Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

17alut primera p12

Aloittaja joni84, huhtikuu 04, 2016, 18:12:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joni84

Laittoin tänää kesäkumit 17tuumasilla vanteilla pikkasen enemmän tuli uraherkkä ajaa ja raskaampi ohjaus. Onkoha normaalia

cedricfan

On. Tod näk rengasmelukin suurempi kuin pienemmillä.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

joni84

No joo vähänkin jos uraa tiessä jos oikeella ni kunnolla vetää uraan, ja taas toiselle puolelle samalla tapaa sama ilmiö ku puoltamisessa hah.

Alppuu

Tuohan riippuu siitäkin millaset kumit tuli hankittua..
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

joni84

ne tuli mukana autossa kun sen ostin jotkut matalanbrofiilin kumit ovat

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - huhtikuu 04, 2016, 19:52:51
Tuohan riippuu siitäkin millaset kumit tuli hankittua..
Huoh...
Jotta isommilla vanteillakin pysyisi pyörän ulkohalkaisija samana, madalletaan rengasta. Yleensä samalla myös renkaan leveyttä kasvatetaan hieman, joka kumuloi ongelmia. Esim 205/55-16 tilalle 225/45-17.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

kurttu

Sekin vaikuttaa uraherkkyyteen jos on pallonivelet väljät. Mulla oli väljät alapallot P11 primerassa pari vuotta, eikä katsastuksessakaan sanottu mitään. Kolisi kyllä talven pahimmissa röykyissä. Ja alkoi kyllä huomata urissa kapeillakin renkailla. P12 primerassa pallot taitavat kulua paljon vauhdikkaammin varmaankin lisääntyneen painon ja kasvaneen pyöräkoon takia.

joni84

jep nämähän mulla alla onkin 225/45-17.

kurttu

Ne onkin jo vakio 17-tuumaisia leveämmät ja matalaprofiilisemmat kummit. Vakio koot taisi olla 215/50-17 ja 205/60-16. Nämä on kuitenkin vähän epätavalliset rengaskoot ja tuppaavat olemaan kalliimpia kuin monet yleisemmät koot.

joni84

#9
Joo auto ravistaa 100kmh vauhdissa ja hakee kyllä uriin. Johtuuko renkaista vai onko alapallot väljät? Renkaat ovat sittenkin 215/50r17.  Oikealta edestä töyssiyhin ajaessa kyllä joku välillä kilisee. Iskarit on vaihdettu joka nurkkaan viime syksynä.

AkiH

Täristelikö talvirenkailla ajettaessa? Jos ei, niin kesärenkaiden tasapainotuksessa saattaisi parantamisen varaa.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

joni84

#11
Tärisi mutta ei noin pahasti. Huomenna tassapainoittaa kummiit.

joni84

Tänään vaihdoin renkaat edestä taakse ja takaa eteen ei vaikutusta tärisee 100km nopeudessa ja ratti hakee itsekseen. Joku edessä hieman kilisee montuissa. Olisiko ala pallonivel vai huono tasapainoitus??.

datsunpower

Olka-akselin laakerit.

Niihin ei kovin kummoisia välyksiä tarvita kun alkaa kolisemaan montuissa ja ajo-ominaisuudet ovat "ei metriäkään suoraan".
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

joni84

No kokeilla tasapainotusta jos ei auta ni pallot vaihtoo kuinkaha kalliita ovat?

AkiH

http://lmgtfy.com/?q=nissan+primera+p12+alapallonivel+motonet

Tutki/tutkituta ensin mistä väljää löytyy ennen kuin alat summassa vaihtelemaan osia.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

joni84

Tänään kyllä nostin auton tunkin varaan ilmaan ja katselin alapallot raidetangonpäät ja kallistuksen vakaajat ei ollut väljiä. Eli enään vaihtoehdoksi vetelylle ja ratin ravistukselle jää aurauskulmat ja renkaiden tasapainoitus.

datsunpower

Ja olka-akselin laakerit...
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

joni84

Ei ne ainekaa ääntä pitäny

espi

Vetelyyn ja uraherkkyyteen vaikuttaa myös rengaspaineet...

joni84

Tarkistettu edessä 2.7 takana 2.2

Daset

#21
No kerrotaan nytten ainakin täältä kokemuksia tuosta mun p12. 16" kesäalut heitetty alle ja kyllä tuo urista lähtee menemään miten nyt sattuu menemään. Kolahtelee tosin edestä joten varmasti ne olka-akselin laakerit pittäis tossakin vaihtaa. Mulla ajettu tuo n. 133000. Katsastuksessa oli raidetangonpää väljä. Vaihdoin sen kylläkin uuteen, jotta sain leiman. Erilainen ajettava tuo p12 tuntuu olevan jos vertaa vaikka subaruun :D  :o ehkäpä enempi subarun hyväksi :D
P12 Primera 1.6 Visia Traveller '05, J30 Maxima VG30E AT '91, Y30 Cedric SGL LD28 AT '85, LE10 100A 1.2 '76, KPLE10 120A Coupé '73, WD21 VG30 Pathfinder

joni84

Oon tullut siihen tulokseen että  olka-akselin laakerit menneet mistähän sattuisi saamaan kun en netistä löydä . ja onko vaikeet laittaa

maukka899

Itse  hajin (p11) suoraan nissanin merkkiliikkeestä oli tosi halvat ainakin siihen.Itsellä meinas mennä metsään auto kun alko yhtäkkiä vetää ojaan päin.
Datsun Nissan sunny 2kpl 1.7 Diesel ja 1.3 bensa
Datsun Finn Datsun 510
Datsun 120y Nissan bluebird  Nissan Micra Nissan Almera Nissan Primera Datsun Pickup