Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Almera vuotaa öljyä

Aloittaja Alppuu, toukokuu 30, 2015, 15:20:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alppuu

On tuo öljypohja ollut vähän kostea öljystä ja öljynpaineen säätimen jo vaihdoin rajaamalla vuodonaiheuttajista pois.
Suodatinkaan ei ollut vuotanut kun viimeksi katsoin, mutta nyt öljynvaihdon jälkeen pinta on tikussa laskenut vauhdilla
ja auto merkkaa reviirinsä.

Mistähän vuoto voi johtua? Öljypohja lienee massalla tiivistetty.
Kampiakselin tiiviste?
Näyttää vuotavan matkustajan puolelta.
Onko jotain tyypillistä vuotopaikkaa?

Autohan on Almera N15 bensakoneella.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Stetu

Kampiakselin stefa, öljypohjan tiiviste tai venttiilikopan tiivistehän sieltä luultavasti vuotaa. Parhaitenhan tuo selviää laittamalla auto käyntiin ja ryömimällä auton alle katsomaan mistä tiputtaa. Voihan se toki olla ohjaustehostimenkin öljyä vai ootko yhtään kattonu minkä väristä/tuntuusta se öljy on?  :P

Alppuu

Ei vuoda venttiilikopan tiiviste tai ohjaustehostimen neste.

Pitää varmaan yrittää tutkia alakautta.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

matti.l

Saattaapi olla öljypohja mätä.mätänee etupuolelta puhki.Liian kuivia moottoreita.
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: matti.l - toukokuu 30, 2015, 19:53:47
Saattaapi olla öljypohja mätä.mätänee etupuolelta puhki.Liian kuivia moottoreita.

Noin kävi joskus Corollassa.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

Katselin auton alle ja ei kai siinä muita vaihtoehtoja ole kun se öljypohja tai akselin tiiviste.

Katselin että kampiakselin pulttia ei oikein taida saada kiinni/auki kotikonstein?

Mitenkä tuo vaihtaminen periaatteessa, hihnapyörät pois ja vanha tiiviste näkyy?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

OH2KV

Kaiken saa auki tai hajalle kotikonstein. Jos moottori pyörii myötäpäivään jakopään suunnasta katsottuna, pönkkäämällä ison avaimen tukea vasten ja starttimoottoria apuna käyttäen.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

J0NE

Mulla mätäni pohja puhki 1.4 -98 Almerasta. Pakoputki paistaa etupuolelta pohjaa siitä, mistä muutenkin saa hiekkasuihkua. Uus pohja Motonetistä 30 vai 40 euroa ja seuraavan öljynvaihdon yhteydessä vaihtoon. Pitiköhän joku lootan tuki irrottaa eestä, että kaikkiin pultteihin pääs käsiks?
Samalla uudet kuparimutskut jostaan harakiristä pakoputken liitokseen, ni saa joskus auki. Putken joutuu pudottaa pois eestä etupäästä. Uus pohja liimalla kii ja avot.
Suht simppeli homma, mut ilman monttua tai nosturia en lähtis.

Alppuu

Jos kattois tuon öljypohjan sit ensimmäisenä. Pakoputki pitänee juu ottaa pois tieltä.. vähän jo jänskättää, miten ne ruostuneet mutterit irtoavat..

Toivottavasti muuta ei tarvitse irrottaa, jos ei ihan suoraan pääse mutteriin, niin sellaseen voi soveltaa jotain nivelletettyä avainta?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

J0NE

Moottoritiivistesilikoni, sitä saa joka paikasta.

Joku lootan pitkittäistuki se oli muistaakseni, mikä vaati irrottelua.
Ei tarvinnu kuitenkaan mitään pukitteluja tehdä. Ei sieltä mitään syliin putoa. Voi olla, että pikkuräikäsetin niveletkin riittää.
Toi pakoputken liitos on joo jännä paikka. Jos pääsee lämpöä antamaan, tai on induktiolämppäri, ni suosittelen ensin kyllä käyttämään. Itsellä ei ollu, joten rannetuntumariskillä meni...

Vanha pohja on myös liimattu kii ja sen irti kampeeminenkin vaatii hermoja. Leveetä kiilaa / talttaa vaan väliin ja maltillisia vääntöjä.
Lohkon alapintaan, kun ei mielellään halua koloja, joista öljy löytää taas tiensä ulos.
Tosin toi tiivistesilikoni hoitaa pikkuraot kyllä aika hyvin, kunhan antaa kuivua sen, mitä valmistaja suosittelee.

