Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Nissan N16 -05 1.8 ei ota kierroksia

Aloittaja oxygen, tammikuu 14, 2016, 11:41:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

oxygen

Eli hienosti käy tyhjäkäyntiä mutta ei salli kaasua. 1500-2000 kierrosta "booaten". Ajossa yhtäkkiä kiihdytyksessä veto pois ja sen jälkeen ei sallinut kaasua.

Tyhjäkäynnillä näyttäs lambdat ja fuel trim ok arvoja.  Kun painaa kaasua niin short fuel trim menee rikkaalle (-25%) lambda-arvot hyppii kierrosten mukaan, näyttäisi siis että toimis.

Lambdan johto irti ei vaikutusta. Nypitty puolan johtoja irti ja myös suuttimien, kaikista muutos käyntiin (tyhjäkäynti). 

Puristukset ok. Lambdat vaihdettu jonkun aikaa sitten kuulemma. Autolla ajettu 205 000km vm. 2005

Mistäs ettis vikaa?

Nugetti

Ilmamäärämittari rikki/likainen?

oxygen

Lainaus käyttäjältä: Nugetti - tammikuu 14, 2016, 12:15:03
Ilmamäärämittari rikki/likainen?

Niin. Sekin kun ainakin näyttää arvoja mutta onko ne oikeita eri asia. Tyhjäkäynnillä 4-5g ja siinä ~2000 kierroksessa ~20g. Eli ainakin muuttuu mutta pitääkö paikkansa.

Jylppy

N16 Service manual kertoo seuraavaa QG-moottoreille:

Engine: After warming up
Air conditioner switch: OFF
Shift Lever: "N"
No-load

MAS A/F:
Idle: 1.0 - 1.7 V
2500 rpm: 1.5 - 2.1 V

MASS AIRFLOW:
Idle: 1.0 - 4.0 g·m/s
2500 rpm: 5.0 - 10.0 g·m/s
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Shamsa

Maffin langat on likaiset ja se lika laskee vastuslangan lämpöä, eli maffi "näkee" liikaa ilmaa.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

OH2KV

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - tammikuu 14, 2016, 14:11:04
Maffin langat on likaiset ja se lika laskee vastuslangan lämpöä, eli maffi "näkee" liikaa ilmaa.
Taisit ihan stetsonista repäistä? Jos paskantaa lämmityspatterin päälle, patteri käy kuumempana jonkun ajan päästä ainakin.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

oxygen

Lainaus käyttäjältä: Jylppy - tammikuu 14, 2016, 13:48:06
N16 Service manual kertoo seuraavaa QG-moottoreille:

Engine: After warming up
Air conditioner switch: OFF
Shift Lever: "N"
No-load

MAS A/F:
Idle: 1.0 - 1.7 V
2500 rpm: 1.5 - 2.1 V

MASS AIRFLOW:
Idle: 1.0 - 4.0 g·m/s
2500 rpm: 5.0 - 10.0 g·m/s

hmmm. täytyy koittaa eka putsata. mut voiko se yhtäkkiä kesken ajon taikka kiihdytyksen lakata vaan toimimasta sitten? miksei näissä oo sitä niinku esmes bmw et ku nyppää maffin irti ni menee "oletusasetuksiin" millä käy varmasti?

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: OH2KV - tammikuu 14, 2016, 18:51:04
Lainaus käyttäjältä: Shamsa - tammikuu 14, 2016, 14:11:04
Maffin langat on likaiset ja se lika laskee vastuslangan lämpöä, eli maffi "näkee" liikaa ilmaa.
Taisit ihan stetsonista repäistä? Jos paskantaa lämmityspatterin päälle, patteri käy kuumempana jonkun ajan päästä ainakin.

Niin ainakin päättelin, ja se oli ilmeisesti väärin. Jokatapauksessa, ei se paska siinä maffin päällä hyvää tee.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Datsuuna

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - tammikuu 14, 2016, 14:11:04
Maffin langat on likaiset ja se lika laskee vastuslangan lämpöä, eli maffi "näkee" liikaa ilmaa.
Juuri näin tyypilliset oireet
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

nissanmiesvm83

Lainaus käyttäjältä: oxygen - tammikuu 14, 2016, 22:42:26
Lainaus käyttäjältä: Jylppy - tammikuu 14, 2016, 13:48:06
N16 Service manual kertoo seuraavaa QG-moottoreille:

Engine: After warming up
Air conditioner switch: OFF
Shift Lever: "N"
No-load

MAS A/F:
Idle: 1.0 - 1.7 V
2500 rpm: 1.5 - 2.1 V

MASS AIRFLOW:
Idle: 1.0 - 4.0 g·m/s
2500 rpm: 5.0 - 10.0 g·m/s

hmmm. täytyy koittaa eka putsata. mut voiko se yhtäkkiä kesken ajon taikka kiihdytyksen lakata vaan toimimasta sitten? miksei näissä oo sitä niinku esmes bmw et ku nyppää maffin irti ni menee "oletusasetuksiin" millä käy varmasti?
Kun nyppää ilmamassa mittarin johdon irti niin moottori menee ns. failsafe tilaan, eli käy kyllä mutta kierrokset on rajoitettu n. 2500 rpm. Eli sen verran että pystyy huoltoon ajaan.
Primera P11 -97, Almera N16 -01 löytyy.

oxygen

#10
Lainaus käyttäjältä: nissanmiesvm83 - tammikuu 16, 2016, 13:29:58
Lainaus käyttäjältä: oxygen - tammikuu 14, 2016, 22:42:26
Lainaus käyttäjältä: Jylppy - tammikuu 14, 2016, 13:48:06
N16 Service manual kertoo seuraavaa QG-moottoreille:

Engine: After warming up
Air conditioner switch: OFF
Shift Lever: "N"
No-load

MAS A/F:
Idle: 1.0 - 1.7 V
2500 rpm: 1.5 - 2.1 V

MASS AIRFLOW:
Idle: 1.0 - 4.0 g·m/s
2500 rpm: 5.0 - 10.0 g·m/s

hmmm. täytyy koittaa eka putsata. mut voiko se yhtäkkiä kesken ajon taikka kiihdytyksen lakata vaan toimimasta sitten? miksei näissä oo sitä niinku esmes bmw et ku nyppää maffin irti ni menee "oletusasetuksiin" millä käy varmasti?
Kun nyppää ilmamassa mittarin johdon irti niin moottori menee ns. failsafe tilaan, eli käy kyllä mutta kierrokset on rajoitettu n. 2500 rpm. Eli sen verran että pystyy huoltoon ajaan.

Hmmm. Ei kyllä käy lainkaan jos otan johdon irti.

EDIT: Käypäs ilman...

nissanmiesvm83

Lainaus käyttäjältä: oxygen - tammikuu 18, 2016, 18:58:27
Lainaus käyttäjältä: nissanmiesvm83 - tammikuu 16, 2016, 13:29:58
Lainaus käyttäjältä: oxygen - tammikuu 14, 2016, 22:42:26
Lainaus käyttäjältä: Jylppy - tammikuu 14, 2016, 13:48:06
N16 Service manual kertoo seuraavaa QG-moottoreille:

Engine: After warming up
Air conditioner switch: OFF
Shift Lever: "N"
No-load

MAS A/F:
Idle: 1.0 - 1.7 V
2500 rpm: 1.5 - 2.1 V

MASS AIRFLOW:
Idle: 1.0 - 4.0 g·m/s
2500 rpm: 5.0 - 10.0 g·m/s

hmmm. täytyy koittaa eka putsata. mut voiko se yhtäkkiä kesken ajon taikka kiihdytyksen lakata vaan toimimasta sitten? miksei näissä oo sitä niinku esmes bmw et ku nyppää maffin irti ni menee "oletusasetuksiin" millä käy varmasti?
Kun nyppää ilmamassa mittarin johdon irti niin moottori menee ns. failsafe tilaan, eli käy kyllä mutta kierrokset on rajoitettu n. 2500 rpm. Eli sen verran että pystyy huoltoon ajaan.

Hmmm. Ei kyllä käy lainkaan jos otan johdon irti.
Jos ei käy ollenkaan edes tyhjäkäyntiä ilman maf:ia niin sitten on isompaa vikaa, ecm voi olla viallinen ym. Sillä itellä oma almera käy hyvin tyhjäkäyntiä ym. ilman maffia, tosin laittaa moottorin häiriövalon tauluun sekä vikakoodit maffiin. Josta ne täytyy poistaa kun maffin laittaa takaisin, muutoin ecm saattaa luulla edelleen että osa on rikki ja failsafessa pitää.
Primera P11 -97, Almera N16 -01 löytyy.

nissanmiesvm83

Tsekkaisin ite myös kaasuläpän asentotunnistimen että pelaako se. Asentotunnistin kun on yleinen vika myös almerassa. Tyhjäkäyntiventtiilin toiminnan tsekkaisin myös, jos kaasuläpän tunnistin pelaa. Jos ne on kunnos niin sit ecm ehkä..
Primera P11 -97, Almera N16 -01 löytyy.

oxygen

Lainaus käyttäjältä: nissanmiesvm83 - tammikuu 18, 2016, 19:49:09
Tsekkaisin ite myös kaasuläpän asentotunnistimen että pelaako se. Asentotunnistin kun on yleinen vika myös almerassa. Tyhjäkäyntiventtiilin toiminnan tsekkaisin myös, jos kaasuläpän tunnistin pelaa. Jos ne on kunnos niin sit ecm ehkä..

Mitenkäs tuo kaasuläpän asentotunnistin katotaan? Missäs tuossa on tyhjäkäyntiventtiili :o

nissanmiesvm83

Kerran käy tyhjäkäyntiä normisti ilman että maf on paikoillaan niin ei ole syytä tutkia enempää. Vika on ilmamassamittarissa siis, eikun uuden hommaat tilalle ja kovaa ajoa sen jälkeen :)
Primera P11 -97, Almera N16 -01 löytyy.

oxygen

Lainaus käyttäjältä: nissanmiesvm83 - tammikuu 19, 2016, 16:11:44
Kerran käy tyhjäkäyntiä normisti ilman että maf on paikoillaan niin ei ole syytä tutkia enempää. Vika on ilmamassamittarissa siis, eikun uuden hommaat tilalle ja kovaa ajoa sen jälkeen :)

Niihän se käy joo tyhjäkäyntiä. Muttei edelleenkään ota kierroksia sen 1500-2000 ja nekin sillain eestaas humpaten...

Mies

Lainaus käyttäjältä: oxygen - tammikuu 22, 2016, 10:57:10
Lainaus käyttäjältä: nissanmiesvm83 - tammikuu 19, 2016, 16:11:44
Kerran käy tyhjäkäyntiä normisti ilman että maf on paikoillaan niin ei ole syytä tutkia enempää. Vika on ilmamassamittarissa siis, eikun uuden hommaat tilalle ja kovaa ajoa sen jälkeen :)

Niihän se käy joo tyhjäkäyntiä. Muttei edelleenkään ota kierroksia sen 1500-2000 ja nekin sillain eestaas humpaten...

