Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

vakkari

Aloittaja petua, syyskuu 04, 2016, 12:11:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

petua

Sorry. Osio ehkä väärä.
Olen aika uusi suht iakkään Primeran onnellinen omistaja!
Malli on 5d Hathcback-05 jonkinmoinen business malli. no, ei siinä aivan oiva peli.
Mutta manuaalista ei ainakaa tohon malliin löydy vakkarin ohjeita?
Tässä laitteessa vilkun/valojen alla viiksi mistä kikkailulla olen sen saanut pelittämään.
Ostaessani auton vakkari pitäis olla adaptiiviinen mitä lie sitten tarkoittaakaan.
Olisin kiitollinen jos saisin ohjeita tämän käyttöön.

Ensiksi kiitos teille!
-löysin raitisilmasudattimen hanskalokeron takaa. (vaihdettu)

Jylppy

Taitaa olla jälkiasennettu tarvikevakkari, kun kerran on erillinen viiksi - orkkisvakkarille on ratissa napit.

Saatko kuvaa ko. viiksestä (ja ratista), olis vähän helpompaa selvitellä.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

petua


petua

Just joo liitteet jäi.
miten näppärämmin liitän kuvia tähän fooruumiin?

petua

https://www.dropbox.com/s/zl3m0qk9bu5j8xi/IMG_20160904_133343.jpg?dl=0

Tollasen kuvan sain. Asiantuntiana tiedät onko toi normi vakkarin vipu primuissa?
Itse ohjekirjaa lukiessani ohjeet olivat ratin oikeanpuoleisissa namiskoissä.
Ei mikään miellyttävä toi vipu vilkku etenkin oikelle käännyttäessä. meikä vetää sen vähän sormet harallaan ;D


datsunpower

#5
Jälkiasenteinen.. orkkis vakkarin toiminnot ovat ratissa (niin kuin manuaalikin sanoo).
Näyttää samanlaiselta kuin mikä minulla on yksi varastossa.. jos muistan niin voin kaivella sen ja käyttöohjeet tänä iltana.

MUTTA ne ohjeet menevät niin kuin muissakin vakkareissa:
- On/Off napista vakkari päälle.
- SET-napista asetat nopeuden (eli se nopeus mitä ajat sillä hetkellä, mutta oltava todennäköisesti kuitenkin yli 40km/h)
- ACC tarkoittaa kiihdytystä, yksi painanallus nostaa nopeutta 2-10km/h (riippuen mallista). Jos pidät ko. nappia painettuna -> auto kiihdyttää kokoajan -> päästät irti napista ja vakkari koittaa sen jäkeen pitää sitä nopeutta. Tätä ominaisuutta ei kyllä taida olla kaikissa.
- RES-nappi on viimeisimmän nopeuden palautus, eli jos ajat 80km/h vakkarilla ja painat jarrua -> vakkari pomppaa pois pelistä ja vaikka 70km/h kohdalla lopetat jarruttamisen ja painat "RES" -> auto kiihdyttää automaattisesti takaisin siihen 80km/h nopeuteen.
- DEC-nappi hidastus. Toiminnaltaan vastaava kuin ACC-nappi, mutta luonnollisesti päinvastainen vaikutus nopeuteen  ;)
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

petua

Moi,
Nyt ymmäsin logiikan ;D kiihdytetään vauhti haluamaksesi ja painetaan varren päässä olevaa namiskaa,ja tietty että cruise on kytketty päälle
mikä ei ainakaan mulla näy mittaritaulussa. nupin päästa lisää vauhtia ja dec/ sec namiskasta miikkaa. Ja todellakin "vanha" kytketty nopeus jää muistiin-

Kiitän ja kumarran.

Jani

Cruise päälle ja kun asetat siihen nopeuden niin viiksessä oleva vihreä valo muuttuu punaiseksi jolloin siinä on asetettu nopeus päällä. Tuo on jälkiasenteinen cruise eli maahantuoja/jälleenmyyjä on sen Suomessa asentanut. Mulla on -06 Hiace jonka ostin uutena ja johon tilasin silloin cruisen ja tuo on juuri samanlainen. Merkkiä en muista mutta tuohon ei saa enää mitään varaosia, kuulema jos joku osa menee rikki. Noissa jälkiasenteisissa ei mittaristoon tule palamaan mitään valoa yms, ainoa on se viiksen merkkivalon värin vaihtuminen. Mulla on Hiacessa vielä lisäksi sellainen tulitikkuaskin kokoinen mötikkä missä on kolme nappia eli siinä saa kolme eri nopeutta muistiin. Tuohon aikaan Tojotat pääsääntöisesti varusteltiin Hangossa, Datsuneista en tiiä missä ne ovat varusteltu.
Ei autossa radiota tarvi, ahtimen(mien) vihellys on musiikkia korville!

petua

Viiksi on niin saatanan vinossa ;D Ratin puola on osuvasti kohillaan ettei viitti satasen vauhdissa rattia vemputtaa.
Käsikopelolla sisimmäistä namiskaa painamalla päälle- nopeus haluamaksi-painallus viiksenpään nappulaa-plussaa tulee samasta napista, ja
miikkaa res/dec namiskasta. Saako noita potikoita jostain? Voisin esiasettaa nopeudet tyyliin 80-100-120.

asiasta kolmanteen. Etukäteen tiedustelisin mitä pakkasnestettä tuolle tarjoaisin? Vihreet on sisällä. Kelpaako kaikki vihree?

Desperate child

Lainaus käyttäjältä: petua - syyskuu 04, 2016, 18:26:06
Vihreet on sisällä. Kelpaako kaikki vihree?

Ite oon ainakin värin mukaan mennyt, vihreetä vihreen kanssa (+korrekilla on sinistä joka vastaa vihreetä), punaista punaisen kanssa. Joku voi korjata jos noissa on jotain muuta huomioitavaa, joskus oon koittanu purkeista selvitellä miten eroavat mutta aina oon päätynyt vaan värin mukaan laittamaan purkkien tekstien jäädessä ymmärtämättä ;D
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

cedricfan

#10
Meni metsään.

Se klassinen halpa vihreä, jota on kaikissa halpahalleissa ja tarviketoreilla. Vaihtoväli max kaksi vuotta, ei alumiinimoottoreille, sisältää silikaattia. Sopii Datsuneihin.
Korrekin sininen on tätä, vaikka värin kuuluisi periaatteessa olla vihreä. Mutta kun niitä värejä ei ole missään sokukkanen...

Se mikä yleensä on sinistä, on saksalaisten välivaiheen longlife-neste. Mersulla vielä ihan viime vuosinakin.
Sakuilla oli myös keltainen, onneksi se on sentään liki kadonnut, vihreän sopiessa tilalle.

Sitten on propyleeniglykoili, joka oli ennen vihreää, nykyisin usein oranssia. Myrkytön, sopii alumiinille, mutta ei löydy ihan joka kioskista, eikä ole halpaa.

Punainen eri sävyineen on sitten silikaattivapaata, noin 5 vuoden vaihtovälillä, ja alumiinikelpoa. Se on oikea neste 2000-luvun Nissaniin. Sillä, onko se G12 vai G30++ ei ole tässä väliä, eikä sävyllä (pinkki, purppura tms). Tuo G12 on riittävä kun kyse ei ole VAGgilaisista vähäpäästöisistä, ja isoin ero G30 isommissa numeroissa on glykolin jatkeeksi lisätty glyseroli.

Ja jotta soppa olisi valmis, käyttävät aasialaiset merkit usein väriltään vihreää, mutta ominaisuuksiltaan punaista, eli silikaattivapaata...

Eri tyyppien sekoitus ei ole suotavaa, saattaa aiheuttaa saostimista.

Mitään ns yleisnestettä ei sitten ole, muualla kuin essonbaarissa. Tai no, kaikki G12 on liki yleisnesteitä, kunnes tulee se kerta kun reagoikin...


Ja jos petualla on nyt vihreät, niin pitäisi jatkaa, että onko ne alkuperäiset silikaattivapaat vihreät, jolloin punainen G12 olisi se oikea? Vai onko ne alkuperäiset vaihdettu tuohon halpaan ja huonoon kahden vuoden perusvihreään?
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Desperate child

#11
Lainaus käyttäjältä: cedricfan - syyskuu 05, 2016, 09:35:42


Ja jotta soppa olisi valmis, käyttävät aasialaiset merkit usein väriltään vihreää, mutta ominaisuuksiltaan punaista, eli silikaattivapaata...



Meinasin just alkaa urputtaa että ainakin kaikissa uutena myydyissä Nissaneissa vielä 2007 oli vihreät nesteet, mutta jos se sitten on tämmöistä ominaisuuksiltaan punaista, enpä nyt tiedä mitä se oli mutta vihreää.. Eli tämäkään japanilaisten vihreä ei nyt sitten olisi sekoituskelpoista sen markettien halvan vihreän nesteen kanssa? Nuo siniset, punaset ja oranssit oon mieltäny aina saksalaisten nesteiks. Mutta ei ole yksi eikä kaksi kertaa että olen meinannut tulla hulluksi kun olen miettinyt jäähdytysnestepönttö kädessä koittaen löytää sieltä jotain pränttiä sen sopivuudesta tai sopimattomuudesta. Monesti on riittänyt merkintä että voidaan sekoittaa perinteisten vihreiden jäähdytysnesteiden kanssa ja sillä on menty tai sitten kun mitään muuta varmuutta ei ole saatu niin se että saman väriset on keskenään sekotettavia (ja näin ammattikoulussakin aikanaan opetettiin ja nimenomaan niin että MISSÄÄN TAPAUKSESSA ei punaista ja vihreää saa sekoittaa, vaan se muuttuu ruskeaksi puuroksi, vaan ei ole ensimmäinen virheellinen tieto mitä siellä on opetettu, tai minkä olisin väärin ymmärtänyt)..

Mutta ainakin nyt kun taas nappasin jotain halpaa vihreää, niin mielestäni siinä kyllä luki että sopii myös alumiinimoottoreille... Täytyy kyllä tarkistaa, voihan se olla että siinä lukee että ei sovi :D

Mikä jäähdytysnesteessä huononee niin nopeasti että se tarvii noin usein vaihtaa, tiedän kyllä että pitäisi vaihtaa, mutta harvassa ainakin oman näppituntuman mukaan ovat ne autot joissa sitä oikeasti vaihdetaan, ellei tule jotain muuta remonttia miksi joutuu nesteet laskemaan pois? Ei sitä jäähdytysnesteen vaihtoa mielestäni merkkiliikkeessäkään ole missään huolto-ohjelmissa sisällytetty automaattisesti johonkin tiettyyn huoltoon, vaan on aina erikseen tilattava työ, ja kuinka moni tavan tallaaja sen tilaa? (okei voi se nykyään kuuluakin automaattisesti johonkin huoltoon kun eikös ne huoltokaavakkeetkin täytetä tietokoneella ja huoltokirja on sähkösenä..)

Täyty nyt vielä kattoo niin tosiaan Primerankin ohjekirjassa ja korjaamo-oppaassa sanotaan vaan Nissan L2N jäähdytysneste, nopealla googlaamisella päädyin vain eri keskustelufoorumeille sen sijaan että olisin löytänyt nesteen joka vastaa tai täyttää tuon L2N, tai kertoisi mitä se on.. (onko se sitten nesteen tyyppi vai mikä..) Ja siitä syystä mullakin on Primerassa sekoitettuna sitä väärää perinteistä tuohon L2N nesteeseen. Ellei joku ole niitä nesteitä joskus vaihtanut, minä myönnän että en ole. Menee aika sivuraiteille, mutta nämä asiat tuli mulle kyllä ihan uutena nyt.
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

Vadelli

Vielä 2016 myydyissäkin nissaneissa on vihreät sisällä, ellei ole vaihdeltu jälkeenpäin siniseen. Anyway, sinistä tai vihreätä noissa alkujaan vieläkin on.. Eikä vieläkään saa punaista ja vihreätä sekoittaa keskenään. Kyllä jäähd.nesteen vaihto kuuluu nissanilla vielä määkkärihuoltoon samoin kuin jarrujen rapsuttelukin.. Qashqai:ssa, notessa, micrassa, primerassa. ::)
Nissan Cube Z11 -05 / Nissan Silvia S15 -99 / Ex Nissan Cima Y33 -97 / Ex Nissan Skyline R33 -96 / Ex Nissan Almera N16

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - syyskuu 05, 2016, 09:35:42
Meni metsään.

Se klassinen halpa vihreä, jota on kaikissa halpahalleissa ja tarviketoreilla. Vaihtoväli max kaksi vuotta, ei alumiinimoottoreille, sisältää silikaattia.

Ja jos petualla on nyt vihreät, niin pitäisi jatkaa, että onko ne alkuperäiset silikaattivapaat vihreät, jolloin punainen G12 olisi se oikea?
Vai onko ne alkuperäiset vaihdettu tuohon halpaan ja huonoon kahden vuoden perusvihreään?

Kelpaako tuo "halpa-hallin" `vihreä Zero?

http://www.telko.com/fi/tuotteet/autotuotteet/j%C3%A4%C3%A4hdytysnesteet

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Desperate child

#14
Lainaus käyttäjältä: Vadelli - syyskuu 05, 2016, 22:51:26
Vielä 2016 myydyissäkin nissaneissa on vihreät sisällä, ellei ole vaihdeltu jälkeenpäin siniseen. Anyway, sinistä tai vihreätä noissa alkujaan vieläkin on.. Eikä vieläkään saa punaista ja vihreätä sekoittaa keskenään. Kyllä jäähd.nesteen vaihto kuuluu nissanilla vielä määkkärihuoltoon samoin kuin jarrujen rapsuttelukin.. Qashqai:ssa, notessa, micrassa, primerassa. ::)

Kuuluu juu vaan vaihdetaako sitä :) ainakin omien kokemuksien pohjalta se vaihto pitäisi erikseen osata tilata, samoin kuin jarrunesteen tai vaihteistoöljyn vaihto...
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

Alppuu

Laskettu kestämään vaihtamattakin suunnitellun auton käyttöiän. Tosin huoltokirjasta saattaa löytyä suosituksia.


When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

Kuten sanottu, nesteen vihreä väri ei tarkoita, että se neste olisi sitä perusvihreää, koska kaikkki vihreät eivät ole samanlaisia. Se on vain väriainetta, jota ei ole missään direktiivissä tai standardissa.
Ja tosiaan, vihreän ja punaisen sekoittaminen ei useimmiten johdakaan ongelmiin. Se on yksi ihan toinen väriyhdistelmä.

Mitä tuohon Aspoon tulee, niin vihreänhän luvataan olevan liki punaisen veroista: nitriitti-, amiini-, fosfaatti-, silikaatti- ja boraattivapaa.
Ja toisaalta punaisesta puuttuu kaksi oleellista: OAT ja G-jotain hyväksyntä. Itse asiassa sille kerrotut ei sisällä fosfaatti-, nitriitti- eikä silikaattiyhdisteitä on vähemmän kuin vihreälle!
Ruostumisen ja hapettumisen estoaineiden määrästä ja laadusta ei tosin ole sitten tietoa, sillähän vihreä saadaan huonommaksi kuin punainen. Mutta noin yleisesti ottaen Aspolla vihreä onkin parempaa kuin pitäisi ja mitä yleensä on, eikä punaisen ostolla saa juurikaan katetta lisähinnalle.

Se vaihto: pakkasneste on se, jonka kunto määrää miten pitkään kanavat pysyy auki, venttiilit toimivina jne. Kuten ruosteenestossa: ei se ensimmäinen eikä yleensä toinenkaan omistaja kärsi siitä, että homma jätetään hoitamatta, vaan vasta ne, joilla ei enää ole muuta mahdollisuutta kuin maksaa. Valitusaika ja takuu on jo ohi, eikä se auta mennä marmorille itkemään, ei edes uuden auton ostoboikotilla, kun sitä ei koskaan osteta uutena.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Vadelli

Lainaus käyttäjältä: Desperate child - syyskuu 05, 2016, 23:06:49
Lainaus käyttäjältä: Vadelli - syyskuu 05, 2016, 22:51:26
Vielä 2016 myydyissäkin nissaneissa on vihreät sisällä, ellei ole vaihdeltu jälkeenpäin siniseen. Anyway, sinistä tai vihreätä noissa alkujaan vieläkin on.. Eikä vieläkään saa punaista ja vihreätä sekoittaa keskenään. Kyllä jäähd.nesteen vaihto kuuluu nissanilla vielä määkkärihuoltoon samoin kuin jarrujen rapsuttelukin.. Qashqai:ssa, notessa, micrassa, primerassa. ::)

Kuuluu juu vaan vaihdetaako sitä :) ainakin omien kokemuksien pohjalta se vaihto pitäisi erikseen osata tilata, samoin kuin jarrunesteen tai vaihteistoöljyn vaihto...
Ainakin henk. koht näin olen tehnyt jos huoltolapussa niin lukee. Vaikka jotkut asiat tuntuukin järjettömiltä välillä. Esmes jonkun auton vuosihuolto ja autolla ajettu 2tkm -> jarrut auki jos niin lapussa lukee vaikka järjen kanssa mitään tekemistä olekkaan  ::)
Samoin jarrunesteet yms vaihdetaan jos tehdään huolto ohjelman mukaista määkkäriä. . ::) eise huolto ohjelma ole asiakkaallekkaan mikään suuntaa antava.
Nissan Cube Z11 -05 / Nissan Silvia S15 -99 / Ex Nissan Cima Y33 -97 / Ex Nissan Skyline R33 -96 / Ex Nissan Almera N16

Desperate child

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - syyskuu 06, 2016, 09:09:01

Ja tosiaan, vihreän ja punaisen sekoittaminen ei useimmiten johdakaan ongelmiin. Se on yksi ihan toinen väriyhdistelmä.



Oliko se sitten niin että nykyään useimmat nesteet on etyleeniglykolia tai jotain monoetyleeniglykolia (revin nämä hienot nimet nyt muistista ymmärtämättä lainkaan meinaavatko samaa asiaa) ja samantyyppisinä sitten ovat teoriassa sekoitettavia ilman katastroofia, mutta mainitsit tuolla aiemmin että ennen propyleeniglykoli oli virheää ja nykyisin monesti oranssia, niin näin nopeesti pääteltynä erityyppiset nesteet ei oikein sekoa keskenään toivotusti? Siis oikeesti ilmeisesti sen varmuuden saa lähes ainoastaan sillä että kun auto tulee itelle niin nesteiden vaihto, huuhtelu ja sitten oikeaa parhaaksi katsomaansa nestettä sisään ja merkkaa vielä ylös mitä laittoi niin osais sitten jatkossa laittaa sopivaa.. Tai sitten jos neste on valmiiks punasta niin melko varmasti punanen käy jatkoksi :D  Sivuhuomiona muuten, ainoa auto missä meillä on ollut lämppärinkenno tukossa niin oli vaimon Seat Ibiza jossa aina ollut noi volkkarin punaset "longlife" nesteet, mutta pidän kyllä mahdollisena että rimerastakin enemmän lämpöä on uutena irronnut.

Lainaus käyttäjältä: Vadelli - syyskuu 06, 2016, 10:33:44
Lainaus käyttäjältä: Desperate child - syyskuu 05, 2016, 23:06:49
Lainaus käyttäjältä: Vadelli - syyskuu 05, 2016, 22:51:26
Vielä 2016 myydyissäkin nissaneissa on vihreät sisällä, ellei ole vaihdeltu jälkeenpäin siniseen. Anyway, sinistä tai vihreätä noissa alkujaan vieläkin on.. Eikä vieläkään saa punaista ja vihreätä sekoittaa keskenään. Kyllä jäähd.nesteen vaihto kuuluu nissanilla vielä määkkärihuoltoon samoin kuin jarrujen rapsuttelukin.. Qashqai:ssa, notessa, micrassa, primerassa. ::)

Kuuluu juu vaan vaihdetaako sitä :) ainakin omien kokemuksien pohjalta se vaihto pitäisi erikseen osata tilata, samoin kuin jarrunesteen tai vaihteistoöljyn vaihto...
Ainakin henk. koht näin olen tehnyt jos huoltolapussa niin lukee. Vaikka jotkut asiat tuntuukin järjettömiltä välillä. Esmes jonkun auton vuosihuolto ja autolla ajettu 2tkm -> jarrut auki jos niin lapussa lukee vaikka järjen kanssa mitään tekemistä olekkaan  ::)
Samoin jarrunesteet yms vaihdetaan jos tehdään huolto ohjelman mukaista määkkäriä. . ::) eise huolto ohjelma ole asiakkaallekkaan mikään suuntaa antava.

Voihan se olla että tuo on muuttunut parempaan suuntaan, tai sitten tuossa on eroja riippuen paikasta missä ollaan. Omat kokemukset tosiaan on vähän sillä pohjalla että ei mitään tuommoisia nesteen vaihtoja yleensä tehdä, ehkä huoltomyyjä ei niitä osaa tarjota tai sitten asiakas ei halua mitään ylimääräistä maksaa. Ja ei ole esimerkiks mulla Primeraan ikinä ainakaan huoltokirjaan merkattu minkään nesteiden vaihtoa paitsi moottoriöljyt, vaikka on merkkiliikkeessäkin monta huoltoa joku aikanaan teettänyt. Kyllä mä tässä kattelin yhden noten huoltokuitteja että on ne nykyään tarkemmin ainakin kuitattu että kaikki on oikeasti tehty...
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

cedricfan

Kannattaa lukea tuo:
http://www.glysantin.de/en/products.html
Sanoisin, että parasta tuotetietoa aiheesta ja yhdellä sivustolla koottuna.

Punainen punaiseen on tosiaan turvallinen, kunhan ei laske punaiseksi tuota oranssia propyleeniglykolia.
Jolla ei ollut sekoittumisongelmia, mutta hieman erilainen ominaispaino, jonka takia mittaustulos väärällä asteikolla menee muutamalla asteella pieleen. Siksi jossain ei suositella sekoittamista muihin.

Fiksuinta on tosiaan huuhdella pesuaineella, ja sitten kokovaihto, ja merkata ylös paisariin se käytetty tyyppi, kuten nyt vaikkapa "G12".

Ja perinteisen vihreän kahden vuoden vaihtovälihän on nykymaailmassa naurettavan lyhyt, kun öljynvaihtovälikin saattaa olla pidempi.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Vadelli

Lainaa
Voihan se olla että tuo on muuttunut parempaan suuntaan, tai sitten tuossa on eroja riippuen paikasta missä ollaan. Omat kokemukset tosiaan on vähän sillä pohjalla että ei mitään tuommoisia nesteen vaihtoja yleensä tehdä, ehkä huoltomyyjä ei niitä osaa tarjota tai sitten asiakas ei halua mitään ylimääräistä maksaa. Ja ei ole esimerkiks mulla Primeraan ikinä ainakaan huoltokirjaan merkattu minkään nesteiden vaihtoa paitsi moottoriöljyt, vaikka on merkkiliikkeessäkin monta huoltoa joku aikanaan teettänyt. Kyllä mä tässä kattelin yhden noten huoltokuitteja että on ne nykyään tarkemmin ainakin kuitattu että kaikki on oikeasti tehty...
Huoltokirjassa harvemmin lukee tarkkaan mitä autoon on tehty. Huoltopohja joka asiakkaalle jää on se missä näkyy tehdyt työt ja sitä lukemalla jokainen voi halutessaan tietää tasantarkkaan mitä autoon tehdään milloinkin ja sitä voi ennakoida. Siellä myös annetaan lisäkohtia selityksineen esim. tulpissa voi olla "vaihdetaan kilometrimäärän mukaan" eli esim auto tulee määräaikaishuoltoon 36kk/90tkm ja autossa 20tkm kilsoja-> ei vaihdeta autossa 86tkm -> vaihdetaan.. Melko tarkkaanhan noita pitää nykysin täytellä koska huoltotestejä tehdään _todella_ usein.. 

Useinhan nämä "ei osata tarjota" jutut on sen takia että auto on vähän varttuneempi, asiakkaalta udellessa mitä autoon on tehty tulee ei tiedä ja huoltokirja on puutteellinen / tehty jossain pikkupajalla ja lukee moottoriöljyn vaihto. Yleensä tarjotaan normaalia määräaikaista ja vaihtoehtona halvempia tarjouspaketteja joihin yleensä tartutaan. Yleensä halvempi hinta myös tarkoittaa vähemmän työtä ja sitten ihmetellään miksei ole tehty normaalia määräaikaishuoltoa vaikka tilattu työ on neuvoteltu siihen tarjouspakettiin.. ::)
Nissan Cube Z11 -05 / Nissan Silvia S15 -99 / Ex Nissan Cima Y33 -97 / Ex Nissan Skyline R33 -96 / Ex Nissan Almera N16