Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Ajovalojen korkeudensäätö, ajovaloumpiot

Aloittaja Alppu, huhtikuu 30, 2012, 20:54:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alppu

Nyt tarvittaisiin pikaisesti apua.

Katsastus lähestyy ja toinen korkeudensäätömoottori ei toimi.

Kun valoja säätää, niin toinen toimii ok, mutta toisen valokeilassa näkyy vaan sellainen "nykäisy" ja se on siinä...

Mistä kannattaisi alkaa tätä ongelmaa lähestymään?





"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

matti.l

sanoisin että sieltä korkeudensäätömoottorin suunnalta.
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

Alppu

Lainaasanoisin että sieltä korkeudensäätömoottorin suunnalta.


Elä, nyt huijaat?!  ;D
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

BA

#3
No toivoa on jos siinä on mitään eloa. Saattaa selvitä ihan vaan putsauksella. Tai sitten muoviratas on sileänä moottorin sisästä eikä vaan yksinkertasesti liikuta vartta. Voi tietysti olla moottorin varsi irti umpion pohjastakin. Vähän taas tällänen vika johon on aika turha mitään tutkimatta ja purkamatta edes kysellä, saati sitten mitään järkevää vastata... ::)

Almerassa saattas olla sama japsivalmisteinen Ichikoh-merkkinen moottori mikä löytyy joistain Microista ja ainakin Vanetesta. Se on ruuveilla kasassa, ja saa purettua ja putsattua. Metallinen akseli, muutama muovinen ratas, sähkömoottori ja pikkunen piirilevy. Yhtään sähköjä harrastava ostaa pepekistä uudet komponentit kolmella eurolla ja tekee itse uuden.
Uutta tuollaista Ichikoh-motööriä ei saa kun purkuosana tai merkkiliikkeestä. Iipeissäkin oli jotain tarjolla kun micraan etin.

Jos taas on Valeon moottori, sille ei voi oikeen tehdä mitään kun on puristettu kasaan eikä purkaannu ilman väkivaltaa.
Tai olen kyllä tuollaisenkin töissä pariin kertaan purkanut, mutta tarvii kyllä yks rikkoa ennen kun tietää miten purkautuu niin että on edes mitään toivoa kasata.

BA

Micran mootööri näytti tältä. Samaa Ichikohia tarjoaa ainakin Ichikoh-varaosanrolla muutamaan muuhunkin tatsuniin.

Moottori pyörii kun suoraan antaa virtaa, mutta töpselistä tullessa hukkuu tuohon katkoon.


Ei auttanut tämäkään patenttikorjaus, pari mikrorelettä oli myös tummuneet ja virta jäi niihin jumiin eikä mennyt moottoriin asti.


Ja vanetesta korjausosa, esisäätöruuvi ja säätövarsi vaihtamalla sama moottori.


Joskus kun jaksan etsiytyä bebekiin ostoksille niin elvytän vielä tuon romumoottorinkin.

Alppu

Kiitos tiedoista, pitää huomenna tutkia lisää.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

Kyllä sieltä umpiosta surina kuuluu, joten jotain lienee irti?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

BA

Umpion irrotus tollasesta ekalla kertaa opiskellessa ottaa varttitunnin, toisella kertaa kolme minuuttia. Kannattaako enempää ihmetellä vaan tehdä jotain?

Alppu

#8

*klik*


Tuossako on ja lähteekö ruuvaamalla irti ilman umpion irrotusta?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

BA

Siinähän moottori on ja ihan samalta näyttää...

Täytyy ottaa umpio irti että moottorin saa pyöräytettyä irti. Tosin ajovalopolttimon aukosta varmaan jo näkee onko säätövarsi kiinni umpion pohjassa ollenkaan.

Alppu


Tulipa irrotettua umpio. Umpion sisäosa heilui ja heiluu edelleen hervottomana ylös alas.

Eli se säätömoottorin akseli on ilmeisesti irti umpion vastakappaleesta, enkä saanut painettua sitä takaisin paikalleen, tai sitten en osannut?

Vai oliko se säätömoottorin akseli lyhyemmällä mitalla kun valot säädetty ylös ja ei siksi onnistunut?

Koitin sieltä polttimon aukosta nostaa heijastinta ja painaa samalla akselia paikalleen.
Onko mahdollista saada tälleen takaisin paikalleen?




"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

Kuuluuko umpion heijastimen heilua hervottomana jos säätömoottorin varsi ei ole kiinni?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

BA

Ei nyt hervottomana, on se kahdesta muustakin pisteestä kiinni. Mutta kuuluu kyllä liikkua vapaasti monta senttiä. Samanlaiset pallotapit siellä on sitä kiinni pitämässä muistakin kohdista.

Moottorin varren saa helpoiten kiinni kun pyörittää moottorin varren ihan ulos ja hiukan taivuttaen muljauttaa sen kuppiinsa.

micramies

Micraan ajovalopolttimoita vaihtaneena on pakko sanoa että umpiorakenteet on uskomattoman heppoisia, entinen omistaja oli saanut rikottua matkustajan puolen polttimon kiinnikejousenkin niin että jo pistoketta irrottaessa poltin oli tulossa ulos umpiosta. Vaikka koetin korjailla sitä niin ei siitä kunnollista tullut.  Samalla puolella korkeudensäätökin humppaili välillä omiaan ylös-alas mutta totteli kuitenkin katkaisijan käskyjä. En ihmettele yhtään jos korkeudensäädön tapitkin irtoilee jos yhtä heppoisia umpioita muissakin malleissa että suunnilleen murenee käsiin jo polttimoita vaihtaessa  ::)
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

Nissannisti

Tästäköhän syystä minun P11 pitää sellaista narisevaa tasaista ääntä ja ääni johtuu suoraan vasemman umpion kohdilta? Umpiossa on pieni lohkeama, mutta aikaisemmin ei mitään narinaa kuulunut. Nyt siinä on ihan selvä palkeenkieli. Olenkin ihmetellyt, että mitä hemmettiä se narisee.
Kaikki paitsi kunnon tyypit nissanilla on turhaa

Sunny N14 -94 1.6 LXi, Primera P11 -99 1.6 comfort sedan

Alppu

#15
LainaaEi nyt hervottomana, on se kahdesta muustakin pisteestä kiinni. Mutta kuuluu kyllä liikkua vapaasti monta senttiä. Samanlaiset pallotapit siellä on sitä kiinni pitämässä muistakin kohdista.

Moottorin varren saa helpoiten kiinni kun pyörittää moottorin varren ihan ulos ja hiukan taivuttaen muljauttaa sen kuppiinsa.


Meinasin jo luovuttaa kun en saanut sitä tappia painettua paikalleen, olin toki säätänyt sen tapin ulos sen mitä valoja säätäessä tuli.

Sitten tajusin ruuvata lisää. :)
Siltikin sai kyllä tosissaan painaa sitä moottoria ja toisaalta vetää heijastimesta vastaan kunnes muljahti paikalleen.

Nyt säätö toimii molemmin puolin, tosin tällä korjatulla puolella säätömatka näyttäisi olevan vähän lyhyempi?
Johtuisikohan siitä että se tappi oli jo valmiiksi melko ulkona ja säätövara lopussa?

Vielä pitäisi ruuvata samalle tasolle kun toisella puolella, tekee sitten lopullisen toteaman työn onnistumisesta.

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

nimi

LainaaMicran mootööri näytti tältä. Samaa Ichikohia tarjoaa ainakin Ichikoh-varaosanrolla muutamaan muuhunkin tatsuniin.


Ja vanetesta korjausosa, esisäätöruuvi ja säätövarsi vaihtamalla sama moottori.



Minkä vuosimallisen Vaneten osaa käytit tuohon ?
Purin juuri -95 Micran vasemman säätömoottorin, ja se oli kaput. eli äänetön vaikka annoin virtaa suoraan nastoihin.

Pitäisi löytää uusi moottori, jonka voisi vaihtaa noihin kuoriin.

Näyttää olevan ko. osan tyyppivika, että antaa veden sisään ja sitä kautta elinikä jää lyhyeksi.

valpas

Lainaa

Minkä vuosimallisen Vaneten osaa käytit tuohon ?
Purin juuri -95 Micran vasemman säätömoottorin, ja se oli kaput. eli äänetön vaikka annoin virtaa suoraan nastoihin.

Pitäisi löytää uusi moottori, jonka voisi vaihtaa noihin kuoriin.

Näyttää olevan ko. osan tyyppivika, että antaa veden sisään ja sitä kautta elinikä jää lyhyeksi.
Mulla saattas olla vielä tuommoisia moottoreita, mutta en ole varma, ennenkuin tarkistan varastoni.

nimi

Lainaa
Mulla saattas olla vielä tuommoisia moottoreita, mutta en ole varma, ennenkuin tarkistan varastoni.

No se olisi mukava. Tuohan ei ole mitenkään mutkikas korjattava, jos tuo pelkkä moottorikin tuohon paikkaan löytyisi.

Alppu

No niin, valon korkeus tuli näppituntumalta säädettyä ja se kelpasi katsastuksessa. :)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Misramies

Micra ajovalon säätömoottori

Moido,
mulla on vm.-95 Micra ja siitä kärähti kanssa talvella ajovalon säätömoottori. Nyt tuli katsastus ja se täytyi pistää kuntoon.
Etsiskelin googlen avulla (ja löysin tännekin), sekä soitin 25kpl purkaamoita läpi - tuloksetta.
Ongelma ratkesi viimein. Ajattelin, että on vaan reilua kirjoittaa nettiin, että miten, koska jollain muulla on varmasti sama ongelma. Tein tänne käyttäjätunnuksen sitä varten. Hitto kun olisikin sellainen autotietokanta jonne eri merkkien omistajat kirjoittaisivat kaikki, miten kohdatut ongelmat ovat ratkenneet!
Mutta siis mun ratkaisu oli, että hain tuon säätömoottorin (Ichikoh) kyljen tuotenumerolla (AL-200S) googlesta, ja sieltä kuvahaun kautta jolloin se antoi vastaavan moottorin, mutta autoksi Nissan Almera 96-00. Hämeen autopurkaamosta hain sitte semmoisen, ja kiinni - TOIMII!
(purkamon mieskin ihmetteli, että katos perhana kun käy micraankin..)
HUOM: ainoa "fiba" on sellainen, että säätöliike on vähän minimaalisempi kuin micran ajovalomoottorissa, sekä liikkui konttorilla päivastaiseen suuntaan. Eli vastaavaa hakevat ottakoot varmuudella saman puolen moottorin.
Leimalla meni mulla läpi kun sanoin, että varmaan jäi liitin väärin päin. Ja toisen valon korkeudenkin sain ite ruuvata katsastuksessa..
Semmosta.