Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Sunny B12 '89 GA16S ja tyhjäkäynti / käyntiprobleema

Aloittaja ZXY, heinäkuu 31, 2015, 20:59:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ZXY

Startti on tosiaan korjattu nyt joksikin aikaa. Puhdistettu sisältä ja toimii nyt, mutta hiilet aika lopussa.

Toimii kuitenkin.


Ilmauksen olen suorittanut tosiaan ihan normaalisti autoa pyörittämällä ja letkuja painelemalla. ( jotain 20 min. antanu pyöriä )

Tässä olen tänään nyt pari kertaa jo laskenu vedet järjestelmästä pois ja vielä olis tarkotus pariin kertaan tehdä, kun melko paskasta tavaraa tulee vieläkin.


Mutta vika tosiaan on vielä voimissaan ja seuraavanlaiseksi se on tasaantunut:

-nykii joskus tasaisessa ajossa, rajusti.

-hidastaessa vaihde päällä nyhtää melkolailla koko ajan. Jatkuva vika.

-jälkikäyntiä joskus, välillä todella pahaakin. Joskus ei mitään ja auto toimii noin suunnilleen kuten pitääkin.

-tyhjäkäynti häviää kokonaan

-kierrokset huutavat 1500-2000 rpm
S13 -90
B12 -89
N15 -99
Toyota Soarer -91
BMW 320i Touring -04

Shamsa

Moottorijarrutuksessa nykiminen johtuu luultavasti tuosta korkeasta tyhjäkäynnistä.
Siirtyisin tarkistamaan automaattiryypyn toiminnan.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

ZXY

Täytyypä katella sitä seuraavaksi tässä sitten.

Kiitokset taas kaikille avusta, katsellaan lisää jahka taas vähän saa motivaatiota jostain kaivettua.
S13 -90
B12 -89
N15 -99
Toyota Soarer -91
BMW 320i Touring -04

Shamsa

Inspiraatiota itsekin odottelen että saisin aikaiseksi hitsata oman coupen runkopalkin.. ;D
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

ZXY

Mites se tuon ryypyn kanssa ny sitten oli, että lähinnä saako sen muuten "deaktivoitua" kuin repimällä sisuskalut pois?

Vai oliko sille joku vähemmän väkivaltanen keinokin olemassa?

Ei oo auto nyt vieressä, joten olis hyvä olla jo jotain tietoa valmiina, kun rupeaa räpläämään.
S13 -90
B12 -89
N15 -99
Toyota Soarer -91
BMW 320i Touring -04

cedricfan

No onko sulla sitten joku korvaava ryyppy sitten jo ostettu tai suunniteltu? Meinaan kun ei se niinkään onnistu, että vain poistaa automaatin toiminnasta ::)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Shamsa

Auttaisiko kossuryyppy..? ;D
Näihin ei muistaakseni saa valmista käsiryyppy-muutossarjaa vaan se pitää itse väkertää. Helpompaa ostaa toisenlainen kaasutin jossa jo valmiina käsiryyppy.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

ZXY

Mutta siis ei kait se nyt mitään särje, jos ottaa tuon ryypyn pois käytöstä?

Mulla ei entisessäkään kaasarissa toiminu ryyppy ja monta talveakin ajoin siltään...toki piti varmistaa, että oli tolppa johon auton saa kiinni pakkasella, mikä aiheutti joskus vähän ongelmia.  ::)
S13 -90
B12 -89
N15 -99
Toyota Soarer -91
BMW 320i Touring -04

Shamsa

Toi ga-kone sammuu jos ryyppy ei ole päällä siihen asti että moottori on lämmin :D muuten joutuu olemaan jalka kaasulla kokoajan.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

ZXY

Tuttu ominaisuus johon oon tuon ruoskan kohalla jo tottunu entisen kaasarin aikana.
S13 -90
B12 -89
N15 -99
Toyota Soarer -91
BMW 320i Touring -04

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - lokakuu 02, 2015, 19:38:37
Toi ga-kone sammuu jos ryyppy ei ole päällä siihen asti että moottori on lämmin :D muuten joutuu olemaan jalka kaasulla kokoajan.
Eikä se hyvää tee käyttää moottoria niin laihallakaan. Eli ryypyn virallisempi nimi rikastin kertoo, mistä on kyse. Seosta rikastetaan, ja tyhjäkäynnin nousu on se sivuasia.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Shamsa

Mutta miksi sitten ruiskuvehkeissä syötetään myös lisäilmaa kun on kylmäkäyntirikastus päällä?
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

cedricfan

Yleensä tyhjäkäyntinopeus säädetään ilman määrällä.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

ZXY

Jahah, asiaa tutkittuani on ilmeisesti mahdollisuus poistaa ryyppy käytöstä niinkin helposti, että ryypyn läppä ruuvataan irti akselistaan kurkussa.

Tosin nyt taitaa mennä ens viikonlopun puolelle tuokin homma.
S13 -90
B12 -89
N15 -99
Toyota Soarer -91
BMW 320i Touring -04

Shamsa

Se käy myös niinkin että ruuvaat siitä ryypyn säädöstä sen "nollille" ;D
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Alppuu

Varmaan tosi mielenkiintoista lähteä talvipakkasilla ryypyittä liikenteeseen.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Desperate child

Ja jos toi huutava tyhjäkäynti oli se ydinsyy ryypyn poistamiseen, niin ei auta kumpikaan em. keinoista.
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

ZXY

Säätöä en ole vielä edes kerenny kokeilla, voi tietysti olla että se silläkin asettuu.

Toki sitä kokeillaan ensin, ennenkun ruvetaan läppää ruuvailemaan irti.


Tosin jos / kun nämä toimet ai auta, niin mikäs sitten olis seuraavana listalla?


Ja auto muuten tosiaan toimii nyt kylmemmillä keleillä ihmismäisesti, huutamista lukuunottamatta, eli aika varmasti vika on tuossa ryypyssä / kaasarissa.
S13 -90
B12 -89
N15 -99
Toyota Soarer -91
BMW 320i Touring -04

Shamsa

Saattaa se saada jostakin edelleen liikaa ilmaa ja huutaa sen takia ;D
Ainoa järkevä ohje mitä keksin, on että pura koko yläkerta ja vaihda jokaikinen tiiviste. Myös kaasarista.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

micramies

Huutaako se vain kylmänä kun rikastin on päällä vai myös lämpimänä?
Sunnyn kaasari ei ole tuttu mutta -90 323 Mazdassa oli rikastimen läpän ohjauksen (bimetallijousi) lisäksi myös joutokäynnin korotusjärjestelmä erittäin monimutkaisen vivuston ja alipainesäätimien välityksellä, sähköinen ptc lämmitinkin siellä jossain välissä oli. Kylmäkäyntikierroksia pystyi säätämään ruuvilla ja normaaleja joutokäyntikierroksia lämpimänä vielä erikseen toisella ruuvilla. Seosruuvi oli vielä näistäkin erikseen.
Tuohan 1500-2000rpm kylmänä ei olisi kovin suuret kierrokset kaasutinmoottorille jos ne vaan putoaisivat lämmetessään sinne 800-900 kierrokseen. Ruiskukoneissa on tarkemmat ohjaukset joten ne tulevat toimeen pienemmillä kierroksilla kylmänäkin.
Ehkäpä joutokäynnin / rikastimen säätösysteemi pitäisi vaan tutkia, puhdistaa, voidella ja säätää.
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

ZXY

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - lokakuu 13, 2015, 20:32:58
Saattaa se saada jostakin edelleen liikaa ilmaa ja huutaa sen takia ;D
Ainoa järkevä ohje mitä keksin, on että pura koko yläkerta ja vaihda jokaikinen tiiviste. Myös kaasarista.

En usko ilmavuotooon. Sen verran epätasasta tuo kierrosten huutamisen ilmeneminen on.

Joskus saattaa olla melkein normaalit 1000 kierrosta ja joskus satunnaisesti saattaa huutaa melkein 3000 vähän aikaa. Kaasun painaminen yleensä laskee vähän kierroksia, joten sillä perusteella voisin kuvitella, että ryypyssä vikaa...

Ja tosiaan pitäs puhdistella nuo vivustotkin tässä ja vaikka mitä, kun vaan kerkeäis.

Kylmänä ja lampimänä huutaa, ihan millon sattuu huvittamaan.
S13 -90
B12 -89
N15 -99
Toyota Soarer -91
BMW 320i Touring -04

Shamsa

En muista onko tätä jo sanottu, mutta ilmanputsarikopan sisällä on semmoinen metallilärpäkejousi jossa on punainen täppä päässä, siitä kun käsin varovasti nosti niin moottori alkoi käymään helvetin rikkaalla :o
Joku kuormaan liittyvä se oli.

Edit: tän siis muistan edellisestä coupesta.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Desperate child

#52
Ryypyn vialta tuo mun mielestä kuulostaa. Ryypyn tarkastus lähtee siitä että moottori kylmänä kurkataan ilmanputsarin kautta ryyppyläppää jonka pitäisi olla auki. Painetaan kaasu pohjaan jolloin läppä sulkeutuu. Käynnistetään ilman kaasua ja annetaan käydä, läpän pitäisi heti käynnistyksessä aueta raolleen alipainekellon työntämänä ja sen jälkeen auton käydessä hiljakseen aueta ja samalla kierrosten nousta kunnes hetken päästä ryyppyläppä on täysin auki, moottori huutaa hulluna ja huutaminen loppuu kun polkaisee kaasua, kierrosten pitäis tippua normaalin tyhjäkäynnin kierroksille. Ja sitten tarkastetaan että ryypyn mustan muovikotelon viiva on kaasarin rungon viivan kanssa kohdikkain. Mulla aikanaan toimi sunnyssa ryyppy muuten hyvin, mutta tuli satunnaisia kierrosten huutamaan jäämisiä, korjauksena auttoi se että sen ryypyn kotelon käänsi oikeaan asentoon keskelle ja kiinnitti sen ryypyn käynnistyksessä keventävän alipainekellon vivuston kunnolla ja sääti sen keventämään ryyppyläppää enemmän. (Mulla oli ollut sen takia käännetty ryyppy kotelosta ryyppy laihalle kun kävi aivan liian rikkaalla ryyppy päällä, mutta se johtuikin siitä irti olleesta alipainekellosta, joka ei keventänyt ryyppyläppää niinkun pitää. Ja sitten kun sen ryypyn käänsi kotelosta laihalle, ei toiminutkaan enää se tyhjäkäynnin korotusvivusto oikein ja jäi välillä huutamaan sen takia.. Tai näin sen silloin aikanaan perustelin itselleni ;D) http://www.gtirworkshopmanual.com/default.aspx?v=1112 tuossa ja seuraavilla sivuilla E10 koneen ryypyn säätö englanniks, toimintaperiaate sama kuin GA16S koneessakin, arvot saattaa olla eri, mutta tuon mukaan omani sain pelaamaan. (en oo netistä löytänyt GA16S koneelle korjaamomanuaalia, siksi tuo)..

Ja mikäli nyt oikein muistan on ilmanputsarikopassa kaksi palikkaa, toinen ohjaa lämmön mukaan sitä imuilman tuloa (kuumaa vai kylmää) ja toinen ohjaa myös lämmön mukaan ylimääräistä ilmaa koneelle että kävis laihemmalla kuumilla kesähelteillä...
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

ZXY

Kiitokset vaan taas vinkeistä, vaikka vähän myöhässä kiitokset tuleekin.  :D

Ja nyt olis taas akuutti tämä homma, kun käytin katsurilla ja ei kiekat laske alle kahen tonnin kun satunnaisesti. ( ehkä joku 1600 joskus )

Täytyy kokeilla katella nuo äskeisessä mainitut, mutta mites tuo kasarin juuressa oleva ruuvi, jossa on jousi?

Näyttäis ettei se säädy mihinkään ainakaan meisselillä kääntelemällä, vaikka pyöriikin ihan normaalin tuntuisesti?

Ihan tyhjäkäyntiruuvin alapuolella juuressa sijaitsee.

Tartteeko jonkun erikoistyökalun kenties?

S13 -90
B12 -89
N15 -99
Toyota Soarer -91
BMW 320i Touring -04

AkiH

Jos siinä on päässä sellainen "hattu", niin silloin väittäisin seosruuviksi. Sen pyörittelyyn tarvitsee lovipäisen meisselin. En tiedä kannattaako seoksia summanmutikassa säädellä, ennemminkin pakokaasumittarin perässä.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

OH2KV

Jos siinä on tuo hattu, ja vain urarruuvarin mentävä kolo, tarvii kuvan työkalun, tai kaksikin kuvassa. Hieman karun näköiset, vahva käsityön leima  :)

Toinen 0,7mm rakotulkista viilattu, toinen 0,9mm vastaavasta. Täytyis yks lyhyempi tehdä etuvetoisiin, on vähän ahdasta niissä. Ja kahva vaikka puusta.

Mulla on pakokaasuanalysaattorikin. Kirkkonummella, eteläisessä maankolkassa.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Shamsa

Pitääkö tyhjäkäynnin olla jonkin tietyn arvon sisällä että menee läpi katsastuksessa?

GTi coupén käytin katsastuspisteellä 2014 vuonna ja meni läpi vaikka oli kylmäkäyntiventtiili jumittunut auki ja tyhjäkäynti oli 1400rpm, pelkkä sanallinen huomautus inssiltä tuli.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

StanLaurel

Päästöt ainakin mitataan tyhjäkäynnillä, kai sillekkin joku raja on.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

Tero-75

Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

ZXY

Miten nuo neulaventtiilit sun muut?

Mikä noista vaikuttaa tyhjäkäyntiin? Vai ei mikään?

( eli siis nuo avaimella irrotettavat, mihin menee nuo sähköjohdot )

Yksi ainakin niin pirullisessa paikassa, ettei ilman kaasarin irrotusta taida irti saada...
S13 -90
B12 -89
N15 -99
Toyota Soarer -91
BMW 320i Touring -04