Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Nokka-akselin sensori ja merkkivalo

Aloittaja finski, elokuu 13, 2015, 18:44:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

finski

Emäntä tuossa yheksän maissa vei pojan eskariin, ite kävin katsomassa että auto etes käyntiin lähtee.
Starttas kuin palmun alta, ei mitään vikaa eikä sammunutkaan, ei taida olla tolla autolla kuin joku kaksisuuntainen mielialahäiriö, tekee tuota milloin huvittaa ;D
Tuon sensorin vien kyllä motonettiin takaisin, sillä tuolla se ei toiminut senkään vertaa.

Se on kyllä kumma, kun se vikakoodin lukija antaa aina sen saman vian, eli camshaft sensor.

Shamsa

Pitäishän sen toimia vaikka ilman sitä nokka-akselin asentotunnistinta. Vanhasta CA16DE:nkin ecusta löytyy limp home mode, joka menee päälle kun CAS antautuu, silloin moottori toimii pelkällä ilmamassamittarilla ja kaasuläpän asentotunnistimella vikatilassa eikä anna nostaa kierroksia yli 2000rpm. Tämä lukee ihan korjaamo-oppaassakin.
Niin kai primerassa on joku vielä fiksumpi systeemi jos nokan asentotunnistin heittää toimimasta?
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

espi

#32
Lainaus käyttäjältä: Alppuu - elokuu 19, 2015, 00:41:02
Ehkä kannattaisi vielä sitä ketjun kiristintä vilkaista? Kuulemma näkee kun ottaa venakopan kannen pois.
Ota vaikka siitä kuva ja laita tänne raadin arvioitavaksi. :)
Mitenkä tuo venakopan kansi on tiivistetty, onko kumitiiviste, massa, vai mikä?

Yhdellä ketjullako ja kiristimellä tuo on toteutettu?

http://nissan4u.com/parts/primera/er_p12e/2003_1/type_3/engine_mechanical/cylinder_head_rocker_cover_camshaft_and_valve_mechanism/illustration_1/

-edit-

Vanhemmassa moottoriversiossa käytetty kahta ketjua ja siksi kestävämpi?

http://nissan4u.com/parts/primera/el_p11e/1999_1/type_49/engine_mechanical/cylinder_head_rocker_cover_camshaft_and_valve_mechanism/illustration_2/


Yhdellä ketjulla, mutta mitäs arvon raati sanoo ketjun viestin 18 kuvan kiristimestä, veteleekö vimosia vai onko vielä varaa.

Linkki suurempaan kuvaan:
http://aijaa.com/Wkl440

Shamsa

Melko pitkällä tuo mun mielestä on, mutta en ole mikään asiantuntija koskien juuri tätä moottoria ;D
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

AkiH

Yleisin rajalukema mitä nettikeskusteluissa on näkynyt on ollut jossain 10-15 mm ulkoneman kohdalla.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Mies

Lainaus käyttäjältä: Desperate child - elokuu 19, 2015, 09:29:45
Tuo takavalojen maadoituksen parantaminen meinaa sitä, että tehdään kokonaan uusi ylimääräinen maapiuha takavaloilta auton koriin. Mun käsittääkseni kuitenkin nuo takavalojen maadoitus viat monesti saa auton nykimään esim. vilkku päällä, en usko että tässä olis siitä kyse, tosin se on kyllä sellainen mikä kuulemma kannattaa laittaa aina jos on outoja vikoja primerassa.. (ite en oo omastani kylläkään laittanu, nii oon vähä huono sanoo...) joku kun vielä selittää miksi takavalojen maadoitus häiritsee ecun toimintaa... Ite oon kuvitellu että liittyisi johonkin ESP:n toimintaan tjsp. vai onko sitten vaan ECU:n ja takavalojen maapiuha johdettu saman ruuvin alle tai jotain, en tiiä pitäis joskus jostain kytkentäkaaviosta oikein kattoo..

Tuo nokka-akselin tunnistinhan vastaa käytännössä virranjakajaa, sen perusteella se päättää mikä sylinteri sytyttää ja mikä suutin suihkuttaa.. Jos se signaali katkeaa tai siihen tulee jotain häiriöö, nii ei osaa enää jakaa kipinää ja polttoainetta oikealle sylinterille oikeaan aikaan.

Ja se tosiaan on se ECU niin "fiksu" että jos kampiakselin tunnistin ja nokka-akselin tunnistin antaa ristiriitaista tietoa, niin alkaa vikakoodia tulee ja muita ongelmia. Tämä siis tapahtuu silloin jos jakoketju on venynyt.. Toisaalta sitten kampiakselin tunnistin seuraa kierroslukua, ja oliskos niin että siellä oli sitten tiheä hammastus tunnistuskehässä minkä perusteella sitten säätää sytytyksen/suihkutuksen ajoitusta. Mutta jos kampiakselin tunnistin menee mykäksi niin osaa toimia pelkän nokka-akselin tunnistimen tiedon varassa, jossain vikatilassa, mutta jos nokka-akselin tunnistin menee mykäksi niin ei toimi pelkän kampiakselin tunnistimen avulla, koska se ei osaa tunnistaa mikä sylinteri vuorossa...

Kyllä tuo takavalojen maavika oikeasti vaikuttaa moneen asiaan,  ja on niin halpa ja helppo korjaus että kannattaa tehdä vaikkei mitään vikoja vielä olisikaan. Sanotaan sitä nyt sitten primera P12 tapauksessa vaikka perushuolloksi, jää yksi vikakohde taas vähemmän!

Turha niitä täällä netissä niitä vikoja on arpoa ja mutuilla että mikä vois olla, jos kerran anturin johto ja liitin on tölvitty niin sekin uusiksi vaan ja saa senkin ruksattua pois vikakohteitten listalta. Nuo kun on hoidettu niin jakoketjuun sitten suuntautuu katseet.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Mies

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - elokuu 19, 2015, 11:46:06
Pitäishän sen toimia vaikka ilman sitä nokka-akselin asentotunnistinta. Vanhasta CA16DE:nkin ecusta löytyy limp home mode, joka menee päälle kun CAS antautuu, silloin moottori toimii pelkällä ilmamassamittarilla ja kaasuläpän asentotunnistimella vikatilassa eikä anna nostaa kierroksia yli 2000rpm. Tämä lukee ihan korjaamo-oppaassakin.
Niin kai primerassa on joku vielä fiksumpi systeemi jos nokan asentotunnistin heittää toimimasta?


Niinhän sitä luulis että ois, nykymoottorit vaan tuppaa olemaan huonosti kotiin vieviä  ;)
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Desperate child

Lainaus käyttäjältä: Cherrymies - elokuu 19, 2015, 18:49:30
jos kerran anturin johto ja liitin on tölvitty niin sekin uusiksi vaan ja saa senkin ruksattua pois vikakohteitten listalta.

Niin tosiaan jos siellä jo tuommoista hommaa oli, ja olihan siellä kun noita ekoja viestejä silmäilin uudestaan. Välttämättä oo mitään vikaa anturissa, mutta aina kun vaihtaa anturin, niin sitä vaan laittaa liittimen paremmin kiinni, mutta sitten se tärisee irti..

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - elokuu 19, 2015, 11:46:06
Pitäishän sen toimia vaikka ilman sitä nokka-akselin asentotunnistinta. Vanhasta CA16DE:nkin ecusta löytyy limp home mode, joka menee päälle kun CAS antautuu, silloin moottori toimii pelkällä ilmamassamittarilla ja kaasuläpän asentotunnistimella vikatilassa eikä anna nostaa kierroksia yli 2000rpm. Tämä lukee ihan korjaamo-oppaassakin.
Niin kai primerassa on joku vielä fiksumpi systeemi jos nokan asentotunnistin heittää toimimasta?

No minä en ymmärrä millä se voi toimia jos se ei kerta kaikkiaan tiedä mille sylinterille pitää bensa ja kipinä jakaa. CA16DE on ihan vieras kone mulle, mutta eikös siinäkin oo suorasytytys, eikä perinteistä virranjakajaa? Tai no niin no joo voihan se toimia tietysti sillai että lukee kampiakselin tunnistimelta 180 asteen välein sytytys ja suihkutushetken ja heittää sitten hukkakipinän ja bensan myös väärälle sylinterille... Mutta kyllä se aina toisen tunnistimen vaatii, joko kampiakselin, tai nokka-akselin toimiakseen, ilman niitä ECU ei tiedä kierrosluvusta tai sytytyksen/suihkutuksen oikeasta ajoituksesta yhtään mitään, eikä siten pysty käymään.
Primeran korjaamokäsikirjassa kyllä lukee että kampiakselin asentotunnistimen hajotessa nokka-akselin asentotunnistin voi hoitaa sen tehtävää, mutta toisin päin ei ole mitään mainintaa. Niinkun sanoin jo tuol aiemmin.
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

finski

#38
Lainaus käyttäjältä: Shamsa - elokuu 19, 2015, 11:46:06
Pitäishän sen toimia vaikka ilman sitä nokka-akselin asentotunnistinta. Vanhasta CA16DE:nkin ecusta löytyy limp home mode, joka menee päälle kun CAS antautuu, silloin moottori toimii pelkällä ilmamassamittarilla ja kaasuläpän asentotunnistimella vikatilassa eikä anna nostaa kierroksia yli 2000rpm. Tämä lukee ihan korjaamo-oppaassakin.
Niin kai primerassa on joku vielä fiksumpi systeemi jos nokan asentotunnistin heittää toimimasta?

Ei ainakaan minun nissani lähe käyntiin jos sen sensorin ottaa irti liittimestä.
Tulee jonnin verran ryssämbensalla ajettua, se tuskin noita ongelmia voisi aiheuttaa vai voisiko?

Mie kävin tänä aamuna pojan eskariin viemässä, auto lähti taas tulille ilman mitään nikotteluja ja ei tänäänkään sammunut.
Oliko tuo tiistainan maadoituspisteiden puhdistus + akun napojen ja kenkien putsaus jotain auttanut?
Senkin toki tein eritavalla, että tuon sensorin liittimen vetäsin kunnolla nippareilla kiinni, ei liiku yhtään.
Sellainenkin huomio tuli mieleen, että kun sen sensorin sinne kanteen laittaa kiinni, niin siinä on pelivaraa usea milli, vaikka se holkki anturissa on 6mm, niin laitoin anturin niin kiinni ja kiristin, etta laitoin sensorin paikoillaan ja käänsin sitä niin paljon myötäpäivään kun löysiä oli, ja siihen kiristin, tuskin tuolla on asian kanssa mitään tekemistä.
Tässä kuva tuosta sensorin kiinnityksestä.

Putsaukset.
Akku on sama joka on kaiketi auton alkuperäinen, mutta hyvin tuo vielä jaksaa starttia pyörittää.

Tämän akun ensimmäisen maadoituspisteen liittimet hioin kunnolla, oli hapettuneet ja pasketta liittimissä ja liitoskohdassa.
Liittimien alla ei tosin muutoksia, siitäkin hialsin vähäsen.
Kuten kuvasta näkee, on tuo maadoituskaapeli tuosta paljaasta kohdasta jo hapettunutut, olisiko koko maadoitusjohto hyvä vaihtaa?

Startinkin maadotuksen kävin läpi, vaikka tuolla tuskin on asiaan mitään vaikutusta.
Ihmetyttää että miten tuo maadoittuu tuosta kannesta, eihän alumiini johda sähköä?

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: finski - elokuu 20, 2015, 08:11:18
Ihmetyttää että miten tuo maadoittuu tuosta kannesta, eihän alumiini johda sähköä?

LainaaAlumiini johtaa hyvin sähköä ja erinomaisesti lämpöä.
Sähkönjohtavuus kupariin verrattuna on painoon suhteutettuna kaksinkertainen,
mikä on tehnyt alumiinista yleisimmin käytetyn johdinmateriaalin esimerkiksi siirtolinjoissa.

http://www2.teknologiateollisuus.fi/fi/ryhmat-ja-yhdistykset/alumiini-materiaalina.html
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

finski

Katos berge.
Joku sano että alumiini on surkea sähkönjohdin, taisi olla väärässä.

Pitäisi vielä tuo moottorin maadoitus tarkistaa, sekä tuo akun miinuksen uloin maadoitus, se on siellä korissa tuon akkukotelon alla, pitäisi melkein auton alle mennä jotta siihen pääsisi nätisti käsiksi.

Oisko tuo muka berge ollut joku maadoitusvika mistä kaikki johtui?