No ei sen kuulukkaan ilmamäärämittari irroitettuna ottaa kierroksia kun sen parituhatta, niinkuin sulle jo tuolla aiemmin kirjoitettiin.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

oxygen

Lainaus käyttäjältä: Cherrymies - tammikuu 22, 2016, 16:17:42
Lainaus käyttäjältä: oxygen - tammikuu 22, 2016, 10:57:10
Lainaus käyttäjältä: nissanmiesvm83 - tammikuu 19, 2016, 16:11:44
Kerran käy tyhjäkäyntiä normisti ilman että maf on paikoillaan niin ei ole syytä tutkia enempää. Vika on ilmamassamittarissa siis, eikun uuden hommaat tilalle ja kovaa ajoa sen jälkeen :)

Niihän se käy joo tyhjäkäyntiä. Muttei edelleenkään ota kierroksia sen 1500-2000 ja nekin sillain eestaas humpaten...

No ei sen kuulukkaan ilmamäärämittari irroitettuna ottaa kierroksia kun sen parituhatta, niinkuin sulle jo tuolla aiemmin kirjoitettiin.

Samanlailla käy maffilla ja ilman. Ja ei sen sillai kuulu käydä kun nyt käy. Painat kaasua vähän niin nousee kierrokset vaiks 1500 ja sit tippuu 500. Tekee eestaas tota. Ja eijjo maffi vika. Koitettu toimivasta yksilöstä

Whee

#18
-

oxygen

Lainaus käyttäjältä: Whee - tammikuu 24, 2016, 13:49:29
Minkäs vuotinen toi sun n16 on? Mietin että jos on uudempaa mallia missä sähköinen kaasupoljin niin olisko siihen tullu vikaa. Eli aina välillä saisi signaalia ja kierrokset nousee, mutta pätkäisee ja putoaa tyhjäkäynnille.

2/05 ja on sähköinen.

Harrastelijajoonas

Moikka. Nyt on sankarinviittaa tarjolla.

Nissan 1,8 2004, qg18de moottori, sähköisellä kaasulla, ajettu 160tkm, käynnistyy, toimii kylmänä täysin normaalisti mutta hivenen lämmettyään käy tyhjäkäyntiä moitteetta, mutta kaasuun koskeminen sytyttää vikavalon ja auto pätkii, eli ei ota kierroksia. Vikavalo ei jää päälle, eikä vikakoodeja ole eikä muodostu. Kun päästää kaasun auto jää tyhjäkäynnille, käy normaalisti. Kun irroittaa MAF anturin johdon auto menee vikatilaan ja toimii normaalisti 2500kierrokseen asti. Ei ota enempää kierroksia. Vaihdettu, nokkaketju, tunnistimet, ajonestot, ajotietokone, sulakerasia. Imuläppäkotelo puhdistettu. Lambdat irroitettu, ei vaikutusta. Heti kun hivenen lämpenee alkaa ongelmat. Samalla pätkiessä sulakeboksin vieressä olevat siniset releet naksuu, niistä alin. Se on myös vaihdettu. Onkobkenelläkään tietoa mikä ongelman ratkaisu on, näitä ongelmia on ollut aiemminkin täällä palstalla mutta ratkaisua ei löydy.
Kiitos

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Harrastelijajoonas - toukokuu 23, 2019, 12:52:33
Moikka. Nyt on sankarinviittaa tarjolla.

Nissan 1,8 2004, qg18de moottori, sähköisellä kaasulla, ajettu 160tkm, käynnistyy, toimii kylmänä täysin normaalisti mutta hivenen lämmettyään käy tyhjäkäyntiä moitteetta, mutta kaasuun koskeminen sytyttää vikavalon ja auto pätkii, eli ei ota kierroksia. Vikavalo ei jää päälle, eikä vikakoodeja ole eikä muodostu. Kun päästää kaasun auto jää tyhjäkäynnille, käy normaalisti. Kun irroittaa MAF anturin johdon auto menee vikatilaan ja toimii normaalisti 2500kierrokseen asti. Ei ota enempää kierroksia. Vaihdettu, nokkaketju, tunnistimet, ajonestot, ajotietokone, sulakerasia. Imuläppäkotelo puhdistettu. Lambdat irroitettu, ei vaikutusta. Heti kun hivenen lämpenee alkaa ongelmat. Samalla pätkiessä sulakeboksin vieressä olevat siniset releet naksuu, niistä alin. Se on myös vaihdettu. Onkobkenelläkään tietoa mikä ongelman ratkaisu on, näitä ongelmia on ollut aiemminkin täällä palstalla mutta ratkaisua ei löydy.
Kiitos
Kosketusvika jossakin liittimessä tai maadoitus vika. Käytä konehuoneen puolelta jokainen liitin minkä löydät irti ja tökkää takaisin. Irroita maadoitukset ja puhdista kosketus pinnat. Ja käytä vaikka vielä ECU:n liitinkin irti ja laita takaisin.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Harrastelijajoonas

