Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Maxima 3,0 ja E85-muunnos?

Aloittaja Cimi, heinäkuu 19, 2016, 19:07:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Cimi

Täälläkin mietitään kovasti, jos alkaisi käyttämään E85-polttoainetta. Jo kuukausia asiasta tietoa etsien en pyri saamaan "huimia säästöjä" polttoaineen vaihtamisella, vaan motiivi on suurimmalta osalta eettinen.

Mietin muunnosta siltä kantilta, että työstä pitäisi tulla kestävä ja hyvälaatuinen. Nissanin manuaalista olen tarkistellut kaikki polttoaineletkut sekä -putket ja ne voisi vaihtaa rosteriputkiin sekä teflonletkuihin. Kaikki kumitiivisteet myös vaihtoon.

Polttoainelinjojen vaihto ei ole mielestäni edes kovinkaan kallista, vaan työlästä. Itse pumppu sekä suuttimet tässä mietityttää, jotka yhdessä kustantavat luultavasti noin 400 - 500 euroa. On käynyt sekin mahdollisuus mielessä, ettei hankkisi uusia suuttimia tai nostaisi polttoaineen painetta, jos vain heittäisi uudet polttoainekartat ohjausyksikölle.

Mietiskelen vain, että mistä saisi tietää, kuinka vahvaa etanoliseosta esimerkiksi polttoainetankki tai alkuperäiset suuttimet kestävät? e10-bensiini.fi -sivuilta luin vain sen, että kokoonpano kestää ainakin E10-bensaa. Aika paljon ihmisiä on lähtenyt suoraan ajamaan E85-bensalla käyttämällä muunnossarjaa ja ilman mitään lisäosia muuttamatta polttoainelinjoja lainkaan. Kylmäkäynnistys ei juuri askarruta, vaan ennemmin, onko käyttäjille ilmennyt korroosio-ongelmia, vuotoja tai muita vikoja?

Alppuu

#1
No muistaakseni N15 Almeran ei luvata kestävän edes E10 bensaa, mutta niin vaan on menty vuosia RE85:llä
vaihtamatta mitään polttoainelinjastoon.

Ei ole ollut mitään ongelmia keston suhteen, ei ole vuotanut mistään tms.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Cimi

http://iqlearningsystems.com/ethanol/downloads/Ethanol%20&%20E85%20Material%20Compatibility.pdf

Löytyi tuollainen eli E85:ta varten kestäviä materiaaleja.
E85:ta ei kestä: Alumiini, messinki, sinkki, luonnonkumi, PVC, polyuretaani...

E85:ta kestää: Teräs, ruostumaton teräs, neopreeni, teflon, nitriilikumi, polypropeeni...

Näistä pitäisi lähteä miettimään hyvä hinta/laatusuhde. Bensatankista varmaan löytääkin pienellä tekstin, jossa kerrotaan sen materiaali, mutta entä tehdasasennetut pa-putket sekä -letkut? Löytyisikö mistään lähdettä, jossa kerrottaisiin niiden materiaali? Kaikista helpointa olisi suorat, pitkät pätkät vetää rosterilla ja kaikki mutkat esim. teräspunotulla neopreenikumilla.

datsunpower

#3
Lainaus käyttäjältä: Cimi - heinäkuu 20, 2016, 00:54:22
http://iqlearningsystems.com/ethanol/downloads/Ethanol%20&%20E85%20Material%20Compatibility.pdf

Löytyi tuollainen eli E85:ta varten kestäviä materiaaleja.
E85:ta ei kestä: Alumiini, messinki, sinkki, luonnonkumi, PVC, polyuretaani...

E85:ta kestää: Teräs, ruostumaton teräs, neopreeni, teflon, nitriilikumi, polypropeeni...

Näistä pitäisi lähteä miettimään hyvä hinta/laatusuhde. Bensatankista varmaan löytääkin pienellä tekstin, jossa kerrotaan sen materiaali, mutta entä tehdasasennetut pa-putket sekä -letkut? Löytyisikö mistään lähdettä, jossa kerrottaisiin niiden materiaali? Kaikista helpointa olisi suorat, pitkät pätkät vetää rosterilla ja kaikki mutkat esim. teräspunotulla neopreenikumilla.

Itse vaihtaisin mahdollisesti vain polttoainelinjaston kumiletkut. Jos siellä sitten joku alkaa vuotamaan niin se osa olisi ollut todennäköisesti jo muutenkin vaihtokunnossa.
P10 Primeran RE85 kokeiluissa vaihdoin vain tankatessa pistoolia..
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Cimi

#4
Kuten sanoin, tarkoitus olisi tehdä hyvä ja kestävä ratkaisu omalle E85-muunnokselle. Mä en ota 10 vuodenkaan sisällä riskiä, että joku pa-linjan tiiviste tai letku alkaa vuotamaan kuin hana kohdasta, josta sen ei todellakaan pitäisi alkaa vuotamaan.

datsunpower

#5
Lainaus käyttäjältä: Cimi - heinäkuu 20, 2016, 12:23:54

Kuten sanoin, tarkoitus olisi tehdä hyvä ja kestävä ratkaisu omalle E85-muunnokselle. Mä en ota 10 vuodenkaan sisällä riskiä, että joku pa-linjan tiiviste tai letku alkaa vuotamaan kuin hana kohdasta, josta sen ei todellakaan pitäisi alkaa vuotamaan.

Muistelen lukeneeni useammankin artikkelin RE85 haitallisista vaikutuksista nimenomaan sylinterikanteen. Olikohan jotenkin niin, että "etanolia kestämättömissä" Alu seos on ollut erilaista. En muista.

Syöpymistä ja sulamista tapahtuu, mutta se on hidasta.
Useimmissa Nissaneissa poltoainelinjastot ovat terästä tehtaalta tullessaan, mutta enpä Maximastasi tiedä varmaksi.



Tässä on nyt annettu jo pari vastausta alkuperäiseen kysymykseen:

Lainaus käyttäjältä: Cimi - heinäkuu 19, 2016, 19:07:19
...
Mietiskelen vain, että mistä saisi tietää, kuinka vahvaa etanoliseosta esimerkiksi polttoainetankki tai alkuperäiset suuttimet kestävät? e10-bensiini.fi -sivuilta luin vain sen, että kokoonpano kestää ainakin E10-bensaa. Aika paljon ihmisiä on lähtenyt suoraan ajamaan E85-bensalla käyttämällä muunnossarjaa ja ilman mitään lisäosia muuttamatta polttoainelinjoja lainkaan. Kylmäkäynnistys ei juuri askarruta, vaan ennemmin, onko käyttäjille ilmennyt korroosio-ongelmia, vuotoja tai muita vikoja?

JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Cimi - heinäkuu 20, 2016, 12:23:54
Kuten sanoin, tarkoitus olisi tehdä hyvä ja kestävä ratkaisu omalle E85-muunnokselle. Mä en ota 10 vuodenkaan sisällä riskiä,
että joku pa-linjan tiiviste tai letku alkaa vuotamaan kuin hana kohdasta, josta sen ei todellakaan pitäisi alkaa vuotamaan.

Täällä ei ole ollut vielä lähellekään 10 vuotta RE85 jakelussa... Ehkä sun pitäisi selailla esim. jenkkien forumeita
ja etsiä sieltä kokemuksia alkoholibensasta...  ::)


When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Cimi

#7

Alppuu, mä en ota riskiä kymmenen vuodenkaan sisällä riskejä. Tarkoittaa: minä en ota riskejä edes kymmenessä vuodessa. Pa-linjojen vaihto ei ole kallista, joten sen työn voi tehdä kerralla ja hyvin. Kannattaa tehdä se, jos osaa.

Datsunpower, oletko sinä ja Alppuu ainoat henkilöt, jotka kirjoittelee täällä? Jos ette, mielelläni lukisin muidenkin ihmisten kokemuksia liittyen aiheeseen.

140ypower

No itse kun etanoolille muutin vaihdoin letkut, tiivisteet, suuttimet ja pumppu. Mutta polttoainelinjat, suuttimet ja pumppu lähinnä siksi että tuottavuus riittää. Empä ketään foorumilta tiedä joka olisi pa linjat vaihtanut koska syöpyy, harva edes letkuja. Ai niin Rst tankki mulla myös on.

Mites tankin kestävyys?
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht

Shamsa

#9
Suunnittelen tässä että jos ostaisi etanolimuutossarjan omaan focukseen, maksaa itsensä takaisin parissa vuodessa näillä kilometrimäärillä mitä tulee.

Mutta, siinäkään sarjassa ei tule uusia polttoaineputkia, vain letkuosat vaihtuu ja sinne tulee etanolianturi.. vaikka siellä olis nyt vaikkapa alumiiniputket, niin koko autoa ei taida olla enää olemassakaan kun se lopulta syöpyy puhki.
Sama lohkon ja kannen kanssa, tehtaalta saa tilattua tuon focuksenkin flexfuelina, samalla moottorilla kuin minulla tuossa. Ainoa erilaisuus on polttoaineen esilämmitys, letkut ja etanolianturi.

Ne maximan putket ja kansi taitaa kyllä kestää sitä etanolia kauemmin kuin mitä se moottori mekaanisesti tulee kestämään. olettaen että polttoaineputket ei ole sitten jo valmiiksi syöpyneet ulkoapäin sen 15 vuoden käytön aikana  ;D
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

datsunpower

#10

Ja paras hyöty etanoli muunnoksesta saadaan moottorinohjauksen ohjelmoinnilla. Samalla kun "lisätään seoksia", ruuvataan myös sytkä kohdalleen. Etanoli kaipaa kaverikseen reilusti suurempaa ennakkoa. Todella korkeasta puristussuhteesta olisi myös hyötyä.
Pelkällä polttoaineenpaineen nostolla tai ylipäätään seoksen korjaamisella ei oikeastaan saavuteta muuta kuin suurempi kulutus bensaan verrattuna.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Vadelli

Varavaihtoehtona flexfuelilla pääsee huomattavasti "järkevämmin", eikä tarvitse murehtia onko seuraavalla huoltiksella e85 vai ei vaan voi lennosta vaihtaa bensaan tai ajella sekoituksella. Kulutus nousee e85sella, vaikka e85 onkin huomattavasti halvempaa niin mikäli ei älyttömästi tule kilsoja vuodessa voi säästö jäädä melko minimaaliseksi. Todennäköisyys sille että letkut ja liitokset vuotaa heti tai vuodenpäästä kun siirtyy e85selle on pieni mutta kuitenkin mahdollinen. Tosin ihan normipolttoaineellakin vastaava on lähes yhtä mahdollista. Kannattaa vaikka lueskella eflexfuelilta lisää jos mietityttää tai pitää varavaihtoehtona asiaa.
Nissan Cube Z11 -05 / Nissan Silvia S15 -99 / Ex Nissan Cima Y33 -97 / Ex Nissan Skyline R33 -96 / Ex Nissan Almera N16

Cimi

#12

Täytyy tsekata piakkoin oman Maximan linjat ja niiden materiaalit. Kaikki tiivisteet sekä letkut lähtee vaihtoon automaattisesti. Jos putket on rosteria, niin ne saa pysyä. Luultavasti aluksi ohjelmoin ECUn suihkuttamaan sen 30% enemmän polttoainetta. Jos se ei riitä, niin pumppu ja suuttimet vaihtoon.

140ypower

Laita kuvia projektista edetessä  :)
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht

Jylppy

Välihuomautus:
Muokkailin useampaa viestiä ja poistin asiattomuudet. Tästä eteenpäin keskustelun on suotavaa jatkua asialinjalla.

Jatkakaa.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Cimi

Vieläkin yritän etsiä puhdasta tietoa tuosta A33 Maximasta. Projektiin liittyen: bensanpaine on 2,4 - 3,0 bar ja puristussuhde 10 : 1. ECU:n voi ohjelmoida, mutta se menee järjettömän kalliiksi. Pitäisi olla Consult 2 -ohjelma ja siihen käyvät kaapelit sekä laitteet tai J2534-1 -protokollalla, jossa piuhat myös maksaa naurettavasti.

Vielä uupuu ihan yksinkertaiset tiedot: tehdasasennettujen suuttimien sekä pa-pumpun virtausnopeudet. Jos näitä ei löydy, on pakko edetä "otetaan niin isot virtaukset, että varmasti riittävät" -strategia...

Vielä täytyy nostaa auto ylös ja tarkistaa kaikkien polttoaineosien materiaalit. Käsittääkseni tankki on rosteria. Tästä helpointa olisi vain tilata uusi bensapumppu, bensanpaineensäädin sekä suuttimet, jotka on suunniteltu E85:lle. Jossain vaiheessa saattaa hyvinkin tulla sylinterikannen vaihto eteen, jolloin voisi nostaa puristussuhdetta hieman. Toki niin, että männillä ja venttiileillä on tilaa liikkua.

eetu

Bensatankki on tavallista peltiä, toki ilmeisesti sisäpuolelta keltapassivoitu
100A  8kpl Cedric Y30  -85 Urvan X 2 E24-90-92 Maxima QX x 5 Fairlady Roadster -63  280ZXi S130 -79 240C  230ht coupe -72 430 HT-coupe-80 Almera SR N15-00

Shamsa

Tavallista peltiä ne tankit on, jos ei oo muovia.
Tulis meinaan aika kalliiksi valmistajalle rosteritankit ;D
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

datsunpower

#18
Vakio suuttimet on EHKÄ 290cc, mutta enpä sano ihan 100-varmaksi. Suuttimien tuoton riittävyys menee kyllä aivan nahkoilleen.. todennäköisesti eivät riitä.


Välikysymys:
Miten meinasit opettaa auton "varmasti riittävän suurille suuttimille" jos et meinannut ohjelmoida ECUa?


Edit: PA-painetta nostamalla saanee vakio suuttimet kyllä riittämään.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Cimi

Näyttäis muutkin metalliset osat olevan pinnoitettua peltiä. Ainakin suuttimien putki näyttäisi olevan. Tankki on metallia, joten rosteri/pelti menee mulla arvauksena. Sisäpuolelle en ole nähnyt, joten siellä on pakko olla jonkinlainen pinnoite.

Kävi mielessä pelkän polttoainepaineen nostaminen. Silti puuttuu vielä pumpun virtaustiedot... Tosin pumppu lähtisi ensimmäisenä vaihtoon, jos paineennoston jälkeen tulisi laiha seos. Näissähän on paineensäädin suuttimien putken päässä, jossa arvatenkin sisällä jousi tekemässä paineen? Helpointa olisi ottaa vanha paineensäädin kokonaan pois ja laittaa tilalle uusi, joka tietysti kestäisi sen E85:n.

Jos homma menisi siihen, että tulee uudet suuttimet ja pumppu, niin aluksi olisi pakko mennä "toivotaan, että ECU oppii itsestään säätämään oikean määrän E85:sta" -strategialla. Jos ei, ECU pitäisi ohjelmoida uusiksi. Totuushan on se, että polttoainetalous kärsii, jos joutuu kartat tekemään kokonaan uusiksi. En nyt muista oliko esimerkiksi sytytysennakollakin säätämisen varaa, koska etanoli palaa hitaammin kuin bensa.

Kyselin myös tietoa yhdysvaltalaiselta forumilta, mutta aika vaisua on...
http://www.nissanforums.com/general-maxima-discussion/239001-remap-ecu-maxima-e85-fuel.html

Suora vinkki oli: "Kannattaisi myydä se Maxima ja ostaa sillä rahalla flexfuel -auto." Kuulema säästän aikaa, rahaa ja vaivaa... :D Mulla on itsesuojeluvaistoa olla perustelematta E85:ta eettisesti oikeana yhdysvaltalaisella forumilla, joten taloudelliset syyt on "tekosyy". Täytyy olla aika hyvä tuuri, että saa kulutuksen kasvun pysymään siinä 30% tai alle. Muutenhan taloudellisuuden voi heittää roskiin.

datsunpower

#20
Lainaus käyttäjältä: Cimi - heinäkuu 26, 2016, 21:44:11
Näyttäis muutkin metalliset osat olevan pinnoitettua peltiä. Ainakin suuttimien putki näyttäisi olevan. Tankki on metallia, joten rosteri/pelti menee mulla arvauksena. Sisäpuolelle en ole nähnyt, joten siellä on pakko olla jonkinlainen pinnoite.

Kävi mielessä pelkän polttoainepaineen nostaminen. Silti puuttuu vielä pumpun virtaustiedot... Tosin pumppu lähtisi ensimmäisenä vaihtoon, jos paineennoston jälkeen tulisi laiha seos. Näissähän on paineensäädin suuttimien putken päässä, jossa arvatenkin sisällä jousi tekemässä paineen? Helpointa olisi ottaa vanha paineensäädin kokonaan pois ja laittaa tilalle uusi, joka tietysti kestäisi sen E85:n.

Jos homma menisi siihen, että tulee uudet suuttimet ja pumppu, niin aluksi olisi pakko mennä "toivotaan, että ECU oppii itsestään säätämään oikean määrän E85:sta" -strategialla. Jos ei, ECU pitäisi ohjelmoida uusiksi. Totuushan on se, että polttoainetalous kärsii, jos joutuu kartat tekemään kokonaan uusiksi. En nyt muista oliko esimerkiksi sytytysennakollakin säätämisen varaa, koska etanoli palaa hitaammin kuin bensa.

Kyselin myös tietoa yhdysvaltalaiselta forumilta, mutta aika vaisua on...
http://www.nissanforums.com/general-maxima-discussion/239001-remap-ecu-maxima-e85-fuel.html

Suora vinkki oli: "Kannattaisi myydä se Maxima ja ostaa sillä rahalla flexfuel -auto." Kuulema säästän aikaa, rahaa ja vaivaa... :D Mulla on itsesuojeluvaistoa olla perustelematta E85:ta eettisesti oikeana yhdysvaltalaisella forumilla, joten taloudelliset syyt on "tekosyy". Täytyy olla aika hyvä tuuri, että saa kulutuksen kasvun pysymään siinä 30% tai alle. Muutenhan taloudellisuuden voi heittää roskiin.

Juu ei opi.. 90-luvun vehkeissä ECU osasi säätää seosta n.+- 15-20%. OBD-II malleissa todennäköisesti alkaa räikät huutamaan kojetaulussa edes tuon vertaisilla korjauksilla.
Jos saat sattumaan PA-paineen sopivaksi suhteessa uusiin suuttimiin, niin silloin ehkä, mutta "että varmasti riittää"-kokoluokan suuttimilla joudut todennäköisesti jo laskemaan PA-painetta vakiosta -> ei hyvä.



Seuraava välikysymys:
Millaisella kokemuspohjalla olet projektiin ryhtymässä? Tarkoitan, että oletko joskus jotakin tehnyt vai onko kaikki tämä "tieto" luettua?

Olen nimittäin "vähän" eri mieltä mm. tuosta karttojen tekemisen vaikutuksesta / säätämisestä ylipäätään... mutta mitäpä minä näistä tiedän kun en ole vielä ihan kymmentäkään vuotta näitä katiskoja säädellyt.


Tuntuu vaan suht yksinkertainen asia olevan nyt erityisen vaikeaa..
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Shamsa

Pelkkää PA-painetta säätämällä siitä on hankala saada optimaalisesti toimivaa.

Investoi säädettävään moottorinohjaukseen ja isompiin suuttimiin, saat sen toimimaan kunnolla.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Cimi

Polttoainepaineen säätämisen pelkästään voikin unohtaa. Jos siellä tankissa on 3,0 barin pumppu, niin en viittisi alkaa sitä pumppaamaan bensaa 4,0 barissa tai yli.

Lueskelin tuossa eflexfuel.fi -sivua, jossa asiakaspalvelu selvittää sopiiko heidän muunnossarja autoon. Eli ilmeisesti suuttimien ja pumpun virtaukset myös katsotaan. Voisi tietysti käyttää heitä hyväksi ja kysyä uteliaana asiakkaana tätä. Eivät voi myydä muunnossarjaa autoon, jonka suuttimet ja pumppu eivät virtaa tarpeeksi.

Viestiä lähti myös epäilyttävän halvasta J2534-1 kaapelista. Edelleen olen hämilläni, riittääkö tuohon protokollaan pelkkä tietokone ja kaapeli vai tarviiko väliin erillisen laitteen. Mun mielestä kaikista helpoin vaihtoehto on ECU:n ohjelmointi.

Datsunpower, tsekkaa se nissanforums.com -linkki. Kolmas viesti, viimeinen rivi. En ole aikaisemmin muuttanut autoja käyttämään etanolia. Tulee tällä alalla nää asiat aika tutuiksi.

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Cimi - heinäkuu 26, 2016, 23:36:44
Polttoainepaineen säätämisen pelkästään voikin unohtaa. Jos siellä tankissa on 3,0 barin pumppu, niin en viittisi alkaa sitä pumppaamaan bensaa 4,0 barissa tai yli.

Lueskelin tuossa eflexfuel.fi -sivua, jossa asiakaspalvelu selvittää sopiiko heidän muunnossarja autoon. Eli ilmeisesti suuttimien ja pumpun virtaukset myös katsotaan. Voisi tietysti käyttää heitä hyväksi ja kysyä uteliaana asiakkaana tätä. Eivät voi myydä muunnossarjaa autoon, jonka suuttimet ja pumppu eivät virtaa tarpeeksi.

