Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Avainongelma Datsun 1976

Aloittaja PJL, heinäkuu 19, 2012, 12:55:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PJL

Hei, 76-vuoden Datsunin avaimet olleet 10 v. hukkateillä.

Kävin kyselemässä uuden avaimen teettämistä Käyttöautosta. Rekisterinumeron tms. perusteella eivät löytäneet koneelta tietoja avaimen teettämiseen, mutta kertoivat, että koodi löytyisi autosta, joko hansikaslokerosta tai apukuskin lukkosylinteristä.

Hansikaslokerosta ei löytynyt mitään, mutta lukkosylinteristä kyllä. Ilo loppui lyhyeen, kun he ilmoittivat, että tämä lukkosylinterin M-alkuinen koodi käy vain OVEN avaimen teettämiseen. Virta-avaimen teettämiseen tarvittaisiin erillinen V- tai VH-alkuinen koodi, joka löytyisi hansikaslokerosta.

En yhtään muista, että olisi ollut kaksia avaimia... Mutta ilmeisesti minulla on ollut yhdet avaimet, nimenomaan virtalukkoon. Koodia ei hansikaslokerosta löytynyt (kuulemma se on siellä ollut tarrassa ja tarra on voinut irrota tai se on voitu siirtää muualle), joten oletteko törmänneet vastaavaan - eikö ole MITÄÄN muuta keinoa teetättää avainta, jolla auton saisi käyntiin?!

Että paaliin sitten vaan?  :(

BA

#1
Datsunissa on ollut aina hanskalokerossa, yleensä kannen sisällä, tarra jossa on molempien avaimien numerot. Yleensä avaimien numerot on käyttöohjekirjan kannen sisäpuolellakin.

Eikä tuollaisen käyntiin saamiseen tarvita mitään avainta.
Rattiakselin muovit pois, pari ristipääruuvia, sitten virtalukon pohja irti lukosta ja kääntää siitä käymään. Jottei menis rattilukko päälle niin tarvii irrottaa myös virtalukko rattiakselista. Murtopultit lähtee auki vasaralla ja terävällä piikillä naputellen.

Oveenhan käy minkä tahansa datsunin avain 95% tapauksissa.

Mitään rikkomatta tuollaisen auton vie parissa minuutissa.
Elä suotta paaliin laita, mä maksan kympin enemmän mitä paalimies.  ;D

Ja Datsuneissa on kaksiavainjärjestelmä ollut pitkälle 80-lukuun saakka. Luukkuihin omansa ja oviin omansa.

Mistä mallista on kyse?

PJL

Kiitos asiantuntevista vinkeistä!  :) Ajatuksissa on ollut laittaa auto vielä joskus liikennekuntoon, joten siinä tapauksessa rattilukon ja virtalukon purkaminen ei luultavasti ole kovin suotavaa.

Mutta laitetaan paalitarjous korvan taakse.  ;D

Autohan on malliltaan 180B.

BA

Miten niin? Saahan ne takaisinkin kasattua, ei se ole ongelma.  :)
Mitään ei tarvitse rikkoa...

cedricfan

Eli 610. Tarra on tosiaan ollut siellä hanskalokerossa kannen sisäpuolella, ja neljä numeroa on avaimen koodi, ilman kirjaimia.
Oikeassa ovilukossa pitäisi olla tosiaan kanssa sen koodi merkittynä: ota ovipahvi pois ja lukkosylinteri kouraan. Ja vaikka kuskin oveen sopisikin mikä vaan puikko, niin tuossahan on kolme muutakin "ovilukkoa".
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

BA

Itse kun olen jättänyt avaimet joko autoon tai kadottanut muuten vaan, olen aina päässyt sisään vaikka lasinpyyhkijän metallisilla kumin vahvikkeilla. Yleensä se on ensimmäinen käteen sattuva lukkoon sopiva metallipuikko...  ;D
Ei ole väliä onko takakontti vai ovi, aina saa auki oli lukko kuinka hyvä, puhdas ja kulumaton tahansa. Vielä 90-luvulle asti samanlaisia ne on, pikku ronkkimisella saa avattua...

Autosta löytyy sisältä ainakin itsellä sitten sen verran työkaluja että sen virtalukonkin saa tarvittaessa auki että pääsee kotiin. Ajonestolle ei sitten mitään saa tehtyäkään...

Lukot on rehellisiä varten, varkaat vie kuitenkin ja ne rikkookin paikat.

