Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Primera P12 tukkoinen suurilla nopeuksilla

Aloittaja jenders, elokuu 31, 2016, 10:43:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jenders

Autoista kohtalaisen vähän tajuava Nissan-kuski täällä hei. Aloitan tarinan alusta, niin on ehkä selkeämpi. Ostettiin vuosimallin 2005 Primera tammikuun lopussa. Kilometreja mittarissa nyt 305tkm, edellinen omistaja vaihdattanut moottorin, katalysaattorin ja lambdan (ilmeisesti etummaisen) siinä 286tkm kohdalla. Jokin aika sitten ajellessani motarilla syttyi moottorin vikavalo, ja kävin liikkeessä sen tsekkauttamassa: koodin mukaan vikaa ehkä happitunnistimessa tai ilmamassamittarissa. Koodi vain nollattiin, kun ei mitään oireita tuolloin vielä ollut havaittavissa valon syttymisen lisäksi.

Vähän myöhemmin huomasin, että auto alkoi tuntua tukkoiselta moottoritienopeuksissa. Tai no, kiihtyminen heikkeni muutenkin ehkä jonkin verran, mutta erityisesti siinä 120 km/h nopeudessa tuntui, että välillä kone meni ihan tukkoon eikä auto liikkunut "mihinkään" vaikka kaasu olisi ollut pohjassa. Ja sitten aina yhtäkkiä suorastaan syöksähti eteenpäin, saattoi ampaista eteen esim. kun nosti jalkaa pois kaasulta. Hieman oli myös nykimistä havaittavissa kaupunkiajossa. Vaihdettiin ilmamassamittari ja ihan hetken tuntui paremmalta (tai sitten en vain sattunut paljoa ajelemaan motarilla), mutta nyt samat oireet ovat palanneet. Mistähän sitä lähtisi seuraavaksi vikaa etsimään?

Lisäinfona mainittakoon, että öljysyöpöksi tuo on paljastunut. Helmikuussa vaihdettiin öljyt (samalla muuten vaihdettiin myös tulpat) ja sen jälkeen muutama viikko tarkkailtiin, että öljytaso pysyi sopivana. Sitten tarkkailu jäi vähäksi aikaa, kunnes ennen pitkää juhannusreissua katsottiin, ja mittatikun päässä oli vain tippa öljyä. Onkohan tuosta voinut jotain vauriota jo koitua? Tosiaan mitään tietoa ei ole, miten pitkään on ajettu vajailla öljyilllä, eikä auton alle myöskään ole missään vaiheessa öljylammikkoa kertynyt, joten pikkuhiljaa se öljyä ylimäärin kuluttaa.

Whee

#1
-

jenders

Lainaus käyttäjältä: Whee - elokuu 31, 2016, 11:26:58
Sattuuko olemaan 1.8 koneella? Tuohan on aika surullisenkuuluisa öljysyöppö. Öljytilavuushan on 2,9 litraa ja mittatikun min-max väli on 0,5 litraa. Jos hädintuskin tikun kärki kastunut, niin aika vähissä ovat olleet.

No se tietysti piti aloituksessa vielä mainita, että 1.6 -koneella on. Mutta siis, kone kyllä on sinällään käynyt ihan normaalisti ilman kummia ääniä tuon öljyepisodin jälkeenkin, aika monen korvan voimin sitä on kuunneltu tässä. Toivoa vaan sopii, ettei koko moottori nyt ole entinen varsinkin, kun se on vasta äskettäin vaihdettu.

petua

Ja vaihtokoneella jos sillä koneistettua tarkoitetaan, kuullostaa aika ihmeelliseltä.
Itselläni surullisen kuuluisa 1.8 p12 kone. 220000. ajettu ja odottelen koska rupee viemää öljyä.
Samaan nippuun voi laittaa jakoketjun/kiristmen mikä menee heti pikaa.

espi

Täällä on sitten yksi 2003 mallinen P12 1.6:lla, johon on tehty koneremontti 180tkm kohdalla öljyn syönnin takia:)

