Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Suurtakin suurempi öljykeskustelu

Aloittaja cedricfan, kesäkuu 29, 2016, 15:13:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

cedricfan

Oikea öljy on 5W-40 täyssynteettinen.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppuu

#1
Ihan halvinta "5W-40" kuraa ei kannata laittaa, vaan joku TB Diamond tai vastaava luokitukset täyttävä.
Suodattimistakin kannattaa valita hyväksi todettu.

TM 20_2011

1. Mann-Filter *****
2. Toyota *****
3. M-Filter ****
4. Teho Filter ****
5. Filtron ****




When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

Alppu voi sitten ruuvata sen Toyotan suodattimen kiinni Almeeraansa ;D
Tuossa Mann'in filsussa on sentään sen verran ideaa, että helppo saada, ei hirmuisen hintainen, ja on yksi Euro-Nissanin OE-valmistajista.

Se Nissanin kannussa P12-valmistuksen loppuessa myyty öljy oli siis 5W-40 täyssynteettistä PAO-pohjaista, ACEA-A3, ja API-SL. Eli ei siis yhtään mitään sen erikoisempaa, vaan jotain, jonka melkein kakki purnukat 5W-40 täyttää. Okei, jotkut öljyt on nykyisin A3'sen sijaan C3, koska Low-SAPS toimii paremmin uusimpien autojen pakukaasun puhdistusjrjestelmien kanssa, mutta se ei tee öljyä vääräksi tai huonommaksi.
Sikäli ironista suositella Teboilia, koska se nimenomaan on edullinen öljy. Mutta samalla hyvä esimerkki siitä, että kallis hinta ei ole oikea kriteeri öljyn(kään) valinnassa ;D

Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Shamsa

Valvolinelta saa myös kohtuu hintaan ihan kelvollista öljyä.

Mann-filtteri on oikeasti jo niin edullinen suodattavuuteen nähden että kannattaa jättää amc:t ja tojon suodattimet hyllyyn  ;D
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

AkiH

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - kesäkuu 30, 2016, 08:02:15Tuossa Mann'in filsussa on sentään sen verran ideaa, että helppo saada, ei hirmuisen hintainen, ja on yksi Euro-Nissanin OE-valmistajista.
Minkä valmistajien suodattimia niistä orggis-paketeista löytyy?
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - kesäkuu 30, 2016, 11:51:24Mann-filtteri on oikeasti jo niin edullinen suodattavuuteen nähden että kannattaa jättää amc:t ja tojon suodattimet hyllyyn  ;D

Täsä kohtaa kun puhutaan Euroopassa valmistetusta autosta, niin homma on hieman eri kuin joku Japani-aikainen.
Autot, joita myytiin Oiroopassa vain vähän, ei myöskään kiinnostaneet täkäläisiä varaosatehtaita. Eli ne ostettiin muualta, ja yleensä sieltä Aasiasta, oman brändin laatikkoon pakattuina.
Mutta kun autoja alettiin valmistaa ja tosissaan myydä EU-/ETA-alueella, tuli mukaan myös se ensiasennus, ja aivan toisen kokoiset markkinat. Joka tarkoittaa sitä, että nyt alkoi se valmistuskin, eikä enää osto ulkoa, vain siksi että saadaan tuotelinja keinolla millä hyvänsä täydelliseksi.
Ja testen rakastajille: niistäkin asia näkyy, kun vaan osaa lukea. Tai ainakin katsoa kuvista, onko suodatin yhtään saman näköinen kuin valmistajan muu linja on.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppuu

#6
Lainaus käyttäjältä: cedricfan - kesäkuu 30, 2016, 08:02:15
Se Nissanin kannussa P12-valmistuksen loppuessa myyty öljy oli siis 5W-40 täyssynteettistä PAO-pohjaista, ACEA-A3, ja API-SL.
Eli ei siis yhtään mitään sen erikoisempaa, vaan jotain, jonka melkein kakki purnukat 5W-40 täyttää. Okei,
jotkut öljyt on nykyisin A3'sen sijaan C3, koska Low-SAPS toimii paremmin uusimpien autojen pakukaasun puhdistusjrjestelmien kanssa,
mutta se ei tee öljyä vääräksi tai huonommaksi.
Sikäli ironista suositella Teboilia, koska se nimenomaan on edullinen öljy. Mutta samalla hyvä esimerkki siitä,
että kallis hinta ei ole oikea kriteeri öljyn(kään) valinnassa ;D