PJL

Kiitos taas! Niin, malli 4DSEDAN 180B-PL610/2500 tarkalleen ottaen.  ;D

Ahaa, täytyypä siis vielä perehtyä tuohon väkivaltaiseen käynnistämiseen...  :) Ohjekirjaa (kuten tarraakaan) ei ole, joten virta-avaimesta taitaa olla nyt enää turha haaveilla. Ja koodi tosiaan löytyi sieltä lukkosylinteristä, mutta eihän sillä sitten mitään tehnytkään. Luultiin, että sillä olisi saanut oikean avaimen ja auton käyntiin...

Mitenkähän muuten tuohon olisi varaosia saatavilla? En tiedä yhtään, missä kunnossa auto on, kun on viimeiset 10 vuotta seissyt heinäladossa ja sitä aiemmin ollut lähinnä peltoautokäytössä.  :-/

OH2KV

Enempää ei taaskaan voi kehua kerhon jäseneksi liittymisen kannattavuutta.

Saat foorumilta jo pelkästään satoja sivuja lisää luettavaa, kerhon osissa voi olla monenlaista hyödyllistä, ja kahdesti vuodessa tipahtaa postiluukustakin luettavaa. Kaikki tämä vain 20€ vuodessa!!!
Eikä siinä vielä kaikki, nyt saat kerhon takalasitarrankin kaupantekijäisiksi !!!!
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

cedricfan

LainaaJa koodi tosiaan löytyi sieltä lukkosylinteristä, mutta eihän sillä sitten mitään tehnytkään.

Tekeehän sillä jos meinaa lukita ovet, avata takaluukun kannen tai tankata ::)
Sanoisin että puoli voittoa ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

C 110 ratsuni

Niin ja lukothan voi vaihtaa kun löytää avaimineen esim käytetyt,sopii useasta muustakin Datsun mallista.Ovilukot taitaa olla lähes kaikissa vanhemmissa käypiä keskenään.Joten ei missään nimessä paaliin.
primera 2,0 sport -00

Antsah

Tänään kävin Nissanin marmoritiskiltä kyselemässä noita avaimia koodilla omaani ja hieman epäilevästi siellä suhtauduttiin, että noita vielä saisi. Aikoivat kuitenkin selvitellä maahantuojalta. Ototellaan..

StanLaurel

Avainkoodikortisto meni roskiin silloin kun maahantuoja vaihtui, helvetillinen määrä käsin kirjoitettuja kortteja joista osa oli muuttunut lukukelvottomaksi.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

Antsah

#12
Joo eli soittivat Pörhöltä äsken. Eli maahantuojalla ei ole enään konetta millä jyrsiä avaimia. Heillä on vain tyhjiä avainplankkoja jotka nekään ei ole enään 100A:n alkuperäisiä vaan jotain sinne päin.

Eli käytännössä on sama mennä noiden avainkoodien kanssa lukkosepälle jos se osaisi noiden koodien perusteella tehdä uudet universaaleille plankoille. 10e/kpl on ne Nissanilta saatavat plankot. En tiedä onko niillä virkaa kun auton alkuperäisiä vastaavia eivät kuitenkaan ole. Niitäkään ei ollut maahantuojalla kai varastossa.

sössössös

Miten mahtoi tälle aiheelle käydä, saatiinko avaimet teetettyä?
Löysin tuossa äskettäin -77 160J SSS:n, jossa samaa vikaa.
Avaimia ei löydy, joskin molemmat koodit löytyivät hanskalokerosta.
Eli kysymys kuuluu, pystyyköhän pikasuutari tekemään noilla avaimet?
Liekkö ko. auton avain tämän näköinen?

Jos on, niin olisiko jollain laittaa mittoja, jos suutarilta vaikka löytyisi blankko erikseen tilaamatta?

Sinällään hommalla ei ole hätä, rattilukon purin jo pois eikä tuo liikenteeseen ole ihan heti menossa, mutta takakontti pitäisi saada auki.
Hain rompparilta pussillisen avaimia, mutta ei vaan käynyt mikään.

C 110 ratsuni

Takapenkki pois ja sieltä jollain pitkällä kepakolla ronkii lukon auki.
primera 2,0 sport -00

Jani

LainaaMiten mahtoi tälle aiheelle käydä, saatiinko avaimet teetettyä?
Löysin tuossa äskettäin -77 160J SSS:n, jossa samaa vikaa.
Avaimia ei löydy, joskin molemmat koodit löytyivät hanskalokerosta.
Eli kysymys kuuluu, pystyyköhän pikasuutari tekemään noilla avaimet?
Liekkö ko. auton avain tämän näköinen?

Jos on, niin olisiko jollain laittaa mittoja, jos suutarilta vaikka löytyisi blankko erikseen tilaamatta?

Sinällään hommalla ei ole hätä, rattilukon purin jo pois eikä tuo liikenteeseen ole ihan heti menossa, mutta takakontti pitäisi saada auki.
Hain rompparilta pussillisen avaimia, mutta ei vaan käynyt mikään.

Tuo avain käy oviin, takaluukkuun ja bensaluukkuun, silloin kun se on jyrsitty lukkopesään sopivaksi. Virtalukkoon kuuluu tälläinen avain: http://page7.auctions.yahoo.co.jp/jp/auction/g136849411
Ei autossa radiota tarvi, ahtimen(mien) vihellys on musiikkia korville!

Datsuuna

#16
LainaaItse kun olen jättänyt avaimet joko autoon tai kadottanut muuten vaan, olen aina päässyt sisään vaikka lasinpyyhkijän metallisilla kumin vahvikkeilla. Yleensä se on ensimmäinen käteen sattuva lukkoon sopiva metallipuikko...  ;D
Ei ole väliä onko takakontti vai ovi, aina saa auki oli lukko kuinka hyvä, puhdas ja kulumaton tahansa. Vielä 90-luvulle asti samanlaisia ne on, pikku ronkkimisella saa avattua...

Autosta löytyy sisältä ainakin itsellä sitten sen verran työkaluja että sen virtalukonkin saa tarvittaessa auki että pääsee kotiin. Ajonestolle ei sitten mitään saa tehtyäkään...

Lukot on rehellisiä varten, varkaat vie kuitenkin ja ne rikkookin paikat.

Ei kannatais antaa tuollaisia ohjeita varsinkaan tuossa asemassa  ;D
Ainakin Salossa toimivalla Suutari-Pekalla oli samanlaisia avainaihioita joita Datsuneissa käytetään vielä pari vuotta sitten, kun teetin kuluneen avaimen tilalle uuden. Virta-avaimen aihiosta ei tietoa.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

sössössös

Kiitokset vinkistä, soitin suutari-pekalle ja hän lupasi selvittää oikean aihion ja kuinka koodi puretaan avaimeksi.
Erittäin avuliaan kuuloinen kaveri.

Toki takakontin läpi pääsisi ronkkimaan, mutta tankin ja takabaksin välissä on ehjä pahvi, en viitsisi sitä rikkoa.
Tai saattaahan sen saada irti ohjaamon puoleltakin, en ole tutkinut vielä.
Mutta toimivat avaimet olisivat kyllä muutenkin kivat.
Auto on 20v maannut ladossa, tuskin tuo tätä selvitellessä pahemmaksi menee.

ms

tommosia vanhempia peltiavaimia löytyy ainaki nippeli Tepolta. olisko 5 tai 6 eri mallia? eli nippelit.fi muutamia euroja/kpl

sössössös

No ei se nyt tainnutkaan mennä kuin strömsöössä.
Vielä pitäisi tosiaan tietää se aihion profiili.
Se pitäisi kuulema olla kirjain sen koodin yhteydessä, mutta eipä ole tuossa tarrassa...prkl.

sössössös

Vaan onnistuipa kuitenkin. Suutari-pekka "arvasi" oikean profiilin ja pisti avaimet postiin.
Ja molemmat toimii hienosti.
Ehdottomasti suositeltava on tämä suutari, ymmärsin hänen tietävän yhtä ja toista auton avaimista.

JapSan

Eilen haettiin kaverille -75 100A. Oviin passeli avain tallessa mutta virtalukosta se sitten puuttui. Hanskalokerossa ei enää tarraa ollut, paitsi siinä osaläjässä tulleessa kojetaulussa näytti olevan. Kaikki alkuperäiset paperit käsi- ja huoltokirjoineen löytyy, mutta niistäkään ei koodeja silmiin sattunut. Suutarilla lienee kiva alkaa irtolukkoon avaimia sorvaamaan ja sovittamaan ::) Vieläköhän olis oikotietä onneen vai meneekö lukon metsästykseen?
Datsun 150Y B310 -82
Datsun 1500 Pick-Up GNL620 -76

Tero-75

LainaaEilen haettiin kaverille -75 100A. Oviin passeli avain tallessa mutta virtalukosta se sitten puuttui. Hanskalokerossa ei enää tarraa ollut, paitsi siinä osaläjässä tulleessa kojetaulussa näytti olevan. Kaikki alkuperäiset paperit käsi- ja huoltokirjoineen löytyy, mutta niistäkään ei koodeja silmiin sattunut. Suutarilla lienee kiva alkaa irtolukkoon avaimia sorvaamaan ja sovittamaan ::) Vieläköhän olis oikotietä onneen vai meneekö lukon metsästykseen?
Tavallinen suutari ei pysty sinua tässä auttamaan mutta mikä tahansa asiallinen lukkoliike osaa sarjoittaa lukon uudelleen määrätylle avaimelle, tai valmistaa uuden avaimen lukon perusteella.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76