Aikaisempi omistaja oli vaihtanut auton siinä kohtaa, kun öljyä sai lisätä jokaisella tankkaus kerralla ja liike teki rempan ja sitten auto tuli meille... Nyt ajettu 70tkm lisää ilman öljyn syöntiä...

jenders

Itseänihän ei sinällään niin kauheasti tuo öljyn syönti itsessään tässä vaiheessa huoleta, vaan enemmänkin se, että onko kone paskana (taas). Eikä tuo nyt ylipäänsä aivan tolkuttomasti tuota öljyä ole hörinyt, inhimillisen rajoissa kuitenkin. Kun olisi vain ajoissa tajunnut, että sitä pitäisi lisätä hieman tavanomaista useammin!

Olisi vaan tosiaan kiva tietää, että mistä lähtisi paikantamaan sitä vikaa, joka aiheuttaa tuon tukkoisuuden. Kai tässä nyt kuitenkin muitakin vaihtoehtoja on kuin se, että moottori on hajalla? Viallinen sytytyspuola? Karstaa? Rikkinäinen happitunnistin? Voiko viallinen takimmainen lambda aiheuttaa tällaista? Jostakin olin lukevinani, että etummainen olisi se varsinainen "määrittäjä" ja takimmaisen ei pitäisi vaikuttaa tällä tavalla, mutta päteekö se tässä autossa vai onko saamani käsitys ylipäänsä oikea?

Desperate child

Periaatteessa rikkinäisen lambdan ei pitäis vaikuttaa kaasu pohjassa ajaessa ollenkaan, se korjaa vaan tasakaasulla ja tyhjäkäynnillä seossuhdetta. Ja kyllä etummainen on se mikä suuremman työn tekee, takimmainen tarkkailee katalysaattorin kunnon ja muistaakseni säätää pidemmällä aikavälillä seoksia, ja muistaakseni pystyi ottamaan etummaisen lambdan roolin jos se hajoaa..  Mutta siis jos se on kaasu pohjassa tukkoinen, niin ei pitäis lambdasta olla kiinni, silloin moottorinohjaus pitäis toimia ihan muistissa olevan tiedoston mukaan ja jättää lambdat huomioimatta.
Äkkiseltään toi kuulostaa siltä että ei se bensaa saa kunnolla, ilmamäärämittaria olisin ensimmäisenä veikannut, mutta se kerta on vaihdettu, niin voisiko olla että polttoainepumppu vetelee viimeisiään, tai muuten polttoaineen saannissa on jotain hämminkiä? Voihan tietty se uusi ilmamäärämittarikin olla jo valmiiksi viallinen, ei sekään pois suljettua ole, tai se että se vika olis sittenkin sytytysosien puolella..  Oliko siinä havaittavissa jotain tukehtumista tai rötäämistä tai jotain kun 120 vauhdista painoi kaasun pohjaan ja ei suostunut kiihtymään kunnes nosti jalkaa kaasulta?
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

Alppuu

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

primu_patu

Tähän voisi olla hyvä tarkistaa ja laittaa takavalojen maadotukset kuntoon.

Tuollaisia samalaisia oireita tulee jos takavalojen maadotus on huono. Ovat saattaneet vaihdella merkkikorjaamossakin monenmoista osaa kun eivät ole osanneet etsiä vikaa tuolta takavalojen maadotuksesta.

Näillä sivustoilla on olemassa varsin hyvät ohjeet tämän ongelman korjaamiseksi.

En kylläkään tiedä miten sytytys ja takavalot liittyvät yhteen, mutta saattaa liittyä autossa käytettävään CAN väylään, tämä on arvaus..;)
primu_patu

jenders

Lainaus käyttäjältä: Desperate child - syyskuu 04, 2016, 22:35:24
Oliko siinä havaittavissa jotain tukehtumista tai rötäämistä tai jotain kun 120 vauhdista painoi kaasun pohjaan ja ei suostunut kiihtymään kunnes nosti jalkaa kaasulta?