C3 luokitus on öljylle vaativampi, joten se on myös parempi. API luokitukset lienevät melko löysät, joten niillä ei ole paljoa merkitystä..
API SN on kuitenkin parempi kuin API SL.
Teboilin Diamond ei ole erityisen edullinen öljy, mutta se on toimivaksi todettu. Gold-versiota ei kannata käyttää, ero on selvä
huonompaan suuntaan.
Motonet: Teboil Diamond 5W-40 6.73€ / L
Motonet: Motox 5W-40 4.58€ / L
Halpa-Halli: Champion 5W-40 ~4,00€ / L
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

#7
Huoh taas kerran...

ACEA ei nyt vaan mene noin, että isompi kirjain tai numero olisi parempi.
Otetaas quotea vaikka tuolta Teboilin sivuilta, niin ei tarvitse yrittää ymmärtää vaikeaa lontoonmurretta:

ACEA on eurooppalainen autonvalmistajien yhteistyöjärjestö, joka on kehittänyt nykyaikaiset eurooppalaiset autot ja käyttöolosuhteet paremmin huomioivan moottoriöljyjen laatuluokituksen.
Eli tässä on ideana ennemminkin se, millaiseen moottoriin öljy kaadetaan, kuin nykyaikaisuus tai suorituskyky.

ACEA-luokitus on jaettu moottorityyppien mukaan kolmeen pääryhmään: bensiinimoottorit (A), kevyen kaluston dieselmoottorit (B) ja raskaan kaluston dieselmoottorit (E). Vuonna 2004 tehdyssä uudistuksessa A- ja B-luokat yhdistettiin A/B luokaksi. Lisäksi tuli uusi C-luokitus, joka on tarkoitettu erilaisilla pakokaasujen kierrätys- ja puhdistusjärjestelmillä varustetuille kevyen kaluston bensiini- ja dieselmoottoreille. C-luokan öljyt ovat ns. Low SAPS -öljyjä, jotka sisältävät vähemmän rikkiä, fosforia ja sulfaattituhkaa kuin perinteiset moottoriöljyt.
Tuo "Cx" siis sisältää vähemmän noita perinteisiä aineita, jotka parantavat kuormituksen  kestoa. Juu, tilalla on korvaavia aineita, mutta kun kukaan ei ole ihan varma, miten ne toimivat alaspäin vanhempaan kalustoon, joka suunniteltiin Mid SAPS eli "Ax" öljyille. Aika lailla samanlainen asia kuin tuo ZDDP, josta voi sitten guuglata sivutolkulla vuodatusta.

    A1/B1: Kevyen kaluston bensiini- ja dieselmoottoreihin suunniteltuja pienikitkaisia ja matalaviskositeettisiä ns. polttoaineensäästö-öljyjä. A1/B1 -luokan öljyjen käyttö ei ole sallittu kaikissa ajoneuvoissa. Soveltuvuus on tarkistettava ajoneuvon huoltokirjasta.
    A2/B2: Suunniteltu normaalikäyttöön ja normaaleille öljynvaihtoväleille. Luokitus esiintyy lähinnä vanhemmissa ajoneuvoissa. Voidaan korvata A3/B3 -luokan öljyillä.
    A3/B3: Kevyen kaluston bensiini- ja dieselmoottoreihin suunniteltuja öljyjä moottorivalmistajien pidennetyille öljynvaihtoväleille.
    A3/B4: A3/B3 -luokkaa vastaavia, mutta lisätty vaatimuksia suoraruiskutusdieselmoottoreille. Voidaan käyttää ajoneuvoissa, joissa vaatimus A3/B3.
    A5/B5: Pienikitkaisia ja matalaviskositeettisiä öljyjä pidennetyille vaihtoväleille. Niiden käyttö ei ole sallittu kaikissa ajoneuvoissa. Soveltuvuus on tarkistettava ajoneuvon huoltokirjasta.

