;D

Mutta harjoitellaan ja opetellaan.
740 '90 | Almera '97 GXe

spetee

sen verra vinkkinä voin sanoa että jos on ongelmana että käsijarru ei yksinkertaisesti toimi mutta käyttöjarru pelaa ni helpommalla pääsee kun vaihtaa satulan uuteen. käsijarrumekanismi kuluu satulan sisältä jolloin ei auta vaijereiden kiristys . mutta kiristä eka vaijeri ja kokeile toppaako käsijarru. jos ei ni uutta satulaa kehiin niin säästyy aikaa ja vältyt hermoromahdukselta  ;D
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

Mies

Niin ei nua uudet kunnostetut satulat hinnan kiroissa ole, viidelläkympillä saanee jo maailmalta uuden.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Teemu-

Kiristys ainankin tuntui auttavan jo asiaan. Katsottava tarkemmin kunhan kurvaan tuolla nosturille että mitä sitten seuraa.
740 '90 | Almera '97 GXe

mies51

On väärä neuvo kiristää vaijeria.
Levyjarrullisen Almeran takajarrusylinterin sisässä on käsijarrua varten kierretanko ja sylinterin sisäpäässä jarruvipu, jota käsivaijeri vetää. Vipu kiertää kierretankoa ja mäntä siirtyy ulospäin. Vivun akselin ja jarrusatulan välissä on tiiviste, jonka on oltava tiukka, ettei jalkajarrua painettaessa jarrunestettä pääse ulos. Vivun akseli ruostuu ja vivun jousi ei palauta vipua kunnolla. Tuntuu, kuin vaijeri olisi venynyt ja olisi löysää.
Virheellisesti, kiristämällä löysät pois, saat jarrukahvan liikuttamaan vipua entistä lyhymmän liikkeen ja vipu juuttuu entistä enemmän.
Oikeat tavat:
- kallein, mutta helpoin. Vaihda kunnostettu jarrusatula. Joudut ilmaamaan jarrut.
- suuritöisin. keskikallis. Jarruletku irti ja tuki se, ettei säiliö pääse tyhjäksi. Pura satula, hio ruosteet pois akselin kaulalta, uusi tiivisteet, kokoa satula, ilmaa jarrut.
- pienempitöinen, halvin, jota olen itse käyttänyt. Auto nosturille tai takapää pukille luotettavasti, ennenkuin menet auton alle. Käsijarru pois. Vaijeri irti vivusta. Käännä vipua rajoittimeen asti, kuten ulkopuolinen palautusjousi vetäisi, jos jaksaisi. Palautusjousi pois, mutteri auki akselin päästä ja vipu pois akselilta. Hio moskat ja ruostetta pois akselin juuresta (ei liian syvältä - varo tiivitettä). Laita vaseliinia juureen. Vipu paikalleen ja kääntelet tongeilla vipua edestakaisin, jotta liike herkistyy. Jos jousi ruostunut / huono, uusi jousi. Mutteri kiinni. Kierrä ja työnnä mäntä sisään. Vaijeri ja jousi paikalleen. Kokoa jarrut ja pyörä paikalleen. Käyntiin ja painele jalkajarrua ja vetele käsijarrua, kunnes käsijarrukahva ei enää nouse liian ylös. Kokeile pyörästä, pyöriikö ja pysähtyykö? Tarkista nesteet. Kokeile ajossa, että jarrut kunnossa ennen portista ulosajoa.

spetee

#7
jos käsijarrukahvassa on tyhjää ennen kuin alkaa naksahtamaan niin silloin  säädetään kahvan päästä. ja kuten selitin satula säätää itse itsensä. käsijarruvaijeri ei säädä itseään  :D oisin tosin voinut mainita että liian kireälle ei saa käsijarrukahvaa kiriä vaan pieni tunnoton liikerata pitää jättää kahvaan  ::)
jos käsijarru jää päälle satulasta niin eikös jarru sillon laahaisi. ja olettaen ettei käyttöjarrussa ole ongelmaa.