Nyt nimittäin auto on toiminut ilman mitään vaivaa jo kaksi päivää.
Pitää vielä kaverille sanoa jotta nollaa ton merkkivalon pois tuosta mittarista.

Mutta katellaan mitenkä se ajaminen jatkuu, eihän sitä tiedä jos se huomenna sitten taas blokkaa motin ja eikun tienposkeen taas hetkeksi hätävilkut päällä odottamaan että auto käyntiin saadaan ::)

finski

Joo, kyllä se nyt vain vaikuttaa jotta se vika oli maadoituksessa, koska sen tiistain putsausoperaation jälkeen ei ole kertaakaan sammunut ja on startannut jne ilman mitään vikaa.
Perjantaina kävin vielä kolme maadoitusta läpi, mm sen päämaadoituksen joka moottorin lohkoon tulee, ihan hapettunut oli sekin liitin.
Spraylakalla suojasin maadoituspisteen hionnan jälkeen.
ISOT kiitokset kaikille neuvoista ja helpistä :)

finski

Pitkäänpä sitä onnea taas rimeran kanssa kesti :(
Kelien viilennyttyä taas reistaili, kerran töistä lähettyä sammui mäkeen, hetki venausta ja starttasi, merkkivalo ei vielä syttynyt.
Nyt keskiviikkona töihin mennessä kävin ensin eväät ostamassa ja rivakamman kiihdytysen tein, niin auto sammui ja merkkivalo syttyi taas palamaan.
Tilasin itelle sen vikakoodinlukijan, tartte muilta enää mittareita lainaan kun itekki voi kattoa missä vika.
Mut on toi kyllä p---a auto, en voi muuta sanoa.
Enkä ole ainut jolla P12 tekee tätä samaa oiretta.

finski

Mitkä näistä sensoreista on nokka-akselin asentotunnistimia, ei näistä sakemannien suomennoksista ota selvää.
http://www.autoihinvaraosat.fi/nissan-osat/primera-traveller-wp12/16275/10854/moottorielektroniikka

Kun esim tätä mainostaavat alkuperäiseksi, ei minulla kyllä ole tuommoista kannessa ollut kiinni.
http://www.autoihinvaraosat.fi/838433-metzger

Whee

#44
-

mies51

Voiko takavalon maadoitus todellakin vaikuttaa moottorinohjaukseen? Epäilen silloin, että moottorin normaali maadoitus ei oo kunnossa, jolloin käyttää muuta maadoitustietä.
Kaverin Almera lyhytperäinen 1.8 N16 v.2001 ihmeteltiin vikaa, kunnes lopulta jäi tielle. Viaksi paljastui maadoitus. Nimittäin akun miinuskaapeli oli poikki moottorin luota vai oliko se runkoon menevä haara. Siis syöpynyt (kupari menee vihreäksi) ihan poikki. Se miinunjohto haarautuu aina akusta sekä auton runkoon että moottorin runkoon. Vanhemmassa autossa yhtä tärkeä kuin uudemmassa. Jos vanhemmassa lambda anturissa ei ole kuin yksi tai kolme johdinta, silloin miinus menee lambdan rungosta pakosarjaan, sieltä moottoriin ja lopuksi akun miinukseen ja auton runkoon. Tällöin huono maadoitus muuttaa ikäänkuin lambdan näyttämää jännitearvoa ja ECU yksikkö muuttaa seossuhdetta väärin. Nelijohtimisessa lambdassa on lämmityksen + ja - sekä lambdan + ja - . Tietenkin myös käynnistys ja lataus on huonoa, koska käynnistyksessä niitä paksuja akkukaapeleita tarvitaan, virta satoja amppeereita.

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: Desperate child - elokuu 19, 2015, 23:51:02
Lainaus käyttäjältä: Cherrymies - elokuu 19, 2015, 18:49:30
jos kerran anturin johto ja liitin on tölvitty niin sekin uusiksi vaan ja saa senkin ruksattua pois vikakohteitten listalta.

Niin tosiaan jos siellä jo tuommoista hommaa oli, ja olihan siellä kun noita ekoja viestejä silmäilin uudestaan. Välttämättä oo mitään vikaa anturissa, mutta aina kun vaihtaa anturin, niin sitä vaan laittaa liittimen paremmin kiinni, mutta sitten se tärisee irti..

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - elokuu 19, 2015, 11:46:06
Pitäishän sen toimia vaikka ilman sitä nokka-akselin asentotunnistinta. Vanhasta CA16DE:nkin ecusta löytyy limp home mode, joka menee päälle kun CAS antautuu, silloin moottori toimii pelkällä ilmamassamittarilla ja kaasuläpän asentotunnistimella vikatilassa eikä anna nostaa kierroksia yli 2000rpm. Tämä lukee ihan korjaamo-oppaassakin.
Niin kai primerassa on joku vielä fiksumpi systeemi jos nokan asentotunnistin heittää toimimasta?

No minä en ymmärrä millä se voi toimia jos se ei kerta kaikkiaan tiedä mille sylinterille pitää bensa ja kipinä jakaa. CA16DE on ihan vieras kone mulle, mutta eikös siinäkin oo suorasytytys, eikä perinteistä virranjakajaa? Tai no niin no joo voihan se toimia tietysti sillai että lukee kampiakselin tunnistimelta 180 asteen välein sytytys ja suihkutushetken ja heittää sitten hukkakipinän ja bensan myös väärälle sylinterille... Mutta kyllä se aina toisen tunnistimen vaatii, joko kampiakselin, tai nokka-akselin toimiakseen, ilman niitä ECU ei tiedä kierrosluvusta tai sytytyksen/suihkutuksen oikeasta ajoituksesta yhtään mitään, eikä siten pysty käymään.
Primeran korjaamokäsikirjassa kyllä lukee että kampiakselin asentotunnistimen hajotessa nokka-akselin asentotunnistin voi hoitaa sen tehtävää, mutta toisin päin ei ole mitään mainintaa. Niinkun sanoin jo tuol aiemmin.

Vähän myöhään tulee ja vähän offtopic, mutta se ruiskuttaa joka pyttyyn yhtä aikaa ja antaa kipinää käytännössä kokoajan esiohjelmoidun vikakartan mukaan. Joo, siinä on suorasytytyspuolat, mutta siinä ei ole erillistä kampiakselin asentotunnistinta. CAS lukee nokkaa 360 asteen välein, ja siellä on myös 4 lovea, yksi jokaisen pytyn yläkuolokohdan kohdalla. Ja tää on siis optinen lukija.

Ja sitte takas aiheeseen.

Se akun miinus menee yleensä reittiä akku->runko->startti. Moottorille on olemassa omat dedikoidut maadoituspaikat, ja niitä on yleensäkin enemmän kuin yksi.
Se johtuu siitä takavalojen maadoituksesta, itse en ole siihen sen enempää perehtynyt kuin että se kuulemma toimii sen jälkeen kun sen putsaa, joku P12 pimpulan sähköjärjestelmään perehtynyt voisi tähän rustailla että miksi näin on.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Whee

#47
-

Desperate child

#48
Lainaus käyttäjältä: Shamsa - tammikuu 02, 2016, 03:27:56
Lainaus käyttäjältä: Desperate child - elokuu 19, 2015, 23:51:02
Lainaus käyttäjältä: Cherrymies - elokuu 19, 2015, 18:49:30
jos kerran anturin johto ja liitin on tölvitty niin sekin uusiksi vaan ja saa senkin ruksattua pois vikakohteitten listalta.

Niin tosiaan jos siellä jo tuommoista hommaa oli, ja olihan siellä kun noita ekoja viestejä silmäilin uudestaan. Välttämättä oo mitään vikaa anturissa, mutta aina kun vaihtaa anturin, niin sitä vaan laittaa liittimen paremmin kiinni, mutta sitten se tärisee irti..

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - elokuu 19, 2015, 11:46:06
Pitäishän sen toimia vaikka ilman sitä nokka-akselin asentotunnistinta. Vanhasta CA16DE:nkin ecusta löytyy limp home mode, joka menee päälle kun CAS antautuu, silloin moottori toimii pelkällä ilmamassamittarilla ja kaasuläpän asentotunnistimella vikatilassa eikä anna nostaa kierroksia yli 2000rpm. Tämä lukee ihan korjaamo-oppaassakin.
Niin kai primerassa on joku vielä fiksumpi systeemi jos nokan asentotunnistin heittää toimimasta?

No minä en ymmärrä millä se voi toimia jos se ei kerta kaikkiaan tiedä mille sylinterille pitää bensa ja kipinä jakaa. CA16DE on ihan vieras kone mulle, mutta eikös siinäkin oo suorasytytys, eikä perinteistä virranjakajaa? Tai no niin no joo voihan se toimia tietysti sillai että lukee kampiakselin tunnistimelta 180 asteen välein sytytys ja suihkutushetken ja heittää sitten hukkakipinän ja bensan myös väärälle sylinterille... Mutta kyllä se aina toisen tunnistimen vaatii, joko kampiakselin, tai nokka-akselin toimiakseen, ilman niitä ECU ei tiedä kierrosluvusta tai sytytyksen/suihkutuksen oikeasta ajoituksesta yhtään mitään, eikä siten pysty käymään.
Primeran korjaamokäsikirjassa kyllä lukee että kampiakselin asentotunnistimen hajotessa nokka-akselin asentotunnistin voi hoitaa sen tehtävää, mutta toisin päin ei ole mitään mainintaa. Niinkun sanoin jo tuol aiemmin.

Vähän myöhään tulee ja vähän offtopic, mutta se ruiskuttaa joka pyttyyn yhtä aikaa ja antaa kipinää käytännössä kokoajan esiohjelmoidun vikakartan mukaan. Joo, siinä on suorasytytyspuolat, mutta siinä ei ole erillistä kampiakselin asentotunnistinta. CAS lukee nokkaa 360 asteen välein, ja siellä on myös 4 lovea, yksi jokaisen pytyn yläkuolokohdan kohdalla. Ja tää on siis optinen lukija.

Ja sitte takas aiheeseen.

Se akun miinus menee yleensä reittiä akku->runko->startti. Moottorille on olemassa omat dedikoidut maadoituspaikat, ja niitä on yleensäkin enemmän kuin yksi.
Se johtuu siitä takavalojen maadoituksesta, itse en ole siihen sen enempää perehtynyt kuin että se kuulemma toimii sen jälkeen kun sen putsaa, joku P12 pimpulan sähköjärjestelmään perehtynyt voisi tähän rustailla että miksi näin on.

Kuulostaa aika villiltä tuo CA16DE että se noin toimii... Oikeestaan en usko että se vois toimia noin  ;D Toisaalta en minä kyllä uskois monen muunkaan asian toimivan ja silti ne toimii, kuten vaikka just tuo optinen CAS, E15ET vastaavaa katsellut epäuskoisena mutta on se niin fiksu että toimii..

Mä oon ite tuota P12 takavalojen maadotusjuttua kanssa miettiny, ainakaan vielä kukaan ei oo mulle sitä selittäny että mihin sen toimivuus perustuu ja minkälaisiin vikoihin on auttanut. Kattonu nyt useaan kertaan P12 kytkentäkaaviota ja ainoot mitkä moottorin käyntiin vois vaikuttaa ja on kytketty niiden takavalojen maadoituksien kanssa samaan on bensapumpun maadoitus ja älykkään vakionopeussäätimen maadoitus... Ainakin ilmeisesti alkupään P12 Primeroissa.. Mutta ainahan sitä niiden maadoitusta kehotetaan korjaamaan, sekä täällä että brittifoorumeilla... Ja tosielämässähän siellä voi olla joku mikä ei kytkiksistä maalikolle näy, tuo sähkö kun on perin peijoonimainen juttu ja saattaa mennä tai olla menemättä lyhintä reittiä tai toisen laitteen kautta tai jotain.
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

finski

Tähänkin vaivaan sain tänään Laakkoselta vastauksen, tai ainakin se on kokeiltava.
Eli jos moottorin merkkivalo syttyy ja vikakoodi näyttää nokka-akselin asentotunnistinta tai se kampiakselia, niin kuulema kumpikin sensori on vaihdettava silloin samalla, koska jos vain toisen vaihtaa niin se herjaa ja ei toimi sitten moottori kunnolla.
Eli nyt ostan sen sensoripaketin ja vaihdan ne kerralla, josko tuo vittumainen vaiva loppuisi.
124€ oli duolle paketti + asennus siihen ja koodin poisto.

finski

Voi #!@#¤% että mää vihaan tuota rimeraa >:(
Tänään vaihdettiin alkuperäiset sensorit, eli nokka ja kampiakselille.
Nyt tuli sellanen vika että ei pysy käynnissä kun starttaa.
Kaasua pitää pikkusen liputtaa startatessa tai sammuu ja ei käynnisty heti.
Sitten kun sen saa käyntiin, niin vaihe silmään se sammuu uudestaan.
Pikkuisen kun kaasua antaa enempi niin sitten pysyy käynnissä.
Sama onko kylmä tai kuuma kone, vitutuskäyrä alkaa tulla kohta takaraivosta läpi :o
On se kumma kun yksi vika korjaantuu, niin tulee uusi tilalle.
Kaasuläppä on tarkastettu viikolla kun uudet tulpat vaihdoin.
Oisko tuo tyhjäkäynnin ohjainyksikkä mikä vittuilee nyt?
Se kyllä on omituista ettei se noilla vanhoilla sensoreilla tätä vikaa tehnyt, uudet laittoi niin alkoi tämäkin vika.
Auttakaa miestä mäessä, muuten tuo rimeran raato saattaa palaa ensi yönä ::)

finski

Voi ristus senttää.
Menee yli tajunnan tuon auton vika nyt jo.
Aamulla siis nuo sensorit vaihdoin ja se vika alko jo silloin, eli käynnistys oli tuskaa, kaasua piti lirputtaa heti startatessa.
No emäntä mäni vanhemmillaan käymään ja auto oli semmosen 5 tuntia siinä pihassa ja kun kotiin olivat lähössä lasten kanssa, niin eihän se etes luvannut käyntiin lähteä, ei siis minkäänlaista lupaustakaan.
Ihan kuin ei olisi edes kipinää antanut.
No ei siinä muuta kuin ite paikalle ja kokeilin starttia, auto oli lohkossa ollut noin tunnin, ei lupaustakaan että olisi käyntiin lähtenyt.
No kannesta se nokka-akselin sensori irti, vanha paikalleen ja starttaamaan, tulpat oli ihan märät kun sai starttia vääntää parikymmentä sekunttia, mutta käyntiin lähti ja pelitti kotia asti ihan normaalisti.
Joten mikä #!@#¤% tuossa autossa on oikein nyt vikana, ei miulla enää riitä ymmärrys tuohon autoon ???
Nyt otin yöksi akun johot irti josko se "nollaisi" tuon järjestelmän, mutta tokkopa tekee.
Voisi kokeilla sitä vanhaa sensoria vielä mikä lähti irti sieltä kampiakselilta, sinnehän tuli uusi alkuperäinen, tai kumpikin oli alkuperäisiä mitkä tänään vaihdoin.
Vttu mitä paskoja nää nissanit, tai nämä ei Japanissa rakennetut ainakin :-\

Nugetti

Kaikki oireet viittaa mielestäni ketjuvikaan. Niinkuin aikaisemmin tässä threadissa mainittu, ne sensorit pukkaa vikakoodia silloin kun poikkeava lukema havaitaan.

Ketjut venyy QG-sarjan koneissa ikävä kyllä ennemmin tai myöhemmin.

finski

Njoo, on se vaan omituista.
Auto oli tosiaan yön akun kengät irti ja paikallaan siis se vanha nokka-akselin sensori, niin auto lähti käyntiin nätisti eikä ollut edes lohkolämmityksessä.
On toki erikoista ettei toiminut uudella sensorilla, jos ei sitten ollut viallinen.
Mutta näyttää siltä että auto toimii nyt ainakin taas normaalisti.
Mutta katsotaan vielä huomenna vikakoodi ja että kauanko tätä onnea nyt kestää, ei tosin pidä maalailla piruja primeran pelleille ;D

mies51

Kannattaa katsoa myös akusta lähtevien plus- ja miinuskaapelien kaikki liittimet. Kaverin Almera 2001:ssä oli käynnistymisongelmaa. Vika ei silloin selvinnyt. Mutta möyhemmin jäi tielle, kun virrat häipy kokonaan. Miinuskaapeli oli syöpynyt poikki alhaalta, moottorin kyljessä olevasta liittimestä.

finski

Joo, kesällä katselin noi kaapelit ja maadoituspisteet kävin konehuoneesta läpi.
Eilen taas reistaili ja WD-40 suihkuttelin kaikkiin konehuoneen liittimiin, otin kaasuläppäkotelon irti ja putsailin, kävin koeajolla ja auto toimi hyvin.

Tänä aamuna emäntä oli lapsia lähössä viemään päiväkotiin, niin vitun vitun #!@#¤% eihän se auto etes käyntiin lähe, vähän kiekkamittarissa viisari hyppii, mutta ei lupaa käyntiin lähteä, vaihdoin tuon uuden sensorin paikalleen, niin ei kiekkamittari nouse milliäkään, eli ei tule kipinää.
Jos oikein tulkinnut tuon nokka-akselin sensorin, niin sehän hoitaa Kärjettömän sytytyksen herätinanturit ja sytytyksen ohjauksen asentotunnistimet.

Tulpat katoin ja ne oli hieman kosteat, ei kuitenkaan märät, että olisiko bensapumppu rikki, vai onko ECU paskana?
ECU:n uudelleen ohjelmointi voisi auttaa, vai mitä sankarit mieltä?

Joensuussa eräs Venäläine kaveri haka näissä jutuissa, kuulema Almerassa ja Primerassa paljon ECU vikoja joita korjannut useita, uusi ECU maksaisi tuhansia, siihen en lähde.

Toki se ketjun tilannekkin olisi hyvä tarkistaa, katsoo josko viikonloppuna sen tekisi.
Oliko se simppeli juttu katsoa sivusta mitä ketjulle kuuluu?

finski

Oisko bensapumppu rikki, tulpat kun ei kuitenkaan uineet bensassa, tosin pitää tsekata että inahtaako se kun virrat laittaa.
ECU tuntuis olevan suurin syyllinen.

Näitä ecu keskusteluja näiden romujen osalta riittää.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/2229566/kaynnistysongelma-p12-2-0
http://keskustelu.suomi24.fi/t/5119106/almeran-jakopaanketjun-venyminen

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: finski - maaliskuu 04, 2016, 09:18:59
Tulpat katoin ja ne oli hieman kosteat, ei kuitenkaan märät, että olisiko bensapumppu rikki, vai onko ECU paskana?
ECU:n uudelleen ohjelmointi voisi auttaa, vai mitä sankarit mieltä?
Joensuussa eräs Venäläine kaveri haka näissä jutuissa, kuulema Almerassa ja Primerassa paljon ECU vikoja joita korjannut useita,
uusi ECU maksaisi tuhansia, siihen en lähde.

Uusi tieto minulle.. voisiko joku vahvistaa tämän?

LainaaToki se ketjun tilannekkin olisi hyvä tarkistaa, katsoo josko viikonloppuna sen tekisi.
Oliko se simppeli juttu katsoa sivusta mitä ketjulle kuuluu?

Voi joutua irrottamaan venakopan, mut helppoa tuo kuitenkin olisi..
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

finski

Ei päässyt emäntä hakemaan töistä kun ei auto taas sitten tuon pienen 6 tunnin seisotuksen jälkeen lupaillut käyntiin lähteä.
Yritin äsken akkukikkaa, mutta ei toiminut.
Huomasin äsken sen, että maadoituskaapeli puolisi hapettunut/poikki tuosta liittimestä, minne johto jatkaa matkaa vaihdelaatikon kylkeen.

Tuskin vika korjaantuu uudella maadoituskaapelilla, mutta nyt sekin koetettava.
Uskoisin että vika itse on ECU:ssa, koska välistä toiminut tuon akun kengän irroituksen jälkeen.

Maanantaina toivon mukaan sen ecun saisi korjautettua, tuo ketun tsekkaaminen tarkoitus tehä sunnuntaina kun on vapaata.

finski

Ei #!@#¤%, maakaapeli 25mm tavaraa johon juotin liittimet kiinni, piuha kiinni ja startti, sehän lähti ykkösellä tulille :o
Mutta ei nuolaista ennen kuin lauetaan, huomennahan tuon näkee starttaako se enää aamusta.
Voiko tuollainen puoleksi hapettunut päämaa johto tehä isoja häiriöitäkin?
Minähän ne maadoitukset kesällä kävin läpi, mutta tuota johtoa en tajunnut silloin tarkistaa, silloinhan se vaiva hävisi puoleksi vuodeksi, tai melkein.
Rapoitoin huomenna lisää, loppu.