Viimeistään tämän lukemisen jälkeen pitää olla selvää, ettei se suurempi kirjain/numero ole yhtä kuin parempi.

C1, 2, 3 ja 4 ovat ns. Low SAPS -öljyjä, joissa rikki, fosfori ja metallipohjaiset lisäaineet on pääosin korvattu uudemman teknologian lisäaineilla. Tämän Low SAPS -ominaisuutensa vuoksi nämä öljyt eivät vaikuta haitallisesti uudenaikaisten ympäristöystävällisempien moottorien pakokaasujärjestelmien toimintaan. Ohuita C1- ja C2-energiansäästö-öljyjä tulee käyttää vain moottoreissa, joihin ne on hyväksytty.
    C1: Ohuita ns polttoaineensäästö-öljyjä, jotka alittavat erittäin tiukat Low SAPS -rajat.
    C2: Ohuita ns polttoaineensäästö-öljyjä, jotka alittavat tiukat Low SAPS -rajat.
    C3: Low SAPS -öljyjä, jotka alittavat tiukat Low SAPS -rajat. Sama Low SAPS -taso kuin C2:ssa, mutta pienempi polttonesteen säästövaatimus.
    C4: Low SAPS -öljyjä, jotka alittavat erittäin tiukat Low SAPS -rajat. Lähes sama Low SAPS -taso kuin C1:ssä, mutta polttonesteen säästövaatimus vastaa C3:a.

Ja tuossa siis ne "Cx"-öljyt. Käytännössä pakollisia kun autossa on hiukkassloukku, siksi nyt ollaan menossa näihin.

Kun benchmarkataan Teboilia, niin Suomessa sen brändiarvo nostaa sen jonnekin hieman Mobil/Shell/Neste-tason alapuolelle, mutta ylemmäs kuin vaikkapa nuo Motox ja Champion.
Eli Shell Helix Ultra tai Neste City Pro. Mobil Super 3000 vastaa teknisesti kuitenkin enemmän Teboil Gold-S öljyä.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppuu

C3 öljy täyttää kaikki A3/B3/B4 luokitukset, mutta sillä on hieman parempi hapettumisen estokyky, selvästi parempi polttoainetaloudellisuus ja
tässä otetaan pakokaasujen puhdistuslaitteet huomioon, kun A3 luokituksessa ei tällaista tarvitse ottaa lainkaan huomioon(?)
Lunttasin eräältä internetin öljysivustolta.  ;D
Jos C3 öljyt eivät sovi 2000-luvun Nissaneihin (poislukien ehkä näitä aivan uusimpia, jotka voivat vaatia C4 tms.), niin voi tulla kertomaan perusteluita.



When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

#9
Ne oli tuossa jo, lukutaitoisille.

Ja jos C3 olisi oikeampaa, niin miksi Nissan-öljy ei sitä ole ::)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

AkiH

Meni vähän OT:ksi alkuperäiseen aiheeseen nähden, nyt on taas oma öljykeskustelu, johon voi tietojaan jakaa.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Shamsa

Alppu ei nyt ymmärrä että A3/B3 öljyä ei voi korvata vaikkapa C3 luokituksen täyttävällä öljyllä sen matalamman SAPS pitoisuuden vuoksi.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Datsuuna


No oli mikä oli ja jos näin oli niin onhan se kauheeta ... itse olen käyttänyt jo pitkään Motonetin "kuraa" jossa todella hyvä hinta/laatu/määrä suhde

RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Alppuu

#13
Lainaus käyttäjältä: cedricfan - heinäkuu 01, 2016, 23:51:54
Ne oli tuossa jo, lukutaitoisille.

Ja jos C3 olisi oikeampaa, niin miksi Nissan-öljy ei sitä ole ::)

Koska Nissan määrittelee öljylle minimi vaatimukset, saahan se öljy täyttää paljon vaativammatkin laatuluokitukset.

