Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

P 12 jarrut ja takalasin lämmitin

Aloittaja 2004, tammikuu 10, 2016, 20:12:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

2004

Miten P12 Primeran takajarrupalat saa vaihdettua? Täytyykö mäntä pyörittää sisään kun siinä on myös käsijarru? Tuleeko mäntä normaalisti pumppaamalla ulos, jos täytyy vaihtaa tiivisteet?
Toinen kysymys kuuluu: mistä farmarimallissa kannattaa etsiä vikaa, kun takakontin lasi lämmitys lakkasi toimimasta?

Whee

#1
-

matti43

Takaluukun saranan läheltä pruukaa kaapeli mennä poikki. Sieltä vois alkaa tutkimaan, jos virtaa ei tule
lasille asti.
Matti ruotsista.

Jylppy

Lainaus käyttäjältä: Whee - tammikuu 10, 2016, 22:27:42
Jarrupalan takana on tappi joka osuu sitten yhteen tällaiseen loveen.

Joo, service manuaalin mukaan pitäis näin olla, mutta eipä mulla ainakaan ollut (ei vanhoissa, eikä uusissa paloissa). Kyseessä 09/04 valmistunut 2.2 dCi wagon.

Mutta männät sisään pyörittämällä ja palat paikalleen - hyvin on toiminut.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Whee

#4
-

Shamsa

Ne tapit ja lovet on käsijarrun automaattisäätöä varten.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

cedricfan

Niiden idea on, että estävät mäntää kiertymästä = säätymästä normaalin jarrutusliikkeen aikana.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Desperate child

Ei mullakaan tuossa P12 niitä tappeja tarvi kohdistaa, kun ei niitä ole (tai ei ainakaan osu männän alle) jotenkin muistelen että esim. Almerassa ja P11 primerassa taas joutuu ne tapit kohdistaa männän kanssa, siinä on 4 lovea männän ulkoreunassa, mutta p12 primerassa on vain kaksi reikää keskellä mäntää ja p12 jarrupala tulee sillä jousi hässäkällä kiinni siihen männän uraan. En mene vannomaan että kaikissa P12 Primeroissa olis niin, mutta vahva mielikuva siitä on..
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

Jylppy

Lainaus käyttäjältä: Desperate child - tammikuu 12, 2016, 22:43:11
Ei mullakaan tuossa P12 niitä tappeja tarvi kohdistaa, kun ei niitä ole (tai ei ainakaan osu männän alle) jotenkin muistelen että esim. Almerassa ja P11 primerassa taas joutuu ne tapit kohdistaa männän kanssa, siinä on 4 lovea männän ulkoreunassa, mutta p12 primerassa on vain kaksi reikää keskellä mäntää ja p12 jarrupala tulee sillä jousi hässäkällä kiinni siihen männän uraan. En mene vannomaan että kaikissa P12 Primeroissa olis niin, mutta vahva mielikuva siitä on..

Juurikin näin oli meikäläisenkin P12:ssa. Paloissa ei ollut minkäänlaisia tappeja, männässä kaksi reikää ja pala tuli mäntään kiinni jousisysteemillä.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

vehkis

Hei

oisko jollain hyvää kikkaa nuitten jousien paikalleen laittoon?

Oli nuo motonetin halppis palat vissiin liian paksut ku ei mahtunu millään paikoilleen. Piti ottaa kovat otteet käyttöön.

Desperate child

Lainaus käyttäjältä: vehkis - tammikuu 24, 2016, 09:07:14
Hei

oisko jollain hyvää kikkaa nuitten jousien paikalleen laittoon?

Oli nuo motonetin halppis palat vissiin liian paksut ku ei mahtunu millään paikoilleen. Piti ottaa kovat otteet käyttöön.

