Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Suurtakin suurempi öljykeskustelu

Aloittaja cedricfan, kesäkuu 29, 2016, 15:13:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

cedricfan

P12 ja YD22ET tehtaan suositus on "Nissan Motor Oil 5W40" ja määrä 5,2 litraa. Ja tuo öljy on siis ACEA-A3/B4, API-SL/CF.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Expolku

Tosi näppärää että ko. öljy myydään 5 litran purkeissa, kun kerran se tarve on 5,2. :|

hartsa72

Meidänkin pihaan sitten tuli patongin kaveriksi p12 primera 2.0 -04. Auto onkin aika hienosti käytetty nissanin huollossa öljyn vaihdossa ja takuun jälkeen on sitten teboil diamon öljyn leimoja. Nyt viimenen öljy on autonomilla laitettu "öljy, 77 5w-30Fe". Jonkin verta öljyn merkkejä kuullut mutta mikä ihme toi on??? Litra hinta sillä on tasan 14€, että hinnan puolesta pitäs olla laatuöljyä. Annanko olla sen nyt kesän vai pistänkö heti viikonloppuna Teboil Diamond tai castrol magnatec c3 sisään? Googlella en löytänyt mitään kyseisestä öljystä.

cedricfan

"FE" viittaa Fordin käyttämään öljyyn, ja sitä vahvistaa tuo 5W-30 viskositeetti. On vaan sitten ACEA-A1 tai A5 eli ihan väärää. Lainataanpas Teboilin hyvää tekstiä:

    A1/B1: Kevyen kaluston bensiini- ja dieselmoottoreihin suunniteltuja pienikitkaisia ja matalaviskositeettisiä ns. polttoaineensäästö-öljyjä. A1/B1 -luokan öljyjen käyttö ei ole sallittu kaikissa ajoneuvoissa. Soveltuvuus on tarkistettava ajoneuvon huoltokirjasta.
    A3/B3: Kevyen kaluston bensiini- ja dieselmoottoreihin suunniteltuja öljyjä moottorivalmistajien pidennetyille öljynvaihtoväleille.
    A5/B5: Pienikitkaisia ja matalaviskositeettisiä öljyjä pidennetyille vaihtoväleille. Niiden käyttö ei ole sallittu kaikissa ajoneuvoissa. Soveltuvuus on tarkistettava ajoneuvon huoltokirjasta.


Itse en sitä Primerassa käyttäisi lainkaan, syy varmaan selvisi tuosta jo. Ja hinta varsinainen huijaus, koska alkuperäistä Ford-öljyä saa reilulla vitosella per litra ;D
Tuosta voisi jopa tehdä reklamaation sinne autonomille ja pyytää vaihtamaan oikeat tilalle, veloituksetta ;)

Tuommoinenkin öljymerkki kuin "77" näyttää olevan olemassa. Mainostaa olevansa iso Euroopassa, mutta ei ainakaan tuolla brädillä. Maahantuoja näköjään oy Sandman-Nupnau ab joka ei juuri muuten enää autoalalla toimi.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

hartsa72

Iso Kiitos vaivannäöstä. Haen huomenna mann fltterin ja 5-40 diamondit pannuun niin onpa oikeat liemet. n 3000km on ajettu noilla ööleillä. Se Kokkolan autonomi on niin kaukana, että olkoot. Öljyn huoltovälin nollauksenkin näin täällä jossain kun kolusin sivuja.  ;D Sitten nähhään, ajan kanssa, että mikä on kulkineen öljynkulutus, tosin näissä 2.0 ei tainnut isommin olla kulutusongelmia.

Expolku

Onko API-SM/CF huonompi vai parempi kuin tuo API-SL/CF?  :)

cedricfan

http://www.teboil.fi/tuotteet/voiteluaineet/yleista-voiteluaineista/suorituskykyluokitukset/

SJ: 1996 käyttöönotettu luokitus, joka on kehitetty moottoreiden entistä tiukempien päästö- ja suorituskykyvaatimuksien mukaiseksi.
SL: 2001 käyttöönotettu luokitus, jossa otetaan huomioon parempi polttoainetalous, parempi suoja katalysaattorille ja muille päästöjä vähentäville osille ja mahdollisuus pidennetyille öljynvaihtoväleille. Testit ja testirajat ovat merkittävästi vaativammat kuin SJ-luokituksessa.
SM: 2005 käyttöönotettu luokitus, jossa parannettu moottorin suojaa kulumista vastaan, kylmäominaisuuksien säilyvyyttä käytönaikana ja hapettumisenkestoa verrattuna SL-luokkaan.
SN: 2010 esitelty luokitus, jossa tiukemmat raja-arvot mm. mäntien puhtaudelle, lietteen syntymiselle ja yhteensopivuudelle tiivistemateriaalien kanssa.

