Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Nissan Primera P12 p0340 vika

Aloittaja isopasi65, toukokuu 02, 2016, 13:15:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

isopasi65

Hei. Alla Nissan Primera 2004 Joku kesä sitten kiihdytin autoa ja syttyi moottorin merkkivalo, autolla mittarissa vajaa 90th. Vikakoodi P0340 ilmoitettiin syyksi eli tunnistivika joko ylä- tai alatunnistimessa. No ajelin, kun valo välillä paloi ja välillä ei. Sitten rupesi olemaan kylmän sään käynnistys ongelmia. Auto piti pitää lohkossa 15min jotta se käynnistyisi. Korjaamolla sanottiin testin jälkeen ketjun olevan sökö - venynyt tai vvt kehä kulunut (mikä lie). No nollasin tietokoneen aina katsastukseen mennessä ja vika pysyikin piilossa kun auto oli lämmin.
Mutta aisiaan - vaihdoin nokka tunnisteet, mutta se ei asiaa auttanut. Raivoisen etsinnän jälkeen löytyi syyllinen. Syynä CONDENSOR-IGNIT joka pitää siaansa sähkönipun sisällä moottorin vieressä ja jota ei hajoituskuvan, eikä varaosaluettelon mukaan ole kyseisessä ajoneuvossa lainkaan (tieto Nissanilta). Reilun 8€ osan vaihdon jälkeen kaikki oli OK ja meikä huokaisi helpotuksesta.  :o

Jylppy

L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

isopasi65

Kyllä näyttää olevan muitakin samassa asemassa olleita kohtalotovereita. Siellä onkin enemmän kirjoitusta aiheesta - hyvä juttu.

isopasi65

Lainaus käyttäjältä: isopasi65 - toukokuu 02, 2016, 13:15:37
Hei. Alla Nissan Primera 2004 Joku kesä sitten kiihdytin autoa ja syttyi moottorin merkkivalo, autolla mittarissa vajaa 90th. Vikakoodi P0340 ilmoitettiin syyksi eli tunnistivika joko ylä- tai alatunnistimessa. No ajelin, kun valo välillä paloi ja välillä ei. Sitten rupesi olemaan kylmän sään käynnistys ongelmia. Auto piti pitää lohkossa 15min jotta se käynnistyisi. Korjaamolla sanottiin testin jälkeen ketjun olevan sökö - venynyt tai vvt kehä kulunut (mikä lie). No nollasin tietokoneen aina katsastukseen mennessä ja vika pysyikin piilossa kun auto oli lämmin.
Mutta aisiaan - vaihdoin nokka tunnisteet, mutta se ei asiaa auttanut. Raivoisen etsinnän jälkeen löytyi syyllinen. Syynä CONDENSOR-IGNIT joka pitää siaansa sähkönipun sisällä moottorin vieressä ja jota ei hajoituskuvan, eikä varaosaluettelon mukaan ole kyseisessä ajoneuvossa lainkaan (tieto Nissanilta). Reilun 8€ osan vaihdon jälkeen kaikki oli OK ja meikä huokaisi helpotuksesta.  :o
No niin.. siinä meni muutama päivä kun vika palasi. Jostain syystä Con hajosi uudelleen. Täytyy mitata ja katsoa missä aiheuttaja on - onneksi sain auton katsastettua joten on nyt taas aikaa olla haalarit päällä ja leikkiä "auto-tohtoria". Ihme kyllä noina päivinä auto toimi kuin uusi - ei minkäällaista vikaa, eikä käynti häiriötä tuona aikana.

Janiporo

#4
isopasi65, saitko selvitettyä vikaa? Mulla potilaana 05vm P12 primera 1.8 koneella.

Googlesta löytyi sen verta tietoa että jos ESP ja moottorin vikavalo syttyy tuolla P0340-koodilla, niin silloin takavalojen maadotus vialla. Tässä syttyi.

Takavalot jo maadotin uusiksi ja vika pysy muutaman kilsan poissa, mutta sitten palasi taas. Vasemmassa takavalossa leijui maa n. 0.4v, joka nollittui maajohdolla. Vasemman takavalon polttimot vilkkuivat vilkun tahdissa hiuksenhienosti, mutta sen huomasi. Kun laitoin maadotuksen, niin valot kirkastuivat ja paloivat tasaseen. Myös oikea vilkku sekoili. Maadotin molemmat takavalot suoraan runkoon lisäjohdolla.

Nokan asentoanturi vaihdettu uuteen, ei apua.

Tässä vielä jonkin verta tehot poissa.

Kondensaattorin vaihdan tässä kyllä, kun saan käsiini, koska tässäkin kylmäkäynnistysongelmia.

EDIT: Näemmä +20 asteessakin lähtee käyntiin, ja saattaa sammua aivan randomisti.

Kuulemma kondensaattorin vika voi rikkoa myös puolia.

Olisi kiva tietää jos löysit vian, niin pääsisin tässä helpommalla.

nick_mick

Ei kai se moottorin vikavalo syt, vaikka takavalot räjähtäisi.... Ja yleisin valon sytyttäjä em. koodilla on venynyt vitja.
S130, Z31, K10, FK10, E50, P12, E11, Toy S130 + JZA70 + AE111, NA V-Spec, Minica Toppo Turbo ym...

Janiporo

On tällästäkin tullu vastaan että takavalojen häiriöt tekee kaikkee epämäärästä vikaa. Vaikka ei uskoisi. Ja oli tyyppivika näissä näemmä.

Jooh, voi olla se ketju, mutta epäilen silti sähkövikaa, koska renaultin tekemä.

Nyt ei edes suostu kylmänä yön jälkeen käynnistyä, lupailee vaan. Laitoin lohkoon ja yritän uusiksi.

Kebab

Lainaus käyttäjältä: Janiporo - syyskuu 27, 2020, 13:39:36
Jooh, voi olla se ketju, mutta epäilen silti sähkövikaa, koska renaultin tekemä.
Primera on suunniteltu ennen kuin yhteistyö Nissanin ja Renaultin välillä alkoi. Joten kyllä ne on paskat riisikuppi sähköt.

Janiporo

Tutkailin oskilloskoopilla akulta sähköjä, ja löi jotaki puolen voltin piikkiä sinne väliin jostakin, otin sen hajoavan konkan irti, ni hävis häiriö lähes täydellisesti. Sen jälkeen en yli puolen tunnin ajolla saanut vikavaloja syttymään.

Nyt hommaan uuden konkan, ja toivon et on apuja.


Janiporo

Ja juu, tuo venynyt nokkaketju ei selitä mun järjellä ESP-valon syttymistä. Ja ne syttyy aina about samaan aikaan moottorinv ikavalon kaa, ellei jopa täydellisen samaan aikaan.

Siksi sähkövikaa veikkailin.