Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

[SELVITETTY!] Maxima nykii? (3.0 Manuaali -99)

Aloittaja REllU, huhtikuu 22, 2015, 20:13:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

REllU

Toivon todella että täältä löytyisi ainakin oikea suunta mistä lähteä vikaa hakemaan :)

Kyseessä on siis -99 Maxima, joka on nyt viimeisen n. 5 vuoden aikana nykinyt. Välillä pahemmin, välillä ei ollenkaan. Vika ei varsinaisesti ole haitannut, eikä se ole rikkonut mitään, mutta kieltämättähän se harmittaa..

Autoa on käytetty huolloissa monet kerrat, Nissanin omassakin. Mutta ongelmana on, että auton käyttäytyminen muuttuu teini-ikäisen mielen vaihteluiden verran päivässä.. Eli sattumoisin joka ikinen kerta, kun autoa on huoltoon viety, niin ongelma ei ole ollut esillä.

Nismo nykii siis välillä todella tuntuvasti. Kuvittelisin ongelman olevan bensan syötössä (tms) sillä nykiminen tuntuu siltä, kuin kone ei saisi välillä bensaa. Lambdaa ollaan mietitty, mutta päästöt ovat olleet kunnossa. Puolia mietittiin, mutta käsittääkseni ongelman pitäisi silloin olla jatkuva, mikäli puolassa on vikaa (?) Tulpat ja tulpan johdot ollaan myös vaihdeltu monet kerrat. Käytän myös ainoastaan 98 bensaa, ja välillä olen myös noita tankin puhdistus litkuja käytellyt. Bensapumppuakin epäiltiin, mutta nykimistä tapahtuu samanlaisesti täydellä tankilla, ja melkein tyhjällä.

Nykiminen on siis todella sattumanvaraista, mutta silloin kun se alkaa, ei se yleensä lopu ennen kuin seuraavalla käynnistyskerralla. Ongelma on yleensä parhaiten huomattavissa jossain 1k-3k kierroksen paikkeilla, mutta joskus auto nyki toisella vaihteella kiihdytettäessä vielä 5-6k kierroksessakin.. Yleensä nykiminen tapahtuu 3/4/5 vaihteella, kun ajelee vähän hiljempaa, tai kun koittaa kiihdyttää vähän "liian" isolla vaihteella. Tyhjäkäynnillä ei kuitenkaan ole tämän kanssa mitään ongelmia.

Välillä auto on tosin myös tehnyt kokoaikaista nykimistä, jolloin koko auto "heiluu" hieman ihan tyhjäkäynnilläkin. Tämän huomaa kaikkein parhaiten vaihdekepistä, joka tärisee enemmän kuin normaalisti. Tyhjäkäynti on yleensä 500-1 000 kierroksen paikkeilla. Tämä kokoaikainen nykiminen on puolestaan vielä oudompi tapaus, sillä sinä aikana, kun auto on ollut omassa käytössäni (n 2 vuotta) ei tätä ole tapahtunut kuin 4-5 kertaa. Useinmiten tämä tapahtuu silloin, kun on juuri ajanut autoa, ja muutaman minuutin jälkeen lähtee ajelemaan uudelleen. Vika kuitenkin mystisesti poistuu kun on muutaman kilometrin ajanut.

Vikakoodeja ei olla tietääkseni luettu.. (mistä tuon pääsisi tarkistamaan, ja onko kuinka tyyris homma?)

Sateella ei ole ollut merkitystä käyttäytymiseen, eikä myöskään ilman / moottorin lämpötilalla..


Kiitos jo etukäteen vastauksista!
PS. Jos mahdollista, yrittäkää selittää asiat kuten 5-vuotiaalle. Itselläni ei ole sen suurempaa kokemusta autoista :/

Lisäys:
Autolla ajettu 270 000km

SELVITETTY:
Ongelmana olivat 2 rikkinäistä sytytyspuolaa. Vaihdettiin ne, ja alkoi pelittämään kuin enkeli :3

VQ30DE

#1
Minulla samanvuoden Maxima 3.0 -koneella ja siinä on ajoittain ihan samantyylistä nykimistä. Kylmällä koneella ei koskaan ole minkäänlaista nykimistä, mutta lämpöisenä nykii joskus aika terävästi lähinnä kolmosella ja isommilla vaihteilla alle 2000 rpm jos painaa kaasua yli puolivälin. Puolavikaa olen itsekin miettinyt, mutta sytytyskatkoksista ei ole mitään vikakoodia muistissa ja tyhjäkäynti (lämpöisenä n. 650rpm ja kylmänä sekä ilmastointi päällä tietysti suurempi) on erinomaisen tasainen,  ja 2000 rpm isommilla kierroksilla pelaa aivan normaalisti, niin tuskin puolista johtuu?

