Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Almera N16 airbag valo vilkkuu

Aloittaja mies51, elokuu 27, 2015, 12:49:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

mies51

Almera 1.5 v.2002 airbag valo alkoi vilkkua. Luin netistä, että usein ollut vikaa liittimissä tai esim. pelkääjän penkin alla johto poikki. Mikä johto siellä? Tai sitten joku liitin ratin takana?
- mistä etsiä vikaa?
- miten nollata valo? Halpa koodinlukija mulla on, en tiedä nollaako.

Toinen vika vaivannut pitempäänkin sillointällöin, nyt pahentunut. Virtalukko ei aina tunnista avainta eka avaimen käännöllä mykkä, ei tapahdu mitään. Auto lukkoon ja uudelleen auki, käynnistyy.
- onko tämäkin joku liitin- tai johtovika?
- auttaako avaimien uudelleen koodaus tai joku muu konsti?

Shamsa

Virtalukon lukupäässä likaa/ virtalukossa likaa.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Jylppy

Lainaus käyttäjältä: mies51 - elokuu 27, 2015, 12:49:13
Toinen vika vaivannut pitempäänkin sillointällöin, nyt pahentunut. Virtalukko ei aina tunnista avainta eka avaimen käännöllä mykkä, ei tapahdu mitään. Auto lukkoon ja uudelleen auki, käynnistyy.
- onko tämäkin joku liitin- tai johtovika?
- auttaako avaimien uudelleen koodaus tai joku muu konsti?

Jääkö ajoneston valo palamaan?

Kuulostaisi ihan NATSin "tyyppivialta". N16 Almeroihin (ja myös P12 Primeroihin) on vaihdettu virtalukon kupeessa olevan avaimen sirun tunnistimen ja NATS IMMU:n välisiä johdotuksia.

Kokeile ensin seuraavaa:

- Rattiakselin muovit irti
- Etsit virtalukon kupeessa olevan NATS-tunnistimen ja siinä olevan valkoisen johtoliittimen
- Irrotat liittimen ja suihkautat jotain kontaktisprayta/tms. liittimiin
- Laitat liittimen ja rattiakselin muovit takaisin paikoilleen
- Kovaa ajoa

Jos tämä ei auta, niin seuraavaksi pitänee harkita johtonipun hakemista merkkiliikkeestä varaosanumerolla 24168-BN00A ja sen vaihtamista. Hintaa ko. johdoille tulee 60-70€.

Kannattanee myös nollata vikamuisti, sinne jää todennäköisesti jokin tai kaikki näistä jos kyseessä on tämä vika:

P1610
When the starting operation is carried out five or more times consecutively under the following conditions, NATS will shift the mode to one which prevents the engine from being started.
- Unregistered ignition key is used.
- IMMU or ECM's malfunctioning.

P1614
IMMU cannot receive the key ID signal.

P1615
IMMU can receive the key ID signal but the result of ID verification between key ID and IMMU is NG.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

mies51

Luin vikakoodit lukijalla ELM327 ver 1.5a, oli P1610 ja P1614. Nollasin ne. Molemmat avaimet alkoivat pelata. Otin myös ratin molemmin puolin olevan suojukset irti ja valkoisen liittimen auki ja suihkutin puhdistussprayta. Avaimen tunnistus siis nyt kunnossa.
Lukija ei löytänyt muita koodeja, vaikka airbag valo vilkkuu edelleen. Ei siis voinut nollata. Ei auttanut myöskään suihkutus penkkien alla oleviin liittimiin.

Whee

#4
-

mies51

Kuulin, ettei ELM327 lukijat lue kuin OBD2 eli moottorinohjauskoodeja. Siis airbag ja ABS ym. voi lukea vain satasia maksevilla merkkikohtaisilla laitteilla.

Alppuu

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

mies51

Seuraavanlainen konsti onnistui:
Radio sammuksiin,
1. Virta päälle, aibag-valo palaa noin 7 sek,
kun valo sammuu, virta pois ja päälle sekunnissa,
2. aibag-valo palaa noin 7 sek,
kun valo sammuu, virta pois ja päälle sekunnissa,
3. aibag-valo palaa noin 7 sek,
kun valo sammuu, virta pois ja päälle sekunnissa,
4. aibag-valo palaa noin 7 sek,
kun valo sammuu, virta pois ja päälle sekunnissa,
5. Virta päälle ja starttaus, airbag-valo hävisi.

Ja autohan on Almera N16 1.5 Visia+ v.2003-mallia.

mies51

Nyt on taas alkanut vaivata tuo airbag valo uudestaan. Nollauksen jälkeen menee jonkun aikaa, kunnes taas alkaa vilkkua. Siis ilmeisesti joku liitin on irti tai löysällä. Mitähän tuolle vois tehdä?

mies51

Ja taas alkoi vaivata vilkkuminen eikä auttanut minun syyskuun konsti.

Jylppy

Merkkiliikkeeseen vaan luetuttamaan vikakoodit, tietää ainakin missä ja mikä vikana.

Mulla alkoi P12 Primerassa vilkuttamaan airbagin valoa, merkkiliikkeessä sanoivat että juurikin apukuskin penkin alta turvavyön kiristin ilmoittaa avointa piiriä - eli liittimessä huono kontakti. Ratkaisuna liitin pois ja juottamalla piuhat kiinni toisiinsa.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

nissanmiesvm83

Lainaus käyttäjältä: mies51 - syyskuu 22, 2015, 16:08:19
Kuulin, ettei ELM327 lukijat lue kuin OBD2 eli moottorinohjauskoodeja. Siis airbag ja ABS ym. voi lukea vain satasia maksevilla merkkikohtaisilla laitteilla.
Totta tuo että airbag + abs jne. systeemejä pystyy lukeen vain merkkikohtaisella ohjelmistolla, mutta aiempaan nissaniin kuin vm. -07 ei maksa edes satasta, itellä koko homma ohjelmistoineen+kaapeleineen maksoi reilusti alle satasen. Piuha vaan tietokoneeseen ja toinen pää obd-liittimeen :) Sit ohjelmisto tietokoneeseen siihen väliin ja homma pelittää kuten merkkiliikkeen ohjelmistoilla/testereillä :)
Primera P11 -97, Almera N16 -01 löytyy.

mies51

Minkälaisella OBD-laitteella saa luettua Airbag- ja ABS-vikakooditkin. Minun ELM 327 lukee vain moottorin vikakoodeja. Ainakaan ei lukenut mitään vikaa Airbagista, vaikka valo vilkkui kojelaudassa.

nissanmiesvm83

Itellä on tämmönen systeemi käytössä:
http://aijaa.com/nqLhX9
Ja tuohon hommaan ei käy normi elm327 lukijat lainkaan, koska pitää päästä käsiksi consult 2 lukumoodiin jota kyseinen siru ei tue. Vaan pitää olla ns. dummy kaapeli, joka toimii kuin sarjaportti.
Primera P11 -97, Almera N16 -01 löytyy.

Jylppy

Tuosta kuvasta ei nyt oikein selviä muuta kun että autosta menee kaapeli läppäriin ja käytössä on nissandatascan II -ohjelma. Voitko täsmentää, millainen se "dummy kaapeli" sitten pitää oikein olla, jos kerran elm327 ei käy?
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

nissanmiesvm83

Lainaus käyttäjältä: Jylppy - tammikuu 24, 2016, 18:10:09
Tuosta kuvasta ei nyt oikein selviä muuta kun että autosta menee kaapeli läppäriin ja käytössä on nissandatascan II -ohjelma. Voitko täsmentää, millainen se "dummy kaapeli" sitten pitää oikein olla, jos kerran elm327 ei käy?
Voin täsmentää, eli vag kkl-kaapeli käy. Esim. tämä kaapeli on tuolta kaupasta hankittu ja käytössä:
http://www.elekma.com/usb_-_obd2_kaapeli
Primera P11 -97, Almera N16 -01 löytyy.

Jylppy

L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

mies51

Taitaa vika olla pelkääjän penkin alla olevissa johdoissa tai liittimissä. Heiluttelin niitä ja sitten tein tuon edelläkertomani konstin ja vika taas nollaantui.

mies51

Taas se oli jonkin aikaa poissa ja tänään alkoi vilkkua uudestaan. Onko vika jossakin liittimessä vai kuten tuolla on Primeroista kirjoitettu, mittariston kylmäjuotoksissa?

jyppe

itsellä ollut samaa ongelmaan, vika korjaantu hetkeksi kun vaihdoin etupenkit autoon. mutta jos kovapakkanen ja ei lämmityksessä ja käynistää auton niin vähänajan päästä vilkkuu valotaas. mutta muuten ei ole ongelmaan enää. itsellä katsomatta kunnolla enää apukuskin airbak liitimet ja kuskinpuolen myös.

mies51

Seuraavanlainen konsti onnistui:
Radio sammuksiin,
1. Virta päälle, aibag-valo palaa noin 7 sek,
kun valo sammuu, virta pois ja päälle sekunnissa,
2. aibag-valo palaa noin 7 sek,
kun valo sammuu, virta pois ja päälle sekunnissa,
3. aibag-valo palaa noin 7 sek,
kun valo sammuu, virta pois ja päälle sekunnissa,
4. aibag-valo palaa noin 7 sek,
kun valo sammuu, virta pois ja päälle sekunnissa,
5. Virta päälle ja starttaus,

Airbag-valo alkoi vilkuttaa kaksi kertaa pitkään ja kerran lyhyeen eli koodia 21, ja löysin netistä selityksen; pelkääjän penkin sivuturvatyyny tai sen johdotus. Mites tuon korjaisi?


mies51

Ja taas saatiin pois vilkkumasta, mutta milloinkahan alkaa jälleen. V----maisia tuollaiset riesat.

Jylppy

Lainaus käyttäjältä: mies51 - helmikuu 28, 2017, 23:34:40
Airbag-valo alkoi vilkuttaa kaksi kertaa pitkään ja kerran lyhyeen eli koodia 21, ja löysin netistä selityksen; pelkääjän penkin sivuturvatyyny tai sen johdotus. Mites tuon korjaisi?

P12 Primerassa vastaava vika korjattiin merkkiliikkeessä siten, että penkin alla oleva airbagin liitin irrotettiin kokonaan ja johdot juotettiin toisiinsa kiinni pysyvästi.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

mies51

Jylppy: pelkääjän penkin alla olevako liitin?
Penkin etureunassa oleva liitin vai?

mikes

Molempien penkkien liitoksiin uudet hyppyjohdot ja tai kunnon kiinnitys johdoille ettei pääsee liikkumaan ajonaikana!

mies51

Otin ensin matkustajan penkin etureunan alta 2 liitintä irti ja takaisin.
Sitten radio sammuksiin,
1. Virta päälle, aibag-valo palaa noin 7 sek,
kun valo sammuu, virta pois kolmeksi sekunniksi ja sitten päälle,
2. aibag-valo palaa noin 7 sek,
kun valo sammuu, virta pois kolmeksi sekunniksi ja sitten päälle,
3. aibag-valo palaa noin 7 sek,
kun valo sammuu, virta pois kolmeksi sekunniksi ja sitten päälle,
4. kone käyntiin, valo sammui.

Ariathon

Minulla auttoi tuo virta-avaimen renklaus, mutta hieman jäi ihmetyttämään tämmöinen viritelmä kuskinpenkin alla. Eikö nuo johdot ois ollu sama kolvata yhteen, eikä laittaa mitään polttimopatenttia?


Alppuu

Polttimo toimii jonain vastuksena?
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - helmikuu 03, 2019, 15:27:41
Polttimo toimii jonain vastuksena?
Sopivankokoisella vastuksellahan kepulikorjaajat "korjaa" airbageja, tai siis estää vikakoodin ::)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Ariathon

Eli se penkin airbag on epäkunnossa jollain tavalla?