Viestiä lähti myös epäilyttävän halvasta J2534-1 kaapelista. Edelleen olen hämilläni, riittääkö tuohon protokollaan pelkkä tietokone ja kaapeli vai tarviiko väliin erillisen laitteen. Mun mielestä kaikista helpoin vaihtoehto on ECU:n ohjelmointi.

Datsunpower, tsekkaa se nissanforums.com -linkki. Kolmas viesti, viimeinen rivi. En ole aikaisemmin muuttanut autoja käyttämään etanolia. Tulee tällä alalla nää asiat aika tutuiksi.

elflexfuel.. vaikuttaa hyvältä  :)  piggy-back boxi vaan suutinlinjoihin jolla jatketaan suuttimien aukioloaikaa tarvittava määrä  ;D  Yleensä suuttimien aukioloaikaa lisätään aloittamalla suihkutus aikaisemmin, koska suihkutuksen lopettamis ajankohta on vähän kriittisempi johtuen mm. siitä, että imuventtiilin sulkeutumisen jälkeinen suihkutus ei ole järkevää.
Sekventiaalisestakin ruiskutuksesta tulee vähän niin kuin vanha kunnon yhtäaikainen ruiskutus.

Ja autossasi ei ole "3bar" pumppua, eikä "4bar" pumppua. Siellä on ihan normaali pumppu jonka tuotto tippuu suhteessa paineeseen.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Vadelli

Luulisin ainakin että maximaan passaisi tuo eflexfuelin piggy, sillä cimaankin sitä suosittelivat ihan suoraan :)
Nissan Cube Z11 -05 / Nissan Silvia S15 -99 / Ex Nissan Cima Y33 -97 / Ex Nissan Skyline R33 -96 / Ex Nissan Almera N16

datsunpower

Toimii varmasti. Tuon palikkan toiminta kun ei ole oikeastaan muusta kiinni kuin sopivista adaptereista liittimiin.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Cimi

eFlexFuelista vastasivat:

"Moi,

eFlexFuel E85-muutossarja on yhteensopiva autoosi. Polttoaineen syöttölaitteiden virtaus riittää turvallisesti etanolilla koko moottorin tehoalueella. Kyseisessä VQ30DE-moottorissa on varsin kookkaat vakiosuuttimet, 290 cc/min, jotka riittävät helposti E85:n vaatimaan ruiskutuksen lisäykseen. Myös polttoainepumppu kykenee tähän lisäykseen, olemme tämän muutamalla samanlaiseen autoon tehdyllä asennuksella jo todenneet. eFlexFuel E85-muutossarjalla voidaan käyttää luonnollisesti myös bensiiniä sekä mitä tahansa bensiinin ja etanolin sekoitusta.

Auton järjestelmät kestävät hyvin etanolia, ainakin havaintoihimme perustuen. Esimerkiksi 1995 vuoden Nissan Sunnyllä ajoimme yli 95 tkm E85:llä ilman ongelmia kunnes auton kori ruostui puhki kun mkittarissa oli yhteensä jo 440 tkm ajoa. Yhteensä meillä on yli 500 tkm omaa testiajoa, jossa olemme seuranneet vaikutuksia auton kestävyyteen, eikä ainakaan 4 vuoden otannalla autojen vikaherkkyys ole kasvanut. Jos auton kestävyys kuitenkin huolettaa, meille on asiaa varten räätälöity vakuutus: https://eflexfuel.fi/lisaturva

6-sylinterinen muutossarja maksaa asennustarvikkeineen 369 €.

Asennusaika kyseiseen moottoriin on 2,5 tuntia. Löydät valtuutetut asennuspisteemme osoitteesta https://eflexfuel.fi/asennuspisteet Voit kysyä tarjouksen asennushinnasta haluamastasi pisteestä. Koska asennus on verrattain työläs (noin 2,5 tuntia vs. normaali noin 1 tunti), kertyy sille hintaakin vähän enemmän. Jos haluat, voimme antaa Ylöjärven pisteeseemme edullisen asennustarjouksen sen varalta, että ehdit jossain välissä piipahtamaan Pirkanmaalla.