Useimmiten esiintyy kun on ajanut pitkään pienillä kierroksilla pintakaasulla ja sitten kun painaa kaasua kovempaa niin rytkyttää aika rajusti. Risteyksissä ehkä kaikkein häiritsevintä jos painaa kaasua hieman liian rajusti isolla vaihteella niin nykii.

Itse olen miettinyt, että olisiko näissä, jonkin sortin oppiva moottorinohjaus joka pitkään erittäin rauhallisesti ja taloudellisesti ajettaessa "trimmaa" seoskartan liian laihalle, jolloin ei jaksa vetää kunnolla kun sitten painaa kaasua raskaammin??  Tätä nykimistä ei nimittäin juuri koskaan esiinny pienilläkään kierooksilla jos ajotyyli on aiemmin ollut semmoista vähemmän taloudellista eli isompia kierroksia ja reippaampia kiihdytyksiä. Tätä moottorin ohjauksen "liian taloudelliseksi" oppimista puoltais se, että kun esim. vitosella ajaa jotain vaikkapa kuudenkympin aluetta pintakaasulla pitkään niin kulutuslukema voi olla selvästi alle 6l/100km, mikä on minusta uskomattoman vähän näin vanhalla autolle kolmenlitran koneella.  :D


Minulla ainoa vikakoodi kertoi nakutusanturin viasta (Knock-sensor), jonka tehtävänä on havaita moottorin nakutus eli liian aikainen syttyminen kuormituksessa. Nakutus voi johtua esimerkiksi liian alhaisesta bensan oktaaniluvusta ja nakutusanturin tehtävänä on kertoa siitä moottorinohjaukselle, jolloin se myöhästää sytytystä moottorin suojelemiseksi sen verran että nakutus loppuu. Jos anturi on rikki niin moottorinohjaus menee turvatilaan jolloin sytytys on erittäin myöhäisellä varmuuden vuoksi alakierroksilla (Maximassa jenkkifoorumin mukaan nakutustunnistin käytössä alle 4000 rpm), tällöin vääntö laskee ja kulutus kasvaa. Vikakoodi tuli aina välillä ja sain sen sitten pysymään pois nakutusanturin liittimien puhdistelulla ja liikuttelulla. Vetää nykyään paremmin, mutta ajoittaista nykimistä on edelleen, enkä kyllä ole keksinyt varmaa syytä mistä se johtuu.
Anturi on erittäin hankalassa paikassa imusarjan alla keskellä sylinterilohkossa kiinni. Kannattaa muutenkin välillä puhaltaa esim paineilmalla se imusarjan alla oleva tila moottorin päältä, niin ei sen anturin päällä ole jatkuvasti yhden kotitalouden kompostia puunlehdistä ja muusta epämääräisestä mitä sinne kertyy.  ;D

Näissä vanhemmissa Nissaneissa moottorinohjaus on aika hälläväliä tyylinen vikavalon kanssa, eli sitä ei helposti syty kojetauluun. Esimerkiksi rikkinäinen nakutusanturi ei sytytä vikavaloa, vaikka siitä koodi jääkin muistiin.


Entinen samanikäinen Maxima 2.0 litraisella moottorilla (edelleen olis myynnissä), on siitä paljon mukavampi, että se pienemmästä moottoristaan huolimatta vetää vaikka vitosella tyhjäkäyntikierroksilta lähtien nykimättä jopa täyskaasulla, kun joskus olen testannut.  :)
Koska en ole vikaa löytänyt tästä nykyisestä Maximasta, niin olen vain muuttanut ajotyyliä siten, että painan kaasua vain kevyesti alle 2000 rpm ja silti pysyy liikenteen tahdissa ihan riittävästi tällä kolmilitraisella (ja kulutusmittari tykkää), mutta jos haluaa ripeämmästi kiihdyttää niin sitten vaan käyttää pienempää vaihdetta.

Jos joku tietäis mistä nykiminen vois johtua, niin olishan se mukavaa, kun sais kuntoon?  :)


Jos kerran olet käyttänyt autoa korjaamoilla niin, eikö ole luettu vikakoodeja ja sitten kerrottu niitä? Yleensä melkein ensimmäinen juttu on lukea ne vikakoodit, niin on edes jotain lähtökohtaa vian selvittämiseksi. Tuo vikakoodien lukemisen vaihtelee aika paljon korjaamoiden välillä, ei sitä tiedä kuin kysymällä.

Joka tapauksessa itse luen vikakoodit tällä halvalla Consult-USB adapterilla ja ihan tavallisella läppärillä. Autosta testipistoke löytyy kojetaulusta sulakekotelon vierestä.
http://www.e-ville.com/fi/16-obd-vikakoodinlukijat/6179-obd2-vikakoodinlukija-nissanille.html

Tuon laitteen mukana tulevat ohjelmat ovat ihan surkeita, koska rajoitettuja ilmaisversioita, mutta ilmainen ECUTalk toimii.
http://www.ecutalk.com/ecutalk.aspx

REllU

Ahaa! Tässä tuli jo todella paljon uutta (ja vanhaa) tietoa! :)
Sinällään mukava tietää, ettei oma yksilöni olekkaan ainoa maanantai kappale :D

LainaaKylmällä koneella ei koskaan ole minkäänlaista nykimistä, mutta lämpöisenä nykii joskus aika terävästi lähinnä kolmosella ja isommilla vaihteilla alle 2000 rpm jos painaa kaasua yli puolivälin.
Hmm.. Pitää kiinnittää tähän enempi huomiota. Mielestäni oma laitokseni on nykytellyt ihan omien mielitekojen mukaan, niin kylmänä kuin lämpimänäkin. Täytyy tosin varoa ettei mene viinienmaisteluiksi nämä tarkastelut :D

LainaaPuolavikaa olen itsekin miettinyt, mutta sytytyskatkoksista ei ole mitään vikakoodia muistissa ja tyhjäkäynti (lämpöisenä n. 650rpm ja kylmänä sekä ilmastointi päällä tietysti suurempi) on erinomaisen tasainen,  ja 2000 rpm isommilla kierroksilla pelaa aivan normaalisti, niin tuskin puolista johtuu?
Pitää käydä kokeilemassa mitä ilmastointi päällä tapahtuu. Itse käytän sitä niin harvoin kun mahdollista (tuo 3.0 kone syö sitä menovettä muutenkin tarpeeksi!)

LainaaItse olen miettinyt, että olisiko näissä, jonkin sortin oppiva moottorinohjaus joka pitkään erittäin rauhallisesti ja taloudellisesti ajettaessa "trimmaa" seoskartan liian laihalle, jolloin ei jaksa vetää kunnolla kun sitten painaa kaasua raskaammin??
Aika jännä idea! Voisiko noinkin vanhassa autossa jo olla tuollaista tekniikkaa :D Itse ajelen aina suhteellisen isoilla vaihteilla (kulutus on yleensä 10-13l luokkaa keskustassa) mutta kun isommalle tielle päästään, niin kiihdyttelen usein melko rivakasti, ja ohitustilanteissa laittelen useinmiten kolmosta silmään (2.0 Primeran kanssa kävi kerran erittäin läheltä-piti tilanne ohituksessa, kun ei tehot riittäneetkään.. Sen jälkeen päätin että jos mennään ohi, niin mennään sitten kunnolla :D )
Täytyy tuota kyllä vielä tutkailla! Perjaatteessahan tuossa voisi ollakkin perää.

Lainaa...Anturi on erittäin hankalassa paikassa imusarjan alla keskellä sylinterilohkossa kiinni. Kannattaa muutenkin välillä puhaltaa esim paineilmalla se imusarjan alla oleva tila moottorin päältä, niin ei sen anturin päällä ole jatkuvasti yhden kotitalouden kompostia puunlehdistä ja muusta epämääräisestä mitä sinne kertyy. 
Tuokin on välillä käynyt mielessä, että voisikos tuo nykiminen johtua ihan vaan siitä, että tuolla konehuoneessa on senverran moskaa, että joku sähköinen vempain on oikosulussa tms.. En tiedä ollenkaan milloin tuota konetta on viimeksi pesty, enkä oikein ole uskaltanut itsekään mennä sinne sörkkimään sen enempää :D Mutta voisi kyllä puhallella sinne kompuran kanssa suurimpia roskia pois!

LainaaEntinen samanikäinen Maxima 2.0 litraisella moottorilla (edelleen olis myynnissä), on siitä paljon mukavampi, että se pienemmästä moottoristaan huolimatta vetää vaikka vitosella tyhjäkäyntikierroksilta lähtien nykimättä jopa täyskaasulla, kun joskus olen testannut.
Meillä oli myös jossainvaiheessa -97 karvalakki 2.0 manuaali lootalla. Siinä ei myöskään nykinyt missäänvaiheessa, vaikka kuinka sitä kaasua pumppasi. Ainoa ongelma siinä autossa oli, että tyhjäkäyntimoottori oli jossainvaiheessa sanonut (osittain) itsensä irti. Välillä kun kiihdytyksen jälkeen painoi kytkintä, niin kierrokset eivät välttämättä kerenneet ihan mukaan, ja auto sammui. Tälläistä ongelmaa tosin ei itsellä ole ollut. Käynnistys on melkein aia sujunut ongelmitta (paitsi kovimmilla talvipakkasilla, kun on ollut webasto päällä turhan kauan.. Autossa on 60Ah akku, joten ina liian pieni tuonne)

LainaaKoska en ole vikaa löytänyt tästä nykyisestä Maximasta, niin olen vain muuttanut ajotyyliä siten, että painan kaasua vain kevyesti alle 2000 rpm ja silti pysyy liikenteen tahdissa ihan riittävästi tällä kolmilitraisella (ja kulutusmittari tykkää), mutta jos haluaa ripeämmästi kiihdyttää niin sitten vaan käyttää pienempää vaihdetta.
Omani nykii melkein "pintakaasullakin" Jos painat senverran kaasua, että auto juuri ja juuri pysyy liikkeessä, niin no problem! Jos painat vähän enemmän, auto alkaa nykimään. Välillä auto tekee myös niin, että jos taas painat reippaasti lisää kaasua, niin ei mitään ongelmaa  :-/ Ja taas jos tiputat siihen tiettyyn pisteeseen, niin armoton nykiminen.. Tilannetta vain hankaloittaa se, että vika tuntuu joka kerta olemaan aina vähän erilainen, niin ei ole mitään "pysyvää" vikaa mistä lähteä paikantamaan mitään (paitsi tietysti ympäripyöreasti sanottuna "auto nykii")

LainaaJos joku tietäis mistä nykiminen vois johtua, niin olishan se mukavaa, kun sais kuntoon?
Todellakin! Oma yksilöni on meidän perheen käytössä ollut käytännössä ihan uudesta saakka. Joku Japanilainen businessmies oli auton hommannut yritysautoksi (yritys oli Suomessa) ja firma oli mennyt konkkaan melko pian auton hommaamisen jälkeen. Auto myytiin sitten n. 1/4 osa uuden hinnasta pakko huutokaupassa, ja Nismo oli juuri ja juuri ajettu sisään :D
Nyt kuitenkin kun auton itselleni sain, niin olen kyllä ajatellut pitää melkeinpä niin kauan kun kone (ja auto) vain kestää.. Joten vähän kyllä harmittaa tuo nykiminen, ettei vain olisi ennettä jostain pahemmasta  :( (Onhan tämä kyseinen moottori muutenkin ainoa maailmassa, joka on valittu moottoreiden top 10 listalle 10 vuotta putkeen  :D )

LainaaJos kerran olet käyttänyt autoa korjaamoilla niin..
Omana aikanani sitä ei olla käytetty, ja luonnollisesti en autosta ollut juurikaan niin kiinnostunut ennen kuin se minulle siirtyi :D Kerran tosin käytiin tarkistuttamassa ohjaus, kun ei auto meinannut kulkea suoraan (johtui todella huonoista eturenkaista..) ja siellä huoltomies ihan ääneen naureskeli, että "ostakaa Mersu tai Bemari, niin kulkee suoraan" Lähdettiin kyllä melko nopeaa pois tämän jälkeen

Lainaa
Joka tapauksessa itse luen vikakoodit tällä halvalla Consult-USB..

Ai hemmetti! Pitääpä laittaa samantien tilaukseen tämä maaginen kapistus! Kiitokset! :)

Nyt loppui tekstikentästä tila, mutta sainhan taas romaanin aikaseiksi! Kiitokset vielä  :D

REllU

Heippahei taas!
Pääsin vihdoin ensimmäistä kertaa testaamaan maximan kengittämistä vähän isommassa tilassa. Kiihdytys on omasta mielestä edelleen kohdallaan (tosin kyseessä on tehokkain auto, jota olen itse ajanut, joten ei ole oikein vertailukohteita..) mutta yksi asia jäi vaivaamaan..

Nelosvaihteella ajettaessa kierrokset jämähtivät 6 000. Ei ylittynyt sitten millään. Mittarin mukaan mentiin noin 210kmh siinä vaiheessa (eli abouttarallaa 190-200kmh oikeata nopeutta)

Miksi auto ei vaan suostu kirtämään tuosta pidemmälle? Onko rajotettu jotenkin (ei "nykinyt" tuolla kohtaa enää, että ei ole kierrosluku rajoitin tms) vai loppuuko kiesistä yksinkertaisesti tehot? :o

VQ30DE

#4
En ole itse alkanut huippuja kokeilemaan, mutta youtubessa paljon videoita missä Maximan huiput auton omaan mittariin 240 -250 km/h. Eli kyllä pitäis mennä enemmän, mutta kyllä ne viimeiset kympit aika pitkään kestää kiihdyttää.

