Kirjoittaja Aihe: Datsun B310 Turbo Coupe  (Luettu 89289 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 413
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #570 : Toukokuu 23, 2019, 17:42:37 »
Oho, ompas mielenkiintoista keskustelua öljyistä sillä välin kun on käynyt töissä  ::) Kerkesin nyt ostaa sitä 10w60 diamond extremiä kuitenkin. Siinäkin kyllä mainostettiin olevan esteripohjaista miksausta taustalla, mutta ken tietää kuinka paljon. Noh, ongelmat kuitenkin siis selvisivät öljyn vaihdolla. Tuo mineraalipohjainen 5w30 vai oliko 10w30 oli muuttunut melko liruksi lämpösykleissä ja öljynpaineet kipusivat 1.5 bar sijasta 3 bar tyhjäkäyntikierroksilla. Kone käy melko mukavasti nyt siis. Olisi mukavaa saada dasse ulos tallista niin voisi ilman pakokaasuhuurujen pelkoa säädellä tyhjäkäyntiarvot kuntoon  ::)

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 413
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #571 : Toukokuu 23, 2019, 22:09:47 »
Loppuilta meni jarrujen ja kytkimen ilmaukseen, oli jäänyt 'hieman' ilmaa järjestelmään  ::) Jarrut tuntuvat todella jämäköiltä nyt eikä pedaali liiku kuin muutaman sentin kunnes nappaa täysin kiinni.

Noh, kytkin menee vieläkin pohjaan ja esijännitystä pitäisi olla melkoisesti että saisi auton vaihteelle. Työsylinterin halkaisija 7/8 ja pääsylinterin halkaisija 5/8. Pitää pähkäillä miten paljon isomman pääsylinterin ostaisi, toinen asia on että dassessa laippa on 45 asteen kulmassa, niin pitänee ostaa varmaankin sellainen remote unit jotta saan tulipeltiin kiinni sen säiliön sitten. Wilwoodilla kaikki tuntuivat omaavan suorassa olevan reikäpatternin.

Poissa mikan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 5 624
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #572 : Toukokuu 24, 2019, 09:02:12 »
Mä kun vaihdoin pääsylinterin isommaksi, niin porasin vain uudet kiinnitysreiät datsunin tulipeltiin.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 413
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #573 : Toukokuu 24, 2019, 17:15:54 »
Mä kun vaihdoin pääsylinterin isommaksi, niin porasin vain uudet kiinnitysreiät datsunin tulipeltiin.

t. Mika

Samalla joutuu vissiin poraamaan vanhat tapit pois? Vai oliko ne vain spooreilla kiinni että lähtee hakkaamalla?

Poissa mikan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 5 624
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #574 : Toukokuu 25, 2019, 15:13:47 »
Mulla ne vanhat ei jäänyt tielle, eli ei tarvinnut poistaa.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 413
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #575 : Toukokuu 25, 2019, 21:01:19 »
Mulla ne vanhat ei jäänyt tielle, eli ei tarvinnut poistaa.

t. Mika

Mielenkiintoista, pitää itsekkin kokeilla. Kiitos!  ;D

Poissa mikan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 5 624
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #576 : Toukokuu 28, 2019, 08:57:07 »
Retrofit pumppu kokeiltu paikoilleen ja loput linjoista vedetty tankkiin:

Katsotaan mitä pahaa tänään iltana saisi vielä aikaan  ::)

Multa oli mennyt tämä kokonaan ohi. Pumppuzydeemi istui siis nätisti tankkiin ja toimii niin kuin pitääkin?
Mittailin oman datsunin tankkia ja valitettavasti tuo on liian korkea siihen.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 413
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #577 : Toukokuu 28, 2019, 21:41:07 »

Multa oli mennyt tämä kokonaan ohi. Pumppuzydeemi istui siis nätisti tankkiin ja toimii niin kuin pitääkin?
Mittailin oman datsunin tankkia ja valitettavasti tuo on liian korkea siihen.

t. Mika

Pumpputsydeemi toimii ja istuu sopivasti. Leikkasin ohjeiden mukaan imu ja paluuletkun sopivan mittaisiksi ja sain upotettua koko paketin nätisti tankkiin. Pitää kokoajan säädetyn 3 Bar paineen. Surahtaa kuuluvasti päälle kun avainta kääntää, mutta ei kuule enää koneen käydessä.

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 413
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #578 : Toukokuu 31, 2019, 18:06:20 »
Nyt on tatsuniin tilattu uusi kytkimen pääsylinteri, sitten mietin myös volvon taka-akselille sopivaa tupla brackettia, jonka avulla saisin toisen satsin jarrusatuloita asennettua, ja näin saisin lukkiutuvalle hydrauliselle käsijarrulle kokonaan oman piirin  ::)




Toimitusaika 2 viikkoa tuolla pääsylinterillä. Sylinterin kokoa kasvatin nyt 5/8 -> 1'' ja pedal travel +-2mm paikkeilla samaa luokkaa. Pitänee porata tulipeltiin vain uudet reiät tuota wilwoodin sylinteriä varten. Jos tämä saadaan toimimaan niin alan ulkona säätämään loput tyhjäkäynnistä ja kokeilemaan miten muuten kaikki pelaa  ::)

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 413
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #579 : Kesäkuu 02, 2019, 14:09:45 »
Preppasin tuulilasin kehikon 2 komponentti epoksimaalilla ennen uuden ikkunan ja tiivisteen asentamista.

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 413
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #580 : Kesäkuu 17, 2019, 21:15:02 »
Ratsunin ulkoilutusta, ekaa kertaa omilla voimilla liikkuen:






Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 413
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #581 : Kesäkuu 17, 2019, 21:15:58 »




Odottelen vieläkin änkän saapumista, siihen asti suora dumppi ulos.

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 413
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #582 : Kesäkuu 19, 2019, 17:20:01 »
Piti tänään mennä asennuttaa tuulilasi, ikävä kyllä myöhästyin ja paikka kerkes mennä kiinni, katellaan sit joku toinen päivä taas  ::)

Otin muutamia kuvia kuitenkin kun dasse oli taas pihalla:




Dasse oli liian matala trailerille pakoputken kanssa ja se piti kitkuttaa auton alta pois ja paku piti tyhjentää kamoista että sai tuulilasin sinne taakse, siihen se aika yht äkkiä meniki.

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 413
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #583 : Kesäkuu 20, 2019, 18:48:12 »
Dasseen tuli öljyn keräys kannut kiinasta, 13 dollaria kippe, vaikuttaa tosi jämäköiltä alumiinisilta pöntöiltä. Termari adapteri makso joku 5 dollaria, en itse hintaan tekisi kyllä, eli kaikki hintansa väärtejä. Maanantaina tulee thermoswitchi joka kytkeytyy 87 asteessa päälle ja saan flektit siitä automaattisesti sitten päälle.



Dasseenkin saatiin tuulilasi paikoilleen, todella suuret kiitokset paikalliselle firmalle joka homman teki  ;D


Dassen ottaminen kyydistä ja sinne lastaaminen olikin pientä jumppaamista:

Rampit olis voineet olla vaikka sen 2.5 metriä pitkät  ::)

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 413
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #584 : Kesäkuu 24, 2019, 20:31:39 »
Uusi argon pullo saapui postissa, samoin muita hippuloita. Sain myös kierroslukumittarin toimimaan, oli väärä lähtö päällä tunerstudiosta, doh  ::)

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 413
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #585 : Heinäkuu 08, 2019, 20:37:11 »
Unohtanut päivittää tänne taas vähään aikaan.

Putken pää hommattu:




Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 413
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #586 : Heinäkuu 08, 2019, 20:48:58 »
Siinä vielä pöristin videota:


Ja noh, moottorin kalinat selvisi kyllä sinäänsä, ehkä. Venttiilit oli oikein säädetty, tarkistettu kuumana. Otin sitten öljypohjan auki, ja 4-pytyn kiertokanki liikkui hieman ylös alaisin, muissa laakereissa ei havaittavaa pelivaraa, noh vaihdoin kaikki paitsi 3 pytyn kiertokangenlaakerit, kun tuo kolmospytyn ARP:n kiertokangen 12 kantanen pultti oli hieman pyöristynyt enkä saanut sitä auki. Noh, käytin konetta uudelleen 3 vaihdetulla laakerisetillä, ja vieläkin kilinä kalina havaittavissa, tai no pikemminkin kolina. Kampura oli käynyt siis koneistuksessa ennen koneen kasausta, ja laakerit ovat 0.25 ylikoossa. En sitten tiedä voiko tuollainen kolina myös johtua huonoksi menneistä männäntapeista myöskin.

Suunnitelma seuraava:
Moottori pois, sylinterien poraus hieman isommaksi, takomännät tilaukseen ja laitetaan nuo takokanget mitkä tuli ostettua viime vuonna samalla koneeseen. Tilaukseen lähti myös plastigauge setti ja tarkastan kaikkien kiertokankien laakerien välykset.

Ei mee ihan niinkuin strömssöössä  ::) tosin kone oli kasattu 15 kesäsenä ja kyseessä oli ensimmäinen moottorin kasaus, ehkä tälläkin jotain osuutta asiaan, heh.  ;D Onpahan tekosyy tehdä uudelleen ja laittaa vahvemmat hippelit samalla kerralla

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 413
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #587 : Heinäkuu 08, 2019, 20:54:54 »
Tuli samalla kyllä mieleen se, että onkohan pajalla voinut käydä kampuran koneistuksessa ehkä källi, ja näin ollen tullut liikaa sivuttaisvälystä, joka voisi aiheuttaa tuon naputuksen myös. Pitänee mitata minkälaiset välykset siellä on, o ouu :o

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 413
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #588 : Heinäkuu 08, 2019, 21:41:37 »
Jahas, kävin katsomassa niitä laakereita jotka vaihdoin uusiin. Lähes jokaisessa oli oli laakeripinta kulunut laakerin sivuilta erityisesti, mikä viittaisi että kampuran puolelta uudelleen koneistettu huonosti? Vai mikä muu voisi tällaisen aiheuttaa

Poissa Markus.

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 226
  • NCF:n foorumi - paras foorumi
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #589 : Heinäkuu 09, 2019, 08:16:22 »
Sivuttaisvälys kiertokangessa ei kyl pitäisi kolista. Tehtaillakin voi olla monen millin välyksiä kaulalla, vaikka Nissaneissa kai tyypillisesti onkin luokkaa 0.2 tai vähän päälle.

Koneistusvirheet ei lie yleisiä, mutta toki voi sattua. Ei niinkään koneistusvirhe, mut joku hassu fiba kuitenkin: yksi taannoinen projekti- CA18:n kampiakseli oli rumassa kunnossa, edellinen omistaja ajanut yhdet runkolaakerit päällekkäin. Koneistamossa ajoivat sen pahimman 0.50 alikokoon ja loput 0.25, ja sen mukaan sieltä lakrutkin myytiin.
Esikasaillessa sitten kummastelin, kun kamppari veti jumiin heti kun runkopukkeja tiukkasi hiukankin. Ilmeni, että kaikki kaulat oli sittenkin 0.25 alikoossa, vaikka koneistamon lapussa lukikin selkeesti, että se yksi on 0.50 alikokoinen.

Ei siinä sitten sen kummempia sattunut lopulta, oikeat laakerit paikoilleen, välyksen mittaukset mikrometrillä ja nauhalla, ja kone nippuun.

Tiedä sitten, oliko oikeasti vain laput menneet sekaisin, jos joku muu saikin sitten mun akselin, jossa oli yksi kaula karusti alikokoinen.  ;D

Laitappa kuvia niistä kuluneista laakereista. Lähinnä kiinnostaa, onko ne pahastikin kulahtaneet. Sellasta enemmän tai vähemmän epämääräistä kulumajälkeä niihin tulee samantien, mutta vain värisävyn vaihtumista, ei niin että esmes. kuparimetalli alkaa paikotellen näkymään.

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 413
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #590 : Heinäkuu 09, 2019, 18:42:08 »
Tässä kuvaa laakereista vielä, selvät kulumajäljet sivuilla. Keraaminen käsitelty kerros kulunut pois.


Aloin viimeistelemään takapaneelia myös, koitan saada takavalot fixattua paikoilleen. Hitsailin M6 kuusiokolopultit sisäpuolelle ja laitoin valot kiinni. Vielä pitäisi askarrella jotain, millä saataisiin valojen aukoista pyöreät.




