Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Sunny B12 '89 GA16S ja tyhjäkäynti / käyntiprobleema

Aloittaja ZXY, heinäkuu 31, 2015, 20:59:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ZXY

Noniin, tupesi tuossa viikolla temppuilemaan Sunny ( GA16S -moottori, vielä muistutukseksi ) ja on vähän hakusessa, että mikähän ongelman laatu voisi olla. ( Wall of text varoitus, toivottavasti jaksatte mukana  ;) )

Ongelmahan on seuraavanlainen: Ensin ajaessa tasaista nopeutta rupesin tökkivästi / rynkyttävästi sammuilemaan ( ei paukuttanut putkessa tai muutakaan sytkään tai muuhun sellaiseen viittaavaa ) hiukan, sammui kesken ajon aina pariksi sekunniksi ja hyrähti taas käyntiin. Tätä jatkui noin 30km matka.

Tosiaan tuntui kuin bensa olisi välillä loppunut, eli oli lähinnä tökkivää sammuilua ja heti takaisin käymään.

Vika oli jo melko pahana, kunnes kaupan pihasta käynnistettäessä osittain hävisi, mutta edelleen tyhjäkäynti kateissa ja käynti osittain "räkivää"

Kierroksia auto repii normaalisti kaasua annettaessa, ei mitään ongelmaa siinä, sekä tasakaasulla ajettaessa tökkii melkolailla. Sammuilu kesken ajon on hävinnyt pl. se tyhjäkäynti

Jo tarkistetut kohteet:

-tulpat ja johdot, virranjakaja noin yleisesti päälleppäin -EDIT --> virranjakaja vaihdettu uuteen.

-alipaineletkut paikoillaan ja ehjät ja pitäs olla muutenkin näiltä osin OK.

-kaasaria koitettu putsailla spraylitkulla ohjeen mukaan. Silmiä myös, kukkanenen alkoholi ja tarkkaavaisuuden herpaantuminen.  ;D

-ei näyttäs olevan myöskään öljyn seassa mitään ylimäärästä eikä sekotu nesteet muutenkaan, tai tule putkesta ylimääräsiä höyryjä. Autoa käytettäessä lämpimänä ei näyt kuplia syylärissä tai paisarissa, mutta välillä kyllä pulpauttaa nestettä ulos koneen käydessä kun täytetään piripintaan ilman korkkeja. ( en nyt ole ihan varma oliko tää ihan normaalia käytöstä, mutta joku vois varmistaa? )

Moottori on noin 7000km sitten vetänyt itsensä jumiin asti jäähdytysnesteen loputtua syylärin paskottua itsensä, mutta tämän jälkeen toiminut ongelmitta kylläkin. Eli onko mahdollista että kansitiiviste tai kansi sittenkin paskana, vaikkei näkyviä ongelmia vielä olekkaan?

-Imusarjan juureen ylhäältäpäin ruiskutettu starttipilottia yltympäriinsä ja kierrokset nousevat jonkun verran siitä mihin ne harjanvarrella asetin ennen ruiskuttelua. ( en osaa sanoa tarkkaan paljonko, ehkä joku 1000-1500 kierrosta, ei siis rääkäise kunnolla kierroksi, vaikka kuinka pitkäänm ruiskuttaa, vaan aineen nopeasti haihduttua kierrokset laskevat )


Kun ei ole vielä eläessäni tarvinnut tuota testiä tehdä, niin lieneekö tuo kierrosten kohtalainen nousu normaalia käytöstä pilotin läsnäollessa vai osaako joku jo varmistaa, että imusarjan tiiviste on entinen?



E: muuten vaihtaisin surutta imsarjan tiivisteen, mutta on niin pahan näkönen urakka äkkiseltään, että kysellään ensin ennenkun ruvetaan enemmälti purkamaan.


S13 -90
B12 -89
N15 -99
Toyota Soarer -91
BMW 320i Touring -04

Shamsa

Sulla vuotaa se imusarjantiiviste jos noik rajusti nostaa kierroksia ::) muita vuotokohteita on ne alipaineletkut matkustajan puolella moottoria.
Ei kuulosta hyvältä myös sekään, että kone on "vetänyt itsensä jumiin"..
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

ZXY

#2
Hyvä homma, kiitokset viestistä.

Vaihdetaan siis se seuraavaksi ja jos ei sillä korjaannu, niin pakko kait se on kansi käyttää auki, kun loppuu vikakohteet kohtapuoleen.... ::)

Ei se tosin niitä noin paljon nosta, muutaman sata kierrosta ehkäpä, kun nyt selvinpäin asiaa tarkistelin.  ;D


Joku varmasti muistaa, että olikos tässä muuten "venyvät" kannenpultit vai kovat, eli siis ei tartte uusia joka kerta?

En löytäny netistä äkkiseltään tietoa ja ei viitti ruveta soittelemaan asiasta liikkeisiin ennenkun tuo tiiviste on vaihdettu...


Päivittelin vähän aloituspostaustakin.
S13 -90
B12 -89
N15 -99
Toyota Soarer -91
BMW 320i Touring -04

Shamsa

GA-koneissa on TTY pultit kiristysohjeista päätellen.
Vaikka olis kovat pultit niin ne kannattaa vaihtaa, ne on kuitenkin sen 20+ vuotta siellä lämmenny ja jäähtyny, saattaa napsahtaa poikki hyvällä tuurilla kun niitä vanhoja pultteja vedät momenttiin.
Pultit on halvempia kuin uusi kansiremontti..
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

micramies

Vaikka kierrokset nousisivat vain 100 kierrosta startpilotilla niin se on merkki että jossain on vuoto joka pitää korjata. Tiiviit letkut ja ehjät tiivisteet niin kierrokset eivät muutu yhtään startpilotilla.
Ehkäpä käyntiongelmat johtuvat pelkästään liian laihalle menneestä seoksesta kun on ylimääräistä ilmaa mukana.
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

ZXY

OK, kiitokset kummallekkin.

Imusarja on irti ( olipas suht v-mäinen homma  :P) ja tiiviste kyllä näyttää melkosen surkealta.
S13 -90
B12 -89
N15 -99
Toyota Soarer -91
BMW 320i Touring -04

Shamsa

Eipä se siinä ga-koneessa paha ole ;D
GTi:ssä imusarja ei mahdu erikseen tulemaan pois, vaan pitää nostaa kannen kanssa samana pakettina..
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

ZXY

Tiiviste vaihdettu ja vika ei korjaantunut.

Keksiskö joku kaasareitten kanssa enemmän pelannut, mikä tuossa kaasarissa vois olla vikana, mikä aiheuttas tommosta vikaa?

Eli ei tyhjäkäyntiä + kierroksilla kaasu tasaisena kierrokset hummailee noin 700 kierroksen sisällä.

Eli tasaisesti ei oikein pysty ajamaan.

Kaasun painaminen nostaa kierrokset normaalisti.
S13 -90
B12 -89
N15 -99
Toyota Soarer -91
BMW 320i Touring -04

Shamsa

Tyhjäkäyntipiirin suutin tukossa, bensansuodatin tukossa, pumppu vetelee vimeisiään. Näitä riittää..
Mutta viesteistäsi ei käy ilmi paljon coupellasi on ajettu?
Oletko tarkistanut jarrutehostimelle menevän alipaineletkun ja moottorin huohotusletkun?
Miten olet putsaillut sitä kaasaria, oletko ottanut sen irti imusarjasta ja purkanut? Pelkkä kurkkuihin suihkuttelu spräylitkulla ei auta tukoksiin mitenkään.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

ZXY

#9
Niin vähän arvelinkin, että saattaa olla aika monta mahdollisuutta tällä vialla.

276000 on mittarissa tällä hetkellä.

Tehostimen letku ja huohotus katsottu.

b-suodatin on tarkastettu silmämääräsesti, mutta täytynee kokeilla vielä toisella.

EDIT: b-pumppu on jo vaihdettu uuteen, joten vika ei liene ainakaan siinä.
S13 -90
B12 -89
N15 -99
Toyota Soarer -91
BMW 320i Touring -04

ZXY

Ostin toisen kaasarin, eli vaihdetaan koko roska kerralla ja kiroillaan sitten lisää, jos ei silläkään tule kuntoon.  ::)
S13 -90
B12 -89
N15 -99
Toyota Soarer -91
BMW 320i Touring -04

Shamsa

Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

ZXY

Kyllähän siitä muutaman kympin joutu kärsimään. ::)

Ei nyt vaan oikein kerkeä putsailla ja katella tuota entistä, kun toisella paikkakunnalla töissä missä auto sijaitsee.
S13 -90
B12 -89
N15 -99
Toyota Soarer -91
BMW 320i Touring -04

ZXY

#13
Tässä autossa on kyllä enemmän Gremlinejä kun niissä kahessa elokuvassa yhteensä.  ::)

Putsasin akun kengät ja heiluttelin ja liittelin johtoja toistamiseen erinäisissä paikoissa ja auto rupesi taas kuin ihmeen kaupalla toimimaan jopa tasakierroksilla normaalisti ajen, jälkikäyntiä ja pientä kaasun huutamista lukuunottamatta ( varmaan ihan vaan säätöhommia nämä enää tuosta kaasuttimen vaihtamisesta, mitä todennäköisimmin ) mutta sitten tapahtui taas:

Starttimoottori rupesi rutisemaan viimeisiään ja starttaa niin laiskasti, että ei oo tosikaan.

Mittasin akun toistamiseen ja jännitteet siinä 12.7 pinnassa, mutta akkulaturin laitettuani näytti puolta latausta. Latasin ihan täyteen ja sain 13 volttia.

Starttasi ihan hyvin pari kertaa noin 10 minuutin sisällä kun ajelin ympäriinsä, mutta sitten taas äkkäsi. Mittasin taas ja 12.7 noin suunnilleen.

Täytyy sitten varmaan hommata nyt se starttimoottori seuraavaksi sitten, kun ei tuo nyt ehjäkään voi enää olla tuon kuuloisena.

Onko kellään ollu samanmoisia ongelmia ennen ja mitä tässä nyt vielä kannattas tarkistella?

Laturi on vielä mittailematta ja tarkistamatta kyllä, koska ei taida sillä olla ikää vielä 1,5 vuotta enempää...Lucas merkkinen tosin, joten kaikki on mahdollista.  ;)

S13 -90
B12 -89
N15 -99
Toyota Soarer -91
BMW 320i Touring -04

Shamsa

Starttaako kylmänä paremmin kuin kuumana? ;D
Mullakin oli just tuommonen GA16S koneinen coupe, vuosimallia -89. Sillä oli ajettu 190tkm kun sen myin. Muuten toimi hyvin, mutta laturin jouduin vaihtamaan, siitä tulee kohta 2 vuotta ;D
Toivottavasti ei oo sama auto...
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

ZXY

#15
Tuo on ollu mulla jo varmaan 4 vai 5 vuotta ja oli ajettu sillon jo 212 tkm ostaessani, joten ei varmaankaan ole sama auto.  ;)

Mutta kävin äsken mittailemassa latauksen ja yli 14 näytti huolimatta siitä, oliko kaikki sammutettuna vai kaikki sähkövipstaakit päällä, joten ei liene siinä ongelmaa. Olikos tuo sitten liikaakin jopa?? Ei kait?  ::)

Mittasin myös taas kerran akun ja mennessä oli se 12.8 --> vähän aikaa pyöriteltyäni ja pintajännitteen purettuani ( vähän aikaa valot päällä ja sun muuta ) oli se 12.7 tasan.

Sillä ei enää starttaa kunnolla. lähde ollenkaan käyntiin.

Eli se startti ainakin on menny mitä ilmeisimmin.

Edit: starttaa kyllä ( tai siis lähtee käyntiin ) kylmänä ja kuumana, jos vaan akku on ladattu täysin täyteen.
S13 -90
B12 -89
N15 -99
Toyota Soarer -91
BMW 320i Touring -04

Shamsa

Kannattaa ensin kokeilla jollakin 100% varmasti kunnossa olevalla akulla. Voithan toki käyttää startin irti ja tutkiskella sitä, GA16 koneisessa coupessa startti on äärimmäisen helppo irroittaa.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

ZXY

Joo, pari pulttia, no prob.  :)

Akun vaihto on tässä seuraavana listalla.
S13 -90
B12 -89
N15 -99
Toyota Soarer -91
BMW 320i Touring -04

Shamsa

Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

ZXY

#19
Juu, on niitä koetettu puhdistella, luonnollisesti.

Ja akunkenkä / johtovika koetettu ainakin ohittaa paksulla vahvarinjohdolla.
S13 -90
B12 -89
N15 -99
Toyota Soarer -91
BMW 320i Touring -04

ZXY

Jahah, vika on välillä poissa ja välillä tulee taas takaisin entistä pahempana.

Hirveää jälkikäyntiä ja muuta nykyään vielä lisänä.

Syylärikin puhkesi tässä taas ja uuden virranjakajan kansi oli sen verran vinossa huonon kierteen vuoksi, että oli syönyt nastat pilalle sieltä.

Ei pääse kyllä helpolla nyt...taidan viskata koko romun romuttamolle kohta, jos ei ala pelata.

S13 -90
B12 -89
N15 -99
Toyota Soarer -91
BMW 320i Touring -04

Shamsa

Syyläri puhkes..? Ettei vaan kansipahvi vuotais jos se syyläristä pukkaa nestettä ulos ;D
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Desperate child

Mulla ainakin aikoinaan loppui GA16S koneen jälkikäynnit ku vaihto tulpat uusiin, tosin olivat mallia 100tkm? ajetut.. Pitäishän näissä olla jälkikäynninesto solenoidikin, mutta antaako se sitten aina hetken pärähtää...
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

Shamsa

Jälkikäynnin esto solenoideja on diisseleissä ::)
tässä yhteydessä puhukaamme polttoaineensyötön katkaisu solenoidista, jota en itse ainakaan edellisen coupen kaasarista löytänyt vaikka aikanaan tutkiskelin sitä..
ja btw, ei kannata romuttamolle viedä. Näillä ei enää hinnat ainakaan laske, pikkuhiljaa noussut kokoajan..
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Datsu93

Tuo polttoaineensyötön solenoidi kannattaa ottaa pois käytöstä siten, että ruuvaa ulos ja ottaa neulan sisältä pois ja ruuvaa takaisin. Toimi ihan hyvin omassa autossa, mutta otin varmuuden vuoksi pois kun enemmän haittaa ollut nuista kuin hyötyä. Mutta tuo akkuhomma kuulostaisi niinkuin olis maavika tai sitten jokin syö virtaa. Suosittelen käymään kaikki maadoitukset läpi ja tarvittaessa vaihtamaan akunkengät jos on huonossa kunnossa.
Datsun 120Y Deluxe LB210 -75
Nissan Sunny 1.6i SLX N13 -90 *SuperKissa GTi*
Nissan Sunny 1.6  SLX N13 -89
Nissan Sunny 1.6  SLX N13 -87
Nissan Sunny 1.6  SLX N13 -86

Mies

Akun jännite on hyvä jos 12.7 ja latauskin hyvä jos päälle 14volttia pukkaa.

Startin johdot kannattais vetää uudet, jos ei auta niin startti vaihtoon.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

ZXY

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - syyskuu 13, 2015, 00:06:37
Syyläri puhkes..? Ettei vaan kansipahvi vuotais jos se syyläristä pukkaa nestettä ulos ;D

Juu, on sitä mahdollisuutta tässä mietitty.  ::)

Oli se syyläri melko mätä tuolta kohdalta kuitenkin, että ei oo kyllä mitään varmuutta taas asiaan.

Täytynee varmaan sitten vaan kylmästi käyttää se kansi poissa ja tsekata asia seuraavaksi.


S13 -90
B12 -89
N15 -99
Toyota Soarer -91
BMW 320i Touring -04

ZXY

Upouusi syyläri ja korkki ostettu.

Kuumalla vedellä putsailin vesikanavat joten jospa sieltä olis ihan pahimmat moskat edes poissa.

Vanhalla syylärillä ei tee edes sen vertaa, että kierrättäs vähän aikaa koneessa puhdistuslitkuja.

Meinaan että ei oo hirveen kiva uutta syyläriä jo valmiiksi likaseen järjestelmään iskeä kiinni.

Täytynee vielä muutamaan kertaan ajaa vedet läpi kuitenkin syyläri paikallaan kuitenkin ja katella, jos sinne ilmestyy öljyä, ilmakuplaa pitemmän pyörittämisen jälkeen  tai muuta "kivaa" nyt sitten.


PS: missä tässä moottorissa oli lohkon poistoproppu jäähdytysnesteelle?

Tässähän ei ole erillistä ilmausruuvia jäähdytysjärjestelmälle?

Vähän vaikeat paikat nyt katella, joten helpotetaan sen verran, että kysytään ensin edes jos joku muistaa tai tietää valmiiksi.  ::)
S13 -90
B12 -89
N15 -99
Toyota Soarer -91
BMW 320i Touring -04

Shamsa

#28
Pikaisella selvityksellä ko. moottorissa ei ole poistoproppua lohkossa eikä ilmausruuvia ole ollenkaan(onkohan lie missään 80-90 luvun nissanissa?)

Edit: ilmaaminen tapahtuu ajamalla auto siten että keula on ylempänä kuin perä ja sitten syylärinkorkki auki ja auto käyntiin, käytät niin kauan että termostaatti aukeaa ja lisäilet jäähdytysnestettä kun ilma poistuu järjestelmästä.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Mies

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - syyskuu 17, 2015, 19:32:37
Pikaisella selvityksellä ko. moottorissa ei ole poistoproppua lohkossa eikä ilmausruuvia ole ollenkaan(onkohan lie missään 80-90 luvun nissanissa?)

Edit: ilmaaminen tapahtuu ajamalla auto siten että keula on ylempänä kuin perä ja sitten syylärinkorkki auki ja auto käyntiin, käytät niin kauan että termostaatti aukeaa ja lisäilet jäähdytysnestettä kun ilma poistuu järjestelmästä.

On ilmausruuveja, ainakin stanzassa ja wd21 terranossa. Mitä nyt omia äkkiseltään muistelee.
Varmaan on ollut muissakin mutta vähän autosta riippuen niiitä tarttee käyttää tai sitten ei.

Helpoin ja varmin ilmaustekniikka on kun alkuun ilman että moottori käynnissä kaatelee jäähynestettä syyläriin ja puristelee jäähynesteletkuista ilmoja pois, sekä syylärin että tulipellin puolelta ylä- sekä alaletkuista. Sitten kun ei enää mene enempää niin koneet käyntiin ja lisäilee nestettä senverta mitä vielä tarttee.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)