Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Qashqai 2013 ajovalopolttimon vaihto.

Aloittaja parila, syyskuu 17, 2015, 19:16:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

CashKai

Siis MY12 Qashqain poltin on D2R. Tuossa ensimmäisessä linkissäni ollut D1S oli vain havainnekuva tuosta metallisesta palikasta, koska DR2 kuvien yhteydessä tuota metallista palikkaa ei ollut.

Mutta nyt siis selvisi, että D2R tai D2S polttimoissa tuo metallinen palikka ei ole kiinteä. Vielä kun selviäisi se, että kuinka se "putki" irtoaa tuosta metallisesta laatikosta ;D

HiTec

Ookke, eiköhän tämä tästä jo selvinne ;D

Eli autossa lienee jokin tämän tapainen systeemi:



Ja kun tuota "vastaavaa" D2S -kantaa katselee:



niin polttimo painetaan kantaansa ja pyöräytetään kiinni, jolloin se lukittuu sinne pesäänsä noista "korvistaan"

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

CashKai

Tuossa vielä kuva isäni Qashqain ksenonista. http://aijaa.com/u48NfZ
Kuvasta puuttuu musta pyöreä rengas, joka kiinnittyy tuon polttimon/putkilon alhaalla oleviin hahloihin, joita sen reunassa näkyy. Ja se rengas sitten kiinnittyy umpion sisällä johonkin, kun sitä pyörittää 1/4 kierrosta.
Jotenkin ajattelinkin, että kiertää pitää, koska putkilossa on nuo kaksi nystystä. Mutta pirun tiukassa se oli. Huomenna täytyy koittaa, josko irtoais.

HiTec

Lainaus käyttäjältä: CashKai - syyskuu 04, 2016, 21:02:13
Jotenkin ajattelinkin, että kiertää pitää, koska putkilossa on nuo kaksi nystystä. Mutta pirun tiukassa se oli. Huomenna täytyy koittaa, josko irtoais.

Kuten yllä jo sanoin, tuo musta putken juuri kierähtää ja polttimo irtoaa kantoineen met. laatikostaan. Oletettavasti tuota pitää ensin painaa hieman sisäänpäin, ennen kuin se kierähtää kuten ihan normi polttimoitakin 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

CashKai

Eipä irronnut >:(
Ei painunut yhtään alaspäin, eikä hievahtanutkaan oikealle tai vasemmalle.
Jos joku on irrottanut D2 -polttimoita, niin muistaisiko kukaan, että lähteekö siis ihan raa'alla voimalla. Vai onko tuossa lisäksi joku vippaskonsti. Eihän tuota metallista palikkaa vaan kuulu avata, jos siellä olisi jotain jousia yms. pitämässä putkiloa vastaan :-\
Tuossa vielä kuva ongelmia aiheuttavaan yksilöön http://aijaa.com/u48NfZ
Netistä löytyi myös hyvä D2S polttimon kuva "avuttana"... tuon perusteella pitäisi myötäpäivään aueta http://aijaa.com/FVdpNO

Otan seuraavaksi pihdeillä kunnon otteen, kunhan vaan tiedän, että kuinka sen kuuluisi lähteä 8)

HiTec

Noiden D1 ja D2 välillä ei tässä tapauksessa juuri eroa ole, tuo "peltilaatikko" näyttää hyvin samanlaiselta, ainoa että D1:ssä tuo "peltilaatikko" on kiinteä osa polttimoa => herääkin epäilys olisiko joku sitenkin laittanut autoon D1 polttimot? ???
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

CashKai

Lainaus käyttäjältä: HiTec - syyskuu 06, 2016, 09:35:44
Noiden D1 ja D2 välillä ei tässä tapauksessa juuri eroa ole, tuo "peltilaatikko" näyttää hyvin samanlaiselta, ainoa että D1:ssä tuo "peltilaatikko" on kiinteä osa polttimoa => herääkin epäilys olisiko joku sitenkin laittanut autoon D1 polttimot? ???

Kiitti, kun annoit vinkit.

D1S poltinhan siinä oli kiinni :o http://aijaa.com/eUMLwQ
Hyvä, että en pihdeillä enempää kääntänyt ::)

Nyt herääkin kysymys, että miksi joku on vaihtanut D2 polttimon kalliimpiin D1 polttimoihin? Kurkkasin toisellekin puolelle ja samoin siellä komeili D1S poltin. Isällä on ollut auto vuodesta 2013 asti (toinen omistaja).

Seuraava urakka onkin sitten etsiä edullinen ksenon poltin.

Ilmeisesti D1 poltin "pitäisi" olla ihan näppärä vaihtaa ;)

cedricfan

Joko vanhojen sytyttimissä on ollut jo vika, jolloin sytyttimellinen "1" oli edullisempi, tai edellinen on ostanut väärät vahingossa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

CashKai

Tää onkin mielenkiintoinen tapaus. Osramin ja Philipsin sivuilla sanottiin alkuperäisiksi D2R. Samoin Fixus liikkeen huoltomies oli tilaamassa D2R poltinta.
Silti esim. tuolla sivulla sanotaan sen olevan D1S :-\ http://www.startax.net/?mid=10&pid=111&lang=fi&id=&searchType=product&productline=277&category=419&search_brand=Nissan&search_model=Qashqai

Ehkä nuo D1S sitten onkin alkuperäiset? Pitää varmaan Nissanille laitta viestiä, koska pirun sekavaahan tää on. Varsinkin, jos on etukäteen tilannut väärät polttimot :(

cedricfan

Haa, vaihtaa näköjään faceliftissä, ainakin yksi luettelo tietää.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

HiTec

Lainaus käyttäjältä: CashKai - syyskuu 08, 2016, 20:40:49
D1S poltinhan siinä oli kiinni :o http://aijaa.com/eUMLwQ
Hyvä, että en pihdeillä enempää kääntänyt ::)

No hyvä että selvis ;D

Itseni olen antanut ymmärtää että ensin tuli nuo D1 markkinoille, mutta kun tuo sytytin (=peltilaatikko) nostaa niin polttimon kuin sen pakkauksenkin ynnä kulj.kustannusten hintaa ja kun se harvemmin on kuitenkaan se käpsähtävä osa, niin tuli tuo D2 joka on siis lähes sama, pelkkä polttimoputki johon saa sitten sen sytyttimen erikseen, mutta paketti sytyttimineen on yhä yhteensopiva D1 umpioon 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

cedricfan

No ainakin D1 on vieläkin ihan voimissaan, ja syy taitaa olla siinä, että helppo ratkaisu autotehtaille & lyhtyvalmistajille ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Teknaman

Onpa pahassa paikassa parkkivalon poltin pelkääjän puolella >:( Kuinka olette saaneet vaihdettua? Poltin ilmeisesti siis tuollainen https://www.motonet.fi/fi/varaosat/375/697849/autot/nissan/qashqai-i-2007-2014?vuosimalli=2012#Sahkojarjestelma-ja-polttoaine-Ajovalot-umpiot-ja-polttimot eli halvalla pääsisi, jos vaan saisi ensin ulos sen umpiosta. Vaikka on pieni koura, niin vaatinee jotain työkalua, jotta saa pyöräytettyä... ja vielä kun tietäisi, että kumpaan suuntaan. Vai vaatiiko jopa umpion irroituksen :o