Toinen on, että  Low SAPS -öljyt eivät välttämättä sovi museoautoikäisiin Nissaneihin, kun taas uudemmat vaativat sellaisia.

Kannattaa ottaa selvää, mikä öljy on oikea valinta juuri sinun autosi moottorille.

Itsehän olen tässä pohtinut öljyn soveltuvuutta ns. nykyaikaisiin moottoreihin, jotka ovat varustettu esim. Lambda-Katti-Lambda+EGR yms.

järjestelmillä.

Aloitusviesti lähti menemään, eli kyse oli alunperin P12 Primerasta.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Timppa

Just vaihoin jokku tarjous 5w40 synteettiset sd 25 koneeseen :) saa nähä minkä merkkinen on vuoden päästä tarjouksessa ku seuraavan kerran vaihan ölpät tuohon ;D nopeusmittari ja matkamittari ei liene oo toiminu vuosiin niin siksi kerran vuoteen vaihtovälillä mennään tämän kans ;D
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

Mike_

180B sss -75

Alppuu

#16
Teboil Silver 10W-40 kesäöljynä N15 Almeran GA-moottorissa.

Talveksi sitten täyssyntettinen Teboilin Diamond (Ei Gold!) 5W-40 tai vastaava.

Pääasiassa matka-ajoa ja lyhyet vaihtovälit, niin ei edullisemmatkaan öljyt ehdi mennä huonoksi.


When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Shamsa

Focuksessa castrollin magnatec 5w-30 A5 luokituksen öljy. 10tkm vaihtoväli, tulee täyteen joka 3 kuukausi..
GTi:ssä Valvolinen 5w-40 maxlife, koska pelkään kk-laakerivikoja ;D

Muutama tuttu käyttää redlinen 5w-30 esteriöljyä. Kallista, mutta erittäin hyvin voitelevaa.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

datsunpower

CA18DET moottoreihin olen laittanut Mobil PeakLifet. Jotakin Castrolin Magnateciä yhden pöntön kokeilin, mutta joku siinä oli, että totesin sen ylihintaiseksi p*skaksi...
Edellinen käyttis (P10 GA16DE) oli reilun 120tkm ajan tyytyväinen jos nyt ylipäätään sattui öljyä koneessa edes olemaan. mm. Bilteman halvimman mineraali kuran koulutin LongLaiffiksi venyttämällä (=unohtamalla) vaihtovälin jonnekin 40tkm paikkeille  ;D  eipä auto parka paljon sääliä saanut, mutta ei se kyllä sitä pyytänytkään.
Nykyinen käyttis P12 2.2DCi, ensin oli "huuhtelu" öljynä jotkus Kingit, nyt tuo Motoxi ja seuraavaksi vaihtuu motonetin Nissan öljyyn.



Lainaus käyttäjältä: Alppuu - heinäkuu 01, 2016, 22:34:33
C3 öljy täyttää kaikki A3/B3/B4 luokitukset, mutta sillä on hieman parempi hapettumisen estokyky, selvästi parempi polttoainetaloudellisuus ja ...

;D Olin tippua penkiltä  :D  Vaikuttaako kokonaisen litran sataselle? Tai edes puoli litraa? Epäilen  ::)  paino sanalla "selvästi".
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - heinäkuu 02, 2016, 14:59:16
Lainaus käyttäjältä: Alppuu - heinäkuu 01, 2016, 22:34:33
C3 öljy täyttää kaikki A3/B3/B4 luokitukset, mutta sillä on hieman parempi hapettumisen estokyky, selvästi parempi polttoainetaloudellisuus ja ...
;D Olin tippua penkiltä  :D  Vaikuttaako kokonaisen litran sataselle? Tai edes puoli litraa? Epäilen  ::)  paino sanalla "selvästi".