Kaikki johtoliittimet avattu, maadotukset putsattu. Sen verran lisätietoa että kun painaa kaasua, myös polttoainerele naksuu ja vikavalo vilkkuu. Mutta kun PA releen irrottaa vika ei poistu, auto kylläkin sammuu jonkinajan kuluttua bensan loputtua.

datsunpower

Sitten eikun etsimään tarkemmin sitä kosketus häikkää. Voi olla joku johtokin lähes poikki.
Reippaasti liikuttelemaan/repimään johtosarjoja ja koputtelemaan releitä/sulakkeita auton käydessä.. kyllä sen jossain kohtaa pitäisi paljastaa itsensä.

Entäs se ECU:n liitin? Onko avattu?
Perinteinen kysymys: akun kunto? Paljonko lepojännite kun auto on seissyt esim. ½ tuntia?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

datsunpower

Ja akunkengät ja niistä lähtevät muut johdot/liittimet -> ovatko miten väljiä?







Hieno homma tämä kun ei pysty omia viestejään muokkaamaan  :)
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Harrastelijajoonas

Moikka. Uusi akku on. Liittimet tiukasti kiinni. Sellanen outous on ilmennyt että jos ottaa mittariston jomman kumman piuhan irti, auton tyhjäkäynti nousee ba auto alkaa toimimaan miltei normaalisti välillä vilkauttaen vikavaloa ha kierrosten samalla laskiessa. Kun katsoo tietovirtaa polttoaine järjestelmä on tilassa CL ja aina vikavalon välähtessä tietovirrassa lukee pa jäljestelmässä OL_Fault. Kun moottorin kierroksia on vaikka 4000 ja kytkee mittariston, alkaa kaasuläpän asentotunnistimen ja polttoainepumpun rele vilkkua, auto alkaa pätkiä ja kierrokset tipouu noin 500rpm eikä auto toimi muuten kuin tyhjäkäynnillä. Uutta mittaristoa on koitettu, ei apuja. Nyt sit seuraavaksi kai bensapumpun kimppuun?

Harrastelijajoonas


datsunpower

Kosketus tai maadoitus vika edelleenkin...
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Harrastelijajoonas

Ok. Moottorin lämpötiloihin toi vika liittyy, lämpömittari ei seuraa lämpötiloja. Osaatko sanoa moottorin kaksi erillistä lämpötila-anturia. Moottorin edessä kaksinapainen, moottorin takana yksinapainen.
Mitä niiden tarkoitukset on?

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Harrastelijajoonas - toukokuu 24, 2019, 13:12:02
Ok. Moottorin lämpötiloihin toi vika liittyy, lämpömittari ei seuraa lämpötiloja. Osaatko sanoa moottorin kaksi erillistä lämpötila-anturia. Moottorin edessä kaksinapainen, moottorin takana yksinapainen.
Mitä niiden tarkoitukset on?
Yksinapainen mittaristolle, kaksinapainen ECU:lle.
Moottorin maadoitus ei ole luultavasti kunnossa jos mittaristo näyttää mitä sattuu. Moottorinohjaus on maissa imusarjan kautta myös.
Vika ei varsinaisesti liity moottorin lämpöihin vaan sähköjen (liitosten/kontaktien) lämpötilaan.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.