Kierrokset säilyy normaalilla tasolla myös noissa tilanteissa, ei ainakaan putoa yhtään. Eihän ne toki nousekaan silloin kun auto ei reagoi kaasuun eikä ota lisää kierroksia, mutta siis ei kone myöskään tunnu varsinaisesti tukehtuvan. Nyt on taas muutaman kerran ajeltu motarilla ihan ilman ongelmia, joten ei siellä ilmeisesti mikään osa ihan täyspaskana ole, kun ei ongelmakaan ole kokoaikainen :D

Lainaus käyttäjältä: primu_patu - syyskuu 07, 2016, 09:26:54
Tähän voisi olla hyvä tarkistaa ja laittaa takavalojen maadotukset kuntoon.

Tuollaisia samalaisia oireita tulee jos takavalojen maadotus on huono. Ovat saattaneet vaihdella merkkikorjaamossakin monenmoista osaa kun eivät ole osanneet etsiä vikaa tuolta takavalojen maadotuksesta.

Näillä sivustoilla on olemassa varsin hyvät ohjeet tämän ongelman korjaamiseksi.

En kylläkään tiedä miten sytytys ja takavalot liittyvät yhteen, mutta saattaa liittyä autossa käytettävään CAN väylään, tämä on arvaus..;)

Täytyypä tutustua tähänkin asiaan siis! En ole kyllä huomannut, että omani kohdalla tämä ongelma ilmenisi vilkkujen käytön aikana, kuten monilla muilla on ollut sen perusteella mitä pikaisella lisägoogletuksella löysin. Mutta ilmeisesti tuo takavalojen maadotusasia saattaa tässä autossa aiheuttaa jos jonkilaista tehottomuusjuttua vähän riippuen kuun ja tähtien asennosta. Eli perehtymisen arvoinen juttu tosiaan.  ;D

Vadelli

Lainaus käyttäjältä: primu_patu - syyskuu 07, 2016, 09:26:54
Tähän voisi olla hyvä tarkistaa ja laittaa takavalojen maadotukset kuntoon.

Tuollaisia samalaisia oireita tulee jos takavalojen maadotus on huono. Ovat saattaneet vaihdella merkkikorjaamossakin monenmoista osaa kun eivät ole osanneet etsiä vikaa tuolta takavalojen maadotuksesta.

Näillä sivustoilla on olemassa varsin hyvät ohjeet tämän ongelman korjaamiseksi.

En kylläkään tiedä miten sytytys ja takavalot liittyvät yhteen, mutta saattaa liittyä autossa käytettävään CAN väylään, tämä on arvaus..;)
Auton ecu katkaisee syötön samalla kun tunnistaa jarruvalon syttyneeksi, sen takia auto nykii vilkkupäällä käännettäessä mikäli ongelma on kohtalaisen suuri jo.  Helpoin tarkistaa kun laittaa kaikki valot päälle ja hätävilkut päälle, huomaa kyllä jos välkkyy muutkin valot, edes himmeästi..
Nissan Cube Z11 -05 / Nissan Silvia S15 -99 / Ex Nissan Cima Y33 -97 / Ex Nissan Skyline R33 -96 / Ex Nissan Almera N16

primu_patu

Niin, mulla ainakin teki kaikenlaista nykimistä kun kiihdytti pienellä kaasulla ja joskus vähän isommallakin kaasulla. Tällöin ei tarvinnut olla mitään vilkkua päällä, normi päivävalot.

Kun tein tuonne kunnon maadoitukset takavaloille niin kaikki tuollaiset viat hävisivät. Ja oikeastaan moottori rupesi toimimaan mielestäni paremmin. Kiihdytettäessä ei kuulu niin karkeaa ääntä moottorista kuin ennen tuota maadotuskorjausta. Eli olisiko sytytys ottanut vähän itseensä tuosta maadotusongelmasta eli ennakot vähän pielessä tai jotain muuta siihen liittyvää.