Olisi kiva kokeilla myös takadiffuuserin rakentamista ja kokeilla samalla taka spoileria. Pitää miettiä nokkaan myös jotain kivasti vastapainoksi myös vähän ärhäkkäämpää lookkia varten.  ::)

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 413
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #591 : Heinäkuu 10, 2019, 19:16:37 »
Liimailin 80-grid hiekkapaperia 140mm pora sahaan jotta sain pyöristettyä takavalon leikkaukset:


Leikkelin myös 3 pellin saumakohdan pois välttääkseni ruostumista siitä kohtaa tulevaisueedessa:



Ja tässä takavalojen kiinnikepultit:


Poissa valpas

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 4 626
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #592 : Heinäkuu 11, 2019, 07:00:22 »
Täytyy oikeen sanoo, että oot idearikas, ja sitkee "sissi"!
Jos lokasuojan kaariinkin olet ite tyytyväinen, niin kaikki on hienosti.
Hitsisaumatkin alkaa näyttään hyviltä.
Tallinkin olet järjestelly.
 :)

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 413
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #593 : Heinäkuu 11, 2019, 10:18:32 »
Täytyy oikeen sanoo, että oot idearikas, ja sitkee "sissi"!
Jos lokasuojan kaariinkin olet ite tyytyväinen, niin kaikki on hienosti.
Hitsisaumatkin alkaa näyttään hyviltä.
Tallinkin olet järjestelly.
 :)

Kiitos kiitos :) kaarissa yksi hassu kohta mikä vähän mietityttää, mutta katson miltä näyttää värien kanssa ja muokataan sitten tarpeen mukaan.

Talli sotkeentuu aina sitä mukaa kun tuossa perälaudankin tekoon tarvinnut, mig, rälläkkää, dremeliä, muotoiluvasaroita, viiloja, Poria, hiomapapereita, katkaisulaikkoja, hiomalaikkoja, epäkeskohiomakonetta ja toiminnan tiimellyksessä ei kerkeä siivota kun tarvitsee seuraavassa vaiheessa kuitenkin juuri sitä toista työkalua  ;D

Pitänee viikonloppuna siivoilla kun ensiviikolla tarkoitus olisi ottaa kone pois ja saisi olla silloin puhtaammat tilat  ::)

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 413
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #594 : Heinäkuu 11, 2019, 17:33:23 »
Maalailin takapaneelin sisältä päin 2k harmaalla:



pitää vielä viimeistellä saumakohtaa jonkin verran ennenkuin uskaltaa pistää happovärit ja sen päälle sitten kittailemaan:



ja plastigaugetki tuli postissa:

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 413
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #595 : Heinäkuu 11, 2019, 18:59:24 »
Wisecon takomännät tilattu dasseen 77 mm kokoisena, lohkoon poraillaan vähän isommat röörit

Poissa mikan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 5 624
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #596 : Heinäkuu 12, 2019, 13:10:43 »
Korkeus ja tappi suoraan sopivat? Minkä moottorin männät?

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 413
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #597 : Heinäkuu 12, 2019, 16:03:37 »
Korkeus ja tappi suoraan sopivat? Minkä moottorin männät?

t. Mika

Custom männät hollannista omilla spekseillä ja pinnoitteilla  ::) männät hippuloineen 800e, pinnoitteet mukaan 900e. Ja kylkiäisiksi antavat vielä uudet kk laakerit mukaan.

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 413
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #598 : Heinäkuu 12, 2019, 20:08:17 »
Ihan hyvä että leikkelin palaset pois, olisivat koituneet ongelmaksi jossain vaiheessa kuitenkin:


ja sitten sain hiottua autoa melkoisesti:


Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 413
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #599 : Heinäkuu 15, 2019, 12:45:44 »
Purin dassen kannen pois 2.5 tunnissa, ei paljoa enään jäljellä niin saa moottorinkin pois. Pitää käydä vielä hakemassa vain moottorinosturi paikalle.








Jotan mujuja oli ilmeisesti jäänyt viime asennuksessa, noh se oli ensimmäinen kerta kun kasailin konetta. Pitää olla tällä kertaa tarkempi ja täsmällisempi  ;D Keraamiset pinnoiteet oli pysynyt jokaisessa männässä ja myöskin sylinterinkannessa/venttiileissä