Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Suurtakin suurempi öljykeskustelu

Aloittaja cedricfan, kesäkuu 29, 2016, 15:13:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: petua - elokuu 27, 2017, 00:29:07
Lainaus käyttäjältä: petua - syyskuu 17, 2016, 16:10:15
Moi,
Autona "legedaarinen 1.8 p12 koneen omaava Primera hatchback- 05 öljysuöppö"
Auto nyt ollut 2kk. Ja öljyt vaihdatin pikaisesti AD:llä koneeseen lykättiin  Totalin quartz 9000 5w-30
Auto nyt ei entisen omistajan mukaan öljystä liieemmin nauttinut, ja uusilla öljyillä ajaneena 2000km. Vielä ylärajassa
Ja 2000km. ajon jälkeen öljyt näyttää tikun perusteella tosi kirkkailta (juuri laitetuilta)

Tätä oljyä testasin,ja hyvinn kestää. 13000 ajettu ja 1 litra lisätty.
Litrahinta kova, mutta suodattimineen menee 2.7 l Niin vuosisaatossa kustannukset ovat melko hillityt. Ja ketju tykkää.

Kerropas vielä mikä noista versioista se on:
http://www.totalnordic.com/fi/Nordic-Ajoneuvojen-voiteluaineet-homepage/Tuotteet/AUTOT.html
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

petua

Moi,

Tätä käytän QUARTZ 9000 FUTURE NFC 5W-30


cedricfan

ACEA A5/B5 eli väärät ominaisuidet, sorry!
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppuu

#93
Castrol sekä Mobil Suomi suosittelee ACEA A5/B5.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

#94
Huoh.
Alpulle kaikki mikä on netissä on oikeaa tietoa...
Nissanin mukaan se nyt kuitenkin on ACEA-A3.
Sivu 2 tätä keskustelua, melko loppupää sivua.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - elokuu 27, 2017, 18:38:27
Lainaus käyttäjältä: petua - elokuu 27, 2017, 00:29:07
Lainaus käyttäjältä: petua - syyskuu 17, 2016, 16:10:15
Moi,
Autona "legedaarinen 1.8 p12 koneen omaava Primera hatchback- 05 öljysuöppö"
Auto nyt ollut 2kk. Ja öljyt vaihdatin pikaisesti AD:llä koneeseen lykättiin  Totalin quartz 9000 5w-30
Auto nyt ei entisen omistajan mukaan öljystä liieemmin nauttinut, ja uusilla öljyillä ajaneena 2000km. Vielä ylärajassa
Ja 2000km. ajon jälkeen öljyt näyttää tikun perusteella tosi kirkkailta (juuri laitetuilta)

Tätä oljyä testasin,ja hyvinn kestää. 13000 ajettu ja 1 litra lisätty.
Litrahinta kova, mutta suodattimineen menee 2.7 l Niin vuosisaatossa kustannukset ovat melko hillityt. Ja ketju tykkää.

Kerropas vielä mikä noista versioista se on:
http://www.totalnordic.com/fi/Nordic-Ajoneuvojen-voiteluaineet-homepage/Tuotteet/AUTOT.html

Kukaan muu ei vissiin kiinnittänyt huomiota siihen että 2000km ajetut öljyt on juuri laitetun näköiset ;D joko tässä on Lapin lisää tai sitten öljy ei tee tehtäväänsä, tai kirjoittajalla on suoraan tuotantolinjalta tullut moottori.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Whee

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - elokuu 28, 2017, 17:40:05
Castrol sekä Mobil Suomi suosittelee ACEA A5/B5.
Castrol sanoo ''Kun valitset öljyä, huomioi valmistajan ohjeet ja vaadittavat luokitukset.''
Mobil sanoo ''Tarkista aina omistajan käsikirjasta ajoneuvosi suositeltu viskositeettiluokka ja spesifikaatiot.''
Neste sanoo Acea A5:sta ''Varoitus: eivät sovi kaikkiin autoihin. Tarkista sopivuus auton ohjekirjasta.''

Alppuu

#97
Lainaus käyttäjältä: Shamsa - elokuu 28, 2017, 19:25:41
Lainaus käyttäjältä: cedricfan - elokuu 27, 2017, 18:38:27
Lainaus käyttäjältä: petua - elokuu 27, 2017, 00:29:07
Lainaus käyttäjältä: petua - syyskuu 17, 2016, 16:10:15
Moi,
Autona "legedaarinen 1.8 p12 koneen omaava Primera hatchback- 05 öljysuöppö"
Auto nyt ollut 2kk. Ja öljyt vaihdatin pikaisesti AD:llä koneeseen lykättiin  Totalin quartz 9000 5w-30
Auto nyt ei entisen omistajan mukaan öljystä liieemmin nauttinut, ja uusilla öljyillä ajaneena 2000km. Vielä ylärajassa
Ja 2000km. ajon jälkeen öljyt näyttää tikun perusteella tosi kirkkailta (juuri laitetuilta)

Tätä oljyä testasin,ja hyvinn kestää. 13000 ajettu ja 1 litra lisätty.
Litrahinta kova, mutta suodattimineen menee 2.7 l Niin vuosisaatossa kustannukset ovat melko hillityt. Ja ketju tykkää.

Kerropas vielä mikä noista versioista se on:
http://www.totalnordic.com/fi/Nordic-Ajoneuvojen-voiteluaineet-homepage/Tuotteet/AUTOT.html

Kukaan muu ei vissiin kiinnittänyt huomiota siihen että 2000km ajetut öljyt on juuri laitetun näköiset ;D joko tässä on Lapin lisää tai sitten
öljy ei tee tehtäväänsä, tai kirjoittajalla on suoraan tuotantolinjalta tullut moottori.

No mulla on 4000km ajetut öljyt juuri laitetun näköiset, kun ajaa RE85:llä. :D

EGR tulppaus saattaa myös auttaa pitämään öljyt puhtaampana.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

#98
Lainaus käyttäjältä: cedricfan - elokuu 28, 2017, 18:49:26
Huoh.
Alpulle kaikki mikä on netissä on oikeaa tietoa...
Nissanin mukaan se nyt kuitenkin on ACEA-A3.
Sivu 2 tätä keskustelua, melko loppupää sivua.

ACEA C3 vastaa muuten ominaisuuksiltaan A3/B3/B4, mutta C3 on parempi pakokaasujen puhdistuslaitteille ja siksi kokonaisuutena parempi.


When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - elokuu 29, 2017, 02:25:55
Lainaus käyttäjältä: cedricfan - elokuu 28, 2017, 18:49:26
Huoh.
Alpulle kaikki mikä on netissä on oikeaa tietoa...
Nissanin mukaan se nyt kuitenkin on ACEA-A3.
Sivu 2 tätä keskustelua, melko loppupää sivua.

ACEA C3 vastaa muuten ominaisuuksiltaan A3/B3/B4, mutta C3 on parempi pakokaasujen puhdistuslaitteille ja siksi kokonaisuutena parempi.

Alppu taitaa olla joku kone joka toistaa itseään.
Sivu yksi oli jo tästäkin, lyhyt yhteenveto: C3 ei ole kokonaisuutena parempi, mutta Low-SAPS takia DPF-autot vaativat C-luokan öljyjä.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

paanape

Tedoilin Goldia tuli käytettyä aikoinaan kunnes kävin hiihtolomalla savossa ja piti lisätä maximaan öljyä niin melkein piti sakset olla. Selvisi miksi käynnistyikin talvisin niin kankeasti. Sen jälkeen vaihdoin Motonetin Motox 5w-40 ja siihen on saanut olla tyytyväinen.  Tuota tulee laitettua autoihin ellei ole jotain muita vaatimuksia, koska saa 5l kannussa. Myös tuo GM5w-30 tuntuu olevan toimivaa tavaraa ja Motonetissä sekin kohtuu hintasta, vanhemman E-kadetinkin venttiili naputus hiljeni yllättävän hyvin ja sitä tulee käytettyä jos on hydraalinostimella naputusta. Tuota Motoxin pro energyä tuli laitettua yhteen kärryyn niin toivottavasti saan palautetta vielä siitä. Tuo Motoxin 5W-30 käyttökokemukset kiinnostaisi, onko kellään?

chery

Tuota Goldia käytin itsekkin monta vuotta ongelmitta mm. N13 Sunnyssa, C32 Laurissa ja muissa. Nykyisin käytän kanssa tuota Motoxin 5w40 joka autossa kun myyjä sitä suositteli. Täyttää kuulemma Nissanin luokitukset. Cherryssä taitaa olla vielä Teboilit sisällä, tosin sillä nyt ei ole ajettukkaan aikoihin.
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

cedricfan

#102
Gold-S ei ole PAO-pohjainen, vaan "Group 3", eli ei niin kestävä ja notkea kuin "paremmat"m eli "Group 4" PAO-pohjaiset täyssynteettiset.
Mutta toisaalta Group 2 ja 3 öljyt ovat pääsääntöisesti tiivisteystävällisempiä vanhoissa moottoreissa.

GM'n dexos2 on itse asiassa vain hieman notkeampi versio 5W-40 öljystä. Nykyisin ACEA-C3 koska sen pitää olla hiukkasloukku-yhteensopivaa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - elokuu 29, 2017, 06:52:09
Lainaus käyttäjältä: Alppuu - elokuu 29, 2017, 02:25:55
Lainaus käyttäjältä: cedricfan - elokuu 28, 2017, 18:49:26
Huoh.
Alpulle kaikki mikä on netissä on oikeaa tietoa...
Nissanin mukaan se nyt kuitenkin on ACEA-A3.
Sivu 2 tätä keskustelua, melko loppupää sivua.

ACEA C3 vastaa muuten ominaisuuksiltaan A3/B3/B4, mutta C3 on parempi pakokaasujen puhdistuslaitteille ja siksi kokonaisuutena parempi.

Alppu taitaa olla joku kone joka toistaa itseään.
Sivu yksi oli jo tästäkin, lyhyt yhteenveto: C3 ei ole kokonaisuutena parempi, mutta Low-SAPS takia DPF-autot vaativat C-luokan öljyjä.



Kyllä se on.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Whee

Alppuu lopetatko jo sen jankkaamisen ja inttämisen. Eikös tämä koko homma lähtenyt liikkeelle kun aloit itse tuputtamaan A5/B5 öljyjä ja myöhemmin C3 öljyjä moottoriin, johon valmistaja on hyväksynyt A3:sen. Se että onko jokin parempi kuin toinen ei nyt ole väliä, koska se ei ole oikea öljy. Mikset itse käytä noita ''jumalaisia'' C3 öljyjä jos ne kerran on niin parempia (vai onko se sittenkin väärä öljy).

Alppuu

#105
Lainaus käyttäjältä: Whee - elokuu 29, 2017, 21:29:58
Alppuu lopetatko jo sen jankkaamisen ja inttämisen. Eikös tämä koko homma lähtenyt liikkeelle kun aloit itse tuputtamaan A5/B5 öljyjä ja myöhemmin C3 öljyjä moottoriin, johon valmistaja on hyväksynyt A3:sen. Se että onko jokin parempi kuin toinen ei nyt ole väliä, koska se ei ole oikea öljy. Mikset itse käytä noita ''jumalaisia'' C3 öljyjä jos ne kerran on niin parempia (vai onko se sittenkin väärä öljy).