Alppuu

Motonetissä näyttäisi olevan useampi vaihtoehto.. suosituksia?

http://www.motonet.fi/fi/haku?q=tiiviste&category=2205

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Jylppy

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - kesäkuu 02, 2015, 15:43:05
Motonetissä näyttäisi olevan useampi vaihtoehto.. suosituksia?

http://www.motonet.fi/fi/haku?q=tiiviste&category=2205

Joku mitä suositellaan moottoriin, siitä vaan katselemaan.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

cedricfan

Hylomar on se tunnetuin ja kehutuin ;)
Eikä sitten liikaa!!!
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppuu

Homma jäi aiemmin siihen kun en ehtinyt/jaksanut/uskaltanut niitä pakoputken muttereita irrotella kun vähän jänskättää että lähteekö sovinnolla auki..

Nyt kun talveksi vaihdoin öljyt, niin on pikkasen tiputellut virranjakajasta... tuleeko öljy sieltä jakajan sisältä? Pitäisi varmaan avata ja katsoa..
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Mies

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - tammikuu 30, 2016, 00:16:37
Homma jäi aiemmin siihen kun en ehtinyt/jaksanut/uskaltanut niitä pakoputken muttereita irrotella kun vähän jänskättää että lähteekö sovinnolla auki..

Nyt kun talveksi vaihdoin öljyt, niin on pikkasen tiputellut virranjakajasta... tuleeko öljy sieltä jakajan sisältä? Pitäisi varmaan avata ja katsoa..

Ei jakajassa öljy kierrä.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

vnu84

Voisiko jakajan akselitiiviste tai jakajan rungon ja kannen välinen tiiviste vuotaa? Ei se reviirin merkaamiseen kyllä riitä.

Vieläköhän öljynpaineanturi on Nissanin heikko kohta? 1984 Sunnyyn on muutama tullut vaihdettua, kestävät n. 100 000 km. En ole vielä varmistanut, mutta 1986 Micrassa on luultavasti sama vika. Ainakin vielä toissa viikolla kulutti puolisen litraa öljyä 1000 kilometrillä. Tätä on jatkunut n. 3 litran edestä. Tulpat kuivat, ei savuta, mutta öljynpaineanturissa näkyy öljytippoja. Autolla ajettu 130 000 km. Reviiriä ei merkkaa, koska öljy putoaa ajon aikana suoraan maahan. Olen huoltanut Micraa vähän kerrallaan, että saan varmistettua, missä vika on, kun öljynkulutus loppuu. Moottoriöljyn ja -suodattimen vaihdoin 2 viikkoa sitten. Mun mielestä se ei vaikuttanut asiaan, tämä on vielä varmistamatta.
Nissan Sunny B11 1983 2 kpl, 1984 2 kpl, Nissan Micra K10 1986 1 kpl, Nissan Micra K11 1998 1 kpl.

vnu84

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - toukokuu 30, 2015, 15:20:08
On tuo öljypohja ollut vähän kostea öljystä ja öljynpaineen säätimen jo vaihdoin rajaamalla vuodonaiheuttajista pois.
Tarkoitatko öljynpaineen säätimellä öljynpaineanturia? Jos tarkoitit, niin ei se sitten siitä vuoda, vaikka edellisessä viestissäni niin arvelinkin.
Nissan Sunny B11 1983 2 kpl, 1984 2 kpl, Nissan Micra K10 1986 1 kpl, Nissan Micra K11 1998 1 kpl.

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Cherrymies - tammikuu 30, 2016, 01:24:38
Lainaus käyttäjältä: Alppuu - tammikuu 30, 2016, 00:16:37
Homma jäi aiemmin siihen kun en ehtinyt/jaksanut/uskaltanut niitä pakoputken muttereita irrotella kun vähän jänskättää että lähteekö sovinnolla auki..

Nyt kun talveksi vaihdoin öljyt, niin on pikkasen tiputellut virranjakajasta... tuleeko öljy sieltä jakajan sisältä? Pitäisi varmaan avata ja katsoa..

Ei jakajassa öljy kierrä.

Eikö?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: vnu84 - tammikuu 30, 2016, 02:08:11
Lainaus käyttäjältä: Alppuu - toukokuu 30, 2015, 15:20:08
On tuo öljypohja ollut vähän kostea öljystä ja öljynpaineen säätimen jo vaihdoin rajaamalla vuodonaiheuttajista pois.
Tarkoitatko öljynpaineen säätimellä öljynpaineanturia? Jos tarkoitit, niin ei se sitten siitä vuoda, vaikka edellisessä viestissäni niin arvelinkin.

