Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

primera 1.6 -03 vaihdelaatikon vika

Aloittaja warelli, maaliskuu 01, 2016, 14:40:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

warelli

oon tässä soitellut,kysellyt ja miettinyt pääni puhki,että mikä ihme tota vaihdelaatikkoa vaivaa.
elikkä esim kun lähtee ajamaan,niin vaihteet toimii moitteetta ,mutta esim kahden kilsan jälkeen vaihtaminen on vaikeaa joka vaihteelle. aivan kuin tervaa olisi laitettu
ja joutuu käyttämään voimaa jotta jotain vaihdetta saa päälle. ja vaikka jo kilsan parin jälkeen taas toimii aivan moitteetta vaihteet.
eli aivan sama onko lähdössä tai ajossa ,niin tätä tapahtuu. ja joskus vaihteet ovat jumissa jo ennen lähtöä.

askin öljyt vaihdettu pari viikkoa sitten,mutta tätä esiintyi silloin tällöin sitä ennenkin (kerran kuussa)

jos joku viisaampi voisi minua tässä asiassa neuvoa,niin olisin erittäin kiitollinen !


Shamsa

Paljon ajettu sulla se primera ja onko kytkintä vaihdettu ikinä? Ja painatko kytkinpolkimen täysin pohjaan vaihteita vaihtaessa?

Meinaan että lootassa oleva mekaaninen vika ei ainakaan yleensä esiintyisi noin harvakseltaan vaan se joko olisi kokoajan tai ei ollenkaan. Kytkimen puolella todennäköisesti jotain häikkää.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

warelli

#2
joo siis sillä on ajettu 260tkm. paikalla ollessa,kun moottori ei käy,niin tekee tuota samaa. kytkimen korjailuista ei ainakaan mitään huoltokirjassa ole ja
ite en oo kytkimelle mitään myöskään tehnyt. mutta voiko silti olla kytkimestä ,vaikka se tekee sitä ilman ,että auto käy ? ja painan aina kunnolla kytkintä vaihteita vaihtaessa. en viitsisi merkkihuoltoon (koska kukaan näistä missä yleensä korjaan autoani,niin eivät tiedä syytä) viedä,jotta he toteaisi vain ,että aski rikki jne.. mietittiin myös,et ei olis aski rikki,koska kuitenkin välillä ihan toimii,
eikä mitään ääniäkään kuulu. n. 1000e uus laatikko maksais,eikä noin vanhaan sitä viitsi enää vaihtaa. hmm...


mies51

a) Kytkinpolkimen liike. Siis, että kytkin ylhäältä painettaessa on vain pieni välys ja sitten alkaa irroittaa?
b) Voi olla öljyä kytkimessä. Se liimaa kytkinlevyn vauhtipyörään niin, että kytkinlevy ja siitä vaihteistoon menevä akseli jatkavat pyörimistään, vaikka poljin aukaiseekin kytkimen. Öljy on puhaltunut moottorista kytkimeen, kun:
- huohotus on tukkeentunut tai
- vanhassa moottorissa huohotus liian suurta tai
- kampiakselin stefa tiiviste kulunut tai rikki
- tyhjäkäyntikierrosluku liian suuri

Shamsa

Ei taas..
Se öljy ei kyllä liimaa sitä kytkintä metalliin kiinni ;D saattaa vaan luistaa hiukkasen.
Että äläpäs ihan puutaheinää kirjoittele.

Kytkinlevy on kulunut tai painelaakeri takertelee, tai painelevyn jousesta on piikkejä poikki. Oireilee myös auton ollessa sammutettuna. Voihan se olla tietenkin lootavikakin, 100% varma ei voi etänä olla.
Parhaiten vika selviää kun ottaisi vaihdelaatikon irti.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

p12nissanisti

Eli vaihdekeppi on kuitenkin "normaalin" tuntuinen, ettei siellä siirtäjissä olisi lunta, jäätä, kuraa?
Primera -04, Maxima -03,Ex P12 tekna traveller -05, Ex 2xP10 -91, Ex P11 -99 Ex Cherry -85 ja useampi muu... Niin ja Ex. jäärata finn :)Maxima -01 3.0 ja Maxima -05 3.0autom. Niin ja X-Trail -05

uffa

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - maaliskuu 02, 2016, 04:56:58
Ei taas..
Se öljy ei kyllä liimaa sitä kytkintä metalliin kiinni ;D saattaa vaan luistaa hiukkasen.
Että äläpäs ihan puutaheinää kirjoittele.

Kytkinlevy on kulunut tai painelaakeri takertelee, tai painelevyn jousesta on piikkejä poikki. Oireilee myös auton ollessa sammutettuna. Voihan se olla tietenkin lootavikakin, 100% varma ei voi etänä olla.
Parhaiten vika selviää kun ottaisi vaihdelaatikon irti.

Väittäisin kyllä että öljy "palaessaan" kytkimen pinnoille tekee siitä tahmeaa kuraa joka voi toimia em. tavalla.

Shamsa

Jos sieltä stefa on rikki ja vuotaa niin sen kyllä näkee kun nurkkaa auton alle, kytkinkotelo ei niin tiivis ole että se jäisi sinne sisälle.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

StanLaurel

Kampiakselin takastefasta öljy ei pääse kytkinlevyyn vaan vauhtipyörän etupuolelle josta se lentää kytkinkopan seinämille.
Vaihteistosta öljy voi päästä kytkinakselia pitkin levylle.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

mies51

Shamsa, kyllä se öljy liimaa. On kokemusta. Fiestassa huohotusputki jäätyi ja tyttö ei saanut ykkösvaihdetta päälle liikennevaloissa moottorin käydessä. Minä pelastin auton vilkkaalta kadulta. Nääs panin ykkösen päälle sammuksissa ja sitten kytkinpoljin pohjassa käynnistin. Vauhdissa sai vaihteen vaihdettua vähän runnomalla. Purin itse kytkimen, niin koko kytkinkoppa oli pestävä liuottimella ja vauhtipyörän takaa vaihdoin myös kampiakselin tiivisteen. Siis vaikka öljy liukastuttaa kytkimen niin, että kiihdytettäessä luistaa, niin  vaihtaessa öljyinen kytkinlevy liimaantuu joko vauhtipöyrään tai paineasetelmaan. Kytkinpoljin painettunahan kytkinlevyn pitää irrota näistä molemmista, jotta kytkinakselin vauhti hiljenee ja vaihteen päälle lukituksen hampaat pystyvät menemään toistensa lomiin.

mies51

StanLaurel:"Kampiakselin takastefasta öljy ei pääse kytkinlevyyn vaan vauhtipyörän etupuolelle josta se lentää kytkinkopan seinämille.
Vaihteistosta öljy voi päästä kytkinakselia pitkin levylle."

Öljy tulee moottorin kampikammiosta kampiakselin tiivisteen läpi vauhtipyörän taakse ja 800-6000 rpm pyörivä vauhtipyörä heittää sen keskipakovoimalla joka puolelle kytkinkoppaa.
Mietippäs pysyykö se öljy siellä kytkikkopan seinämillä. Mitä tekeekään gravitaatio eli maan vetovoima. Pudottaa sen öljyn suoraan alas ja alla on kytkinasetelma.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=9170&sid=69e4b5cc133b4daeeb14060bdcb6df81
juhaoh kirjoitti:
Lähinnä tulee mieleen koneen öljyvuoto kytkinkoppaan. Se tosin ilmenee selvimmin ensimmäisessä käynnistyksessä seisomisen jälkeen. Tällöin jää kostea kytkinlevy kinni vauhtipyörään vaikka asetelma irroittaakin. Ainakin omassa 800tkm ajetussa käy helposti näin jos käyttää liian notkeita öljyjä kesällä. Itsellä se korjaantuu vaitamalla 15w/40 öljyt ja uhohtamalla koko ongelma.
Jos öljyä vuotaa kytkimeen huomaa sen selvimmin aamulla kun ei saa vielä moottorin seistessä vaihdetta vapaalle jos auto on loivassa mäessä. Tällöin irroitaa kytkinlevy käynnistämällä vaide päällä ja kytkin (+jarru) pohjassa.
Kyllähän ne öljyvuodot ilmenee tietysti lisäksi öljykosteutena kytkinkopan vuotoreissä.

Shamsa

Jos se öljy liimaa sen levyn kiinni niin mites sitten märkäkytkimien kanssa, joita on vaikkapa volkkarin dsg lootissa ja moottoripyörissä?
Samallalailla sen öljyn pitäis myös "liimata" muitakin osia sitten kiinni toisiinsa?
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

kassuliini

#12
Mulla rupes irrottamaan kytkin huonosti ja otti kiinni aika alhaalla. Säädin kytkinpolkimen juuressa olevaa säätömutteria, niin jopa rupes toimimaan. Oli helppo homma.
Vielä tuommosta. Näissähän on nesteellä toimiva kytkin, aiheuttaako tuommosta jos kytkimen työsylinterissä tai putkessa on ilmaa :-\

warelli

Ok.  Eli kytkinpaketti vaihdettiin ja vika katosi. Lasittunut ja suht tumma oli kytkinlevy. Kiitos neuvoista.

p12nissanisti

Paljonko tuli kytkinpaketti maksamaan kokonaisuudessaan?
Primera -04, Maxima -03,Ex P12 tekna traveller -05, Ex 2xP10 -91, Ex P11 -99 Ex Cherry -85 ja useampi muu... Niin ja Ex. jäärata finn :)Maxima -01 3.0 ja Maxima -05 3.0autom. Niin ja X-Trail -05

warelli

Paketti (3 osaa) 180e ja työt päälle. Tuttu laitto, ni otti 300e. Keskihinta 260 ajettuu tälläsee +  -  750e normisti.

p12nissanisti

Primera -04, Maxima -03,Ex P12 tekna traveller -05, Ex 2xP10 -91, Ex P11 -99 Ex Cherry -85 ja useampi muu... Niin ja Ex. jäärata finn :)Maxima -01 3.0 ja Maxima -05 3.0autom. Niin ja X-Trail -05

mies51

Minulla kopio vanhasta Atoyn sanomista:
Mitä osat kertovat luistavasta kytkimestä.
6. Kitkapinta hiiltynyt (hiiltynyt on musta, lasittunut)
Syy:
- Kitkapinnat öljyyntyneet. Moottorin ja/tai vaihteiston öljytiiviste kulunut
- Kitkakerroin pienentynyt jatkuvan luiston seurauksena (ylikuumeneminen)

Jälkimmäinen vaihtoehto ei hankaloita vaihtamista.
Siis syy voi olla tuo öljyyntyminen, johon liimautuminen viittaisi. Liimautuminen hankaloittaa vaihtamista.
Öljyn aiheuttama liimautuminen ei lisää kitkaa kytkin ylhäällä. Öljyhän liukastuttaa.

Miksi sitten öljy liimaa: Olemme ilmameren pohjalla, jossa ilma painaa jokaista neliösenttimetriä noin 10 Newtonin eli 1 kg voimalla. Kun levyn toinen puoli on öljyllä liimautunut vauhtipyörään, vain toiselta puolelta painaa tuo paine. Imukuppivaikutus. Imukuppihan ei oikeasti ime vaan ilmakehä painaa.