edit: muokkasin hieman ensin kertomaani. tämä mies51 korjaus on juurikin tapa korjata viallinen ja jumittunut satula. mutta olettaen että aloittaja on katsonut onko satula jumissa vai ei (mäntä, käsijarrumekanismi) jos näitä ei ole, sillon säädetään kahvasta. turha alkaa purkamaan jos satula pelaa muuten normaalisti.
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

mies51

Tästä on turha kiistellä. Jos tuo vivun akseli jumittaa, jousi jaksaa palauttaa vipua, muttei kokonaan. Tällöin käsijarru ei jää kokonaan päälle, laahaamaan.
Mutta satulan automaattisäätö ei säädä paloja kunnolla. Se on suunniteltu säätämään, kun käsijarru on täysin poissa (vipu rajoittimessa asti) ja painetaan jalkajarrua. Käsijarru löysätessä kummankin puolen jousen pitää palauttaa aina rajoittimeen asti - näin koneinsinöörikolleega, autonsuunnittelija on sen suunnitellut.
Tee seuraavaa: Löysää vaijeria sen verran, että käsijarrukahvan alas löysätessäsi, jousi pystyy vetämään vivun rajoittimeen asti. Kokeile vetää käsijarru ja löysätä kahva alas. Sitten katso, jaksoiko jouset palauttaa molempien takajarrujen vivut rajoittimeen asti:
- jos ei jaksanut, vika on tuo akselin ruoste-moska-jumittaminen tai voimaton jousi, kuten minulla. Korjaa kuten neuvoin.
- jos molemmat puolet jaksoivat palauttaa täysin, säädä käsijarrukahvasta vaijerin löysät pois - korjattu.
Nykyiset käsijarruvaijerit eivät juurikaan veny, eli löysyyttä ei tästä syystä tule. Vaijerit kylläkin saattavat jumittaa (Suomen suola-loskassa ajamisen syytä) tai vaijeri tai mekanismi voi jäätyä.
Jotkut eivät käytä käsijarrua talvella lainkaan, jäätymisen pelossa. Sekin on virhe; käyttämätön mekanismi jumiutuu.
Kaverilla oli kallis erikoismallinen auto, jossa laahausta takapyörissä. Vaihtoi jopa kamalan kalliit takasatulat uusiin, eikä vika poistunut. Poistin lopulta korjaamon tekemän vian - Käsijarrivaijeri oli säädetty kantamaan eli käsijarru laahaamaan. Siis korjaamo oli huoltanut kunnossa olevan auton käsijarrun laahaamaan. Ei tietenkään saatu hyvitystä tonnin remontista ja vuosien riesasta. Siksi varoitan aina säätelemästä sitä vaijeria, ei se ole venynyt.
Kun olet kääntänyt molemmat vivut rajoittimeen asti, säädät vaijerin niin, että kahvaan jää hivenen löysää. Silloin vaijeri on oikein säädetty. Jos ei silloin toimi, vika on satulassa, akselilla tai palautusjousessa!

spetee

#9
Kuka tässä on väittäny että vika ei ois akselissa tai jousessa jos käsijarru ei palauta  ::)
Jos vähäkään luit tarkemmin mitä kirjoitin, selviäisi sulle miltä kantilta asiaa selitin  :D eli sanoin että olettaen että on todettu ettei satula jumita männästä eikä käsijarrumekanismista silloin säädetään vaijeria jos kahvassa on liikaa tyhjää. Edelleenki sanojani toistaen jos näin oletetaan ettei jumia aloittajalla ole, ihan turha alkaa purkaa satulaa. Näin voi todeta kuka ja kene tahansa kollega vaikka metsurin  ;D
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

mies51

Anteeksi, Spetee, olin vähä liian herkkänä. Luin tarkemmin. Olimme molemmat opastaneet oikein. Vikaahan emme kumpikaan olleet nähneet, vain arvelleet kirjoituksesta.
Lähtien Teemun alkuperäisdiagnoosista - käsijarrukahva nousee liian ylös.
Jos joku ei ole säätänyt vaijeria liian löysälle, se ei veny niin paljon, että näkisit kahvan nousevan liian ylös ( ellei vaijeri ole katkeamassa joka on erittäin harvinaista).
Kahva nousee liian ylös (ja vaijeri ei löysällä) = jarrupalojen liike liian suuri = satulan automaattisäätö ei ole säätänyt paloja kyllin lähelle levyä = satulassa vika. Almeran satulassa yleisin vika on tuon akselinjuuren likaantuminen ja ruostuminen jumiin. Korjaus edellisen kirjoituksen vaihtoehdoilla.
Voit lähteä korjaamaan Speteen ehdottaman mukaankin -> käännä tongeilla vivut rajoittimeen, jos jousi ei ole palauttanut. Säädä vaijeri niin, että siinä on vain pieni löysä. Ajele vähän aikaa sekä jalka- että käsijarrua käyttäen. Jos kahva ei lakkaa nousemasta liian ylös (palat automaattisäädy riittävän lähelle levyä), satulassa on vikaa. Tarkista, palauttaako jousi vivun rajoittimeen asti kummallakin puolella.

spetee

Samoilla linjoilla siis kumpikin loppujenlopuksi  :DJuurikin tarkalleenottaen näin kuten mies51 sanoi menee tarkoin tutkittu ja tehty säätö ja korjaus  :) hankala juurikin tietää täällä päässä tarkalleen korjattava tilanne, mutta eiköhän näistä jo löydy syy ja apu  :)
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

Teemu-

Joko lopetitte? Teinkö popparit turhaan ;D

Kahvassa on tyhjää sentti ja sen jälkeen alkaa tuntumaa löytymään. Kiristin vähän kahvan juuresta ja nyt ottaa samointein tuntumaa ku nostaa.

Lähinnä jos kerkeis saamaan sen siten toimimaan että menis katsastuksesta läpi ja myöhemmin ajankanssa purkais satulat osiksi oppimisen merkeissä. ::)
740 '90 | Almera '97 GXe

Mies

Kyllä siellä kahvassa pitää vähän tyhjää ollakkin, joskus ihmetyttänyt kun säädetty kahva siten että laahaa jarrut kokoajan ja parista naksauksesta lukkoon.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

spetee

Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

Whee

#15
-

Teemu-

Muissakaan autoissani ei oo käsijarrussa yhtään "tyhjää" ja toimii hyvin.

Tuo siis tyhjä liike oli sellanen kuin siellä ei olis ollu vaijereita ollenkaan. Eli vastusta kyllä tuntuu silti.

Selitinköhän selvästi?
740 '90 | Almera '97 GXe

AkiH

Monenko naksun verran sitä tyhjää siellä oikeastaan on? Primerassani on yhden naksun verran.

Onko muissa autoissasi rumpujarruilla toimiva käsijarru, sellaisissa on mielestäni erilainen tuntuma käsijarruvivussa.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Datsuuna

Järkikin sanoo, että käsijarrussa pitää olla välystä jotta voidaan olla varmoja siitä että se on pois päältä ollessaan täysin vapaa. Jarrun pitäisi alkaa ottaa kiinni, kun kahva on liikevälinsä puolivälissä silloin säätö on sopiva.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Mies

Lainaus käyttäjältä: AkiH - marraskuu 10, 2016, 22:33:44
Monenko naksun verran sitä tyhjää siellä oikeastaan on? Primerassani on yhden naksun verran.

Onko muissa autoissasi rumpujarruilla toimiva käsijarru, sellaisissa on mielestäni erilainen tuntuma käsijarruvivussa.

