Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Y30: Huonon kardaaniremontin jälkien korjailua

Aloittaja 810_Man, heinäkuu 26, 2015, 21:57:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

810_Man

Käytin tässä, taisi olla viime vuoden alussa Y30 automaatti-bensa-cedricin paikallisella korjaamolla kardaanin tukilaakerin vaihdossa, tältä foorumilta löytyneillä osaohjeilla (Mitsu L200 + Volvo osat). Lopputuloksena autolla ei tärinän vuoksi voi ajaa yli 30 km/h ja remontin tehnyt firma vetäytyi vastuusta. Lisäboonuksiksi sain haukut siitä, miten olen autoani pitänyt. Minulla iski viimeisillä rahoilla teetetyn remontin jäljiltä v-käyrä tappiin, enkä edes kuse sen kehutun Datsun-asiantuntijafirman suuntaan enää. Cedric on seisonut pihassa ruostumassa siitä lähtien.

Nyt v-käyrä alkaa pikkuhiljaa palata tapista ja kysyisin päivitettyä tietoa, tämän hetken tilanteen, että mistäs varmasti sopivia tukilaakereita nyt kannattaa kysellä ja sitten se vaikeampi osa, eli miten alan selvittämään kotikonstein, mikä meni pieleen? Kuulemma sen kardaanin voi koota väärin, ja jos se on väärin koottu, miten etsin missä vika ja  kokoan sen nyt oikein?
Datsun 1600 - 1971,  180B STW - 1979, Nissan Cedric V-30E SGL - 1986, Prairie M11 AWD - 1989,  Cherry KN10 -81

Cedricisti

#1
Pelkästään kannatinlaakeri + kumi, ei ristiniveliä?
Kardaani on kaksiosainen, 2 kasausvaihtoehtoa, sama perän kiinnityksessä, pitkän osan tasapainotus tehty tehtaalla peltilipareella joka pistehitsattu kiinni.
Jos ei yli 30km/h nopeampaa voi ajaa, viittasi kyllä johonkin vakavampaan, akseliputki mutkilla tai nivelen laakerit vaurioituneet tms.

Timppa

Ei kyllä tukilaakerin vaiholla pitäs nuin huonoon kuntoon mennä :-X katoppa ettei kardaanin painot oo samalla puolen kaikki etupätkässä vs takapätkässä. Kardaani irti ja tarkistaan ristikot takerteleeko
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

Timppa

Niin ja tukikume ja laakerin vaihossa voi mennä etupätkän takaosa todella väärään asentoon painotusta aatellen on nimittäin poorilla laippa siinä akselissa ::)
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

y30harrastaja

Kumeja saa minulta. Ristiniveliä siihen saa, mutta en muista mikä oli sopiva. Ristiniveltähän ei erikseen löydy alkuperäisosana (tai oikeastaan on mutta suomifilmi/kirja ei tunne).
Ainakin kannattaa kaikki paikat merkata kun purkaa, että saa samoille linjoille osat paikalleen.
"Cedric on hengeltään erilainen auto. Sillä ajavat arvostavat toiminnan dynaamisuutta ja heillä on menestykseen tähtäävää ennakkoluulottomuutta. Heidän toiminnassaan on vahva persoonallisuuden leima"

Masa 1

#5
Yleensä sellaiset remonttimiehet, jotka ei oo ammattimiehiä, laittavat kardaanin keskellä olevan poorin väärään asentoon ja silloin ei peilistä nää taakse.
Kardaaniputken puolella pitää olla nivelhaarukat just samassa asennossa, siis se jossa on poori välissä, muuten nivelet murtaa eri lailla pyöriessään, siis aksen läpi menevä voima nykkii.
Kun haarukat ovat samassa asennossa, niin ensimmäinen nivel pyörähtäessä pyörittää putkea pari kertaa nopammin ja hitaammin kierroksella ja toinen nivel vastaavasti, jotenka se kompensoi pyörimisen tasaiseksi.(jos nivelissä on sama murto molempiin suuntiin, siis molemmat päät olis vaakassa, vaikka putki olis viistossa.) Olen melkoisen varma että on väärässä poorissa, älä vielä mee kardaanikauppaan.
Sorry jos oli vaikeasti selitetty. ???

Cedricisti

Lainaus käyttäjältä: y30harrastaja - heinäkuu 27, 2015, 12:10:26
Kumeja saa minulta. Ristiniveliä siihen saa, mutta en muista mikä oli sopiva. Ristiniveltähän ei erikseen löydy alkuperäisosana (tai oikeastaan on mutta suomifilmi/kirja ei tunne).
Ainakin kannattaa kaikki paikat merkata kun purkaa, että saa samoille linjoille osat paikalleen.

Se oli aikoinaan motonetin listoilla "ristinivel Corolla".
Rollassa ne on sokilla helposti vaihdettavissa, mutta tässä on prässätyt, ilmeisesti koko kardaani on alunperin tarkoitettu vaihdettavaksi kokonaisuudessaan.
Vitullinen homma laittaa ne uudet nivelet, laakerikuppien päälle joutuu laittamaan prikat jotka sitten hitsataan kardaaniin kiinni, saappa se nivel sitten oikeaan kohtaan...

y30harrastaja

Lainaus käyttäjältä: Cedricisti - heinäkuu 28, 2015, 02:54:17
Lainaus käyttäjältä: y30harrastaja - heinäkuu 27, 2015, 12:10:26
Kumeja saa minulta. Ristiniveliä siihen saa, mutta en muista mikä oli sopiva. Ristiniveltähän ei erikseen löydy alkuperäisosana (tai oikeastaan on mutta suomifilmi/kirja ei tunne).
Ainakin kannattaa kaikki paikat merkata kun purkaa, että saa samoille linjoille osat paikalleen.

Se oli aikoinaan motonetin listoilla "ristinivel Corolla".
Rollassa ne on sokilla helposti vaihdettavissa, mutta tässä on prässätyt, ilmeisesti koko kardaani on alunperin tarkoitettu vaihdettavaksi kokonaisuudessaan.
Vitullinen homma laittaa ne uudet nivelet, laakerikuppien päälle joutuu laittamaan prikat jotka sitten hitsataan kardaaniin kiinni, saappa se nivel sitten oikeaan kohtaan...

Sopivia niveliä tietenkin on paikoissa joissa kardaaneja tasapainotetaan ja korjataan. Mutta sieltähän se ongelma tässä tapauksessa lähti, vai.. :)
Nissanillakin on oma sopiva ristinivelensä, mutta en muista ulkoa. Suomen varaosat ei sitä erikseen tunne.
"Cedric on hengeltään erilainen auto. Sillä ajavat arvostavat toiminnan dynaamisuutta ja heillä on menestykseen tähtäävää ennakkoluulottomuutta. Heidän toiminnassaan on vahva persoonallisuuden leima"

OH2KV

Saa ne prässätytkin nivelet oikeaan kohtaan, kun jättää nivelhaarukan toisen puolen prässijäljen ehjäksi ja hankkii varmasti oikean nivelen tilalle.

Kasaamisessa tarvitaan hieman näppäryyttä ja vaseliinia.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Timppa

joo saa kyllä kokemusta on ku cedricin omistaa ;D
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004