Tämän on mielenkiintoista koska ei ihan ensiksi tulisi mieleen lähteä vikaa etsimään takavaloista..;)
primu_patu

Desperate child

Lainaus käyttäjältä: Vadelli - syyskuu 07, 2016, 19:17:24

Auton ecu katkaisee syötön samalla kun tunnistaa jarruvalon syttyneeksi

Mihins tämä tieto perustuu, piti oikein kokeilla ja hyvin pysty ainakin allekirjoituksen primeralla ajelee jarruvalot loistaen vasen jalka jarrupolkimella...? Kyllä se sillon katkasee syötön kun tekee moottorijarrutusta, (tai ainakin pitäis katkasta..) mun nähdäkseni jarruvalojen kautta mitään tietoa ei mene eculle. Ehkä jarruvalokytkimen kautta voi jotain mennä? :)

Lainaus käyttäjältä: primu_patu - syyskuu 08, 2016, 08:00:47

Kun tein tuonne kunnon maadoitukset takavaloille niin kaikki tuollaiset viat hävisivät. Ja oikeastaan moottori rupesi toimimaan mielestäni paremmin. Kiihdytettäessä ei kuulu niin karkeaa ääntä moottorista kuin ennen tuota maadotuskorjausta. Eli olisiko sytytys ottanut vähän itseensä tuosta maadotusongelmasta eli ennakot vähän pielessä tai jotain muuta siihen liittyvää.

Tämän on mielenkiintoista koska ei ihan ensiksi tulisi mieleen lähteä vikaa etsimään takavaloista..;)

Sanos onko sulla minkälaisilla varusteilla se primera, eli millä koneella, mitä vuosimallia, mitä korimallia.. onko siinä vakionopeudensäädintä tai ajonvakautusta? Jostain syystä mua kiinnostaa ihan hillittömästi se että mikä sen oikeesti tekee, jokaisella on eri teoria siihen miks takavalojen maadotus vaikuttaa moottorin toimintaan ja en vaan oo purematta niellyt niistä teorioista ensimmäistäkään :) se on kyllä pakko uskoa että se auttaa monella ihme vikoihin. Mutta miks. :)
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

Vadelli

Lainaus käyttäjältä: Desperate child - syyskuu 10, 2016, 00:59:34
Lainaus käyttäjältä: Vadelli - syyskuu 07, 2016, 19:17:24

Auton ecu katkaisee syötön samalla kun tunnistaa jarruvalon syttyneeksi

Mihins tämä tieto perustuu, piti oikein kokeilla ja hyvin pysty ainakin allekirjoituksen primeralla ajelee jarruvalot loistaen vasen jalka jarrupolkimella...? Kyllä se sillon katkasee syötön kun tekee moottorijarrutusta, (tai ainakin pitäis katkasta..) mun nähdäkseni jarruvalojen kautta mitään tietoa ei mene eculle. Ehkä jarruvalokytkimen kautta voi jotain mennä? :)

Sieltähän se tieto meneekin eculle. Näitä on tullut tutkittua jonkunverran, ei aiheuta itse jarruttaessa vastaavaa oiretta kuitenkaan. Olikohan tuo korjaamokäsiksessä jossain.. On myös eri tilanne jos auto tunnistaa paljonko painat jarrupoljinta kuin se ettet paina ja jarruvalot, pakkivalot ja vilkut loistaa takana.
Nissan Cube Z11 -05 / Nissan Silvia S15 -99 / Ex Nissan Cima Y33 -97 / Ex Nissan Skyline R33 -96 / Ex Nissan Almera N16

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Desperate child - syyskuu 10, 2016, 00:59:34
Lainaus käyttäjältä: Vadelli - syyskuu 07, 2016, 19:17:24

Auton ecu katkaisee syötön samalla kun tunnistaa jarruvalon syttyneeksi

Mihins tämä tieto perustuu, piti oikein kokeilla ja hyvin pysty ainakin allekirjoituksen primeralla ajelee jarruvalot loistaen vasen jalka jarrupolkimella...? Kyllä se sillon katkasee syötön kun tekee moottorijarrutusta, (tai ainakin pitäis katkasta..) mun nähdäkseni jarruvalojen kautta mitään tietoa ei mene eculle. Ehkä jarruvalokytkimen kautta voi jotain mennä? :)

Lainaus käyttäjältä: primu_patu - syyskuu 08, 2016, 08:00:47

Kun tein tuonne kunnon maadoitukset takavaloille niin kaikki tuollaiset viat hävisivät. Ja oikeastaan moottori rupesi toimimaan mielestäni paremmin. Kiihdytettäessä ei kuulu niin karkeaa ääntä moottorista kuin ennen tuota maadotuskorjausta. Eli olisiko sytytys ottanut vähän itseensä tuosta maadotusongelmasta eli ennakot vähän pielessä tai jotain muuta siihen liittyvää.