A32
https://www.youtube.com/watch?v=DngAihKVHXI
https://www.youtube.com/watch?v=XlKBCxvpMC4

A33
https://www.youtube.com/watch?v=T20JeIdakNI

Edit. Tuli semmoinen vielä mieleen tuosta tehonpuutteesta, että ilmeisesti tuo sinun auto oli ihan suomiversio? Jenkkiversiossa on nimittäin huonompi imusarja. Niistä puuttuu se imusarjan läppäkoneisto ja sen kyllä huomaa heti kun näkee kuvan semmoisen konepellin alta. Siinä menee vain suorat imuputket kanteen ilman sitä läppälaatikkoa. Jenkit sanoo sitä läppäversiota MEVI:ksi. (Middle Eastern Variable Intake)

Amerikkalaiset ovat kovasti vaihtaneet näitä MEVI:imusarjoja ja niiden dynolappujen mukaan ei juurikaan eroa ala- ja keskikierroksilla, mutta jossain 5000 tai 5500 rpm yläpuolella MEVI on ylivoimainen. Jenkkimallin tehot alkaa tippua jyrkästi, mutta MEVI:llä on voimaa aina rajoittimelle asti.

REllU

Kiitokset taas vastauksesta!

Totta puhuen en ole ihan varma onko oma yksilöni suomiauto.. Autonhan osti tosiaan se Japanilainen bisnesmies, mutta en ole ihan varma että mistäpäin maailmaa :o
Pitää googletella ja katsoa, jos se ero tosiaan on selvästi nähtävissä.


VQ30DE

#6
LainaaKiitokset taas vastauksesta!

Totta puhuen en ole ihan varma onko oma yksilöni suomiauto.. Autonhan osti tosiaan se Japanilainen bisnesmies, mutta en ole ihan varma että mistäpäin maailmaa :o
Pitää googletella ja katsoa, jos se ero tosiaan on selvästi nähtävissä.


Eli tässä kuvassa jenkimallin imusarja.



Tässä MEVI eli sama mikä suomessa A32:ssa.


MEVI leväytettynä:

janimy

Joka päivä oppii jotain uutta. Itellä A32 kaks litrasena ja monesti miettiny, et miksi tossa imusarjan päällä on tollanen kansi. Eli läpäthän siinäkin sit on? Onkos noita syytä sitten myös välillä huoltaa, eli putsailla? Itellä tuli äskettäin vasta 200tkm mittariin, mutta onhan tuo kuitenkin 19 vuotta vanha auto. Olisko syytä puhdistaa? Tosin, ei oo kyllä mitään ongelmia käynnin ja menohalujen suhteen.

VQ30DE

#8
LainaaJoka päivä oppii jotain uutta. Itellä A32 kaks litrasena ja monesti miettiny, et miksi tossa imusarjan päällä on tollanen kansi. Eli läpäthän siinäkin sit on? Onkos noita syytä sitten myös välillä huoltaa, eli putsailla? Itellä tuli äskettäin vasta 200tkm mittariin, mutta onhan tuo kuitenkin 19 vuotta vanha auto. Olisko syytä puhdistaa? Tosin, ei oo kyllä mitään ongelmia käynnin ja menohalujen suhteen.

En ole ainakaan kuullut, että Maximassa olisi mikään ongelma ollut nuo läpät. Toki onhan näissäkin EGR, mutta enempi imusarjan karstoittumiset taitaa vaivata dieseleitä kuin bensa-autoja. Jos ei ole ongelmia niin en lähtis putsaamaan nuita läppiä.

Minun kaksilitrainen 300tkm ajettu Maxima on ainakin pelannut hyvin ilman läppien putsailua. Tosin kaasuläpän ja ilmamassamittarin puhdistin varalta, mutta ei ollut mitään vaikutusta, kun toimii muutenkin erittäin hyvin.

Toisessa minun kolmilitraisessa Maximassa on noin 216tkm eikä siinäkään varmastikaan ole läppiä putsailtu entisen omistajan toimesta, enkä minäkään ole putsaillut. Siitäkin puhistin kaasuläpän ja ilmamassamittarin, koska välillä on nykimistä alakierroksilla, mutta ei ollut vaikutusta siihen.

janimy

Ok. Hyvä tietää. Eipä sit tartte sitä mennä aukomaan. Täytyis kuitenkin se tyhjäkäntimoottori irroittaa ja putsata, kun taas eilen kun tulin kyliltä, niin käännökseen valuttaessa sammua pätkähti. Alkaa jo ärsyttämään toi sammuilu, vaikka ei niin kauhea useasti sitä tee. Samalla pitäis varmaa putsata kaasuläppä, kun joutuu vissiin kuitenkin purkaa siitä niitä ilmaputkia pois tieltä.