Voit itse lopettaa postaamisen ja lukemisen jos ottaa niin koville. :)

A5/B5 öljyn ainoa merkityksellinen "puute" lienee HTHS viskositeetti, jolla ei välttämättä ole mitään käytännön merkitystä perheen kauppakassissa, toki se ON väärä luokitus.

Se, että valmistaja on antanut hyväksyntänsä jollekin luokitukselle, ei kiellä laittamasta sinne moottoriin parempaa.

Esim. valmistaja kertoo öljyn luokitusvaatimukseksi API SJ, niin se ei kiellä käyttämästä uudemman luokituksen parempaa öljyä, esim. API SL.

Esim. Teboil Diamond 5W-40 on ACEA C3 öljy ja olen käyttänyt sitä useasti.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - elokuu 29, 2017, 20:56:19
Lainaus käyttäjältä: cedricfan - elokuu 29, 2017, 06:52:09
Lainaus käyttäjältä: Alppuu - elokuu 29, 2017, 02:25:55
Lainaus käyttäjältä: cedricfan - elokuu 28, 2017, 18:49:26
Huoh.
Alpulle kaikki mikä on netissä on oikeaa tietoa...
Nissanin mukaan se nyt kuitenkin on ACEA-A3.
Sivu 2 tätä keskustelua, melko loppupää sivua.

ACEA C3 vastaa muuten ominaisuuksiltaan A3/B3/B4, mutta C3 on parempi pakokaasujen puhdistuslaitteille ja siksi kokonaisuutena parempi.

Alppu taitaa olla joku kone joka toistaa itseään.
Sivu yksi oli jo tästäkin, lyhyt yhteenveto: C3 ei ole kokonaisuutena parempi, mutta Low-SAPS takia DPF-autot vaativat C-luokan öljyjä.



Kyllä se on.

Tuo kaavio nyt vaan ei kerro mitään esim siitä, miksi öljyt ovat perinteisesti olleet muuta kuin Low-SAPS, eli Low-SAPS ei ole automaattisesti etu, jollei sitä tarvita.
Aletaanko seuraavaksi vääntää ZDDP-pitoisuudesta? Saman kaltainen asia: sitä ilmankin voi olla uudemmissa moottorikonstruktioissa, mutta tekee hyvää, jos sitä saa öljyssä olla.

Etkä todellakaan voi verrata API- ja ACEA-luokituksia. Eikä esim VW'n 508.00 ole parempi kuin 507.00 vaikka numero onkin isompi ;D
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - elokuu 29, 2017, 22:09:25
Tuo kaavio nyt vaan ei kerro mitään esim siitä, miksi öljyt ovat perinteisesti olleet muuta kuin Low-SAPS, eli Low-SAPS ei ole automaattisesti etu, jollei sitä tarvita.

Ei se automaattisesti etu olekaan, mutta käytännössä uudet autot vaativat sellaista. Toisaalta, ei se Low-SAPS ole automaattisesti ole puutekaan, vaikka sellaista ei vaadittaisikaan.

LainaaAletaanko seuraavaksi vääntää ZDDP-pitoisuudesta? Saman kaltainen asia: sitä ilmankin voi olla uudemmissa moottorikonstruktioissa, mutta tekee hyvää, jos sitä saa öljyssä olla.

Aloita sinä, niin minä jatkan. :D

LainaaEtkä todellakaan voi verrata API- ja ACEA-luokituksia. Eikä esim VW'n 508.00 ole parempi kuin 507.00 vaikka numero onkin isompi ;D

En minä tietääkseni mitään volkkariöljyjä ole tähän keskusteluun sotkenut?
Ei ollut tarkoitus verrata APIa ja ACEA keskenään, vaan havainnollistaa.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

petua

moi,
käyttäköön kukin mitäkin öljyä autoissanne tahollaan.Hämmennys oli suuri, kun tulin tiedustelin mitä ööliä laitan.
On autot menny hienoiks ennen oli vaan sae 10-40w kultainen mobil mitä 100A:ssa käytin .
Joillekkin öljyt on menny iholle ja siitä vääntö alkaa :)

t.petua

toukopouko

Itellä on varmaan parikytä vuotta vanha 200L tynnyri Shell super 10w-40 mineraaliöljyä, josta oon laitellu 80-90-luvun kesäautoihini viimiset 6 vuotta. Talviautoihin sitte Goldia.