Öljynpaineanturia tarkoitin. Ei se siitä vuodakaan kun vaihto ei muuttanut mitään.

Virranjakajan alta on sen verran vuotanut että on kastellut koneen kylkeä mutta ei valunut alas asti.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

chery

Virranjakajan akselitiiviste vuotaa. Itse vaihtoin juuri omaani muutama viikko sitten. Tiivite löytyi motonetistä O-rengas lajitelmasta. Oli muistaakseni kaikkein isoin koko. Myyvät yksittäin niitä joten ei tarvitse koko lajitelmaa ostaa.
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

mies51

Sunny 1.4 ajettu 266000 km:
Sunnystä ruostui pienenpieni reikä öljypohjan etupuolelle 10 cm päähän jakopäästä. Vaihdoin uuden öljypohjan, mutta korkista tehty tiiviste oli mahdoton saada pysymään paikallaan välissä, että olis saanut ne kiinnitysruuvit reikään. Laitoin tiivesteliimalla.

Hihnapyörän takana oleva kampiakselin tiiviste vuotaa vähän, näkee hihnapyörän heittämästä öljystä takaseinässä. Hihnapyörän pultin saa auki, voimahylsy varrella runkoa vasten, virranjakajasta johto irti, ettei lähde käyntiin ja lyhyt starttaus.

Kytkimen puoleinenkin kampiakselin tiiviste vuotaa vähän. Pitäis vaihtaa kytkinremontin yhteydessä.

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: mies51 - tammikuu 31, 2016, 13:25:36

Hihnapyörän takana oleva kampiakselin tiiviste vuotaa vähän, näkee hihnapyörän heittämästä öljystä takaseinässä. Hihnapyörän pultin saa auki, voimahylsy varrella runkoa vasten, virranjakajasta johto irti, ettei lähde käyntiin ja lyhyt starttaus.


Onko tämä? Motonet

Moottorin osat : Moottorin tiivisteet : Kampiakselin etutiiviste
27-9505    Akselitiiviste 40x52x7 "RHT"    1,4/1,6Diesel-CD20    2,90€
27-9505    Akselitiiviste 40x52x7 "RHT"    1,4/1,6Diesel-CD20    2,90€
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

#23
Lainaus käyttäjältä: chery - tammikuu 30, 2016, 10:43:46
Virranjakajan akselitiiviste vuotaa. Itse vaihtoin juuri omaani muutama viikko sitten. Tiivite löytyi motonetistä O-rengas lajitelmasta. Oli muistaakseni kaikkein isoin koko. Myyvät yksittäin niitä joten ei tarvitse koko lajitelmaa ostaa.

Onko tarkempaa muistikuvaa, mikä rengas oli kyseessä tai mitkä ovat tuon O-renkaan mitat?

http://www.motonet.fi/fi/haku?q=o-rengas

-edit-

Onko se tuo numero 6?

http://nissan4u.com/parts/almera/el_n15/1999_1/type_14/engine_electrical/distributor/

-edit-

Olisko tuolla oikeita kokoja?

https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&js=y&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fnissan-almera.pl%2Fviewtopic.php%3Ff%3D14%26t%3D9780&edit-text=&act=url
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

OH2KV

Koitapa mittailla. O-renkaiden mitat ovat yleisesti sisähalkaisija X renkaan paksuus. Jos siis esim jakajan ura olisi 24 mm halkaisijaltaan, ja runko 30 mm, 23 x 3,5 mm olisi tiiivis.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Alppuu

#25
Muuten hyvä, mutta jos vanha tiiviste pitää poistaa mittausta varten, ei sitä varmasti saa enää takaisin..

Ei kenelläkään olisi irrallista vm.98-00 jakajaa, josta mitata? :)

-edit-

Hitachi jakaja.


When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

chery

O-renkaan koko taisi olla 48 tai 50. En muista. Löytyy irto jakajakin, mutta seuraavaan reiluun kahteen viikkoon en kerkiä mittaamaan. Haet vaan suurimman tai toiseksi suurimman O-renkaan motonetin varaosatiskiltä tai otat vanhan malliksi. Saa sen vanhankin takaisin mikäli ei mene poikki.
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

Alppuu

#27
Jos tuo ei nyt pahemmin vuoda, voin jäädä odottelemaan niitä oikeita mittoja.

On kyllä tieto tiukassa, vaikka kuinka googlettaisi.. tai sitten en osaa.

Vanhaan ei uskalla kajota, kun voi mennä ihan palasiksi..

Jakajan kannen alle voisi myös katsoa, ettei vuoda sinne sisälle?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

vnu84

Lainaus käyttäjältä: mies51 - tammikuu 31, 2016, 13:25:36Sunnystä ruostui pienenpieni reikä öljypohjan etupuolelle 10 cm päähän jakopäästä. Vaihdoin uuden öljypohjan, mutta korkista tehty tiiviste oli mahdoton saada pysymään paikallaan välissä, että olis saanut ne kiinnitysruuvit reikään. Laitoin tiivesteliimalla.
Joku on laittanut muutaman vaseliinitäplän pitkin öljypohjansaumaa, esim. 20 cm välein ja painanut korkkitiivisteen siihen ensin kiinni, niin on pysynyt paikallaan.
Nissan Sunny B11 1983 2 kpl, 1984 2 kpl, Nissan Micra K10 1986 1 kpl, Nissan Micra K11 1998 1 kpl.

Kamikaze

#29
Almeraa tuli käytettyä katsastuksessa. Ei saanut puhtaita papereita. Hylkyyn meni, hitto vie. Vasen alapallo oli väljä ja öljy vuoto moottorista. Katsastusmies onkin jo useamman vuoden varoitellut haperosta öljypohjasta. Etureunaan oli päässyt ruoste pesimään ja puhkihan se meni. Onneksi Motonet on ottanut valikoimiinsa sopivan öljypohjan. Pohja, tiiviste ja tiivisteliima yhteensä n. 50 €. Siinä menikin sitten kivasti viisi tuntia öljypohjaa vaihtaessa. Auton etupää pukeille ja eikun hommiin. Tällä sivustolla on ollut keskustelua siitä, että öljypohjaa irroittaessa pitää ottaa vaihdelaatikon alla oleva pitkittäinen tuki pois edestä. Se ei kuitenkaan ole välttämätöntä. Koneen ja vaidelaatikon tukena olevat kaksi tankoa on kyllä irroitettava tieltä, ei muuta. Pakoputkikin saa olla paikoillaan. Työkaluiksi  14- ,12- ja 10 mm lenkkiavaimet ja hylsyavaimet. Öljypohja on kiinni 10 mm pulteilla ja muttereilla. Vaihdelaatikon ja moottorin väliin pääsemiseksi tarvitaan n. 20 cm (tai pidempi) mittainen jatkovarsi pikku hylsysarjaan. Mutterit ja pultit auki, pohja pudotetaan palkin ja pakoputken päälle ja liutetaan hieman auton perää kohti. Pohjan etureunasta tulee hieman näkyviin öljyn imuputki. 10 mm kiintoavaimella saa kikkailtua sen kaksi pulttia auki ja irroitettua putken lohkosta. Sitten öljypohjaa liutetaan oikeanpuoleista rengasta kohti ja sen saa pudotettua pois. Ai niin, ne muovit on hyvä irroitella pois tieltä ennen pohjan availua. Uuteen öljypohjaan on hyvissä ajoin syytä laittaa se korkkitiiviste tiivisteliimalla kiinni. Se pitää tiivisteen kokoamisvaiheen aikana paikoillaan. Uusi öljypohja paikoilleen, imuputki paikoilleen ja auto kasaan ja se on siinä. Imuputken takaisin asentaminen vaatii pitkää pinnaa. Siinä meinasi mennä hermo, kun ne 10 mm pultit on hankalasti ruuvattavissa tilanpuutteen vuoksi. Niitä on ikävä kaivella sieltä öljypohjan sisältä kun ne putoavat sormien välistä. Keksin pirullisen pitkäksi venyneen taistelun jälkeen laittaa pultin ympäri pitkän langan jolla pultin saa vedettyä takaisin ylös. Helpotti huomattavasti. Samalla tavalla tuli aiemmin irroitettua ja kasattua vm 97 1.6 litraisen Primeran öljypohja. Tosin en silloin tajunnut laittaa sitä lankaa... . Itse en lähtisi tekemään tätä hommaa nosturilla. Työskentelu selällään maaten telttapatjalla rasittaa vähemmän kuin ylöspäin kurkottelu. Kuiva ja lämmin tila riittää. Ja hyvä otsalamppu. Sen alapallon vaitaminenkin oli kiva pikku projekti.