Kuinka ylös sulla se kahva nousee? Vai nouseeko enää ollenkaan? ;)
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

AkiH

Nousee se ihan fiksusti sinne puolen välin yli, kun kunnolla vetää kiinni. Silloin, kun takasatulat olivat entiset, niin nousi ilman minkäänlaista vastusta niin ylös, kuin ylipäätään meni.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

shamrock

Katsastuskonttorit muuten tekee tästä yhtä h-tiä, sekä mun Primera että emännän Almera on saaneet pari kertaa hylsyn, syystä että käsijarrukahva nousee liian ylös. Voimaa on kyllä löytynyt, lukemia en tiedä kun molemmissa menee lukkoon dynolla :D No, nykyään leimaa varten tsekkaan vipujen liikkeen, kiristelen vaijerista löysät pois, ja leiman jälkeen säätelen vaijerista taas takas löysää siihen ekaan napsuun asti.

Mies

Lainaus käyttäjältä: AkiH - marraskuu 11, 2016, 08:47:23
Nousee se ihan fiksusti sinne puolen välin yli, kun kunnolla vetää kiinni. Silloin, kun takasatulat olivat entiset, niin nousi ilman minkäänlaista vastusta niin ylös, kuin ylipäätään meni.

Kuulostaa siis nousevan ihan terveen olosesti ;)
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Mies

Lainaus käyttäjältä: shamrock - marraskuu 11, 2016, 17:55:49
Katsastuskonttorit muuten tekee tästä yhtä h-tiä, sekä mun Primera että emännän Almera on saaneet pari kertaa hylsyn, syystä että käsijarrukahva nousee liian ylös. Voimaa on kyllä löytynyt, lukemia en tiedä kun molemmissa menee lukkoon dynolla :D No, nykyään leimaa varten tsekkaan vipujen liikkeen, kiristelen vaijerista löysät pois, ja leiman jälkeen säätelen vaijerista taas takas löysää siihen ekaan napsuun asti.

Joskus on itelläkin mutinaa kuulunu mutta ei siitä kyllä ikänä hylsyä ole tullu
..ainakaan en muista.

Tuossa vaiheessa oisin saattanu vaihtaa konttuuria, jos kerta jarruvoimaa siltikin löytyi tarpeeksi.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

shamrock

Lainaus käyttäjältä: Cherrymies - marraskuu 11, 2016, 19:04:12
Tuossa vaiheessa oisin saattanu vaihtaa konttuuria, jos kerta jarruvoimaa siltikin löytyi tarpeeksi.

No niinhän tässä tavallaan on tehtykin :) Tuo mun Primera on emännän entinen, ostin sen siltä sillon kuin se ei vielä ollut mun emäntä :D Silloin leimalle yritettynä ja vikalistan saaneena, tuo yhtenä syynä. Vaijerin kun kiristelin niin ei aiheuttanut mutinaa sillon ... Seuraavalla kerralla itse käyttelin sillä "mun" konttorilla ja tein tuon valmiiksi, ei mitään sanomista. Appiukko ei suostu antamaan periks tuosta emännän Almeran ylläpidosta, vaikka mä sitä salaa korjailenkin :D ... mutta se käyttää sitä leimalla sillä samalla konttorilla ja saa sit mutinaa tuosta käsijarrusta ... tosin, viime kerralla ei, koska sen tietämättä mä olin vivut herkistellyt ja vaijerin kirinyt tuosta jo ennen leimalle vientiä ;)

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: shamrock - marraskuu 11, 2016, 17:55:49
Katsastuskonttorit muuten tekee tästä yhtä h-tiä, sekä mun Primera että emännän Almera on saaneet pari kertaa hylsyn, syystä että käsijarrukahva nousee liian ylös. Voimaa on kyllä löytynyt, lukemia en tiedä kun molemmissa menee lukkoon dynolla :D No, nykyään leimaa varten tsekkaan vipujen liikkeen, kiristelen vaijerista löysät pois, ja leiman jälkeen säätelen vaijerista taas takas löysää siihen ekaan napsuun asti.

Niin mitenkä kireälle säädät katsastusta varten?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

shamrock

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - marraskuu 12, 2016, 00:24:08
Lainaus käyttäjältä: shamrock - marraskuu 11, 2016, 17:55:49
Katsastuskonttorit muuten tekee tästä yhtä h-tiä, sekä mun Primera että emännän Almera on saaneet pari kertaa hylsyn, syystä että käsijarrukahva nousee liian ylös. Voimaa on kyllä löytynyt, lukemia en tiedä kun molemmissa menee lukkoon dynolla :D No, nykyään leimaa varten tsekkaan vipujen liikkeen, kiristelen vaijerista löysät pois, ja leiman jälkeen säätelen vaijerista taas takas löysää siihen ekaan napsuun asti.

Niin mitenkä kireälle säädät katsastusta varten?

Sen verran että just tuntuu pieni "tyhjä" kun kahvaa lähtee nostamaan. Ja tämä siis toki sen jälkeen kun vivut liikkuu ja automaattisäätö on toiminut. Katsastuksen jälkeen sit takas siihen että ainakin ekaan napsuun asti on tyhjää.

Teemu-

Kävinpähän ajamassa kymmenisen kilometriä ja lopuksi rassailin vähän käsijarruleikkejä (olipa outoa kun ajanut kohta 4 vuotta takavetosella autolla) ja lähti käytönpuute kyllä katoamaan.

(Samalla myös totesin nosturilla käydessä pellintarpeen eikä oo kyllä paha.)



Kiitos ja näkemiim 8)
740 '90 | Almera '97 GXe

pta

Tuli katsastuksessa hylsy N16 Britti-Almeran '00 vuosimallin tehottomasta käsijarrusta, vaikka takana on uudet satulat. Käyttöjarru oli takana melko tasoissa, oikea puoli hivenen huonompi. Käsijarrulla sama juttu, jarruvoimat 1 kN molemmin puolin. Käsijarru on aiemminkin ollut murheena ja viime vuonna jarruvoimat riitti juuri ja juuri, kun hinkkasi sitä tarpeeksi pitkään dynamometrillä. Tänä vuonna kokeili pari kertaa, mutta ei ehtinyt lämmittämään, että pitoa olisi tullut lisää.

2 vuotta sitten uusittu palat (Bosch 0 986 460 993) ja levyt (Febi Bilstein 15895). Nyt sitten vaihdettiin varmuuden vuoksi tehdaskunnostetut satulat NB-partsilta, ettei tulisi enää leimalla käsijarrumurheita. Autolla ajetaan hyvin vähän ja takapaloissa oli vielä viisteet jäljellä, joten niille ei ollut vaihtotarvetta.

Asennettu ja säädetty korjaamokäsikirjan ohjeiden mukaisesti:
- Liukutapit ja palojen liukupinnat voideltu.
- Ilmattu.
- Painettu jarrua vähintään se 10 kertaa ja vielä lisää, jotta automaattisäätö toimisi.
- Vedetty käsijarrukahvasta samoin toistakymmentä kertaa.
- Tarkastettu, että satulan käsijarruvipu palauttaa stoppariin.
- Kiristetty 10 mm pitkällä hylsyllä vaijeri niin, että vähän ennen ensimmäistä naksua lähtee satulan vipu liikkeelle.

Logiikkani sanoo, ettei vaijereissa voi olla vikaa, kun käsijarruvipu ei pohjaa ja satulan jousi palauttaa satulan vivun stoppariin.
Mikä tässä nyt mättää?
Mistä löytyisi pehmeä jarrupala, jos sellaisella saisi lisää jarruvoimaa?

kurttu

Mulla oli primerassa hieman tehottoman tuntuiset jarrut. Pysähtyi kyllä, mutta poljinvoimaa tarvi aika paljon. Motonetista sai Brembo-jarrupalat joilla jarrut muuttuivat paljon paremmin pureviksi ja luottamusta herättäviksi.  Vanhat palat olivat ainakin edessä kashiyama merrkiset, jotka eivät tuntuneet kuluvan yhtään edes viidessä vuodessa.