Tämän on mielenkiintoista koska ei ihan ensiksi tulisi mieleen lähteä vikaa etsimään takavaloista..;)

Sanos onko sulla minkälaisilla varusteilla se primera, eli millä koneella, mitä vuosimallia, mitä korimallia.. onko siinä vakionopeudensäädintä tai ajonvakautusta? Jostain syystä mua kiinnostaa ihan hillittömästi se että mikä sen oikeesti tekee, jokaisella on eri teoria siihen miks takavalojen maadotus vaikuttaa moottorin toimintaan ja en vaan oo purematta niellyt niistä teorioista ensimmäistäkään :) se on kyllä pakko uskoa että se auttaa monella ihme vikoihin. Mutta miks. :)

Sittenpä ei muuta kuin sähkötekniikkaa opiskelemaan.. kyllä se sähkön käytös aukeaa jokaiselle 5-10 vuoden kuluessa kun ahkerasti opiskelee.
Siinä(kään) kun ei loppupelissä ole mielipiteillä tai uskomuksilla mitään tekemistä asioiden kanssa.

Tässä "takavalo-tapauksessa" taikasana on potentiaaliero.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

petua

Vai että sähköinssiks pitäis opiskella jos hommaa primeran (tän on pakko olla sarkasmia).
ja jos takavalojen maadoitus ei ole kunnossa, niin polkaise jarrua viisi kertaa niin maadottuu.
20v. dippainssin ohjeet.
vitsi, vitsi tuntuu vaan olevan toi maadoitus auttavan pissapojasta etc, häröihin.
No, mutta asiaan. Cd soitin takkuaa naksuttelee kiekkoa (eject) poistaessa.
Sain Matin ja Tepon lusikoitua pois joltai foorumilta saamillani ohjeilla. (puukiilalla)
Millanen operaatio olis soittimen irroitus?

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: petua - syyskuu 11, 2016, 19:27:37
Vai että sähköinssiks pitäis opiskella jos hommaa primeran (tän on pakko olla sarkasmia).
ja jos takavalojen maadoitus ei ole kunnossa, niin polkaise jarrua viisi kertaa niin maadottuu.
20v. dippainssin ohjeet.
vitsi, vitsi tuntuu vaan olevan toi maadoitus auttavan pissapojasta etc, häröihin.
Juu.. ei tarvi, jos suostuu vaan uskomaan sen tosiasian, että se takavalon maadoitus pystyy sotkemaan myös moottorinohjauksen.

Lainaa
No, mutta asiaan. Cd soitin takkuaa naksuttelee kiekkoa (eject) poistaessa.
Sain Matin ja Tepon lusikoitua pois joltai foorumilta saamillani ohjeilla. (puukiilalla)
Millanen operaatio olis soittimen irroitus?
Ei se loppupelissä kovin kummoien homma ole..
Taisi mennä suurinpiirtein niin, että: Keskikonsoli pois -> kojetaulun keskiosa pois -> radio pois.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Desperate child

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - syyskuu 11, 2016, 19:36:35

Juu.. ei tarvi, jos suostuu vaan uskomaan sen tosiasian, että se takavalon maadoitus pystyy sotkemaan myös moottorinohjauksen.


Joo en ikinä ole kyllä väittänyt ymmärtäväni sähköstä mitään, mutta se on ihan kiinnostava aihe.. Vääntäkää nyt rautalangasta tai piirtäkää joku kuva, koska mä en tällein kirjoitettuna pysty sitä ymmärtämään, tämän vastauksen annoit viimeksi ja pyysin sillon selostaan sitä tarkemmin että ymmärtäisin ton

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - toukokuu 11, 2016, 06:44:11
Ei mene ECU:n maadoitukset takavalon kautta, mutta takavalo haluaa väkisin maadoittaa ECU:n kautta siinä vaiheessa kun takavalon oma maadoitus löystyy/sulaa/hapettuu.
Siinä sotkeutuu anturien antamat lukemat kun potentiaalierot muuttuvat ja virrat kulkevat "vastakarvaan".
Sähkö kun on vähän samanlainen elementti kuin vesi... se menee sieltä mistä helpoimmalla pääsee.

Eli mistä se virta yhtäkkiä alkaa menemään ecun maadoitusten kautta kun takavalojen maadoitus ei toimi?
Kun mun käsittääkseni se virta menee takavalolle ja sitten korin maadoituspisteen kautta koria pitkin akun miinus navalle takaisin, niin missä kohtaa se karkaa sinne eculle,  joka on eri paikkaan maadoitettu (ainakin korjaamokäsikirjan mukaan), jos ei pääse oman maadoituspisteensä kautta maihin?? Kun eikös lähes kaikkien laitteiden toimintaa ohjata katkaisemalla yhteys maihin ja ei se virta sillonkaan pääse karkaamaan jonkin toisen laitteen kautta... Aivan täysin ymmärtäisin että jos takavalot ja ecu olisi saman ruuvin kannan alle maadoitettu, että siinä tapauksessa kun maadoitus huononee, ei kaikki tarvittava virta pääse meneen sen pisteen kautta maihin ja sitten alkaa ahistamaan ecu:ssa. Mutta kun ne kerta vaikuttaa olevan eri paikkoihin maadoitettu ja mitään valojen tai vilkkujen ohjauksia ei mene ecun kautta, niin mistä se alkaa ahdistamaan ecun toimintaa.
Tiedän kyllä että itseäni kiusaan kun tätä mietin ja kyselen tyhmiä täällä, mutta kun se kiinnostaa niin se kiinnostaa.
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

datsunpower

Siinäpä se onkin... vääntäisin ja piirtäisin vaikka mitä jos kerkeäisin.
Katsotaan jos joskus olisi sen verran aikaa.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Vadelli

Ehkä sitä takavaloa ei ole maadoitettu sinne ecuun, mutta se jarruvalokatkasijan tieto kyllä menee moottorinohjaukselle. Jarruvalokatkaisija ja jarruvalo on yhteydessä toisiinsa. Jarruvalokatkaisija tunnistaa myös paljonko poljinta painetaa.. Näin lyhyesti ynnättynä.
Nissan Cube Z11 -05 / Nissan Silvia S15 -99 / Ex Nissan Cima Y33 -97 / Ex Nissan Skyline R33 -96 / Ex Nissan Almera N16

Shamsa

Jarruvalokatkaisija ei tunnista paljon painat poljinta, se on maadoittava on/off katkaisija.
Poljinvoiman tunnistaa jarrupaineanturi :)
Koska ei ole järkeä mitata polkimen liikettä, se kun voi vaihdella eri muuttujien takia.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Desperate child

Okei nyt sitten kattelin taas noita kytkentäkaavioita ja hllvetti sieltähän tosiaan löyty tuo että siltä jarruvalokatkasijalta menee eculle tieto, samasta liittimen navasta, mistä jarruvalollekin. Ei vaan ollut tohon takavalojen kytkentäkaavioon merkattu mitään muualle menevää johtoa, mutta tuolta toisesta kaaviosta sitten löyty näköjään. Ja jos tuossa jarruvalolle ja eculle menevissä johdoissa nyt ajatellaan olevan (silloin kun takavalojen maadoitus toimii) akkujännite ainoastaan jarrua painettaessa, niin sitten kun takavalojen maadoitus huononee, niin takavalot ja vilkut alkaakin maadoittamaan tuolta jarruvalon kautta takaisinpäin jarruvalokytkimelle jonka liittimestä se maadoittaa sitten eculle..? Ja siis silloin siinä jarruvalon piuhassa saattaa olla se akkujännite koko ajan, koska se ei pääse takavaloilta enää minnekään muualle kuin tuonne jarruvalokytkimelle ja sen kautta eculle.  Vai meneekö taas pieleen?  Mutta toi että sieltä on toi yhteys eculle niin selventää mulle tota, piti vaan itse se löytää ns. virallisesta lähteestä.. Ja nyt sit sanotte että ei se silti niin mene ;D

