Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

mistä Datsun 100a:n takajouset ?

Aloittaja jyri, maaliskuu 21, 2015, 16:23:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jyri

Päivää foorumilaiset. Ostin monen vuoden jälkeen itselleni ko. kapineen ja nyt olisi tarkoitus herätellä se kesää varten.

kauppapaikalla huomasin jo kuskin puolen takakulman roukkuvan, jousihan sieltä oli mennyt.

olen nyt tovin tuota inerteettiä selannu ja koittanut löytää jousia taakse, ei oikein ole tuottanut tulosta :)

Mistä 100a:n jouset? Jollei orkkiksia, eikä tarvike jousia ole nii  saako jostain pienellä modifioimisella sopivat?

zedric

ota vieteri mukaan ja varaosaliikkeeseen tutkimaan...
F10 korimallista vois sopia...
C23M-C32-P11-WP11-C110-Y30-C120-B210-430-E10-S130. ferguson tef20,ted20 x3,david brown 880 LD28,bedford tk "330",Bedford tl1260x2 ,matkaaja 9004

jyri

Jos lähden tutkimaan varaosaliikkeiden valikoimaa ja vielä vahingossa onnistun löytämään "ulkomitoiltaan" samanlaisen tai vastaavasti vaikka yhden kierroksen liian ison ja menen tästä lyhentämään yhden tarvittaman määrän kierroksia, niin mistä tiedän jousen jäykkyyden olevan sopiva??

Tarviko mennä ihan perstuntumalta ja kokeilla että mikä tuntuu hyvältä ??

Koitan siis suomeksi kysyä, että onko mahdollista ostaa tällä menetelmällä joko aivan liian löysät, tai päinvastoin liian jäykät vieterit?

mikan

Mitäpä jos vain ostaisit käytetyt 100A:n takajouset?

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

ankoldi

En ota kantaa mistä löydät haluamasi jouset, mutta kannattaa kyllä vähän jäykemmät ainakin laittaa mitä orkkis. Parantaa varmasti ajonautintoa.

AkiH

Tuskin sieltä nykyvehkeitten jousista ainakaan liian löysiä löytyy. Autojen massat ovat nousseet ja 100A ei taida peräpäästään kovin raskas olla.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Miikka

#6
Kannattaa muistaa että 100A:n takajousi on aikas jäykkä jo orkkiksena kun on n. puolessavälin takatukivarren muodostamaa vipuvartta. Mcperson tyyppiset jouset aikapaljon vetelämpiä kun ovat suurinpiirtein renkaan vieressä.

100A tune-up manuaali tarjoaa 5,6 kg/mm jousta taka-akselille(korkeus 173 mm. langan paksuus 11,8 mm. Eteen 3,28 kg/mm. Alkuperäiset vähän löysempiä varmasti.

N10 takajousikin käynee ja voi olla jäykempikin kuin orkkis.

Muistelinkin että tästä oon kirjottanu joskus aikasemminkin:

LainaaMitä luulette oiskos takajouseksi tuommoinen 58 kg/cm jousi passeli?

Vakio on 45 kg/cm ja E10 tuneup manual sanoo Race jouseksi 56,6 kg/cm.

Tukivarren vipusuhde on 0,55 jolla saa jousien voimaksi navalla: vakio 24,7 kg/cm, Race 31,1 kg/cm ja tuo ehdotus 31,9 kg/cm.
ison C:n ja pikku V:n [b]huoltopäälikkö[/b]
Nissan Patrol 160 T Super Roof
Datsun 100A*rojekti 1.4T*
Datsun 100A@140A
R20&K11

[u]Datmönkijä 150AY[/u]

Tero-75

Jos N10 jousi on käypäinen niin itsellä oli joskus N10:ssä takana takapotku-Skodan etujouset. Olisivat kaivanneet hieman lyhentämistä jotta auto olisi istunut nätissä asennossa, mutta olivat selvästi vakioita jäykemmät.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

BA

#8
Takapotku-skodan jouset mullakin oli 100A:ssa joskus. Piti ottaa melkein kaks kierrosta pois että oltiin edes lähellä oikeaa korkeutta, ja sittenkin oli kova kun mikä verrattuna vakioon.

Mersun W123:n yhdestä takajousesta saa molemmat takaset 100A:han samalla halkaisijalla mutta vielä paljon järeämmät langan paksuudelta. Noista niitä on madallukseen tehty, mutta ajonautinto on hirveä vaikkei edes madaltaisikaan.

100A:sta tulee talvikelillä aika villi ajettava jos perä on paljonkin kovempi kuin orkkis.

mikan

http://www.ncf.fi/forum/YaBB.cgi?num=1237739095

Mun 100A:n paino taka-akselilla 300 kg ja akku takakontissa. Kovin jäykkiä jousia en kyllä taakse laittaisi.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Nunnu

Mulla varmaan löytys kätköistä pari ylimääräistä f10:n jousta. Soittele niin sovitaan tarkemmin. Ei maksa mitään. T.nunnu p. 0443658242
Datsun 120 Af II Coupe -79 (ehkä tänä vuonna ajoon)
& Datsun 120 Af II -79 (4-ovinen"tuunaus" aloittamatta)
& Nissan Sunny 1.5. GL -86 automaatti

eetu

Juu.. ja multa löytys varmaan nuo orkkisjousetkin jos tarvetta ;) 
100A  8kpl Cedric Y30  -85 Urvan X 2 E24-90-92 Maxima QX x 5 Fairlady Roadster -63  280ZXi S130 -79 240C  230ht coupe -72 430 HT-coupe-80 Almera SR N15-00

jyri

Kiitos kaikille vinkeistä ja tarjouksista. Jouset saatu paikalleen. Ja alkuperäiset laitoin. Ei ruvettu hifistelemään enämpiä.

Liiu

Lainaan tätä ketjua ihmetelläkseni, että onko se 100A:lla ennemminkin ominaisuus vaiko vika, että jos takapenkille ottaa kyytiläisen (saati kahta), roiskeläpät laahaa jo maata? Kohautanko vain olkapäitä, hyväksyn asian ja matelen jatkossakin vain omassa hyvässä seurassani? Paraneeko vaihtamalla jos orkkiksiin vaihtaa? Kestääkö teidän aakkoset   kyytiläisiä?
Find what you love and let it kill you.