Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Primera P11 1.6 1999 Ei ota kierroksia/nykii

Aloittaja Macela, toukokuu 19, 2016, 22:37:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Macela

Hei, pahoittelen mikäli tämän olisi voinut laittaa johonkin jo olemassa olevaan topicciin ja teen nyt uutta.

Eli auto alkoi yhtäkkiä nykimään kiihdyttäessä, toimi taas joitain kilometrejä kunnes taas kiihdyttäessä hyvin nopeaa nykimistä. Vika "paheni" siihen pisteeseen että alkoi nykimään jatkuvasti ~2500rpm kohdalla. Koitin myös paikallaan vapaalla kaasun pohjaan niin ottaa kierroksia tuonne ~2500 asti ja hypyyttää siellä.

Yön yli ja auto taas ottaa kierroksia normaalisti mutta kun irrottaa erään liittimen niin tulee tuo sama vika, laittaa liittimen takaisin niin taas ottaa kierroksia normaalisti. Eli joko liittimessä häikkää tai sitten liittimeen kiinnittyvässä osassa vikaa. En tiedä tarkalleen mikä tuo osa on joten koitan kuvalla havainnollistaa:



Eli tuohon pyöreeseen keltaseen keksintöön (joka menee ilmansuodattimelle) tulee liitin (ympyröity punasella) jonka irrottamalla vika ilmenee instant, kun liittimen laittaa takaisin niin auto saattaa toimia mutta saattaa myös nykiä/rajottaa kierroksia ~2500:aan.

Tarpeeksi sekavasti kerrottu? :D Auto ei ole nyt minulla mutta tarvis vinkkiä että missä mahdollisesti vika, voiko olla liittimessä kosketushäikkää vai tuossa keksinnössä vika joka vaatii osan vaihdon?
Ihme touhua..

Nugetti

Tuon ilmansuodatinkotelon alla oleva palikkahan on kaasuläppäkotelo. Siinä on kiinni:
- Kaasuläpän asentoanturi (TPS)
- Ilmamassamittari (MAF)
- Tyhjäkäyntiventtiili (IACV)

Kaverin P11 Primerasta saatiin nykimiset poistettua ilmamassamittarin putsauksella (ja vaihdettiin polttoainesuodatin). Tuohon ilmamassamittariin sitten vain omaa puhdistustököttiä (saa esim. Motonetistä), ei mitään rajuja putsausaineita.

AkiH

Lainaus käyttäjältä: Nugetti - toukokuu 19, 2016, 23:13:06Tuohon ilmamassamittariin sitten vain omaa puhdistustököttiä (saa esim. Motonetistä), ei mitään rajuja putsausaineita.
Eikä sitten kosketa niihin mittarin lankoihin, vaikka kuinka mieli tekisi.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

datsunpower

#3
Vika on tosiaan ilmamassamittarissa, mutta epäilen, että ei selviä pelkällä puhdistuksella. ECU menee "Limp home"-tilaan eikä anna moottorin kiertää kuin n.2500rpm koska se ei saa signaalia MAFilta.
Likaiset langat eivät oikeastaan voi aiheuttaa MAF:n signaalin puuttumista, koska ECU ymmärtää vian vain jos johdot/anturi ovat poikki tai oikosulussa.


Eli puhdista MAF ja  tarkasta liittimet/johdot samalla.
Jos ei auta, niin sitten MAF vaihtoon. Katkos/vika voi olla myös sisäinen.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Macela

Ok, paljon kiitoksia jo nopeista vastauksista! :) Täytyypä siis alottaa noilla. Jos ei puhdistamisella ala pelaan niin onko nuo ilmamassamittarit käytettyinä ihan kiven alla vai.. ja käykö ainoastaan 1.6:n palikka vai myös 2.0:n?
Ihme touhua..

datsunpower

Anturin on oltava GA16DE moottorista. P10/P11 Primerasta, N15 Almerasta, N14 Sunnystä tai B13 100NXstä. Todennäköisesti myös GA14DEssä on sama ilmamassamittari.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

almeraukko

mulla ois koko mittari uusi,hinta. 160 euroa .koko mötikkä tulisi heti kerralla sulla vaihetuksi

Macela

Tänää putsasin tuon MAF:in tolle tarkotetulla aineella ja ei auttanu vikaan. Siis oisko pitäny tuo palikka saada irrotuksen jälkeen jotenkin vielä auki ja putsata sisältä vai ihan vaan irrotettuna laittaa aineet noihin metallikeskintöihin kuten tein?

Ton palikan malli näyttäis olevan AFH45M-46, jos googletan tuolla niin tulee ulkomailta osaa uutena 20$ - 80$ hintaan? Mitä aktuaalista..? Paskoja tarvikkeita, scämmejä vai vääriä osia?

Suomesta käytetyt näyttäis olevan vajaasta 100 eurosta 200 euroon.

Onko almeraukkolla tämä osa tämmösenään tarjolla?:



Vai tämmösenä:?

Ihme touhua..

datsunpower

Eipä tuo MAF:n anturi kovin monen kympin osa käytännössä ole... käytettynä siis.
Pyytäähän aina saa..

Mutta mikäpä minä olen kenenkään kaupankäyntejä sotkemaan.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Nugetti

Osta suoraan uusi alkuperäinen kaasuläppäkotelo antureineen jos lompakko antaa sen verran periksi. :)

Itse kanssa pähkäilin tuon MAF-ruljanssin kanssa, kun käytetyt Suomessa sikahintaisia, ja nuo eBayn anturit tosiaan vähän arveluttavia.
Tuollainen tuli tilattua ja aito Hitachihan se on, aitoine antureineen.

Kaasuläppäkotelo

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Nugetti - toukokuu 24, 2016, 18:50:18
Osta suoraan uusi alkuperäinen kaasuläppäkotelo antureineen jos lompakko antaa sen verran periksi. :)

Itse kanssa pähkäilin tuon MAF-ruljanssin kanssa, kun käytetyt Suomessa sikahintaisia, ja nuo eBayn anturit tosiaan vähän arveluttavia.
Tuollainen tuli tilattua ja aito Hitachihan se on, aitoine antureineen.

Kaasuläppäkotelo

Mikä tuo kuvassa vasemmalla oleva messingin värinen mokkula on?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Nugetti

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - toukokuu 24, 2016, 21:26:07
Mikä tuo kuvassa vasemmalla oleva messingin värinen mokkula on?
Jäähdytysnesteen lämpötilan mukaan säätyvä "mäntä". Ilmeisesti vahapatruuna sisällä, joka laajetessaan/supistuessaan liikuttaa mäntää, ja sitä mukaa päästää kaasuläppää liikkumaan.

Siellä on sellainen vivusto joka rajoittaa kaasuläpän sulkeutumista kylmällä koneella. Vähän ryypyn tyylinen hässäkkä, vivusto/rajoitin kulkee nimellä " fast idle cam" eli FIC. Siinä vivustossa on kohdistusviivatkin, kuumalla koneella ylempien merkkien pitää natsata ja kylmällä alempien. Tarkka proseduuri löytyy service manuaalista.

Macela

Ostin satasella käytetyn ilmamassamittarin, nyt ainakin nykiminen loppu. Aika nuhaselta tosin tuntu alkuun joten otin sen vielä pois ja putsasin. Nyt tuntuu jo aika normaalilta varsinkin kaupunkiajos mutta valtateillä kiihdyttäessä vielä vähän tuntuu kyllä luumulta ja sellasta ihan todella pientä epätasasuutta ilmenee kun täyskaasulla kiihdyttää.
Ihme touhua..

datsunpower

Onko polttoainesuodatin milloin viimeksi vaihdettu? Entä tulpat, jakajan kansi ja pyörijä?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Macela

Polttoaineensuodattimesta ei mitää hajua, tulpat vaihdettu n. vuosi sitten. Muista en myöskään tie.

Mutta en usko että noihin on tullu just samalla sekunnilla "vikaa" kun alkuperäinen vika oli juuri tuossa massamittarissa. Tosin ei mahdotonta kuitenkaan.
Ihme touhua..

datsunpower

Tuskin se ilmamassamittarikaan on kerralla rikki mennyt. Veikkaan, että on pikkuhiljaa alkanut mennä huonommaksi kunnes ECU on viimein tullut siihen tulokseen, että nyt se on rikki... kaikkia oireita ei välttämättä huomaa jonkun isomman oireen vuoksi.

Ja PA-suodin, tulpat, koppa ja pyörijä, kaikki ovat kulutusosia.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Macela

On mutta autohan kiihty normaalisti edellisellä ilmamassamittarilla. Kunnes yhtäkkiä alko nykiminen. Nykiminen poistu kun vaihto toiseen käytettyyn ilmamassamittariin, mutta nyt tosiaan se pieni nuhasuus kiihdyttäessä. Jos jokin noista mainitsemistasi olisi nyt aiheuttaja niin eikös nuhasuus olis jo edelliselläkin ilmamassamittarilla ilmenny puoltuntia aikasemmin. :)
Ihme touhua..