REllU

Kyllä mulla se euroopan vehje on :)

Eniveis, ajattelin taas laittaa viestiä. Eilen satoi vähän (ei mitään kaatosadetta, mutta kuitenkin) ja maximan nykiminen paheni todella paljon?
Siitä en osaa sanoa, vaikuttiko se sade nyt asiaan, vai sattuiko autolla olemaan huono päivä. Mutta nykiminen oli kokoaikaista. Pienemmillä kirroksilla mentäessä ongelmaa ei juurikaan ollut, mutta kiihdytettäessä (ja vaikka pidin kierrokset tasaisesti vähän yli 4k) niin auto nyki hirmuisesti, ja tuntui kuin se olisi juuri ja juuri sammunutkin (kierrokset eivät onneksi tippuneet, mutta ikäänkuin bensa olisi loppunut laitteesta, sellaista pätkimistä) Tämä tapaus on varmaan tähänastisista nyt pahin. Ja kiihdytettäessä tuntui välillä kuin "teho" olisi loppunut? (vähän samalta, kuin olisi ajellut kylmällä mopolla, ja kaasu pohjassa moottori "hukkui" liikaan bensansyöttöön?) Eli vähän kun painoi kaasua, niin kiihtyminen onnistui, ja kun painoi vähän enempi/pohjaan, niin kiihtyminen tavallaan loppui siihen?
Selitänpäs varmaan taas todella selvästi asiat.. No, toivottavasti joku ymmärsi.

Onko muuten pohjanmaan seudulla ketään näistä tietävää? Tai vikakoodinlukijan omistavaa henkilöä? (Muutakuin tietysti huollot)

VQ30DE

#11
Lainaus käyttäjältä: REllU - toukokuu 26, 2015, 10:35:47
Kyllä mulla se euroopan vehje on :)

Eniveis, ajattelin taas laittaa viestiä. Eilen satoi vähän (ei mitään kaatosadetta, mutta kuitenkin) ja maximan nykiminen paheni todella paljon?
Siitä en osaa sanoa, vaikuttiko se sade nyt asiaan, vai sattuiko autolla olemaan huono päivä. Mutta nykiminen oli kokoaikaista. Pienemmillä kirroksilla mentäessä ongelmaa ei juurikaan ollut, mutta kiihdytettäessä (ja vaikka pidin kierrokset tasaisesti vähän yli 4k) niin auto nyki hirmuisesti, ja tuntui kuin se olisi juuri ja juuri sammunutkin (kierrokset eivät onneksi tippuneet, mutta ikäänkuin bensa olisi loppunut laitteesta, sellaista pätkimistä) Tämä tapaus on varmaan tähänastisista nyt pahin. Ja kiihdytettäessä tuntui välillä kuin "teho" olisi loppunut? (vähän samalta, kuin olisi ajellut kylmällä mopolla, ja kaasu pohjassa moottori "hukkui" liikaan bensansyöttöön?) Eli vähän kun painoi kaasua, niin kiihtyminen onnistui, ja kun painoi vähän enempi/pohjaan, niin kiihtyminen tavallaan loppui siihen?
Selitänpäs varmaan taas todella selvästi asiat.. No, toivottavasti joku ymmärsi.

Onko muuten pohjanmaan seudulla ketään näistä tietävää? Tai vikakoodinlukijan omistavaa henkilöä? (Muutakuin tietysti huollot)

Kuulostaa aika tutulle, nimittäin mulla teki syksyllä kaatosateessa just samaa. Pelas matka-ajossa hienosti, mutta kiihdyttäessä pätki ja nyki kauheasti. Sitä on tosin ollut sen yhden ainoan kerran noin pahana ja isommillakin kierroksilla. Yleensä nykimistä on minulla ollut vain alle 2000 kierroksilla kovemmin kaasua painaessa. Ainoa vikakooodi mikä on minulla ollut, valitti nakutusanturista (Knock-sensor). Sen sain kuntoon, mutta silti jatkuu nykiminen.


Taisin tämän jo aiemminkin linkittää, mutta on vaan niin kätevä laite. Eli tilaappas vaikka e-villestä tuommoinen vikakoodinlukija, joka tulee tietokoneen usb-liittimeen kiinni ja passaa siihen Nissanin 14-pinniseen Consult liittimeen.
http://www.e-ville.com/fi/16-obd-vikakoodinlukijat/6179-obd2-vikakoodinlukija-nissanille.html

Mukana tulevat ohjelmat eivät ottaneet toimiakseen ja niiden kanssa meni vaan hermot, mutta ilmainen ECUTalk toimi ainakin minulla hienosti. Siinä ECUTalkissa pitää eka valita oikea COM-portti tuolle härvelille niin sit saa yhteyden. Omassa oli muistaakseni COM12, mutta sen oikean näkee kun katsoo sen adapterin tietoja laitehallinnasta.
http://www.ecutalk.com/ecutalk.aspx

REllU

Kiitokset taas vastauksesta :D

Linkitit tosiaan tuon jo aiemmin, ja on pitänyt tilata, mutta tällähetkellä ollaan elelty nuudelilinjalla jonkunaikaa, niin ei ole vielä varaa hommata xD
Ensikuussa viimeistään laitan tosin tilaukseen, niin saa katsottua jos se jotain sieltä antaisi ulos.

Eilen oli taas sadetta, ja aikalailla samanlainen nykiminen jatkui. Ei ollut enää ihan niin paha (isommilla kierroksilla ei tuntunut nykivän) mutta juurikin tuossa abouttiarallaa 2k - 3k tienoilla vielä kauheaa tökkimistä.

Ootko muuten missään huollossa käynyt auton kanssa? Ajattelin että josainvaiheessa voisi melkein käydä Nissan huollossa josko osaisivat löytää vikaa.. Pariin kertaan onkin jo käyty (joskus 5 vuotta sitten) mutta silloin vikaa ei tietysti ollut.

Ilmamassa anturia vähän epäilen itse, mutta se on siinämielessä vähän ongelmallinen tapaus, että sitä ei ihan viitsi "kokeilumielessä" lähteä vaihdattamaan.. :/

VQ30DE

#13
En oo huollossa käyttänyt tämän vian takia. Opiskelijabudjetilla täytyy yrittää itse rassata kuin vaan mahdollista, ja onhan tässä semmonen mielenkiintonen ikuisuusprojekti löytää se vika ja saada korjattua itse.  ;D Jos olis joku semmoinen vika, että haittais pahemmin normaalia ajoa, niin sitten toki veisin liikkeeseen.

Sehän se oliskin mukava kun antais edes jotain vikakoodia vinkiksi, mutta ei niin ei. Seuraavaks meinaan alkaa katsomaan ihan perusjuttuja läpi, eli varalta ainakin bensansuodatin vaihtoon ja tulpatkin voisi kokeilla vaihtaa. Tulppien pitäis kilometrien puolesta olla vielä okei, paitsi jos entinen omistaja on laittanut tavalliset eikä platinatulpat. Huoltokirjaan kun ei ole kirjoitettu kummat on laitettu.

Puolavika olis ollut aiemmin helppo sulkea pois lainaamalla kokeiluun kaikki 6 puolaa siitä minun entisestä 2 litrasesta, mutta sitä temppua en ehtinyt kiireiltäni tehdä (=laiskuuttani  ;D). Se auto on nyt myyty niin sitä temppua ei enää pysty tekemään. Puolat vois ehkä mitata jotenkin, täytyy selvitellä...

Lisäksi egr:kin käynyt mielessä, että voisko sen jumimisesta johtua. Samahan tuo olis pistää suosiolla tukkoon, mutta on vaan niin ikävässä paikassa.

Tarkoitus olis myös ajella läppärin kanssa ja seurailla vähän moottorin tietoja ECUTalkilla, jos niistä sais vaikka jotain ideaa.

VQ30DE

Nyt toimii!  :)

Vika oli herkkusienissä eli Championin RC10PYP4 -platinatulpissa. Nyt NGK:n PFR6g-11 platinatulpat. Tulpat ei tullut ensimmäisenä mieleen kun ne oli vaihdettu entisen omistajan aikaan ja huoltokirjan perusteella niillä oli ajettu vain 27 tkm ja platinatulppien pitäis kestää 90 tkm. Lisäksi pistin uuden bensansuodattimen, mutta kyllä se vika tulpissa oli.

Enää ei ole minkäänlaisia nykimisiä millään kierroksilla ja  tyhjäkäynniltäkin loppui satunnaiset pikku "yskähdykset". Voimaakin eri malliin koko kierrosalueella ja paljon kierrosherkempi, jos esim. tyhjäkäynnillä polkaisee terävästi kaasuun niin kone ei mieti yhtään. Vitosellakin voi polkaista kaasun kerrasta pohjaan vaikka 1000 kierroksella ja alkaa vain tasaseen kiihtyä.  8)

Entiseen 2-litraseen laitoin muistaakseni Championin RC8PYP:t ja se kyllä pelas hienosti niilläkin sen n. 80 tkm mitä sillä ehdin niillä tulpilla ajamaan ennen myyntiä.

REllU

Lainaus käyttäjältä: VQ30DE - kesäkuu 08, 2015, 22:02:36
Nyt toimii!  :)

Vika oli herkkusienissä eli Championin RC10PYP4 -platinatulpissa. Nyt NGK:n PFR6g-11 platinatulpat. Tulpat ei tullut ensimmäisenä mieleen kun ne oli vaihdettu entisen omistajan aikaan ja huoltokirjan perusteella niillä oli ajettu vain 27 tkm ja platinatulppien pitäis kestää 90 tkm. Lisäksi pistin uuden bensansuodattimen, mutta kyllä se vika tulpissa oli.

Enää ei ole minkäänlaisia nykimisiä millään kierroksilla ja  tyhjäkäynniltäkin loppui satunnaiset pikku "yskähdykset". Voimaakin eri malliin koko kierrosalueella ja paljon kierrosherkempi, jos esim. tyhjäkäynnillä polkaisee terävästi kaasuun niin kone ei mieti yhtään. Vitosellakin voi polkaista kaasun kerrasta pohjaan vaikka 1000 kierroksella ja alkaa vain tasaseen kiihtyä.  8)

Entiseen 2-litraseen laitoin muistaakseni Championin RC8PYP:t ja se kyllä pelas hienosti niilläkin sen n. 80 tkm mitä sillä ehdin niillä tulpilla ajamaan ennen myyntiä.

Onnittelut sulle :D Minä joudun vielä jatkamaan etsiskelemistä.. Tulpat on omasta yksilöstä vaihdettu 4 kertaa, eikä ole vaikuttanut mihinkään :/  (ja ei ole ollut siis mitään halpis tulppiakaan)

REllU

Pahoittelut taas tuplapostauksesta

Aihetta on nähtävästi luettu jo yli 1000 kertaa, joten tuskin ihan yksin tämän ongelman kanssa olen?

Enivei. Ajattelin kokeilla puhdistaa autosta ilmamassa-anturit (satuin motonetin hyllyllä näkemään CRC:n tuotteen juuri tälläistä varten) itse.
Olisiko kellään mitään vinkkejä? Mistähän tuo anturi mahtaa ylipäätään löytyä?

VQ30DE

Lainaus käyttäjältä: REllU - kesäkuu 25, 2015, 18:44:43
Pahoittelut taas tuplapostauksesta

Aihetta on nähtävästi luettu jo yli 1000 kertaa, joten tuskin ihan yksin tämän ongelman kanssa olen?

Enivei. Ajattelin kokeilla puhdistaa autosta ilmamassa-anturit (satuin motonetin hyllyllä näkemään CRC:n tuotteen juuri tälläistä varten) itse.
Olisiko kellään mitään vinkkejä? Mistähän tuo anturi mahtaa ylipäätään löytyä?

Se ilmamassa-anturi on heti ilmanputsarikotelon jälkeen. Muistaakseni pelkkä klemmari ja johto irti niin lähtee putsarin kannen mukana se anturi. Putsarin puolella joku suojaverkko edessä mutta toisesta suunnasta näkyy mittarin kuumalanka hyvin.

REllU

Höhhöh.. Kestipä nyt vähän turhan kauan vastata aiheeseen, mutta, nykimisen syy on nyt selvillä.

Vaihdoin tuolloin viime viestin jälkeen ilmamassa-anturin kokonaan (ensin kokeiltuani puhdistaa se) mutta se ei vaikuttanut mihinkään millään tavalla. Sen jälkeen varasin ajan Vaasan merkkihuoltoon, ajattelin että niiden pitäisi siellä ainakin osata asiansa.
Noh, vaihtoivat öljyt, ja sanoivat että "ketjut saattavat olla löystyneet" Jaa-a.. Jos näin olisikin, niin auto nykisi aivan kokoajan. Tästä ottivat 200€ Tämän lisäksi yrittivät myydä minulle uutta abs-sensoria rikkoutuneen tilalle, hintaan 530€ Pelkkä osa siis, ei asennusta. (hommasin ebaysta tarvikkeena. Ei harakiria, mutta ei mitään OEM osaakaan. Maksoi n. 40€)

Tämän jälkeen sitten rupesin selailemaan mitä mahtaisi maximaan maksaa uudet sytytyspuolat. Puolia ollaan epäilty jo todella pitkänaikaa, mutta niiden suolainen hinta (OEM 60€ kpl) on aina saanut toivomaan että siellä olisi jotain muuta poskellaan. Löysin kuitenkin ebaysta paketin, jossa oli kaikki puolat (6kpl) ja hintaa 80€ (+ posti ja tulli 40€) Osat ovat tarvikkeita, ja olivat niin halvat, koska siellä oli alennus menossa. -60% :D

Puolat laitettiin siis tilaukseen, mutta melkein samantien sen jälkeen muistin, että meillä on toisesta rämämaximasta edelleen jäljellä jotain toisia puolia. Otettiin omasta pois puolat, mittailtiin ja testailtiin. Ja niin siellä olikin 2 puolaa rikki. Ne kun saatiin vaihdettua, niin alkoi pelittämään kuin mitään ei olisi ikinä ollutkaan! :3
Uudet puolat ovat jo saapuneet, ja huomenna laitetaan kiinni (aattelin, että vaihtaa nyt kuitenkin koko sarjan. Puolille annettiin kaikenlisäksi vielä 12v takuuta. Siihen en tosin usko, mutta jos eivät toimi, niin varmasti saa ainakin uudet tilalle)

Elikkäs puolat mäsänä.