Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Alhaisilla kierroksilla ajaminen

Aloittaja jukkax, lokakuu 22, 2016, 17:18:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jukkax

Mitä haittaa, jos mitään on matalilla kierroksilla ajamisessa?. Jos esim. kierrosmittari on alle 2 tuhannen, vaikka 4. vaihteella ajaessa. Jostain kuulin tai luulin kuulleeni että kytkin ja vaihteisto ei oikein tykkää. Bensakone Almera kyseessä. Monesti meinaa noi kierrokset tippua alle 2. tuhannen, kun ei tarkkaile kieppimittaria.

Mies

Vaihteisto siitä kärsii ainakin. Eikä se konekaan välttämättä tykkää matalilla kierroksilla vedättämisestä.
Kyllä ne vaihteet on sitävarten laitettu että niitä käytetään.

Almeroissa ainakin n16 korisissa on vaihteistovikoja käsittääkseni paljon ollut, n15-korisessa se perinteinen eli vitonen ei saa liian pienillä kierroksilla voitelua tarpeeksi ja tippuu pois pelistä.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

datsunpower

Voitelu tosiaan heikompaa, sekä ihan fysiikan lakien mukaista toimintaa muutenkin.. Matalilla kierroksilla kappaleiden liikemomentit pieniä ja kappaleisiin kohdistuvat vääntömomentit suuria.
Kierroksia lisättäessä kappaleiden oma liikkeen jatkuvuus vähentää niihin kohdistuvaa rasitusta.

Viimeistään siinä vaiheessa kun alkaa "jurisemaan" pitäisi tajuta vaihtaa vaihdetta...  silloin ollaan jo aivan liian matalilla kierroksilla.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Whee

#3
-

mies51

Ehjä kytkin ei luista, vaikka vähän vedättäisikinpienillä kierroksilla, suurella vaihteella. Vetokoukulla vedättäessä taas kannattaa välttää vitosella kiskomista. Sensijaan vaihteisto voi kärsiä huonosta voitelusta, jos kierrosluku jää alhaiseksi.

Desperate child

Tuo on kyllä mun mielestä outoa kun nykypäivän autot kehottaa itse ajamaan naurettavan isolla vaihteella ja joka paikassa käsketään noudattamaan sen vaihtamisopastimen ohjetta. Kai nämä nykyautot sitten kestää sen tai sitten niitä ei ole suunniteltu kestämään niin pitkään... Ja sitten kun on semmonenkin ajatusmalli että auto kuluttaa vähemmän kun kierrokset on paremmalla tehoalueella, eli hieman korkeammilla kierroksilla. 
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

Alppuu

#6
Lainaus käyttäjältä: jukkax - lokakuu 22, 2016, 17:18:59
Mitä haittaa, jos mitään on matalilla kierroksilla ajamisessa?. Jos esim. kierrosmittari on alle 2 tuhannen, vaikka 4. vaihteella ajaessa. Jostain kuulin tai luulin kuulleeni että kytkin ja vaihteisto ei oikein tykkää. Bensakone Almera kyseessä. Monesti meinaa noi kierrokset tippua alle 2. tuhannen, kun ei tarkkaile kieppimittaria.
Lainaa
Itse tulee ajeltua 4. vaihteella ~1500rpm ja 5. vaihteella ~2000rpm lähtien tasasella.
Tuo oma alkoholisoitunut pikkulohko kun vääntää tasaisesti tyhjäkäynniltä lähtien.

-edit-

tuli viesti sössittyä.. :|





When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

diipadaapa

Kyllä tulee ajeltua 1500rpm lähtien,tasasella ja väännättämättä.Huomaa kulutuksessa  :)

Datsuuna

#8
Jos haluaa että 5. vaihde toimii koko auton elämän ajan eikä tarvitse alkaa vaihdelaatikkoa vaihtamaan pitää moottorissa olla tarpeeksi kierroksia, että 5. laakerointi saa kunnollisen voitelun. Vaikka auto jaksaa vetää 5. vaihteella jo 60 km/h nopeudesta ei pitäisi käyttää 5. kun vasta 80 km/h ja siitä isommissa nopeuksissa. Näissä N15 koppasissa Almeroissa on vielä se kummallisuus, että 1.4 L koneella varustetuissa on 5. vaihde pidempi kuin 1.6 L koneella varustetuissa vaikka pitäisi olla toisinpäin. Ylämäissä pitää 1.4 L Almeraa jo kepittää 4:lle, kun 1.6 L Allu jopa kiihtyy ylämäessä. 2.0 L GTi mallin välitykset on vielä pidemmät sen huomaa varsinkin jos alkaa ohittamaan 5. vaihteella verrattuna 1.6 L koneella varustettuun nähden.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Whee

#9
-

diipadaapa

#10
Juurikin kyttään tuota hetkellistä kulutusta,jos sitä keppiä oppii käyttämään niin eroa tulee huimasti mitä esim 2500rpm ajellessa  :) Tosin primera alla,
en tiedä miten herkkä laatikko noissa on...?

mies51

Tietenkin tärkeintä on, että:
- tarkastat vaihdelaatikon tiivisteet = 2 vetoakselitiivistettä ja vaihteensiirtotangon tiivisteet, voit uusia laatikko paikallaan (kytkimeltä tulevan akselin tiivistettä ei voi vaihtaa kuin laatikko purkamalla )
- tarkastat täytät öljyn pinnan tasoproppuun asti
- vaihdat laatikkoöljyt 100-150 tkm välein

Shamsa

Itse pitäisin 100-150tkm vaihtoväliä liian pitkänä. Vaihdoin Fordiin lootaöljyt kun mittariin tuli 100tkm, ei se enää edes näyttänyt lootaöljyltä ;D
Vaihteisto joutuu kuitenkin erittäin koville, niin vaihtakaa niitä öljyjä, pitää kulutuksenkin pienempänä kun on tuoreet öljyt.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Whee - lokakuu 23, 2016, 14:00:06
Kun aina oletetaan, että iso vaihde ja alhaisemmat kierrokset olisi polttoainetaloudellisempia. Vaikka joissain tapauksissa totuus on toisinpäin eli pienempi vaihde ja korkeammat kierrokset olisivat taloudellisempia.

Vääntöhuippu on se optimaalinen piste ja kumpi noista vaihteista (suurempi vaiko pienempi) on sitten sitä lähempänä, on tod.näk. myös se taloudellisempi 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

StanLaurel

Aika karua jos pitäisi aina yrittää ajaa huippu vääntömomentilla, jäis vitonen käyttämättä ja meno olisi aika rivakkaa, kulutuskin varmaan tuplaantuisi  :P
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

Whee

#15
-

cedricfan

#16
Juu ja ei...

Japanilaiset ovat perinteisesti ajoittaneet maksimiväännön korkeille noin 4.000 kierroksen lukemille. Niiden kanssa pitäisi ennemminkin puhua maksimiväännön alueesta, koska alue alkaa jo alhaalta, vaikka huippu on korkealla, ja huippuja on yleensä kaksi ;)



Esim tuommoinen QG16DE käyrä löytyi helposti ja kertoo, mistä on kyse. Eka huippu on nimittän jo 2.800 kohdalla, toinen 4.000, mutta 90% maksimiväännöstä on silti käytössä alueella 2.000 - 6.300 kierrosta. Ja sen perusteella taloudellinen ajo alkaa jostain tuolta parin tuhannen varvin tienoilta.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Shamsa

Joo, paljon mukavampi ajaa kun vääntöhuippu on korkealla= tasainen vääntökäyrä. Siitä kun ei ole mitään iloa vaparissa jos vääntöhuippu olisi vaikka @2000rpm, paitsi jos moottori pystyy ylläpitämään sen saman väännön korkeillakin kierroksilla kuten nämä nykyiset turbokoneet.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

datsunpower

Tuossa QG:n käppyrässä näkyy kaksi huippua luultavasti VTC:n, eli muuttuvan imunokan ajoituksen vuoksi.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Datsuuna - lokakuu 23, 2016, 12:44:11
Näissä N15 koppasissa Almeroissa on vielä se kummallisuus, että 1.4 L koneella varustetuissa on 5. vaihde pidempi kuin 1.6 L koneella varustetuissa vaikka pitäisi olla toisinpäin. Ylämäissä pitää 1.4 L Almeraa jo kepittää 4:lle, kun 1.6 L Allu jopa kiihtyy ylämäessä.

no ei kyllä tarvii 80/100:n maantiellä kepittää isompaankaan mäkeen 4:lle, jos esim. 2 rotevaa aikuista kyydissä tai sitten jossain on vikaa.


When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

shamrock

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - lokakuu 24, 2016, 11:47:55
Joo, paljon mukavampi ajaa kun vääntöhuippu on korkealla= tasainen vääntökäyrä. Siitä kun ei ole mitään iloa vaparissa jos vääntöhuippu olisi vaikka @2000rpm, paitsi jos moottori pystyy ylläpitämään sen saman väännön korkeillakin kierroksilla kuten nämä nykyiset turbokoneet.

Makuasioita kai sitten, mutta kyllä mun mielestä on nimenomaan paljon mukavampi ajaa kun sitä vääntöä löytyy alhaalta. Nissan ei toki ole siinä kovin hyvin onnistunut, ennen tätä '97 Primeraa oli alla '98 Vectra, suht vastaavalla koneella eli 2.0 16V. Täytyy tunnustaa että tuo Opelin kone oli käyttöominaisuuksiltaan kaikin puolin edellä, sitkeyttä alakierroksilta asti löytyi ihan eri tavalla ja silti kulutus alhaisempi.

Datsuuna

Sullahan on ilmeisesti GT Primera ? Sehän on hengetön tekele GTI Almeran tavoin alle 5500 r/min jonka jälkeen vasta voimaa ja vääntöä löytyy ne on tehty tarkoituksella sellaisiksi "kengittäviksi". Kokonaan toinen juttu on esim. Mini Cooper S remmiahtimella joka siis ahtaa heti tyhjäkäynniltä asti ja vääntöä riittää bensakoneeksi todella hyvin. Pakko vaan sanoa, että kaikkeen tottuu ... ja lisää kaipaa ..
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: shamrock - lokakuu 24, 2016, 21:59:48
Lainaus käyttäjältä: Shamsa - lokakuu 24, 2016, 11:47:55
Joo, paljon mukavampi ajaa kun vääntöhuippu on korkealla= tasainen vääntökäyrä. Siitä kun ei ole mitään iloa vaparissa jos vääntöhuippu olisi vaikka @2000rpm, paitsi jos moottori pystyy ylläpitämään sen saman väännön korkeillakin kierroksilla kuten nämä nykyiset turbokoneet.

Makuasioita kai sitten, mutta kyllä mun mielestä on nimenomaan paljon mukavampi ajaa kun sitä vääntöä löytyy alhaalta. Nissan ei toki ole siinä kovin hyvin onnistunut, ennen tätä '97 Primeraa oli alla '98 Vectra, suht vastaavalla koneella eli 2.0 16V. Täytyy tunnustaa että tuo Opelin kone oli käyttöominaisuuksiltaan kaikin puolin edellä, sitkeyttä alakierroksilta asti löytyi ihan eri tavalla ja silti kulutus alhaisempi.

Niin, makuasioita. Mukavampi se on vain kiihdyttää sellaisella moottorilla mikä tuottaa vääntöä lineaarisesti. Kun jos se vääntöhuippu saavutetaan vaikkapa sillä 2000rpm, vaparikoneella niin se vääntökäppyrä sen kierrosluvun jälkeen osoittaa alaspäin kuin lehmän häntä ;D
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

HiTec

Lainaus käyttäjältä: shamrock - lokakuu 24, 2016, 21:59:48
Makuasioita kai sitten, mutta kyllä mun mielestä on nimenomaan paljon mukavampi ajaa kun sitä vääntöä löytyy alhaalta.