Yks asia miks oon tota myös kyseenalaistanu johtuu siitä että omassa Primerassa tota korjausta ei ole tehty ja takavalot (vai lähinnä takavilkut) on välillä sekoillu ihan huolella ja se ei silti ole vaikuttanut mihinkään ajettavuuteen..
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

jenders

Noniin noniin. Maadoitukset laitettu takavalojen osalta kuntoon. Vika ei kyllä hävinnyt mihinkään... Tai oikeastaan tuntuu, että auto kyllä reagoi kaasuun nyt sähäkämmin silloin kun reagoi ylipäänsä, mutta edelleen on - jopa enenevässä määrin - hetkiä, jolloin mitään ei tapahdu vaikka talla olisi pohjassa. Nyt tuon huomaa jo alemmissakin nopeuksissa kuin vain 120 km/h, selvimmin nelos- ja vitosvaihteilla ajettaessa. Eli yksinkertaisesti auto ei vain kiihdy yhtään, vaikka painaisi kaasun pohjaan, mutta kierrokset säilyvät kumminkin. Ja sitten yhtäkkiä se taas ottaakin kaasua. Välillä meinaa ylämäessä vauhti hiipua ihan tyystin, ja vaikka toi 1.6-kone vähän lahna onkin olemassaan, niin ei se nyt normaalisti ihan noin lahna ole kuitenkaan... Eli jotakin vikaa on.

Huomasin, että bensankulutusmittari käyttäytyy toisinaan oudosti: esimerkiksi välillä alamäessä vapaalla lasketeltaessa kulutus pomppaa asteikon yli, vaikka sen toki kuuluisi olla ihan päinvastoin. Ja muutenkin kulutusmittari pomppii välillä kummallisesti. Tällä ehkä on jokin yhteys kiihtyvyysongelmiin, tai ainakin loogisesti ajateltuna voisi olla? Olisko se nyt se viallinen bensapumppu sitten, tai jokin siihen liittyvä juttu? Muita ehdotuksia?

Katalysaattori tuohon on uusittu viime joulukuussa, ja tulpat helmikuussa.

HenriMH

Jos tämä yhtään auttaa ...

Itselläni P12 2005 farmari. Vuosi sitten samat oireet jonka takia huoltoon. Katalysaattori(t) tukossa ja toinen vaihdettiin ja toinen poistettiin. Ongelmat hävis vähäks aikaa, sitten palasi ja lambda-anturi oli rikki (ilmeisesti edelleen). Taidettiin vaihtaa toisesta mallista (2006) anturi ja sen jälkeen pelittänyt ok. Alkuperänen lamda-anturi jotenkin ulkoisesti "ahtaan" näköinen, 2006 mallissa huomattavasti "avarampi".  Edestä siis vaihdettu. Ennen kuin anturi vaihdettiin, niin kulutus reippaasti yli 10l / 100km.

Jonzu121

Itsellä on almera N16 1.8 (QG18DE) koneella. Tämä yksilö öljyn syönnistä vapaa ajettu 261tkm, mutta taas nykii satunnaisesti kylmällä koneella. Hetken kun ajaa niin loppuu nykiminen. Kerran antoi vikakoodia ilmanmassamittarista mutta nollaamisen jälkeen ei ole enää sytyttänyt vikavaloa.

primu_patu

Tuli mieleen.
Mulla oli aikaisemmin P11, jossa teki kanssa nykimistä ja joskus tuntui voima katoavan. Silloin ihan puoli vahingossa kun vaihdoin ilmansuodatinta tuli katsoneeksi sinne "kaasarin kurkuun". Siellä killoitti ne ilmamäärämittarin karvat jotka olivat ihan helvetin likaiset. Varovasti sitten topsy puikolla ja puhdistusaineella putsasin ne langat ja sen jälkeen ongelmat hävisivät.
primu_patu

jenders

Tohon on tosiaan etummainen lambda ja ilmamäärämittari vaihdettu vastikään. Ja katalysaattorinkin vaihtoi myyjä juuri ennen myyntiä mulle, mutta enpäs muuten edes tiedä, kumpi niistä oikein on vaihdettu.  :D :D Täytynee siihenkin perehtyä seuraavan kerran kun nosturille pääsee...

espi

Täällä ois kohtalontoveri:.

