Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Primera 2.0tdi k.esto?

Aloittaja Nuhapiippu primera, lokakuu 14, 2015, 19:44:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nuhapiippu primera

Apua, neuvoja tähän:
6 aikaan kosteana ja sumuisena lokakuun aamuna starttasin primeran käyntiin, kone hörähti noin kahden sekunnin viiveellä verrattuna edellispäivän autooni: 98vm vectra tuiki tavallisella 1.6 bensakoneella, aivan, olin vaihtanut opelin nissaniin edellisenä iltana, alkavien pitkien matkojen johdosta olin etsinyt dieseli autoa ja kuinka ollakkaan heti matkaa edeltävänä iltana löysin ko. Primeran, toimiva auto, leimaa jäljellä, huoltokirja ja olihan omistaja autoduunari asentanut jopa nappilastun hyttiin, ite en tuosta kauheesti välittänyt kun helposti kulutus vois nousta reippaasti yli mitä opeli oli kuluttanut, siihen ne säästöhaaveet sitten kariutuivat ja varmistuivat vielä kaupan teon jälkeenkin kun pienessä ilta pakkasessa lähdin kotia kohti köröttelemään ja tuntui että polttoainemittari laskee silmissä no eiköhän se siitä oli ainakin alla diisselivehe. Niin siinä hetken aikaa hytistellen saimme kaupat tehtyä. Mainittakoon että kuuleman mukaan nissanin eturenkaat kannattaa tasapainoittaa tärisyttää hitosti yli 110 vauhdissa, auton papereita menimme tekemään pajan puolelle ja vau oli kaverilla nosturit ja värkit, rengaskone ja renkaan tasapainoitin...mutta eihän suutarin lapsella tiettävästi ole kenkiä.
Tosiaan kuudelta herätys ja 250 km matkaa e-p k-suomen puolelle. Aamutoimet, nissani käyntiin ja takas kahville. Hyvin liikkelle, pahasti sumua,kosteutta ja pimeyttä: pitkät päälle, etu ja taka sumarit ja radio ruotsin kanavalle. Kerkesin jo ihastua opelin pitkiin jotka tarjosivat valotehoa enemmän kun tämä japanitar edes palaessaan liekeissä. N 70 km matkaa tehty, havaittavissa olevat viat: abs valot palaa, air bagi valot vilkkuu ja tais olla muutama muukin, radio temppuilee kun vanha akka välillä syttyen ja sammuen eikä nyrkkikään auta. Jossain siinä samalla hetkellä tajusin heittää lyhyille vilkkuvat valot sammui, vielä olis vähän matkaa ja pääsis nesteelle kahville. Ehdin vielä tuossa välissä kokeilla pitkillä ajoa ja vika toistui. Enää en jaksanu pahoinpidellä pioneeria vaan revin paneelin irti heitin jonnekki etulattian perukoille.

Siinä nissania sammuttaessa jotenkin tiesin ettei se starttaa mutta sammutimpa sen silti ja heti kokeilin käyntiin, ei mitään elin merkkejä, julistettu kuolleeksi nesteen pihalla hämärissä olosuhteissa. Kahville, soitto entiselle omistajalle, hampaiden kiristystä, kahvia, tupakkaa, tupakkaa, ei kuulemma ole ennen tehnyt noin, laturi vaihdettu kuluvan 14 kk sisällä. Jaa, soitto paikalliselle korjaamolle, ei tavoitettavissa, tupakkaa, soitto toiseen korjaamoon, infoa, toivoa, nesteen kauppiaalta paikallinen herrasmies haki jytystarttikaapelit laittoi toiset päät nissaniin ja toiset Mersu maasturiinsa, kateutta, starttausta, starttaa hienosti, ääni kun pikkupojalla ekalla kerrallansa. Ei sano mitää, ei edes lupaa. Tupakkaa, antaa virran juosta, jostain kaivoin toiset ja kolmannet avaimet, suoritin niillä kaikilla ovien lukituksen ja avauksen kaukosäätimestä jonka jälkeen starttaus yritys, starttaa hienosti, muttei sano mitää. Epätoivo, kaverilla kiire, kiitos ja näkemiin. Soitto korjaamolle, infoa joku vois tulla kattoon jes. Kolme tuntia kulunut. Liikaa kahvia, aivan liian paljon tupakkaa, närästää.
Paska saa jäädä siihen, kamat kasaan, bussiaikataulu netistä, vielä reilu tunti ja matkaan. Unta bussissa. Pois kriisin keskeltä.
Autossa havaitut viat ja puutteet ko. päivältä: starttaa ei lähe käyntiin edes hinaamalla. Ajonesto,alijännite? Polttoaineen katkaisin,ruiskun katkaisin joka koneen kylessä kiinni/auki ei toimi?