Et tainnut ihan ymmärtää, kyse on öljylaatujen välisestä erosta, olkoon se sitten mitä tahansa käytännössä.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

Ei, C3 ei ole "parempi". Vaativampi voi sanoa vain, jos muistaa jatkaa kertomalla Low-SAPS suhteen.
Primerassa (eikä bensa-Qashqaissakaan) ole hiukkasloukkua joka kaipaisi C-luokkaa. Ei myöskään EGR vielä kaipaa C3'sta.
C3 ei ole polttoaineensäätö-öljykään, vaan A1 ja A5 on, samoin C1 ja C2.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - heinäkuu 02, 2016, 14:39:40Muutama tuttu käyttää redlinen 5w-30 esteriöljyä. Kallista, mutta erittäin hyvin voitelevaa.

Jep, museoikäisissä pyörissä on Redlinet. Paras voitelu, kestää eniten kuumaa, eikä vuoda tai kulu 8)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppuu

#22
Lainaus käyttäjältä: cedricfan - heinäkuu 02, 2016, 18:44:53
Ei, C3 ei ole "parempi". Vaativampi voi sanoa vain, jos muistaa jatkaa kertomalla Low-SAPS suhteen.
Primerassa (eikä bensa-Qashqaissakaan) ole hiukkasloukkua joka kaipaisi C-luokkaa. Ei myöskään EGR vielä kaipaa C3'sta.
C3 ei ole polttoaineensäätö-öljykään, vaan A1 ja A5 on, samoin C1 ja C2.

C3 on parempi. Totta toki se, että C-luokka on suunniteltu erityisesti hiukkasloukkuja varten etteivät ne öljyn takia
niin nopeasti tukkeentuisi. EGR:n läpi kuitenkin kiertää kaikki paska ja niitäkin on tukkeutunut ja jäänyt jumiin tms.
joten ei sekään pahaa tykkää C-öljyistä. C3 ei ole ns. polttoaineensäätö-öljy, mutta säästää se verrattuna A3.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

shamrock

Tuttavapiiriin kuuluu yks pitkän linjan Toyota/Citroën-merkkikorjaamoa pyörittävä vanhan koulun autoasentaja, jolla oli aika hyvä linja näihin öljy/tulppa ym keskusteluihin: Se auto ei osaa lukea, paitsi Champoionin tulpat se haistaa jo kaukaa. Toisin sanoen, se on normi arkiajossa ihan sama mitä sen purkin kyljessä lukee, jos sitten ei halua maksaa extraa siitä että omat yöunet jotenkin paranaa jos siinä on tunnettu brändi kyljessä. Sitten se on toki eri asia jos radalle mennään. Kyllä se kone kestää ihan yhtä lailla, kunhan ei mitään Nilsiän öljyä onnistu vielä jostakin saamaan, mutta sitten on toisaalta ihan erilaisia eroja, joita kannattaa ottaa huomioon. Esim Sitikoissa Shellin öljy oli kaikkein pahinta vaahtoutumaan ja tuottamaan sitä "kylmälimaa" joka tukki huohottimen. Tässäkin tapauksessa siis kallis öljy oli erityisen huono.

Ajallaan kun vaihtaa, eipä juuri ole väliä mitä sinne kaataa.

Shamsa

Ei ehkä vanhemmissa ole niin nuukaa onko se teboilia vai shelliä, mutta uudemmissa toleranssi ovat jo niin olemattomat ja on EGR:rrää ja hiukkassuodatinta että ne tarvitsevat niihin oikein lisäaineistetut öljyt.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

OH2KV

Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Cedricisti

Lainaus käyttäjältä: OH2KV - heinäkuu 03, 2016, 14:20:38
Riittää, kunhan on liukasta.

Riittää, kun öljypurkin kyljestä löytyy sama luokitus mikä auton ohjekirjassa mainitaan (VW 507.00, MB 229.51, ACEA A3/B4 jne.).

Expolku

Mikäs on halvin ja paras tuohon 2.2 dCi -koneeseen?

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Expolku - heinäkuu 13, 2016, 21:21:50
Mikäs on halvin ja paras tuohon 2.2 dCi -koneeseen?

Meinaat siis ostaa kaksi purkkia?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: Expolku - heinäkuu 13, 2016, 21:21:50
Mikäs on halvin ja paras tuohon 2.2 dCi -koneeseen?

Se mikä täyttää luokitukset  ;)
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08