Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Nissan Primera P11-144 vm. 00 ei käynnisty (vika korjattu)

Aloittaja PaskaPrimera, kesäkuu 24, 2015, 23:22:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PaskaPrimera

Auto on Nissan Primera P11-144 vm -00 sedan 1,6L 16V ga16 moottorilla varustettu bensakone, ajettu pikkasen alle 300 000 Km

Vika ilmeni näin: Vaimo ajoi autolla ja yhtäkkiä oli auton moottori sammunut ja hän ajoi auton tien sivuun, auto ei enää käynnistynyt ja hinattiin pois. Moottorin startti pyörii nätisti, mutta moottori ei edes lupaa käynnistyä. Epäilimme virranjakajaa, joka vaihdettiin uuteen, autosta oli akun kenkä irti sen ajan, kun osaa odottelimme, jotta nollaantusi.

Virranjakajan vaihdon jälkeen auto käynnistyi ja käy ihan kivasti, mutta kun ajaa ja nostaa kierokset n. 4000 kohdalle alkaa moottori nykimään ja muutamaan otteeseen kävi saman lain, kuin vaimolle aikaisemmin, eli moottori sammu kesken ajon ja ei käynnisty tämän jälkeen, startti kyllä pyörii. Akun navan irroitus ja 5min odottelu ja auto käynnityy normaalisti, mutta taas jonkun ajan päästä vika toistuu. Tällä hetkellä auto parkissa ja ei taaskaan käynnisty, vaikka akun kenkää on irroiteltu.

Tuntuu kuin ajonesto hyökkäisi päälle yhtäkkiä, mutta tuskin ajonesto, koska kun virrat laittaa päälle lakkaa punaisen ledin vilkkuminen koelaudassa.

Bensapumppu pyörii, kun laittaa virrat päälle.

Toista avainta koitettu ja ei vaikutusta.

Bensa ei edes haise, silloin kun vika päällä ja koittaa stratata.

Mikään vikavalo ei pala mittaritaulussa.

Sytytystulpat vaihdettu n. vuosi sitten iridium tulpiksi.

Ilmanputsari puhdistettu.

Mikä mahtaisi olla vikana? Muilla vastaavia kokemuksia?

Alppuu

Kipinää tulee?

Vaihdettu jakaja myös paskana?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

PaskaPrimera

Ainakin silloin tulee, kun käynnistyy  :)
Ei oikein jaksa uskoa, että uusi olisi heti rikki, siis ihan uuden ostin, en mitään romuttamo tavaraa.

Googletellessa törmäsin hieman vastaaviin vikoihin ja joissain oli viallinen laturi, joka tällaista aiheuttaa, voisiko laturi olla viallinen minunkin tapuksessa? Hyvin on kyllä akkua ladannut aina...

Jollakin toisella vastaavaa oli aiheuttanut joku viallinen johtosarja...

Millään huvittaisi alkaa arpomaan ja ostelemaan kokeilumielessa jos jonkinlaista osaa, tulee muutaman hudin jälkeen aika kalliiksi...

Alppuu

Tarkista/vaihda tulpat (NGK BKR5E) katso, että kipinä tulee, ota bensaletku irti suodattimen jälkeen, startatessa pitäisi bensan lentää.

Varovainen pitää olla bensan kanssa lutratessa.

Antureista en tiedä..
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

JJM

Minä laittaisin rahani bensapuolen vikaan. Pumppu kuumenee -> ei jaksa tuottaa painetta -> meno loppuu. Hetken jäähtyy ja taas pelaa? Ei näistä kyllä toisaalta pumput yleensä hajoa. Jos bensapumpulle on rele (kuten pitäisi olla), kannattaa tarkistaa sekin + pumpun sulake.

Alppuu

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

PaskaPrimera

Bensaa on 1/4 osaa tankkia tällähetkellä :)

Bensaletkua on irrotettu ja bensa lentää, kun virrat laittaa päälle.