Shamsa

Siis minkä ikäinen primera kyseessä? ;D
kuulostaa kivoilta sähkövioilta, pitkät päällä syttyy siis abs ja bägien vikavalot? Ja kuulostaa epäilyttävältä tuo "nappilastu"..

Epäilisin että myyjällä on ollut kiire päästä autosta eroon vikojen takia :D
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

AkiH

P11/P11-144 tuo väkisinkin on eli väliltä 1997-2002.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Shamsa

Tuo nappilastu taitaa olla vain pelkkä huijauspiiri, sen tarkoituksena on vissiin vain antaa moottorinohjaukselle virheellistä tietoa imusarjan paineesta ja ilman määrästä.
Tuo vähän sekoittaa tätä, kun jos se on väärin kytketty tms niin sekin voi tehdä kaikkea jännää..
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Nuhapiippu primera

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - lokakuu 14, 2015, 21:07:18
Siis minkä ikäinen primera kyseessä? ;D
kuulostaa kivoilta sähkövioilta, pitkät päällä syttyy siis abs ja bägien vikavalot? Ja kuulostaa epäilyttävältä tuo "nappilastu"..

Epäilisin että myyjällä on ollut kiire päästä autosta eroon vikojen takia :D

Joo siis 98 vuosimalli. Joku sanoi että ois voinu mennä alijännitteen takia käynnistyksen esto päälle. Ja et kostea ilma ois tuossa matkalla syöny laturin ja kun menin yrittää starttaa vähillö virroilla niin ois a.esto menny päälle. Sinänsä harmillinen tapaus kun pitäs saada kuntoon ennen tiistaita (20.pv) ja yrittää tuota matkaa uudelleen.

Nuhapiippu primera

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - lokakuu 14, 2015, 21:45:27
Tuo nappilastu taitaa olla vain pelkkä huijauspiiri, sen tarkoituksena on vissiin vain antaa moottorinohjaukselle virheellistä tietoa imusarjan paineesta ja ilman määrästä.
Tuo vähän sekoittaa tätä, kun jos se on väärin kytketty tms niin sekin voi tehdä kaikkea jännää..

"Lastu" on normi varaosakatkaisin jolla voi esim kytkeä työvalon pakuun ym. Tästä låhtee sitte rintapanssarin låpi kaks johtoa p.aineensäätöyksikköön tjv myös pyöritettävä nipukka josta nousee ja laskee ko. Syöttö

Nuhapiippu primera

Pikku hiljaa alkaisin kallistua siihen suuntaan että NATS järjestelmä on päällä. Jotain kotikonstia tähän kaipais, jotain rituaalia kaukosäätimen ovet kiinni/auki naputteluun. Auto on edelleen siellå minne jäi ja paikallinen korjaaja on tampereella joka lupas sitä kattoo,

Nuhapiippu primera

Niin ja kaikki sulakkeet kunnossa, myös konehuoneessa

AkiH

Jos ohjekirja seurasi mukana, niin siinä on ohjeet NATSin hätäohitukseen. Saisi sitten ainakin auton pois sieltä missä se nyt on ja ehkä samalla katsottua onko oikeasti kyse NATS-viasta.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Nuhapiippu primera

Lainaus käyttäjältä: AkiH - lokakuu 15, 2015, 12:06:23
Jos ohjekirja seurasi mukana, niin siinä on ohjeet NATSin hätäohitukseen. Saisi sitten ainakin auton pois sieltä missä se nyt on ja ehkä samalla katsottua onko oikeasti kyse NATS-viasta.

Joo ohjekirja oli ja neuvoi jotain avaimet ON asentoon hetkeks. Tuolloin päästää jonkin äänen, oven lukoissa tms ilmeisesti että oikea avain on. Tässähän on tää erillinen kaukolukituskapula mutta avaimessakin on se punanen merkki että joku sirullinen avain kuitenkin paristoton. Natsin ohitus johtoja liittelemållä tuskin toimii enåä. Löysin myös sellasen et akku kaapeli vartiksi pois ja takas. Ja toinen oli just avaimen naputtelua. Harmi kun ei pääse heti alkuun noita testaan. Ilmoitin nuo ainakin ko. korjaamon kaverille.

Ruhvi

Moottorin maadoitus?

Nuo nappilastut on muuten melko humpuukia, Australian pojat testannu  ::)
https://www.youtube.com/watch?v=VGtImIP6j3A
Micra K10

AkiH

Kokeilitkos sinä sitä, jossa neuvottiin pitämään avainta ON-asennossa niin pitkään, että NATS-merkkivalo on sammunut eli noin 15 minuuttia. Sitten avain LOCK-asentoon viideksi sekunniksi ja sen jälkeen moottori käyntiin.

Vilkkuuko moottorin merkkivalo virran ollessa päällä?
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Ruhvi - lokakuu 15, 2015, 16:22:06
Moottorin maadoitus?