Asennuksen voi tehdä myös itse laitteiston mukana tulevan ohjekirjan avulla. Suosittelemme tätä vain, jos sinulla on aikaisempaa kokemusta moottoritöistä. Asennusohjeet löytyvät tästä: https://eflexfuel.fi/kayttoohje

Voit tilata muutossarjan turvallisesti nettikaupastamme (myös osamaksulla) osoitteesta https://eflexfuel.fi/store

Tilauksen voi tehdä helposti myös asennuksella. Tilauksen yhteydessä valitset vain haluamasi asennuspisteen, he ottavat sinuun yhteyttä ja voitte sopia sinulle sopivan asennusajan. Asennuksella tilattu muutossarja maksetaan vasta asennuksen jälkeen asennuspisteessä."

Eli 290 cc meni nappiin. Luultavasti fiksuinta olisi ostaa tuo muunnossarja, ellei tässä äkkiä keksi jotain konstia ohjelmoida se ECU itse. Kysyin viestissäni, riittääkö pa-osien virtaus varmasti kaikilla kierrosalueilla ja väittävät riittävän.

Shamsa

Virtaus riittää, mutta kuinka pitkällä suutinten aukioloajalla saavutetaan riittävä ruiskutus..
Tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla se aukioloajan lisääminen ei ole niin iso ongelma kuin korkeilla kierroksilla, enemmän kierroksia koneessa->vähemmän aikaa ruiskuttaa tarvittava määrä polttoainetta.
Korkeilla kierroksilla suuttimen työsyklin nostaminen lähelle 100℅ ei ole suositeltavaa, silloin saat muutettua sen sekventiaalisen ruiskutuksen jatkuvaksi yhtäaikaiseksi ruiskutukseksi kun suuttimilla ei ole aikaa sulkeutua enään. Ja polttoainetta alkaa kerääntymään imuvenan taakse..

Kysyisin eflexfuelilta että kuinka monta millisekuntia kyseinen boksi nostaa ruiskutusaikoja ja pidennetäänkö sitä aukioloaikaa alusta vai lopusta.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

datsunpower

#28
Rasiasta tuskin on ennustajaksi, joten nimenomaan jatkettava pulssia loppupäästä. Sellaisiakin Piggy-backejä kyllä mielestäni on joilla on koitettu ennustaa erilaisia asioita, mutta vaatii anturitietoja vähän enemmän kuin pelkän ECU:lta tulevan suutinpulssin. Voihan siitäkin tietysti koittaa jollakin kaavalla ennustaa, mutta mahtaa melko karkea toiminen lopputulos tulla tietyissä tilanteissa.

Purkintoiminta menee todennäköisesti niin, että prossu mittaa ECU:lta tulevan suihkutuspulssin pituuden ja lisää siihen flexfuel anturin tiedon perusteella 0-28% lisää aikaa sen mukaan kuinka vahva etanolin osuus on polttoaineessa.
1ms pulssista tulee 1 - 1,28ms, 5ms pulssista 5 - 6,4ms ja niin poispäin.



Millähän kaavalla ne on siellä todenneet, että suuttimet riittävät turvallisesti.. ainakin minä saisin tuosta sellaisen käsityksen, että varaa olisi vielä vaikka kuinka.
Bensalla: 290cc => 6cyl koneessa => karkeasti max n. 290hv
Etanolilla päissään laskettuna n.200hv.. Eikös kyseisessä moottorissa ole tehtaan ilmoituksen mukaan 200hv bensalla?
Tosin etanolilla kestää mennä laihemmalla seoksella.. ja epäilen, että pelkällä seosten laittamisella kohdilleen, ei tuohon 200hv päästä.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Cimi

#29
Mulle ei mene läpi väite, että 290 cc/min oikeasti riittää sekä bensiinillä että E85 koko tehoalueella. Aivan varmasti pullonkaula tulee vastaan, kun on ylivaihde päällä ja kiihdyttää motarilla. Luultavasti menee laihalle, kun sitä polttoainetta oikeasti tarvitsee. Lähtökohta koko projektiin olisi tehdä oikeasti kestävä ratkaisu. Heittämällä E85-muunnossarjan tehot laskee mukavasti...

Kai se pitää alkaa etsiä suuttimia sekä ECU:n ohjelmointikamoja. Tai suuttimet ja muunnossarja. Ei näyttäisi toisella forumilla kukaan tietävän, kuinka ECU ohjelmoidaan uudestaan.

Moottori on tosiaan tuo VQ30DE. 147 kW ja 200 heppaa. Vapaasti hengittävä.