Siksi itse olenkin aina pitänyt näistä disuista ;D
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

cedricfan

Kytkinpolkimen jättäminen pois auttaa sekin vaihteen valinnassa ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

HiTec

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - lokakuu 25, 2016, 11:09:17
Kytkinpolkimen jättäminen pois auttaa sekin vaihteen valinnassa ;)

Kokeiltu on jo useamman vuoden niin robottia kuin perinteistäkin ja nyttemmin palattu käsin hämmennettävään. Jotenkin vain sitä on fiiliksenä enempi ikäänkuin ajamassa tuolla manuaalilla, kuin mitä automaagin kanssa sitä istui vain kyydissä rattia pyörittelemässä :-\
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

valpas

Suurimman vääntömomenttialueen alimmilla kierroksilla tulee alhaisin polttoaineen kulutus. Vedätettäessä sitten kannattaa ajaa vähän korkeammilla kierroksilla. Riippuen autosta, mitkä ne kierrosluvut on.  Volvossa 1500-2000rpm.
Kun esim. Volvolla ajelee alle neljän litran/100km, niin vapaalla tulee silloin ajeltua niin paljon kuin mahdollista. Silti liikenteen rytmissä.
30tkm vuosiajoilla, jos litran satasella säästää jatkuvasti, niin reilun 300 euroa se on rahassa!
5 litraa/100km kulutuksella polttoainekulut olis noin 1800 euroa.
Jos miettii, että liian  pienillä kierroksilla rikkoo vehkeensä, niin äkkiä se syö tuon säästön.

Mies

Eikai sillä volvolla ole väliäkään vaikka sen rikkois? ;)

Mulla civicissä ilo alkaa 5tuhannesta kierroksesta ylöspäin, kierrättäminenhän on päivän sana.

Jos haluaa vääntöä alhaalta ja ei jaksa vaihtaa vaihteita niin tomaattidiesel on sellaiselle oikea valinta, ite taas tykkään sporttisemmasta ajotyylistä mutta on mullakin tomaattidiiseli ja joihinkin laitteisiin se vaan omastakin mielestä sopii.
Mielelläni olisin kyseisen laitteen kyllä manuaalina ottanut mutta sellaista ei ole tehdas ikinä tehnyt joten tyydytään siihen mitä on ja ajetaan hölmö virne naamalla :)
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: valpas - lokakuu 25, 2016, 17:53:01
Suurimman vääntömomenttialueen alimmilla kierroksilla tulee alhaisin polttoaineen kulutus. Vedätettäessä sitten kannattaa ajaa vähän korkeammilla kierroksilla. Riippuen autosta, mitkä ne kierrosluvut on.  Volvossa 1500-2000rpm.
Kun esim. Volvolla ajelee alle neljän litran/100km, niin vapaalla tulee silloin ajeltua niin paljon kuin mahdollista. Silti liikenteen rytmissä.
30tkm vuosiajoilla, jos litran satasella säästää jatkuvasti, niin reilun 300 euroa se on rahassa!
5 litraa/100km kulutuksella polttoainekulut olis noin 1800 euroa.
Jos miettii, että liian  pienillä kierroksilla rikkoo vehkeensä, niin äkkiä se syö tuon säästön.

Eli mitä enemmän ajaa, sitä enemmän säästää. :)

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu


Lainaa
Itse tulee ajeltua 4. vaihteella ~1500rpm ja 5. vaihteella ~2000rpm lähtien tasasella.
Tuo oma alkoholisoitunut pikkulohko kun vääntää tasaisesti tyhjäkäynniltä lähtien.

Nyt on tullut hieman seurattua omaa ajamista, ja kyllä ne kierrokset 5:llakin välillä tippuu sinne 1500rpm tuntumaan...
Tällä jatketaan, tulen kyllä sitten kertomaan jos jotain hajoaa. :)
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4