Eli isompi kirjain on uudempi ja yleensä tiukempi luokitus. Onko se sitten automaattisesti parempaa on toinen asia. Esim SL->SM muutos näyttää keskittyvän pidentyneiden öljynvaihtovälien ongelmiin => ei iso asia jos vaihtoväli on max 10 tkm.
Edellinen SJ puolestaan muutti radikaalimmin öljyä, koska useita perinteisiä lisäainekomponentteja korvattiin toisilla.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Expolku

Kiitos hyvästä vastauksesta! Taidan ostaa sitten tuota API-SM/CF:ää, kun oli halpaa.

Vaihtoväli on 20 tkm kait tässä diisselissä.

Shamsa

20tkm kuulostaa melko pitkältä ajalta ajella samoilla öljyillä, varsinkin diisselissä.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

hartsa72

Itse oon pidättäytynyt 10tkm vaihtovälissä ja tullaan tässä emännän nipponissakin pysymään. Se riittää vuodeksi helposti. Oli kieltämättä öljynputsari aika hauskassa paikassa ja juupelin pieni. ;D 2dl?

Expolku

Noh, jos valmistaja suosittelee 20 tkm välein tai vuosittain öljynvaihtoa, niin luotan nyt siihen. Kilometrit tulevat kuitenkin suurimmilta osin matka-ajosta ja kun vuodessa ajelen sen 25-30 tkm, niin ei siellä hirveän vanhoja öljyjä kuitenkaan ikinä ole sisällä.

Paitsi jos tässä 2.2 dieselpadassa on joku vika minkä takia öljyt pitäisi vaihtaa ohjeistettua useammin. Kertokaa toki, jos tällaisesta tiedätte.

hartsa72

Kannattaa kattoa, että onko vaikeisiin olosuhteisiin lyhennettyä vaihtoväliä merkattuna. Suomesaa on vaikeat olosuhteet. Yleensä nykyisin noi öljynvaihtovälit on insinöörien laskelmia minkä kone pitää kestää tietyllä öljynvaihtovälillä. Onko se nyt 200tkm, 300tkm tai enemmän. Itse en noihin vaihtoväleihin usko juurikaan. Järkevän usein koitan vaihtaa ja saada moottorin, vaihteiston ja tehostajan kestämään.

Expolku

Saahan ne olosuhteet moottorille vaikeiksi jos vaikka talvella tykkää usein käynnistellä autoa kylmänä tai sahata vaan lyhyttä matkaa jatkuvasti. Silloin varmasti kannattaakin lyhentää vaihtoväliä.

Itse en noita kumminkaan harrasta. Ja onhan tuo kestänyt jo 300 tkm sillä tehtaan suosittelemalla vaihtovälillä, eikä näytä öljyä tai muita nesteitä syövän, onneksi!

hartsa72

Turbo taitaa olla ensimmäisten listalla melkein joka autossa joka hajoo ja jonka elinkaarta pystyy öljynvaihdoilla pidentää. Kaikkeni tehnyt jotta kestäsi. Hieman jo puhaltaa mutta kilsojakin kohta 500tkm. Kylmäkäynnistys on aika vihoviimenen temppu autolle jota ei kannata harrastaa ;D

Expolku

Hyvin kyllä turbo kestänyt sulla! Ja moottori toki muutenkin. Mikäs laite on kyseessä?

Jylppy

Lainaus käyttäjältä: Expolku - heinäkuu 22, 2016, 22:02:35
Noh, jos valmistaja suosittelee 20 tkm välein tai vuosittain öljynvaihtoa, niin luotan nyt siihen. Kilometrit tulevat kuitenkin suurimmilta osin matka-ajosta ja kun vuodessa ajelen sen 25-30 tkm, niin ei siellä hirveän vanhoja öljyjä kuitenkaan ikinä ole sisällä.

Paitsi jos tässä 2.2 dieselpadassa on joku vika minkä takia öljyt pitäisi vaihtaa ohjeistettua useammin. Kertokaa toki, jos tällaisesta tiedätte.

Paljonkos on primeralla ajettu?

Mulla kesti 2.2 dCi tasan 408800km, kunnes kiertokanki tuli öljypohjan läpi kurkkimaan - erään romuttamon mukaan aika tyypillinen tapaus tälle koneelle. Ostin 319tkm ajettuna, merkkiliikkeen täydellinen huoltovihko, viimeisimmän huollon teetin 405tkm kohdalla (huollatin epähuomiossa 15tkm välein, kun tapa jäi P11 bensa-primerasta).

-Eipä noita näytä hirveesti olevan kaupankaan, ja kaikki alle 400tkm ajettuja - ehkä sekin kertoo jotain?
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

hartsa72

#46
Lainaus käyttäjältä: Expolku - heinäkuu 26, 2016, 21:20:03
Hyvin kyllä turbo kestänyt sulla! Ja moottori toki muutenkin. Mikäs laite on kyseessä?
Itellä on 406 HDI. Ostin sen 225tkm ajettuna ja nyt alkaa kurkkiin 480tkm. Viimekesänä kannentiivisteen vaihto ja samalla se koneistamolle. Sylinterin seinämissä ei penintäkään kulumaa. Emännällä P12 primera 2.0 ja ajettu 220tkm. Vaikuttaa hyvältä kulkineelta. Kaikki nesteet olis takoitus vaihtaa, tosin pakkasnesteet menee ens kesään.

Expolku

Lainaus käyttäjältä: Jylppy - heinäkuu 27, 2016, 07:16:25
Lainaus käyttäjältä: Expolku - heinäkuu 22, 2016, 22:02:35
Paljonkos on primeralla ajettu?

Mulla kesti 2.2 dCi tasan 408800km, kunnes kiertokanki tuli öljypohjan läpi kurkkimaan - erään romuttamon mukaan aika tyypillinen tapaus tälle koneelle. Ostin 319tkm ajettuna, merkkiliikkeen täydellinen huoltovihko, viimeisimmän huollon teetin 405tkm kohdalla (huollatin epähuomiossa 15tkm välein, kun tapa jäi P11 bensa-primerasta).

-Eipä noita näytä hirveesti olevan kaupankaan, ja kaikki alle 400tkm ajettuja - ehkä sekin kertoo jotain?

Niin siis tämä on X-Trail, ajettu nyt 306tkm. Tokihan tuo voi varmaan hajota koska vaan välillä nyt-500tkm, pakkohan se vaihtoehto on ottaa huomioon, jos näillä vanhoilla ajelee.

petua

Moi,
Autona "legedaarinen 1.8 p12 koneen omaava Primera hatchback- 05 öljysuöppö"
Auto nyt ollut 2kk. Ja öljyt vaihdatin pikaisesti AD:llä koneeseen lykättiin  Totalin quartz 9000 5w-30
Auto nyt ei entisen omistajan mukaan öljystä liieemmin nauttinut, ja uusilla öljyillä ajaneena 2000km. Vielä ylärajassa
Ja 2000km. ajon jälkeen öljyt näyttää tikun perusteella tosi kirkkailta (juuri laitetuilta)

Shamsa

Eipä ne 2tkm aikana paljoa ehdi likaantua, riippuu toki ajosta.
Kannattaa olla huolissaan jos vielä 10tkm paikkeilla öljy on kirkasta, silloin se ei hoida tehtäväänsä ;D
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

petua

juurikin näin. Kysymyksen heitin näin noobina, uuden karheen ;D Primeran-05 viisovisen hommattua, ja sillä n.  2000km.
Ymmärrä kyllä, että öljyn tärkoitus voitelun lisäksi, myös sitoa epäpuhtauksia.
Siihen en ota kantaa viskositeteetistä omat totalit b4-5. (Kaikissa edellissä huolloissa tohon on Heliksit 5w-40 laitettu, ja asiansa ajannu).












0.



cedricfan

Lainaus käyttäjältä: petua - syyskuu 18, 2016, 07:06:11
Siihen en ota kantaa viskositeteetistä omat totalit b4-5. (Kaikissa edellissä huolloissa tohon on Heliksit 5w-40 laitettu, ja asiansa ajannu).

Tuommoista kuin "b4-5" ei olekaan. ACEA-B4 on Nissaneihin kelpoa kunhan unohdetaan hiukkasloukulliset & uudet pikkuturbot. Mutta ACEA-B5 ei kuulu Nissaneihin lainkaan!











0.
[/quote]
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

petua

No sorry :P
Mutta tälläistä näin.
'http://totalengineoils.com/quartz-9000-future-nfc-5w30/
GT  Tätä en todellakaan mainosta.
Mutta ilmoittelen koska kone leipoo kii.

Aurinkoista sunnuntaita :D

t. petua

Alppuu

Ei se kiinni leivo. :) Mitä ohjekirja antaa suositukseksi?
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

#54
Lainaus käyttäjältä: cedricfan - syyskuu 18, 2016, 09:50:59
Lainaus käyttäjältä: petua - syyskuu 18, 2016, 07:06:11
Siihen en ota kantaa viskositeteetistä omat totalit b4-5. (Kaikissa edellissä huolloissa tohon on Heliksit 5w-40 laitettu, ja asiansa ajannu).

Tuommoista kuin "b4-5" ei olekaan. ACEA-B4 on Nissaneihin kelpoa kunhan unohdetaan hiukkasloukulliset & uudet pikkuturbot. Mutta ACEA-B5 ei kuulu Nissaneihin lainkaan!

Amsoil suosittelee ensisijaisesti: Signature Series 5W-30 Synthetic Motor Oil
API SN (Resource Conserving), SM...; ILSAC GF-5, GF-4...; ACEA A5/B5, A1/B1; Honda HTO-06; Ford WSS-M2C946-A, WSS-M2C929-A; Chrysler MS-6395; GM dexos1™ (supersedes LL-A-025, 6094M and 4718M)

Mobil suosittelee ensisijaisesti: Mobil 1™ New Life 0W-40
ACEA A3/B3 A3/B4, API SN/SM/SL/SJ/CF, BMW Longlife-01, MB 229.3/229.5, Opel-GM-LL-A-025/GM-LL-B-025, VW 502.00/505.00/503.01, Porsche A40, FIAT 9.55535-M2, FIAT 9.55535-N2, FIAT 9.55535-Z2.

Mobil suosittelee toiseksi vaihtoehdoksi: Mobil Super™ 3000 X1 Formula FE 5W-30
ACEA A5/B5, API SL, Ford WSS-M2C913-C, Ford WSS-M2C913-D, Jaguar Land Rover STJLR.03.5003, API CF

Castrol suositelee ensisijaisesti: Castrol Magnatec 5W-30 A5
ACEA A5/B5, ACEA A1/B1, API SN/CF, ILSAC GF-4, Ford WSS-M2C913-D, WSS-M2C913-C, WSS-M2C913-B tai WSS-M2C913-A

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

Kuuklailepa mitä KE900-90042 on, ja mihin kaikkeen Nissan sitä änkee, ja löydätkö Nissanilta A5 tai B5...
Sitten voisit ottaa selvää, miten nuo jälkimarkkinaöljyluettelot kootaan.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - syyskuu 18, 2016, 19:04:57
Kuuklailepa mitä KE900-90042 on, ja mihin kaikkeen Nissan sitä änkee, ja löydätkö Nissanilta A5 tai B5...
Sitten voisit ottaa selvää, miten nuo jälkimarkkinaöljyluettelot kootaan.

Älä nyt pantaa, kun selvästikin tunnut tietävän. :)

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

#57
Tossahan se jo on ollut, ACEA-A3/B4 ja 5W-40, mutta kun sä nyt et vaan usko mitään muuta kuin guuglettamalla löytämääsi...
No, mulla nyt on lähteenä vaan tommonen "Nissan Lubricant Recommendation 2013", lienee sitten tyhmemmpää kuin sun Amsolit tjsp.

Ja siis poislukien hiukkasloukulliset & downsizing.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppuu

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

Tämä on kuitenkin vielä Nissan Club of Finland eikä Nissan Club of America...
Vai onkos Alppu ostanut jenkkituonnin ::)
Ei, en tiedä miksi, mutta kovinpa on erilaista tuotetta kuin Nissan Europella. Paikalliset markkinat, erilainen hienosäätö, pyrkimys matalampiin päästöihin? Valtaosa kalustosta ei-Euroopan moottoreilla, joiden mukaan myös öljyt?
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV