Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

primeran käyntihäiriö, nykii

Aloittaja rimerap, heinäkuu 14, 2015, 11:24:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

rimerap

Nissan Primera Wagon 1.8 TEAP 11/260, vm.2000, 248 000 km, mitähän pitäis tehdä, kun:

OEBD-valo palanut pitkään (ilmoitus satunnaisia sytytyskatkoksia). Tulpat ja puolat vaihdettu. Auton vääntö vaikuttaa erityisen huonolta. Tietyissä kierroksissa (n. 2400 rpm ja yli 4000 rpm) alkaa nykiä erityisen paljon. Kun ajoin pitkän matkan pari päivää sitten, niin alkoi nykiä niin että ei voinut ajaa lainkaan eikä auto ottanut kierroksia yli 2000. Sammuttamisen jälkeen kuitenkin toimi taas entiseen malliin. Auto piti sammuttaa n. 20 km välein, jotta sillä pystyi ajamaan.

Alppuu

Onko jakopäähän jo katsottu? Ilmanputsari vaihdettu? Ilmamäärämittari puhdistettu?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

JohnWayne

Jos jakopäähän ei ole noilla kilometreillä kajottu olen melkein valmis lyömään banaanista vetoa että ketju ja varsinkin sen kiristäjä kaipaa huomiota.

rimerap

Mihinkään edellä mainittuihin ei ole katsottu. Jakopää ihmetyttää sikäli että miksi pahempi vika häviää auton sammuttamisella. Tosin huono vääntö ja pieni nykiminen tietyillä kierroksilla ei häviä auton sammuttamisella.

Täytyy googlata tuosta ilmamäärämittarista (missä on, miten pääsee käsiksi) ja vaihtaa ilmansuodatin. Niissäkin tietysti ihmetyttää auton sammuttamisen vaikutus, mutta näitä pystyy ja/tai kannattaa sentään korjata toisin kuin jakopää.


espi

Onko sitä vikavaloa nollattu (esim. puolien vaihdon jälkeen?), eli onko joku vanha ilmoitus vai onko vika päällä?

Tarkistaa kannattaa ensimmäisenä takavalojen maadoitus, tyyppivika kun on, ohje löytyy esim.
http://www.npoc.co.uk/forum/p12-rear-light-removal-now-with-simple-earth-fix_topic16533.html

Alppuu

#5
Lainaus käyttäjältä: espi - heinäkuu 16, 2015, 21:31:27
Onko sitä vikavaloa nollattu (esim. puolien vaihdon jälkeen?), eli onko joku vanha ilmoitus vai onko vika päällä?

Tarkistaa kannattaa ensimmäisenä takavalojen maadoitus, tyyppivika kun on, ohje löytyy esim.
http://www.npoc.co.uk/forum/p12-rear-light-removal-now-with-simple-earth-fix_topic16533.html

Access Denied

Error Error
Only members with sufficient permission can access this page.

Sitä paitsi AP:n auto ei ole P12, johon linkkisi näyttää viittaavan.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

rimerap

Vikavalo on nollattu moneen kertaan. Uusi ilmoitus tulee aina jonkin matkan (n.20-50 km) kuluttua ja koodi on aina sama (0030:satunnaisia sytytyskatkoksia).

Tuolle sivustolle ei tosiaankaan pääse, mutta voiko siis takalamppujen (toinen tai molemmat) maadoitus aiheuttaa koneen nykimistä? Pitäisikö siis maadoitukset tarkistaa?

AkiH

Se takavalojen maadoitusvika on tosiaankin seuraavaa korimallia (P12) vaivaava ongelma, kuten Alppu tuossa yllä jo sanoikin eli siitä tuskin tässä tapauksessa on kysymys.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

micramies

Onkos siinä jo OBD pistoke? Kannattaisi varmaan hankkia joku OBD lukija jolla voisi seurailla livedataa mitä alkaa tapahtumaan kun nykiminen alkaa, voisi helpottaa vian etsintää.
Satunnaisia sytytyskatkoksia, tällä perusteella itse etsisin hapettuneita liittimiä antureista, puolien pienjännitejohtojen liittimistä, sulakkeista ja tarkastaisin moottoritilan maadoituspisteiden kunnon alkajaisiksi ihan kokeilemalla että ovat kunnolla kiinni eivätkä löysät tai ruostuneet. Puhdistaisin myös sen ilmamassamittarin sekä kaasuläpän ympäristön. Imuilmavuoto voisi olla yksi mahdollisuus myös, tosin vikakoodina voisi silloin olla liian laiha seos.
Oletko seuraillut polttoaineenkulutusta, onko siinä tapahtunut muutoksia? Ehkä jonkin sylinterin ruiskutussuutin on likainen tms. eikä seos aina ole syttymiskelpoinen, kannattaisikohan kokeilla jotain puhdistusainetta? Suuttimillekin tulee sähköjä, jälleen liittimien kunto katsottava.
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

Mies

No kyllä tuon vian kuvauksen ja oireiden perusteella viittaa vahvasti venyneeseen jakoketjuun. 
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

rimerap

IS on vielä vaihtamatta (loppu paikallisesta Biltemasta). Avasin ilmamäärämittarin ja putsasin sen siihen tarkoitetulla spraylla. Tosin jälkeenpäin tuli mieleen, että olisiko koko putkiosa irroittaa ja puhdistaa myös ritilä, joko on putkessa (googlettamalla saatujen kuvien perusteella). Huomasin, että sensorista ehkä puuttuu yksi osa, joka näkyy googlettamalla näkyvistä kuvista (ilmeisesti l-tilasensori). Se on siis lanka, jossa pieni "klöntti" välissä. Se näkyy liitteen kuvassa (osa nro 8 ). Otin kuvan omasta Ilmamäärämittarista, mutta en onnistunut liittämään sitä tähän viestiin. Kuvassa on kaksi kiinnikkeen näköistä väkästä, joiden välissä ei ole mitään. Osaako joku neuvoa, miten kuvan saisi liitettyä viestiin. "Lisää kuva" palkista se ei onnistunut.

Kuvassa osa 8: https://www.google.fi/search?q=nissan+primera+p11+ilmam%C3%A4%C3%A4r%C3%A4mittari&biw=1536&bih=729&tbm=isch&source=lnms&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIj7S_vonpxgIVhA0sCh2Rag5E&dpr=1.25#imgrc=P1s2gZ5tGaaPEM%3A


rimerap

IS-vaihdettu, ilmamassamittari puhdistettu ja kaikki maadoitukset ja sähköliittimet avattu ja puhdistettu. Vika ei ole hävinnyt, mutta on ehkä hieman muuttunut. Käyntihäiriö ei esiinny enää niin pahan ajon aikana, mutta edelleen nelosvaihteella n. 2000 rpm todella huono vääntö (kiihdyttäminen tehtävä kevyellä kaasulla, muuten ei kiihdy) ja välillä nykimistä. Nyt auto on alkanut sammuilla tyhjäkäynnillä. Nyt on ollut kostea ilma.

Ilmamassamittarin kunnon voi ilmeisesti tarkistaa jännitemittauksella. Olisi kylläkin hyvä tietää, kuuluuko siinä olla näkyvissä jonkinlainen l-tilavastus, joka siis saattaa puuttua omasta mittarista. Jos saisi jostain tiedon vastuksen arvoista, niin sellaisen voisi juottaa kiinni nykyiseen mittariin ja säästää uuden mittarin hankinnalta, joka saattaa olla turha investointi.

JJM

Venynyt jakoketju -ääni täältäkin. Tarkista nyt ihan ensiksi se ennen kuin uusit kaikki muut osat moottoritilasta.

Whee

#13
-

rimerap

#14
Laitoin paperiliittimen ilmamassamittarin keskimmäisiin liittimiin (ohje netistä). Jännite oli 5.25 V ja kone lämpimänä 5.2 V. Jännite ja sen vaihtelu on liian pieni (en löydä nyt niitä ohjearvoja, mutta ne ovat muistaakseni 1.2 - 1.7).

Kierroslukumittarin neula tekee pientä nykivää liikettä välillä myös tyhjäkäynnin aikana. Välillä nykiminen on niin voimakasta, että auto sammuu "isoon nykäykseen".

Jakopäähän ei kai voi tehdä mitään "pientä kiristysremppaa", vaan ainoa tapa on vaihtaa koko jakopää ? Tämä tarkoittaa sitä, että vm. 2000 autoa ei ehkä kannata enää korjata.
Mitenkähän kauan tällaisellä autolla voi vielä ajaa ja mitä jatkossa tapahtuu ? (jääkö auto tielle tms).

Ihmettelen kylläkin vielä sitä, että yhdessä vaiheessa auton sammuttaminen hetkeksi korjasi pahimman käyntihäiriön. Siis sellaisen, että auto ei ottanut yli 2000 rpm. Auton sammuttamisen ei pitäisi vaikuttaa venyneeseen jakoketjuun (ei ehkä ilmamassamittariinkaan).


AkiH

Se jakoketjun venyminen aiheuttaa tietääkseni sen, etteivät kampiakselin- ja nokka-akselin asentotunnistimet saa yhdenmukaista tietoa ja se aiheuttaa häiriöitä sytytyksen ajoituksessa. Ehkä ne sytytysongelmat ovat vieneet auton vikatilaan, joka on mennyt ohi auton sammuttamisella ja uudelleenkäynnistyksellä, mutta tulleet aina ajan kanssa uudelleen.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

JJM

Menee AkiH:n kuvailemalla tavalla.

Mitään poppakonsteja tuohon ei ole olemassa vaan uusi ketju ja kiristin paikalleen. Nissanin liikkeessä saa varautua 1000+ euron laskuun, muualla pääsee halvemmalla. Osat ei maksa kovin paljoa, mutta ammattimieheltä tuhraantuu päivä eikä ehkä aivan riitäkään. On porukka noita itsekin vaihdellut.

Riippuu auton kunnosta ja omista intresseistä kannattaako korjata. Vikahan pahenee korjaamatta jatkuvasti ja viimein ajaminen menee sellaiseksi että julkisetkin kulkuneuvot tuntuu hyviltä vaihtoehdoilta  ::)

rimerap

Ilmeisesti seuraava kuvaus tukee jakopään ongelmaa, vai ehkä sittenkin jotain muuta vikaa ?: Eilen auto pysähteli tyhjäkäynnillä, vaikea saada kierroksia nousemaan, välillä voimakasta nykimistä, moottorin ääni "helikopterimainen" (samanlainen kun käy 3/4 sylinterillä oman kokemuksen mukaan). Luulin jo auton jättävän tielle, MUTTA: tänä aamuna kävi taas hyvin. Kun ajoin varovasti "kevyellä kaasulla", matalilla kierroksilla, ei ollut mitään ongelmia 15 km matkalla.

Palaan asiaan kun olen tsekannut jakopään venymisen ja mahdollisesti kokeillut toista Ilmamassamittaria sekä tarkistuttanut puolille menevät virrat.

rimerap

Auto oli huollossa (ei merkki-). Yksi puola oli lopulta täysin pimeä, eli auto kävi kolmella sylinterillä. Puolan vaihdon jälkeen on kuitenkin tullut taas vika:

Välillä käynti nytkähtää ja OEBD-valo syttyy. Nytkähdys on vain hetkellinen ja sen jälkeen ajamista voi jatkaa normaalisti. Välillä moottori on sammutettava ennenkuin se käy kunnolla. Välillä valo syttyy ilman nytkähdystäkin.

Virhekoodi on vuorotellen:
10 pitkää - 1 lyhyt - 10 lyhyttä - 10 lyhyttä
10 pitkää - 3 lyhyttä - 10 lyhyttä - 10 lyhyttä

eli jos olen ymmärtänyt oikein:
100
300

Huoltomies oli varmuudella sitä mieltä, että jakopäässä ei ole vikaa (ei siihen liittyvää ääntä edes kylmäkäynnistyksessä)







Jylppy

P11-144 dervice manual sanoo:

DTC P0100: Mass air flow sensor (MAFS)
DTC P0300: Multiple cylinder misfire
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Rahu

Siis ihan selkee venynyt jakoketju. Ja tuo uudemman koneen ketju ei pidä mitään ääntä. Tohon ihmettely remontiin nyrkkipajalla on jo pian mennyt se ketjurempan hinta millä auto tullut jo kuntoon.  :(
perillepääsy ei ole tarkoitus vaan matkanteko.MB E -10,Nissan Skyline GTST ja GTR -92, Datsun 610 180B HT -74, Datsun Laurel -86(c31),Opel Kadett coupe -76, Silvia 1,8turbo-84,200sx s13 ja 350Z -04,

rimerap

Venynyt jakopää ei kai sentään riko puolaa? auto tuli siis ajokuntoon puolan vaihdolla.

Venynyt jakopää voi kyllä olla lisävikana, mutta puolan vaihdon jälkeen olen ajanut n. 300 km ilman ongelmia, PAITSI: Tänä aikana on n. 3 kertaa tapahtunut omituinen nytkähdys ja vikavalon syttyminen.

Puolan vaihto ei maksanut mitään, koska se meni takuuna (rikkonainen puola oli sama, joka on vaihdettu minun aikana kun viimeksi oli käyntiongelma).

Voiko siis venynyt jakopää olla yhteydessä tai jotenkin aiheuttaa puolan ennenaikaisen kulumisen tai rikkoutumisen?


Shamsa

Tarkistas nyt vaan se ketju.. Ei se venynyt ketju välttämättä mitään ääntä pidä, sitten saattaa kuulua isompi kolaus kun jako hyppää ::)
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Alppuu

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4