Nuo nappilastut on muuten melko humpuukia, Australian pojat testannu  ::)
https://www.youtube.com/watch?v=VGtImIP6j3A
Harmi, ettei ko. videossa ollut dieselin evry-modia  ;D  jollaisen kuvittelisin olevan kyseisessä autossa.. voisi tulla vähän eri lopputulokset kuin bensakoneen "nappilastulla"  ;)
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

datsunpower

Niin ja maadoitus vikaa itsekin ehdottaisin. Käy kaikki konehuoneen sekä moottorin maadoitukset läpi.. tarkoitan, että avaat jokaisen maadoituspisteen pultin -> hankaat maalit pois pellistä maadoituskengän alta -> putsaat kengän pinnat -> maadoitukset takaisin paikoilleen.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - lokakuu 15, 2015, 18:37:48
Lainaus käyttäjältä: Ruhvi - lokakuu 15, 2015, 16:22:06
Moottorin maadoitus?

Nuo nappilastut on muuten melko humpuukia, Australian pojat testannu  ::)
https://www.youtube.com/watch?v=VGtImIP6j3A
Harmi, ettei ko. videossa ollut dieselin evry-modia  ;D  jollaisen kuvittelisin olevan kyseisessä autossa.. voisi tulla vähän eri lopputulokset kuin bensakoneen "nappilastulla"  ;)

Evry-modi.. Ehh? ???
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - lokakuu 15, 2015, 19:40:57
Lainaus käyttäjältä: datsunpower - lokakuu 15, 2015, 18:37:48
Lainaus käyttäjältä: Ruhvi - lokakuu 15, 2015, 16:22:06
Moottorin maadoitus?

Nuo nappilastut on muuten melko humpuukia, Australian pojat testannu  ::)
https://www.youtube.com/watch?v=VGtImIP6j3A
Harmi, ettei ko. videossa ollut dieselin evry-modia  ;D  jollaisen kuvittelisin olevan kyseisessä autossa.. voisi tulla vähän eri lopputulokset kuin bensakoneen "nappilastulla"  ;)

Evry-modi.. Ehh? ???

Tuolla noin suurinpiirtein asia selvitettynä -> http://www.autowiki.fi/index.php/EVRY-mod
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Nuhapiippu primera

Lainaus käyttäjältä: AkiH - lokakuu 15, 2015, 17:40:53
Kokeilitkos sinä sitä, jossa neuvottiin pitämään avainta ON-asennossa niin pitkään, että NATS-merkkivalo on sammunut eli noin 15 minuuttia. Sitten avain LOCK-asentoon viideksi sekunniksi ja sen jälkeen moottori käyntiin.

Tuota en ole kokeillut. Tarkoitus olis maanantaina mennä autolle, pitää silloin kokeilla. Kiitos.

Vilkkuuko moottorin merkkivalo virran ollessa päällä?

Nuhapiippu primera

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - lokakuu 15, 2015, 18:43:45
Niin ja maadoitus vikaa itsekin ehdottaisin. Käy kaikki konehuoneen sekä moottorin maadoitukset läpi.. tarkoitan, että avaat jokaisen maadoituspisteen pultin -> hankaat maalit pois pellistä maadoituskengän alta -> putsaat kengän pinnat -> maadoitukset takaisin paikoilleen.

Tuota pitää kokeilla. Antaakohan tuo vikakoodeja tollasesta viasta?

Kiitos.

Shamsa

Maavika ei anna erillistä vikakoodia.
Sen sijaan maavika saattaa aiheuttaa antureiden häiriöitä jotka sitten antaa vikakoodeja
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Nuhapiippu primera

Onko tuolla Natsilla suora yhteys polttoaineen syöttöön eli katkaseeko se sen jos järjestelmässä ajonestopäällä vai pitäskö sen ruikkia sahatessa autoa käyntiin. Starttausyrityksen jälkeen käytin ylivuotoletkua(?) irti ja oli ainakin tyhjä. Mietin että jos siellä tosiaan olis polttoaineensaamattomuudessa vika, mutta pumpun toiminnastakaan en sen enempää tiedä että eikai se noin vain hajoa, pumpunremmi kunnossa. Tuota polttoaineensäätäjää/katkaisijaa(?) ei varmaan pysty ohittaan että sais koneeseen p.ainetta. ja pitäshän se aueta kun on virtaa. Joskus ohitin almeran jäätyneen dieselitankin asentamalla kanisterin konehuoneeseen ja  bidee-käsisuihkulla kulki aine kun ei muuta letkua ollut, vähän väliä sai tankata ja kyllä käänty ihmisten päät, onneks ei ollu pidempi aikainen ratkaisu kun se työnsi koko ajan kolmasosan takas tankkiin ja kohta oli tankki täynnä valmiina toimintaab.

Shamsa

Jos nats kenkkuilee niin polttoainepumppu ei pyöri.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08