Tänään taas kylmänä lähti hyvin käyntiin ja pelitti niin kuin kuuluukin, otti kierroksetkin tasaisesti, viimeksi kuin ajoin ja kone lämmin niin 4 tonnin jälkeen alkoi moottori nykiä, nyt ei ollut aikaa ajella ja testailla enemmän.

ilmeisesti vika on lämpötila riippuvainen ja lämpimänä ongelmat alkaa.

ebaystä ostin ton uuden virranjakajan: http://www.ebay.com/itm/361201287583?_trksid=p2060353.m2749.l2648&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Voisko olla niin huono tuuri, että uusikin rikki? Tosin aika halpa tuo oli, olisko kuitenkin joku tehdaskorjattu... Vaikka uudeksi väittivät...

Vai voisko se bensapumppu lämpimänä kiukutella?

Tosin autosähkömies testasi, kun kipinää ei tule, niin ei bensapumppukaan pyöri... Melko hämärä vika...

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: PaskaPrimera - kesäkuu 26, 2015, 16:39:38
Tänään taas kylmänä lähti hyvin käyntiin ja pelitti niin kuin kuuluukin, otti kierroksetkin tasaisesti, viimeksi kuin ajoin ja kone lämmin niin 4 tonnin jälkeen alkoi moottori nykiä, nyt ei ollut aikaa ajella ja testailla enemmän.

Olen ymmärtänyt että voisi olla MAF vika?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

micramies

Bensansuodatin tukossa -> paine ei riitä?
Ehkä tästä Eric the Car Guyn videosta jossa näytetään miten testataan bensanpaine, saattaisi olla apua vaikkakin autona tässä on Toyota 4runner, periaate lienee silti sama useimmissa autoissa:
https://www.youtube.com/watch?v=AeVTZz0od7Y

Olen viime aikoina katsellut paljon Eric the Car Guyn videoita, hän näyttää mielestäni paljon yksityiskohtaisemmin remontit kuin Scotty Kilmer ;)
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

PaskaPrimera

Putsasin mafin tänään siihen tarkoitetulla aineella. Maf on pois rajattu, ei vaikutusta vikaan oliko maf kiinne vai irti.

Akun navan irrotuksella ei yhteyttä vikaan.

Kun auton lämpömittari menee noin puoleenväliin moottori sammuu kuin veitsellä leikaten ja käynnistyy kun on jäähtynyt kunnolla. Moottori toimii täydellisesti tähän pisteeseen saakka.

Oma veikkaus on edelleen siinnä virranjakajassa, koitan etsiä jostain sellaisen, jolla saisin sen varmuudella testattua.

Totenkopf

Onko vikakoodeja päästy lukemaan missään vaiheessa?
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

PaskaPrimera

Tänään oli tarkoitus lukea motonetissa, mutta ei heidän laite tunnistanut, eikä kahden kaverinkaan laitteet. Merkkiliikkeessä en haluaisi itseäni köyhdyttää kohtuuttomasti 2min hommasta.

Desperate child

Alkaako kierroslukumittari samalla sekoilemaan kun auto sammuu?
Muistelisin että GA16DE koneessa oli "kampiakselin" ja "nokka-akselin" asentotunnistimet virranjakajassa (eli kierrosluvun ja mille sylinterille jaetaan kipinä ja bensa tunnistimet..) Voi olla että muistan väärin, mutta joka tapauksessa ainakin turbo cherryn virranjakajissa noi nuo tunnistimet aiheuttanut samanlaista vikaa, kylmänä toimii hyvin, mutta kun lämpenee, niin alkaa yhtäkkiä katkomaan (kierroslukumittari heiluu rajusti) ja sitten sammuu ja ei millään käyntiin ennenkuin jäähtynyt.
En kyllä ole kuullut että näissä uudemmissa samanlaisia vikoja olisi ollut, ja jos olet sen jakajan jo vaihtanut uuteen niin en kyllä tiedä voisko se sittenkään olla siinä. Mutta oireet on kyllä samanlaisia..
Ja siis oliko niin että silloin kun vika on päällä niin ei tule kipinää eikä bensaa?
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

PaskaPrimera

Alkuun kierrosmittarikin sekoili, mutta nyt on toiminut ihan kauniisti siihena asti kun lämpömittari nousee n. puoleenväliin ja sitten kuin veitsellä leikataten kone sammuu. Kun vika päällä, ei tule kipinää, eikä bensaa.

ILVES-Joe

Onko moottorissa jakoketju vai remmi?

Noita koodeja en tarkemmin muista mikä korimalli ja mikä moottorimalli mutta ketjullisissa Primeroissa on usein ongelman alkusyynä ollut venynyt jakoketju ja vikakoodiksi antaa kampiakselin (tai nokka-akselin) asentotunnistinta koska venymisen johdosta boksi ei ymmärrä tulevia signaaleja.

(joissain jenkkiautoissa ongelma on ratkaistu ohjelmoimalla boksiin lisää toleranssia signaalien erotuksiin)
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: PaskaPrimera - kesäkuu 27, 2015, 23:26:16
Tänään oli tarkoitus lukea motonetissa, mutta ei heidän laite tunnistanut, eikä kahden kaverinkaan laitteet. Merkkiliikkeessä en haluaisi itseäni köyhdyttää kohtuuttomasti 2min hommasta.

Eikös näistä lueta hyppyjohdolla koodeja?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

PaskaPrimera

Lainaus käyttäjältä: ILVES-Joe - kesäkuu 29, 2015, 16:42:53
Onko moottorissa jakoketju vai remmi?

Noita koodeja en tarkemmin muista mikä korimalli ja mikä moottorimalli mutta ketjullisissa Primeroissa on usein ongelman alkusyynä ollut venynyt jakoketju ja vikakoodiksi antaa kampiakselin (tai nokka-akselin) asentotunnistinta koska venymisen johdosta boksi ei ymmärrä tulevia signaaleja.

(joissain jenkkiautoissa ongelma on ratkaistu ohjelmoimalla boksiin lisää toleranssia signaalien erotuksiin)

Jakopääremppa tehty n. vuosi sitten, jossa uusittiin ketju rattaat ja mitä siellä nyt oli, kiristäjät...

PaskaPrimera

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - kesäkuu 29, 2015, 16:48:07
Lainaus käyttäjältä: PaskaPrimera - kesäkuu 27, 2015, 23:26:16
Tänään oli tarkoitus lukea motonetissa, mutta ei heidän laite tunnistanut, eikä kahden kaverinkaan laitteet. Merkkiliikkeessä en haluaisi itseäni köyhdyttää kohtuuttomasti 2min hommasta.

Eikös näistä lueta hyppyjohdolla koodeja?

Kuskin jaloissa ainakin joku sellainen valkoinen portti on, mihin voi johdon tökätä

PaskaPrimera

Virranjakajan sytytysmoduulia nyt vahviten epäillään syylliseksi. 99,90€ makso motonetissa, huomenna laitetaan kiinne ja katsotaan, josko vika ratkeaisi.

PaskaPrimera

Vika korjattu, syypää tämä virranjakajan sytytysmoduuli.

Tämä olisi ollut ihan selvä juttu, ellei toi ebaysta ostettu "uusi" virranjakaja olisi sotkenut pakkaa.

Keppihevonen

Nissan Primera P11 vm. 00 1.8 bensa, ajoin normaalisti töistä kotiin tänään iltapäivällä (n. 10km) ja siitä muutama tunti eteenpäin auto ei enää käynnistynytkään, kun olisi pitänyt päästä liikkeelle.
- Akku ei ole tyhjä
- Moottorin vikavalo ei pala
- Bensapumppu ääntelee ihan normaalisti
- Startti ei pyöri lainkaan vaikka kuinka avaimesta kääntelet
- Nats-valo palaa ihan niinkuin ennenkin

Joten mistä tälläinen mystinen vika voisi johtua, koska auto ei ole oirehtinut mitenkään ennenkö päätti olla käynnistymättä ykskaksyllättäen... Startti on vaihdettu n. 6kk sitten joten vaikea uskoa, että vika olisi siinä.

Autolle olisi aika akuutti tarve, joten jos saisin pikaisia vastauksia ja ideoita vian etsintään olisin hyvin kiitollinen :)

Keppihevonen

Lainaus käyttäjältä: Keppihevonen - syyskuu 17, 2015, 21:15:11
Nissan Primera P11 vm. 00 1.8 bensa, ajoin normaalisti töistä kotiin tänään iltapäivällä (n. 10km) ja siitä muutama tunti eteenpäin auto ei enää käynnistynytkään, kun olisi pitänyt päästä liikkeelle.
- Akku ei ole tyhjä
- Moottorin vikavalo ei pala
- Bensapumppu ääntelee ihan normaalisti
- Startti ei pyöri lainkaan vaikka kuinka avaimesta kääntelet
- Nats-valo palaa ihan niinkuin ennenkin

Joten mistä tälläinen mystinen vika voisi johtua, koska auto ei ole oirehtinut mitenkään ennenkö päätti olla käynnistymättä ykskaksyllättäen... Startti on vaihdettu n. 6kk sitten joten vaikea uskoa, että vika olisi siinä.

Autolle olisi aika akuutti tarve, joten jos saisin pikaisia vastauksia ja ideoita vian etsintään olisin hyvin kiitollinen :)

Jäi tosiaan mainitsematta, että n. 300 000km ajettu laitos kyseessä...

Mies

Onko täydellä akulla / apuvirralla kokeiltu? Jos on niin näillä tiedoilla tonnäk virtalukonpohja tai startti vialla.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Keppihevonen

Lainaus käyttäjältä: Cherrymies - syyskuu 17, 2015, 21:30:50
Onko täydellä akulla / apuvirralla kokeiltu? Jos on niin näillä tiedoilla tonnäk virtalukonpohja tai startti vialla.

Apuvirralla ei ole kokeiltu, joten huomenna hyvänä päivänä koitellaan sitä..
Mahtaakohan lie virtalukko olla vaikea kapistus, purettua sen kyllä saan 100% varmasti, mutta sitten siitä toimintakuntoon palauttamisesta en uskalla takuuseen mennä  :D
Kiitos nopeasta vastauksesta

Jylppy

Lainaus käyttäjältä: Keppihevonen - syyskuu 17, 2015, 21:45:02
Mahtaakohan lie virtalukko olla vaikea kapistus, purettua sen kyllä saan 100% varmasti, mutta sitten siitä toimintakuntoon palauttamisesta en uskalla takuuseen mennä  :D

Ei sitä ite virtalukkoa tarvi purkaa tai edes irrottaa. Virtalukon pohja on todennäköisesti yhdellä ruuvilla siellä itse virtalukon perässä kiinni, ja se tässä on mahdollisesti viallinen.

Tuolla osa nro 3, "Switch-ignition":

http://nissan4u.com/parts/primera/el_p11e/2000_11/type_86/miscellaneous/key_set_and_blank_key/illustration_1/
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

micramies

Auttaako mitään jos hiukan heiluttaa virta-avainta virtalukossa tai liikuttaa sitä hiukan sisään-ulos suunnassa?
Toinen mitä voisi kokeilla jos starttia voi hieman napauttaa vaikka puukepillä, auttaako mitään? Jos jompikumpi toimenpide auttaa niin vikakohde löytyi.
Jos startti on vaihdettu muutama kuukausi sitten, liekö johdot kiristetty kunnolla kiinni?
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

Keppihevonen

Nissani hörähti lykkäämällä käyntiin. Startti tai solenoidi viallinen, koska muutaman kerran kun auto oli normaalisti startattu käyntiin palattiin samaan pisteeseen, eli virta-avainta kääntäessä hyttiin tuli virrat, mutta startti ei inahtanutkaan.
Nyt kai odotellaan viikonlopun ylitse ja toivotaan jos jostain löytyisi monttu/nosturimahdollisuus, että starttiin pääsee käsiksi tarkastelemaan onko joko huonoista kontakteista kyse vaiko jostain ihan muusta...

Jylppy

L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Keppihevonen

Lainaus käyttäjältä: Jylppy - syyskuu 18, 2015, 19:27:28
Lainaus käyttäjältä: Keppihevonen - syyskuu 18, 2015, 17:41:02
Startti tai solenoidi viallinen

Tai se virtalukon pohja..

Hiukan kun ykkösvaihdetta vasten sai autoa nytkäytettyä starttasi? Hiukan vaivalloisesti, mutta starttasi.
Vielä senverran pakko kysäistä, kun tämä autotietämykseni on suhteellisen suppea.. Mistä lie tunnistan rikkinäisen/kuluneen virtalukon pohjan?

140ypower

Ainakin kun laittaa startin heräte johtoon virtakynän ja katsoo syttyykö siihen valo avainta kääntäessä startti asentoon. Ja mieluusti kokeilla muutaman kerran
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht