Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

P12 Etujarru kilkattaa

Aloittaja Nissani93, helmikuu 08, 2018, 21:46:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nissani93

Syynä kilinälle on se, että etujarrupaloja tukevat pellit (siis ne mitkä tulee palan ja satulan väliin) on vääntyneet tai jopa poikki. Paloissa on pintaa vielä reilusti, mistähän noita pellin paloja saa? Marmoritiskiltä? Vai tuleeko uudet uusien palojen mukana. Nykyiset on siis entisen omistajan jäljiltä.

mies51

Tarkoitatko näitä levyjä, jotka tulevat jarrupalan pään ja satulan väliin:
https://www.autonvaraosat24.fi/nissan/primera-p12/16272/10730/tarvikesarja-jarrupala
A.B.S. Tarvikesarja, jarrupala  Etuakseli ?

Vai tarkoitatko jotain kitinänvaimennuslevyjä, jotka tulevat jarrupalan takapinnan ja satulan väliin?

Jos tarkoitat ensinmainitsemiani, sinun tulee puhdistaa porakone/teräsharjalla tai viilalla ruosteet satulan pinnoista pois ennen uusien osien asentamista. Nääs ruosteet pullistaa pintaa ja palat voivat tulla liian tiukalle, jolloin jarrut jäävät helposti laahaamaan.

Nissani93

Just noi ensimmäiset. Ootko ite tilannu tuolta kyseiseltä sivulta? Onko minkälaisia kokemuksia?

mies51

Olen tilannut sekä tuolta että alvadi.ee. Tuolta tilatessa se vaikeus, että vääränlaisen osan palautus tulee kalliiksi. Toinen vaikeus on, jos ei satu olemaan kotona, kun DHL tai vastaava tuo kotiovelle. Yhtä hyvälaatuista osaa olen saanut kuin kotimaan tarvikeliikkeistäkin. Toimituskulut on tietenkin samat, joten kannattaa ostaa samalla kertaa osat ja huolto-osat useampaan autoon.

Alppuu

#4
Miten ne pellit voi olla vääntyneet tai poikki, niiden tarkoitus on estää palojen takertelu, ei kannatella niitä paloja.

Olisikohan siellä ihan väärät palat.. tai jotain muuta kummallisuutta.





When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

Kun ne jätetään vaihtamatta palojen kanssa, niin ne muuttuu tönkkösuolatuiksi, ja lopulta katoavat paikaltaan pulverimaisena rautaoksidina.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Totenkopf

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - helmikuu 09, 2018, 22:21:22
Miten ne pellit voi olla vääntyneet tai poikki, niiden tarkoitus on estää palojen takertelu, ei kannatella niitä paloja.

Olisikohan siellä ihan väärät palat.. tai jotain muuta kummallisuutta.

Lähes poikkeuksetta olen joutunut siistimään kaikkia tarvikepaloja. Toleranssit ovat yleensä "sille metälle". Mikäs siinä, materiaalin poistaminen on aina helpompaa kuin lisääminen.

Kaikki on mahdollista. Aloitetaan yhtälö sillä, että asentajalla on voimaa enemmän kuin järkeä. Tämä kun kerrotaan vielä tietämättömyydellä, on soppa valmis.
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

mies51

Juu, satuloiden puhdistuksen ja noiden uusien levyjen sovittamisen lisäksi joutuu usein hiomaan uusistakin jarrupaloista päistä materiaalia, jotta palat menevät kohtuudella paikaleen. Siis eivät ole väljät muttei tuikatkaan. Kuparitahnaa vielä pintoihin.

cedricfan

Mutta kun samoja "viilattavia" paloja kokeilee puhtaaseen satulaan, niin eipä tarvikaan viilailla.
Sinne satulaan kertyvä jarrupalapölyn ja suolaliemen sekoitus on vaan niin piukkaa, että joutuu puukolla tai taltalla kovertamaan pois, että saa taas satulan metallin näkyviin.
Ja se kuparitahna ei sitten sovi autoille joissa on ABSit tai kevytmetallisatulat, kannattaa jo vaihtaa keraamiseen eli metallivapaaseen, kun se sopii kaikille.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Totenkopf

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - helmikuu 10, 2018, 14:26:51
Mutta kun samoja "viilattavia" paloja kokeilee puhtaaseen satulaan, niin eipä tarvikaan viilailla.


Niinhän sitä äkkiseltään luulisi. Totuus on osoittautunut kuitenkin toisenlaiseksi. Sitten kun vaihdetaan vielä samaan syssyyn nämä yhtä "tarkasti" tehdyt shimmilevyt (juurikin ne mistä tässä ketjussa oli alunperin kyse, keksi itse parempi nimi), joutuu paloille näyttämään viilaa takuuvarmasti.
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: mies51 - helmikuu 10, 2018, 14:24:51
Juu, satuloiden puhdistuksen ja noiden uusien levyjen sovittamisen lisäksi joutuu usein hiomaan uusistakin jarrupaloista päistä materiaalia, jotta palat menevät kohtuudella paikaleen. Siis eivät ole väljät muttei tuikatkaan. Kuparitahnaa vielä pintoihin.

En laittaisi kuparitahnaa tai välttämättä mitään tahnaa jarrupaloihin. Kuparitahna kuivuu ja siihen tarttuu jarrupöly ja muu, niin melko tiukaa jankkia siitä tulee.
Mielestäni mitään rasvaa tai tahnaa ei tule käyttää sen takia että jarrupala liikkuisi. Oikean muotoinen pala liikkuu muutenkin kevyesti.
Tahnat saattavat sitten mahdollisesti suojata korroosiolta, joka osaltaan saattaa jumitusta aiheuttaa.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4