Se jarrupala menee sen jousen kanssa siihen mäntään kiinni ihan painamalla ja sitten taas se satulan ja satulan "kannattimen" välinen jousi menee vaikka ruuvarilla vähän avittamalla paikalleen, vähä voi joutua naputtelee että menee se langan pää sinne reikäänsä. On jotenkin hempulan olonen systeemi, mutta on ne kuitenkin pysyny kunhan on vähä saanu oikeelle paikalleen..
Missä suunnassa lian paksut palat, se mäntä tosiaan tarvis saada ruuvattua ja painettua sisään, mun muistikuvan mukaa Primeran palat ei leveyssuunnassa pääse ahdistaa iha heti, kun eivät päistään edes ole missään kii..?
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

hartsa72

Meidänkin p12 -04 on takapalat ihan loppu, että alko eilen rohiseen niin lähteekö se rautalanka satulan sivulta ihan kampeemalla suoraan ulospäin vai joutuuko kääntämään ensin johonkin suuntaan? Mites liukutapit? Kannattaako aukoa ja laittaa jarrukumirasvaa? Olis tarkoitus huoltaa, että olisi pitkäikäiset eteenpäin. Aattelin perjantaina ajella hakeen motonetista OE-laatuset palat ja asennussarjat mitä on saatavilla? Levyissä ei oo kulumaa juuri yhtään mutta tosi epätasaisesti on levyssä hankausjälkeä. Niinkuin olisi vanhoilla paloilla laitettu uudet levyt??? Tää auto kun on kesällä ostettu meille vasta.

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: hartsa72 - joulukuu 12, 2016, 18:47:23Mites liukutapit? Kannattaako aukoa ja laittaa jarrukumirasvaa? Olis tarkoitus huoltaa, että olisi pitkäikäiset eteenpäin.

Kannattaa AINA huoltaa liukutapit. Puhdistus ja oikea voiteluaine. Esim kuparitahna ei kuulu P12 jarruihin.
Ja sitten se männän ruuvaus sisään, käsijarruvaijeri löysälle, ja jarrujen käyttöä. Vasta lopuksi vaijeria sen verran kireälle kuin on pakko. Iso liike pitää paikat norjina.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

hartsa72

PBR-rasvaa laitoin liukutappeihin. Semmoisen huomion tein, että apparin puolen satula on aavistuksen väljä tapeissaan ja palatkin oli kuluneet pikkuisen vinoon. Siin hämärässä tallissa en oikein päässyt kärryille, että oliko satulan tappien reiät kuluneet vaiko liukutapit???

cedricfan

PBR on valmistajamerkki, ei tuote. Toivottavasti tuli oikeaa, yleisin PBR-tuote kun taitaa olla kumirasva joka ei ole tappeihin oikea...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mies51

Tuossa ilmaisesti johto poikki takaluukusta. Mulla taas kaikki vastuslangat poikki sedanista. Voiko vastuslankoja mitenkään korjata? Hopeamaali on kokeiltu, ei auttanut.
Onko kukaan koettanut juottaa? Hajoaako lasi, kun saa lämpöä yhteen pisteeseen?

hartsa72

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - joulukuu 19, 2016, 07:51:45
PBR on valmistajamerkki, ei tuote. Toivottavasti tuli oikeaa, yleisin PBR-tuote kun taitaa olla kumirasva joka ei ole tappeihin oikea...
Jarrukumirasvaa laitoin (sinistä). Omaani tungen sitä kun paljon kumiosia ja saattaa alkaa ahistaan jos turvottaa. Onkos tämä esim primeraan hyvää rasvaa? http://www.motonet.fi/fi/tuote/602211/Jarrurasva-75ml
Puhdistan ne ja tungen uudet.

cedricfan

Se kumirasva on hyvää männän ympärille ja pölysuojakumin alle, mutta liukuihin tosiaan joku tuollainen keraaminen. CRC Bräklube on toinen "tappirasva" joka ei klimppiydy.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Whee

#18
-

hartsa72

Mulla on ainakin tullut tästä sinisestä kumirasvasta semmoinen tuntuma, että häviää kuin pieru saharaan kun saa pikkuisen lämpöä.

Whee

#20
-

Desperate child

Ja mulla ei ole ikinä ollut tapit tai palat jumissa vaikka oon käyttäny ilmeisen vääriä rasvoja. Aina se on se käsijarrun mekanismi ollut mikä on aiheuttanut kiusaa.
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81