Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Vanhaa Datsunia ostamassa

Aloittaja A-L, toukokuu 21, 2016, 14:52:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

A-L

Tässä ollaan kesäpirssiksi pohdittu Datsunia. Kunnianhimoisesti ensin hamuttiin Zetaa 60-luvun Fairladyista alkaen, mutta kovin ovat hinnat nousseet, eikä niitä yksilöitäkään ymmärrettävästi paljoa ole tarjolla ollut - ajatus kun olisi ensisijaisesti etsiä uutena Suomeen saapunut kulkine. Viisas kompromissi olisi 180B, ja mielellään SSS, ja sellaisia onkin vähän helpompi löytää. Vaan millainen lie pidettävänä - löytyykö osia, kertyykö paljon muita hankaluuksia kuin ruoste? Tiedon jakamisen lisäksi moista saa myös kaupata, jos nurkista löytyy kohtuullinen kunnostettava tai miksei parempikin yksilö.

BA

Ruoste on pieni murhe, pelti kun ei lopu.

Mutta oli Datsun mikä hyvänsä, niin nykypäivänä alkaa olla tilanne se että perus kulutusosat alkavat olla kaupoista ja tukkureilta Suomessa loppu. Kaikkiin malleihin ei saa edes jarrupaloja ja kenkiä uutena, levyistä tai alustan nivelistä puhumattakaan. Rompetoreja kiertää alati pienenevä osaläjä, jossa tuppaa joka myyjällä olemaan ne samat osat jäljellä.

Z ja 510 on helppoja malleja sinänsä, että niihin osia saa atlantin takaa oikeinkin hyvin. Muut mallit sitten paljon työläämpiä, mutta Ebay auttaa jonkin verran ihan perus kulutusosiin niissäkin.
Nissanin nykyisestä myyntiorganisaatiosta ei ole suomessa juuri apua.

Aina nauretaan että datsun-harrastajan on ostettava osa jos sellainen on tarjolla, koska tarvittaessa sitä ei kuitenkaan löydy. Karu fakta.  :-X Onneksi se pätee muutamaan muuhunkin japsimerkkiin.

C 110 ratsuni

Jep juuri näin kuin BA mainitsi.Yksi hyvä syy liittyä kerhon jäseneksi osien ja tiedon takia,löytyy paljon tietoa mistä muusta datsunmallista käy osta ja mistä muusta autosta pienellä soveltamisella saa osan pasaamaan.
primera 2,0 sport -00

A-L

Osien metsästäminen kuulostaa haasteelliselta, mutta myös vaihtelulta, kun on tottunut tässä Volvo/Saab/Sitikka-akselilla liikkuessa lähinnä siihen, että se _just_ oikeanlainen osa on joskus pienen hakemisen takana. Kiitos teille. Hakulamppu päälle ja sopivaa yksilöä kiikaroimaan.

Mike_

Eipä ole 180B sössöjä helppo löytää,voin kertoo.Kenellä on ne ei varmaan helposti niistä luovu,halvalla ainakaan.Ja peltiosia on tosi vaikee löytää löytää suomesta.Tosin jos peltityöt onnistuu ni pääsee vähän helpommalla.
Nettiautossa on nyt tällähetkellä vihree 180B sss myynnissä,ei paha projekti omistajan mukaan mut eihän niistä ikinä tiedä :)
Omaa kun etsin reilu puolisen vuotta niin 2 tarjos oli ja toisen ostin,et ei noita enää montaa ole.
180B sss -75

cedricfan

No tuosta Nettiauton SöSSöstä voisi ehkä tonnin pari antaa, jos siis tekniikka toimii eikä ruoste ole kuvia pahempaa.
Markkinat on tosiaan pienet, mutta ei ainoastaan tarjonta, vaan myös kysyntä. Eli sitten kun autosta haluaa päästä eroon, niin myynti ei ole todellakaan helppoa. Ne harvat, joita autot kiinnostaa, on usein pienellä lompakolla.
Ja Volvo/Saab/Citikka-akseli on helppoa kuin heinänteko verrattuna Datsun-harrastukseen.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Mike_

Nii totta.monet ei edes tiedä tälläsiä olevan.mut jos vertaat esim ta22 celican hintoihin ni et saa sellasta tonnilla mistään vaik sais peltii laittaa neliö kaupalla.610ht on vähintään yhtä arvokas ja paljon harvinaisempi.
Nykyää monet kuolaa näiden perään ku ovat hyvännäkösiä jo muodoiltaan.
180B sss -75

A-L

Tuosta Nettiauton tilanteesta tämä oikeastaan lähti. Zetoja on yks keskeneräinen (liian uusi) projekti, kaksi "uuden Astran hintaista" museopeliä ja yksi räpelletty tax free. Avo-ladyista ei tarvitse edes puhua. Sössöjä ei tosiaan ole julkisesti tarjolla kuin se yksi räpelletty ja ilmeisesti jo reilut 10 vuotta seissyt vempele, joka kaikella varmuudella vaatii kokonaisvaltaisen läpikäynnin, mikä hintapyyntöön nähden on aika kova homma. Toisaalta, kuten tuossa jo aiemmin mainittiin, liekö tuossakaan tapauksessa se luopumishalu niin kova, että hintaa olisi valmis alaspäin päästämään.

Nyt olisi kuitenkin tiedossa yksi, jo aloitettu projekti, joka olisi varmaankin omasta näkökulmastani järkevin lähtökohta, kun ei tarvitse käydä läpi sitä "purin koko auton ja löysin sieltä ruosteen seasta yhden ehjän ruuvin" -vaihetta. Harmi vaan, että tätä projektia myyvä taho ei ole sähköpostiviestiini toistaiseksi vastannut mitään. Noh, kiirekös tässä...

Datsuneihin tekee mieli tarttua juuri siksi, että ne on mielestäni 70-luvun hienoista japseista kaikkein hienoimpia, ja jos sitä onnistuisi saamaan yhden ehjän yksilön lisää liikenteeseen, sitähän voisi jopa vaikuttaa jollain tasolla myönteisesti mallin haluttavuuteen, tuntemukseen ja varaosatilanteeseen.

Mike_



Nyt olisi kuitenkin tiedossa yksi, jo aloitettu projekti, joka olisi varmaankin omasta näkökulmastani järkevin lähtökohta, kun ei tarvitse käydä läpi sitä "purin koko auton ja löysin sieltä ruosteen seasta yhden ehjän ruuvin" -vaihetta. Harmi vaan, että tätä projektia myyvä taho ei ole sähköpostiviestiini toistaiseksi vastannut mitään. Noh, kiirekös tässä...
Sössö projekti vai? Toi nettiauton sössö on ollu ennenkin myynnissä,tarjosi mullekkin sitä sillo kun tollasta etin.Eikä suostunu tinkimää juuri yhtään ni sai jäädä omistajalleen :)


180B sss -75

A-L

Siihen Nettiautossa myynnissä olevaan viittasin tuolla räpelletyllä, joka todennäköisesti vaatii kokonaisvaltaisen läpikäynnin. Näkeehän noista sisustakuvista jo, että lattia ei ole kummoisessa kuosissa, ja siitä voi ruveta päättelemään minkä verran savottaa olisi tiedossa. Kuten sanoit, ronskit kolme tonnia on siitä aika kova pyynti. Auto, jota mulle tarjottiin oli NCF:n kautta, mutta siitä ei nyt ole tosiaan kuulunut sitten mitään. Vaihtoehtojahan on, mutta Sössö-Datsun ois kivoin.

Mike_

Oishan siinä tekemistä varmasti paljon jos hyvän haluaa.tekee tarjouksen :) hyvän tollasen jos haluaa ni kyl sen 4k vähintää joutuu maksaa.veikkaan ettei näitä paljoo yli 20kpl suomessa enää ole..
Kuulemma jo 80 luvulla paalattu siihen malliin.pitäs itekki kaikenlaista pientä nippelii viel omaanki löytää...yhdellä ukolla oli vielä ainakin vuosi sitten 160j sss myynnissä.täysin läpikäyty ja maalattu.
Jotai 5000e pyysi siitä sillo.saattaa olla numerokin tallella viel.jos kiinnostaa ni voin ettii..
180B sss -75

Zam1z

Tuntuu ettei suomalaiset oikein ennen osanneet arvostaa muuta japsia kuin toyota...  >:(
180b:n osat, ainakin 810 korisen, on ihan mahdotonta löytää. Korin osia tarkoitan, onhan se ihan perseestä ruveta parsimaan jos on kolmeen kertaan joku seppä jo pilannut jne. Australiassa ja jenkeissä ainakin harrastavat näitä jonkinverran, mutta taitaa rahdit olla ihan älyttömiä jos jotain korin osia tilaisi.
Tekniikkaan nyt löytyy yllättävän hyvin osia, jarruihin ja alustaan ei. Omaan sain haalittua kaikki jarruosat vaijereita, levyjä ja rumpuja lukuunottamatta. Nyt onkin sitten puslien metsästys käynnissä...  :-\
Mutta, hienoja autojahan vanhat datsunit ovat, jos helpon harrasteauton haluaa niin sitten kannattaa jotain muuta merkkiä katsella.

mikan

Jos jostain löytyy 2-ovinen 510, niin äkkiä rahat kouraan.  8)
Itseäni jostain syystä tällä hetkellä miellyttää 410/411. Vähemmän niitä näkee rakennettuna.
Myynnissä niitä on kuitenkin melko usein, siis projektikuntoisia.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/a9/a3/1b/a9a31be32c845bea31f65893e6cad367.jpg

https://c1.staticflickr.com/9/8442/7813602268_8a14297eed_b.jpg

http://media.fyre.co/UDYg5GkR5W4g78RJy8zu_image.jpg

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Datsuuna

Aika paljon muistuttaa ulkonäöltään 60-luvun Bemareita
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

StanLaurel

Enemmän toi näyttää Alfalta kuin Bemarilta.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

sössössös

Onko tosiaan kulutusosatkin jo katoavaa luonnonvaraa?
Tuo oma 160j sss on edennyt niin kovin hitaasti, etten ole vielä viitsinyt käydä esim. alustanosia (kaikki uusiksi) sen enempää hamstraamaan, mutta ebaysta niitä sen verran katselin että oletin kaikkea löytyvän tuosta vaan.