Väittely öljylaatujen paremmuudesta sisältää vaan viihdearvon, kun erot koneen kulumisesta pitäis luotettavasti todentaa jossain laboratoriossa. Ja wanhoissa Nipponeissa, kun kori katoaa koneen ympäriltä ennen kuin väärän öljyn aiheuttama kuluminen rupeis tuottamaan ongelmia, niin ei oo kovin iso merkitys mitä margariinia siellä koneessa on..Tärkempää, että sitä on tarpeeksi ja vaihtaa ajallaan. Uudet autot tietty erikseen, ihan takuunkin kannalta.   
Varaosaraatoja:
3x T12 4x N12 2x WB11, N13, K11, N14, N15, B12, P11
Ikuisuusprojektit: N12x2, T12x2, F10,B11,S13
Käyttikset:
K12 ja E10

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - elokuu 29, 2017, 22:28:03
...

Ei se automaattisesti etu olekaan, mutta käytännössä uudet autot vaativat sellaista. Toisaalta, ei se Low-SAPS ole automaattisesti ole puutekaan, vaikka sellaista ei vaadittaisikaan.

...

Ja ei se automaattisesti ole inttämistä vaikka väittääkin kaikessa vastaan, mutta käytännössä ihmeelliset asiat vaativat sellaista. Toisaalta, ei se vastaan väittäminen ole automaattisesti pahasta, vaikka sellaista ei vaadittaisikaan.





Ei puutu enää kuin Öljykylpy-Mies...
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

cedricfan

Kun pääosa elannosta tulee voiteluaineista, niin on pakko olla kartalla.

Iäkkään öljyn käyttäminen ei sinänsä ole huonoa, mutta tynnyriä on vaan hankala ravistaa ennen käyttöä. Eli lisäaineet alkaa sakkautua muutamassa vuodessa, ja yli 5 vuotias öljy pitää todellakin ravistaa sekaisin ennen käyttöä.

Öljyt alkoivat monimutkaistua 90-luvulla silloisiin uusiin autoihin. Silloin tuli longlife-vaihtovälit, ja moottoreita alettiin suunnitella käyttämään tiettyä (yleensä matalakitkaista) öljyä. Ja 2000 eteenpäin tahti on sen kun kiihtynyt. Toisaalta nuo yhä enemmän tiettyyn erityiskäyttöön räätälöidyt tuotteet ei sitten enää käykään taaksepäin vanhempaan kalustoon. Ei siis ole samantekevää, mitä vanhaankaan kaataa.
Hyviä esimerkkejä erittäin kriittisistä autoista oikean öljyn suhteen on helppo löytää guuglettamallakin, hakekaapa vaikka Fordin 16-venaiset tai VW'n pumppusuutimelliset. Niissä ei tarvita edes labraa, sen verran käyttäjäkokemuksia löytyy jo muutenkin. Niissä jo yksi väärän öljyn vaihto saattaa tarkoittaa selkeitä ongelmia, kun kyse on käytetystä autosta. Mutta jos ajattelee, millä lukemalla ongelmat selvästi väärästä öljystä yleensä alkaa, niin puhutaan 100 tkm vaiheilla. Ei heti, mutta jo ennen puhkiruostumista.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

paanape

Ei öljysheikin öljyissä "vikaa" ollu kunhan ei talvilaatua jättäny pakkaseen vaan vei sisälle lämpimään. :P

mortica

Hillitäänpäs hetkeksi tämä öljyillä läträily.
410, 510, K11, N15 *Drive a Datsun and decide*