P0171 (laihalle menee) vikakoodia on heitellyt moottoritie nopeuksissa, tätä on tehnyt aiinakin helmikuusta saakka. Tulee vaan sen verran vähän ajeltua motarilla, että alkuunsa ei tuota huomioitu sen enempää, vika koodin nollasin kun se ilmestyi tyyliin kerran/kaksi kuukaudessa.

Tarkemmin itse ongelma, kylmällä koneella ei tee, eli jos lähden pihasta auto yön yli levänneenä ja ajan esim. 5 km motaria vikakoodia ei tule, mutta jos motaria ajaa 15km ja sen jälkeen motarilla tulee tyyliin kilometrin välein.
Ajoin juuri testilenkin, Turku - Paimio Tammisillalle motaria ja vanhaa 110- tietä takaisin. 15km ajon jälkeen tuli tasaisesti uudelleen tuo P0171, takaisin tullessa vanhalla tiellä ei enää vikakoodia tullut.
Taajamassa voi ajella vaikka tunnin putkeen, ei tule vikakoodia.

Autosta taustoja:
2003 mallinen P12 Primera 1.6:n kanssa, ajettu nyt 263tkm (koneremppa tehty aikaisemman omistajan aikana liikkeessä 180tkm kohdalla öljynsyönnin takia)
Vikakoodi ilmenee ainakin:
uudella (tarvike) ja vanhalla etummaisella Lambdalla
uudella (tarvike) ja vanhalla (putsatulla) maf:lla
ennen ja jälkeen jakopää rempan (vaihdettiin kaikki hilut, vvt pyörineen vajaa 10 tkm sitten)
tekee samaa E10:llä että E85:la (autossa e85 asennussarja, jolla ajettu ongelmitta yli 70 tkm)
testinä menossa viides tankillinen putkeen E10 (e85 asennussarja irti)
tulpilla ajettu noin 18tkm
Takavalojen maadoitukset fixattu
pakoputki katista taaksepäin uusittu ~vuosi sitten
ei silmä/korvamääräisiä vuotoja imupuolella

Mahdollinen vuoto pakopuolella ennen lambdaa pitää tarkistaa ja vaihtaa ilmaputsari...

Alppuu

#28
Lainaus käyttäjältä: espi - lokakuu 08, 2016, 15:22:33espi

Vuotoja toki kannattaa etsiä.
Kattia ei ole koskaan vaihdettu? Voihan se olla sen verran paskana, että jälkimmäinen lambda ilmoittelee vikaa?
Vai ensimmäinenkö se?
Onhan tuo vähän häiritsevää, mutta tuskin aiheuttaa välittömiä ongelmia jos muuten toimii hyvin.



When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

espi

Palataan tähän taas, maantie P0171:n... Jos tähän keksisi ennen pohjoisen joulureissua jotaina:)

Ilmavuotoja ei ole löytynyt.

Käytössä on esim. Torque täysversio ja sitä välillä tullut seurattua. Onko kokemuksia, miten tarkka tuo (maf:ssa olevan, IAT sensorin) imuilman lämpötilaa pitäisi olla? Esim. juuri tarkastin, niin jäähdytysteen anturi -8 ja imuilman lämpörila -3, onko tuolla merkitystä? Tilanne siis oli se, että yön levännyt auto ja heti kun arvot sai ecu:sta ulos...

Miten noita fuel trimmejä (ltft & stft) pitäisi tulkita, tai lambda:n arvoja? Ajossa/tyhjäkäynnillä?
Lambdaa vissiin ilman kuormaa, entä fuel trimmit?