Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Nokka-akselin sensori ja merkkivalo

Aloittaja finski, elokuu 13, 2015, 18:44:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

finski

Miulla on tuo nissan primera P12 2003 1.8 wagon ja siihen nyt kahesti vaihettu tuo nokka-akselin asentotunnistin.
Tänä keväänä se taas sitten teki sen, että kun lähin pihasta ja auto ei ollut lohkolämmitetty kun kelit oli jo sellasta, että aamulla oli +5 astetta.
Starttasin ja lähin ajamaan, kierrokset kun nousi yli 3000rpm niin se vetäs sähköt poikki ja kone sammu.
Tien varteen rullasin auton ja odotin hetken ja starttasin, lähti taas käyntiin mutta moottorin merkkivalo jäi palamaan.
Tätä siis tehnyt jo kahesti aikaisemmin ja se tunnistin kahesti jo vaihettu.
Viimeisin oli viime syksynä.
Eli tämä sensori joka on kannessa kiinni ja joka sitä nokka-akselina nuuhkii vai ketjuako se seuraa nyt sitten.

No kun se sensorin palaminen ei vaikuta auton toimintaan millään tavalla, niin ajelin silloin keväällä jonkun kuukauden ja se yks kaks hävisi siitä kojetaulusta se varoitusvalo ja samoin siitä radion näytöstä.
Eli ei tarvinnut viedä korjaamolle ja piuhoihin ja sen koneen kautta nollata sitä, sekin kun maksaa useita kymppejä.
Noh tuossa noin kuukausi sitten taaaaas se teki sen, että lähdin ajamaan aamulla autolla, kiihdytin normaalisti 40km/h nopeuteen ja se prkl katkas sähköt ja sensorinvalo taas palaa, tai se moottorin merkkivalo, mutta tiedän jo että se on se
keleen nokka-akselin sensori mikä sen taas teki..
No ajoin taas siitä asti eilen se valo taas itestään sammui.
Mikä vttu tuota oikein voi tehä ja eihän noiden merkkivalojen pitäs iteksiään sammua?
Ja se tekee tämän aina ja vain silloin kun lähdetään ajamaan vaikka yön jälkeen, aamusta tai iltapäivästä ja jos kierrokset osuu lähellekkään 3000rpm:ää.
Jos ajaa mummona niin mitää vikaa ei ole.
Talvella kun on aina lohkossa, nii ei ole mitään noita merkkejä tehnyt ja silloin auto on aina jonkin minuutin tyhjäkäynnillä
ennen kuin ajamaan lähtee.
Kaipa tätä pasketta on kohta alettava kesälläkin lohkossa pitämään, niin ei tuota sensorinvaloa enää sytytä ::)
Tämä vika alkoi sen jälkeen kun laakkonen teki autoon koneremontin 2008.
Eka kerta kun tuo sensori meni, oli 2010 ja sen jälkeen kerran vaihdettu toistamiseen.
Oisko ketjussa jotain vikaa, vai mikä tuon voi aiheuttaa?
Mutta omisuista on se, että kun autolla on se päivän eka ajo tehty, niin ihan sama vaikka 6000rpm ois kiihdytyksessä kierrokset, niin se ei tuota sensoria sitten enää sytytä.
Pasketta nämä nissanit ja sensorit, ei ole kuin ihmisten rahastamista.
Yksi korjaaja sanoikin, että nämä voi nollata ja matkaa jatkaa, jos sensori ei ole totaalisesti kuollut.
Jos se sensori on rikki, niin se ei käynnisty ollenkaan...

Shamsa

Tuo maininta lohkolämmittimestä on luultavasti täysin sattumaa. Veikkaisin hapettunutta liitintä ja/tai rispautunutta johtoa.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Whee

#2
-

finski

#3
Joku outo bugi tuossa on, koska vain kylmänä tätä tekee...
Lämpimänä kone toimii moitteetta.
Pitää kai vain joka aamu tai päivä taikka mihin aikaan tuon katiskan nyt käynnistää, niin oltava tyhjäkäynnillä käynnistämisen jälkeen se minuutti paikallaan ennen kuin lähtee liikkeelle ja sittenkin varoa antamasta liikaa kierroksia.
Muuten auto toiminut suht hyvin, eritoten kun sen kaasuläpänm puhdisti niin kummasti auton toimiminen piristyi ja samoin kuskin ;D
No nyt pitäs vaihtaa pakoputkisto, keskiputki ja takapönttö, murrokset ja jotain muuta pientä laittaa.
Mistä saa muuten halvimmat osat primeraan??
Mitenkä muuten esim motonetissä on vain tämä yksi vetonivel hinnastossa, onko tämä oikealle puolelle?
17-4089
Vetonivel Primera P11/P12 1,6/1,8
Sopivuudet:
- P12 1,6/1,8 Ulompi (27/23 uraa)
Hinta:
64,90€

Miten tuo toinen puoli sitten kun ei siihen ole osaa lainkaan, vai käykö nämä kummallekkin puolelle?

Tuossa kuukausi sitten tilasin muuten Saksasta tuon sensorin, olikin liian halpaa ollakseen totta.
http://www.ebay.com/itm/151697055050?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Osa tuli ja laitoin paikoilleen, niin eihän se etes luvannut käyntiin lähteä.
Varmasti jossain kiinassa tehty muovinen sensorin näköinen palikka ja ebayssä ym helppo sitten myydä noita tälläisille
kuuheloille ::)

Whee

#4
-

Shamsa

Ulommat vetonivelet käy ristiin.
itse olen tilaillut osia autonvaraosat24:stä, halvempaa kuin suomessa ja laajempi valikoima.
Saa valita ottaako huonon kiinalaisen vai hyvän kiinalaisen osan ;D
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Mies

Onko maadoitusten korjaus fiksi tehty? Parantaa monta mystistä vikaa  ;)

Maailmalta yleensä osat tulee hommattua , ei ole vielä sekundaa osunut vaikka on paljon pakettia liikkunu. Vähän kun viihtii kahtoa että mitä tilaa  :)
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Desperate child

Mitä se sitten tarjoaa vikakoodiks kun se valo syttyy? Onhan tuossa joku että tietyt viat häviää muistista jos ei niitä toistu tietyn ajomäärän aikana, joka pitää erilaista ajoa sisällään (tai jotain en muista tarkasti).
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

finski

Lainaus käyttäjältä: Cherrymies - elokuu 13, 2015, 21:22:43
Onko maadoitusten korjaus fiksi tehty? Parantaa monta mystistä vikaa  ;)

Maailmalta yleensä osat tulee hommattua , ei ole vielä sekundaa osunut vaikka on paljon pakettia liikkunu. Vähän kun viihtii kahtoa että mitä tilaa  :)

Mikä on tälläinen maadoituksen korjaus?
Maadoituspisteen putsaus?

finski

Lainaus käyttäjältä: Desperate child - elokuu 14, 2015, 00:15:31
Mitä se sitten tarjoaa vikakoodiks kun se valo syttyy? Onhan tuossa joku että tietyt viat häviää muistista jos ei niitä toistu tietyn ajomäärän aikana, joka pitää erilaista ajoa sisällään (tai jotain en muista tarkasti).

Sitä nokka-akselin sensoria se on näyttänyt ja tiedän jos ilman tietokoneessa käyttämistä sen nykyisin.
Se vaatii aina sen päivän eka ajon ja jos niitä kierroksia käyttää siinä 3000rpm:ssä niin heti losahtaa ja kone dööd on.
Se liitin mikä menee sensoriin on nippusiteellä kiinni, silloin kun se eka kerran meni, niin kävin laakkosella korjauttamassa, halvaksi tulikin silloin se eka kerta :o
Osa 130€ ja tietokoneessa käyttö 70€, että näin merkkiliikkeissä..
Silloin näin kun se ukko sen sensorin vaihtoi, niin sanoi että tuo liitin on rikki, laitetaan nippusiteellä kiinni.
Olisiko silloin koneremontissa jo laakkosen persnaamat sen liittimen rikkoneet kun nehän on joutuneet koko koneen purkamaan.
Tiedä jos ostaisi uuden sensorin liittimen, että häviäisikö se vika jo sillä, vai onko jossain muualla se bugi.
Saapikohan noita liittimiä mistä ostettua?

Shamsa

Taisit juuri kuvailla vikapaikan ;D
sitä liitintä ei saa erikseen nissanilta, taitaa tulla johtosarjan mukana..
Halvin ja helpoin ratkaisu on ostaa uros- ja naarasliitin jostakin missä vastaava määrä pinnejä kuin orkkiksessa.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

finski

Joo, ei pitkään kestäny sitä iloa että se merkkivalo sammui, eilen taas aamulla lähin pihasta ja tuttu vanha vika iski taas.
Tänä aamuna ei meinannu eukko saada autoa etes käyntiin, vttu alkaa tuo romu ottaa jo pattiin.
Ei se auta ku motonetistä käydä uusi sensori ostamassa ja jossain liikkeessä piuhassa käyttää sen jälkeen.

Mikä se maadoitushomma muuten oli josta joku puhui?
Voisiko sellainen tehdä tuollaista ongelmaa ja toinen on tuo kosteus.
Viime yö oli täällä Itä-Suomessa aika pirun viileä, silloin tuo vika oikein korostuu.
Lohkolämmitykseenkö se tuo rotisko on jo tuikattava :o

AkiH

Lainaus käyttäjältä: finski - elokuu 17, 2015, 08:52:11Mikä se maadoitushomma muuten oli josta joku puhui?
P12-korisissa Primeroissa on melko yleinen ongelma tuo takavalojen maadoitusvika, joka osaa aiheuttaa vaikka minkälaista nykimistä, koska takavalojen huono maadoitus sekoittaa jostain syystä myös moottorinohjauksen toimintaa.

http://www.ncf.fi/smf/index.php?topic=15059.0
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Desperate child - elokuu 14, 2015, 00:15:31
Mitä se sitten tarjoaa vikakoodiks kun se valo syttyy? Onhan tuossa joku että tietyt viat häviää muistista jos ei niitä toistu tietyn ajomäärän aikana, joka pitää erilaista ajoa sisällään (tai jotain en muista tarkasti).

Niin, mitä se tarjoaa viaksi ja miten on todennettu, että se vika on nimenomaan siinä anturissa?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

espi

#14
Täysin identtiset oireet itsellänikin, en vain aikoinaan osannut noin hyvin selittää:)

http://www.ncf.fi/smf/index.php?topic=14110.0
http://www.dnsf.org/forum/autot-ja-tekniikka/muut-datsun-nissan-mallit/23962-1-6-p12-2003-rimsun-nokka-aselin-asentotunnistin

Anturin vaihtoa kahdestikin kokeilin, mutta ei ollut oikea malli. Jostain syystä omassa on malli 6-pyttysiin kuuluva, jos sen koodia on uskominen:) Joten sama vanha anturi paikalla yhä...

Jostain kuun asennosta riippuen oireilu on kadonnut, rimsu kyllä vielä on meillä ajossa:) Tainnut kadota noin puolitoista vuotta sitten, tässä ajatellen silloin ei hetimmiten suurempaa korjausta/muutosta ole autoon tehty, jos ei öljy merkin vaihtoa oteta mukaan, tosin sehän siellä tunnistimen ja nokan välissä onkin:) Vanhaa merkkiä en parjaa mainitsemalla, mutta nykyinen motonetin oma merkki...

PS. Tähänkin on tehty koneremppa ennen ongelmaa:)

ps. testimalli anturit on laatikossa turussa
ERA 550526B http://autopartsmarket.fi/?action=catalog_part_info_view&code=550526B&id_brand=10014&item_code=ERA_550526B&id_provider=39716&return=code%3D237314M506%26action%3Dcatalog_price_view

Nissan 23731-AL61A

finski

#15
Jep, vian pitäisi nyt olla korjattu.
Kaveri joka on töissä autokorjaamolla, omistaa tuollaisen samaisen laitteen jolla vikakoodeja luetaan.
Tuli tänään käymään ja kytkettiin laitteet kiinni ja ylläri ylläri nokka-akselin sensoria se herjaa, ostin sitten motonetistä uuden
ja nyt sen pitäisi pelittää.
Kuulemma heidänkin liikkeen kautta on tullut huonolaatuisia sensoreita jotka kestää kuukauden tai hyvässä lykyssä vuoden.
Motonetistä kun ostin tuon uuden sensorin, niin siinä on vuoden takuu.
Jos se kohta taas tuonkin rikkoo, niin kaippa sitä jakopään ketjua ois sitten syytä vilasta, vaikka tuossa 1.8 moottorissa ei ole kuulema sitä ketjuvikaa mitä on 1.6 moottorissa.
Noh ajellaan ja katellaan mitenkä se nyt toimii.

Mistä muuten saisi tuollaisen koodinlukijan jonka voi läppäriin kytkeä?
Tuo kaverin laite oli langaton versio ja se toimi kännykkäsovelluksella, oli yhteensä 13€ maksanut :)
Näköjään joka nissan kuskin pakolliselle listalle kuuluva kampe tuo vikakoodin lukija ;D

finski

Voi vttu!!

Pitkäänpä sitä onnea taas kesti...
Kävin äsken kaupassa, oli heti aluksi vaikeuksia auton käynnistmisen kanssa, no kauppaan pääsin ja olin pois lähössä niin
se tumppas koneen jo heti kun ykkösen sain silmään ja koskin kaasuun.
Syttyi taas se moottorin varoitusvalo, 100 varma että se näyttää taas sitä nokka-akselin sensoria >:(
Mikä vttu tuota autoa vaivaa, on aika sekavat jo tunteet :-[

finski

#17
Onpa omituista.
Laitoin sen vanhan sensorin paikoilleen ja heti lähti käyntiin mukisematta.
Olisiko tuo motonetin sensori muka viallinen?
Otin tuossa ja hioin ne moottorin puolen maadoitukset, tai ne mitä löysin, tiiä onko tuolla paskankaan vertaa vaikutusta asiaan, mutta onpahan sekin tehty.
Eikös se tuo sensori mikä on nokka-akselilla mittaa/pidä silmällä sitä nokka-akselin liikettä?
Sen mitä siitä reiästä näin, niin tuo ei ota siihen ketjuun kiinni, vaan siinä nokassa on joku magneetti joka kiertää tuota
sensoria, tai näitä kohtia tuossa nokka-akselissa jos oikein tajusin.

Mikä prkl tuossa oikein voi olla vikana, uusi sensori ja auto toimii vielä huonommin kuin vanhalla, ei mene kyllä jakeluun :-\ ...

Tää on se motonetin sensori.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/109232/ykk-anturi-almera-micra-primera

espi

Karstaa niin paljon koneessa, että signaalitkin herjaa:) Ketjuvenynyt...

Jokapuolelta noita lukijoita saa:)

esim:
http://www.huuto.net/hakutulos?words=elm327&search-button=Hae
Tuo on bluetooth malli, eli johdoton... Toimii esim. android/windows laitteissa joista löytyy bluetooth + softa (androidille esim. Torque, NDSII Lite).

Hakusanaksi googgelille elm327 bt tai elm327 usb.

Omasta otin jakopään "tarkastusluukun" auki lomalla:

http://aijaa.com/Wkl440

finski

Karstaa niin paljon koneessa, että signaalitkin herjaa:)

Tuo voisi olla muuten vtun hyvä syy, koska autolla ajetaan 80% kaupunkiajoa...
Eli ei muuta kuin kansi vttuun ja putsaus...??
Ketjun venymiseen en usko, mutta mistäpäs senkään tietää...
Tuo karstoittuminen voisi olla kyllä hyvä syy, siitähän sekin kaasulappavika johtui, karstaa niin maan vtusti oli siellä kaasuläpän välissä..
Mutta ei tuo uusi sensori ainakaan auttanut, vaan päin vastoin.

Onko näitä lukoita johdollisena, jonka voi kytkeä läppäriin tai tietokoneeseen?
http://www.huuto.net/hakutulos?words=elm327&search-button=Hae

espi

#20
Johdollisena löytyy ainakin täältä:
http://www.huuto.net/kohteet/elm-327-usb-odb-ii-2-v15/373828829
http://www.elekma.com/elm327_adapteri_usb
Scantool on windowssille pätevä softa.

Nykyisin taitaa tuota langatonta olla enemmän tarjolla, googlella kyllä löytyy noita usb malleja varmaan kauniista kotimaasta muitakin.

Millä tuota nokka-akselin kehää ajattelit putsata, mikään puhdistusaine öljyn sekaan taida olla hyvä asia:)

finski

Ei kai se auta kuin kansi ottaa auki, jos sitä karstan pasketta tuo kannen palotilakin on täynnä joka sitä herjausta voi aiheuttaa, kuten tuolla jo sanoitkin..
En usko että nokassa mitään vikaa on, ketjussakin jos vika on niin se tyhjäkäynti on epätasainen ja miulla ei sitä tie.
Tää on varmaan taas näit iästä ikuisuuteen vikoja, ainakin miun kohalla kuitenkin :-\
Ukko itekkin on piästä varppaisiin pskana, on leikattu olkapäätä ja selkää ja on reuma, joten miksi se autokaan toimisi :'(

espi

Siitä vaan hommiin, ei se oletettavasti paljoa voi ainakaan huonontua:)

Ei se kannata kärsiä yksinään, on täälläkin selkää leikelty, eikä se leikkaamalla parane, joten päädytty laittamaan selkäydin stimulaattori. Ai mikä se on, se on semmonen kapistus, jolla huijataan ukon aivoja tietämästä, että hermovika jalkaa pisin varpaisiin särkee (=raastaa/repii/polttaa/vetää/palelee/jne...). Tolla peitetään kiputuntemus, johin lääkkeet ei kykene (ainakaan niin että päässä pysyy järki).

finski

Ai #!@#¤%, pidän sitten suuni kiinni, sulla on hiukan eri tavalla kroppa paskana :(
Ei muuta kuin voimia siulle, ei taida siunkkaan elämä olla kivutonta...
Miullakin sitä paskkaa saa kesttää 24/7...
Noh, jossain vaiheessahan niistäkin pääsee eroon, kuten kaikesta muustakin...
Toivottavasti ei ihan vielä ;D....

Mies

Laita ny hyvä mies ne takavalojen maadotukset kuntoon jossei oo vielä tehty.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Desperate child

Itse en ehkä lähtis sitä kantta aukomaan.. Jos siinä nyt on montaa eri asentotunnistinta käytetty ja se vika tulee ku veitsellä leikaten, niin kuulostaisi minulle siltä että vika vois olla johdossa joka siltä anturilta lähtee eculle (tai jossain niistä johdoista..).. Mutta sittenhän se voi tosiaan olla missä vaan sen johtosarjan matkalla. Ja hauskaahan siitä tulee, kun pitäis päästä mittaamaan miten siellä virta kulkee ja mihinkin, silloin kun se vika on päällä.. Ja toisaalta voi siellä jotain paskaa siis olla siellä nokka akselin tunnistus kehällä mitä toi anturi lukee, mutta kyllä se kai sit oireilis koko ajan..? Hmm tässä oli foorumilla joku aika sitten joku x-trail missä kanssa ei tunnistimen vaihto ollut auttanut, mutta en nyt löydä niitä viestejä.. Vai onkohan ne hävinny foorumin siirron yhteydessä..

Ja primerasta saa luettua vikakoodit moottorin vikavalosta, jos omaa hyvät hermot: Sytytysvirta päälle, odota 3 sekuntia, paina 5 kertaa kaasupoljin pohjaan alle 5 sekunnissa ja päästä ylös, odota 7 sekuntia kaasu ylhäällä ja paina sitten pohjaan, 10 sekunnin pohjassa pitämisen jälkeen, pitäisi moottorin vikavalon alkaa vilkkua, jolloin vilkkumisista pystyy lukemaan vikakoodin numerot. Jos ei ole vikaa niin vilkuttaa 4 kymmenen vilkautuksen sarjaa...  Mutta on sitten kohtuu rasittavaa, itekin jouduin tänää kai jonkun 6 kertaa yrittämään että sain tuon vikakoodin luvun päälle. Sit ne vikakoodit saa myös tyhjennettyä, jos vilkutuksen aikana painaa kaasun 10 sekuntiks pohjaan..
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

Cedricisti

Se pitäs katella oskiloskoopilla mitä se anturi työntää ulos auton toimiessa / ei toimiessa.

Alppuu

#27
Ehkä kannattaisi vielä sitä ketjun kiristintä vilkaista? Kuulemma näkee kun ottaa venakopan kannen pois.
Ota vaikka siitä kuva ja laita tänne raadin arvioitavaksi. :)
Mitenkä tuo venakopan kansi on tiivistetty, onko kumitiiviste, massa, vai mikä?

Yhdellä ketjullako ja kiristimellä tuo on toteutettu?

http://nissan4u.com/parts/primera/er_p12e/2003_1/type_3/engine_mechanical/cylinder_head_rocker_cover_camshaft_and_valve_mechanism/illustration_1/

-edit-

Vanhemmassa moottoriversiossa käytetty kahta ketjua ja siksi kestävämpi?

http://nissan4u.com/parts/primera/el_p11e/1999_1/type_49/engine_mechanical/cylinder_head_rocker_cover_camshaft_and_valve_mechanism/illustration_2/
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

finski

Lainaus käyttäjältä: Cherrymies - elokuu 18, 2015, 23:33:48
Laita ny hyvä mies ne takavalojen maadotukset kuntoon jossei oo vielä tehty.

Missä päin perää se maadoituspiste on?

Kyllähän tää vika saa pään raapimista aikaan, katotaan saako emäntä auton tulille kun muksun vie eskariin, nyt siellä paikallaan on se vanha sensori...

Mitenkä muuten tuossa motonetin sensoria koskevassa dokumentissa sanotaan, että.
Kärjettömän sytytyksen herätinanturi ja polttoaineen syötön ohjauksen asentotunnistimet.
Eikö tuo teekkään pelkkää nokka-akselin tunnistus hommaa?

Desperate child

Tuo takavalojen maadoituksen parantaminen meinaa sitä, että tehdään kokonaan uusi ylimääräinen maapiuha takavaloilta auton koriin. Mun käsittääkseni kuitenkin nuo takavalojen maadoitus viat monesti saa auton nykimään esim. vilkku päällä, en usko että tässä olis siitä kyse, tosin se on kyllä sellainen mikä kuulemma kannattaa laittaa aina jos on outoja vikoja primerassa.. (ite en oo omastani kylläkään laittanu, nii oon vähä huono sanoo...) joku kun vielä selittää miksi takavalojen maadoitus häiritsee ecun toimintaa... Ite oon kuvitellu että liittyisi johonkin ESP:n toimintaan tjsp. vai onko sitten vaan ECU:n ja takavalojen maapiuha johdettu saman ruuvin alle tai jotain, en tiiä pitäis joskus jostain kytkentäkaaviosta oikein kattoo..

Tuo nokka-akselin tunnistinhan vastaa käytännössä virranjakajaa, sen perusteella se päättää mikä sylinteri sytyttää ja mikä suutin suihkuttaa.. Jos se signaali katkeaa tai siihen tulee jotain häiriöö, nii ei osaa enää jakaa kipinää ja polttoainetta oikealle sylinterille oikeaan aikaan.

Ja se tosiaan on se ECU niin "fiksu" että jos kampiakselin tunnistin ja nokka-akselin tunnistin antaa ristiriitaista tietoa, niin alkaa vikakoodia tulee ja muita ongelmia. Tämä siis tapahtuu silloin jos jakoketju on venynyt.. Toisaalta sitten kampiakselin tunnistin seuraa kierroslukua, ja oliskos niin että siellä oli sitten tiheä hammastus tunnistuskehässä minkä perusteella sitten säätää sytytyksen/suihkutuksen ajoitusta. Mutta jos kampiakselin tunnistin menee mykäksi niin osaa toimia pelkän nokka-akselin tunnistimen tiedon varassa, jossain vikatilassa, mutta jos nokka-akselin tunnistin menee mykäksi niin ei toimi pelkän kampiakselin tunnistimen avulla, koska se ei osaa tunnistaa mikä sylinteri vuorossa...
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81