Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Datsun B310 Turbo Coupe

Aloittaja Atomic, heinäkuu 01, 2013, 17:51:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Atomic

Tulipahan postissa AN kilkkeet ja polttoainelinjat  ::)


5 m kelan kanssa oli hyvää mankelointia konetilan kautta:


Käänsin suuttimet alaspäin, jotta saan bensalinjan kulkemaan nätisti kiskon lähellä:


Meno ja paluu linjat vedetty tankille, toistaiseksi rautalangoilla kiinni. Pitää ostaa kilkkeitä kunnoliseen kiinnitykseen


Ei pitäisi ainakaan tässä koneessa bensapuolella ahdistaa  ::) ::)


Asentelin myös painereferenssiletkuja ja siistin joitakin liitoskohtia:


Atomic




Hitsailin tankin takaisin kiinni:



Lilluttelin 30 l veden kanssa ja saumojen ohesta paljastui muutama vuotokohta, pitää paikkailla kun käy tallilla seuraavan kerran  ::) Muuten näytti tankki pitävän ympäriinsä eikä ollut vuoto-ongelmia. Noiden jälkeen voisi kokeilla sitä sitruunahappokäsittelyä  ::)

JaKrPa

Oma kokemus näie polttoainetankkien hitsauksesta...hitsasin tankkia ja sain siitä VEDENpitävän mutta bensaa kun laittoi tankkiin niin tihkui saumasta läpi.. ehkä saippuavedellä testatessa vois olla lähempänä totuutta siitä että onko se bensan pitävä  ::)

Atomic

Lainaus käyttäjältä: JaKrPa - maaliskuu 03, 2019, 16:33:08
Oma kokemus näie polttoainetankkien hitsauksesta...hitsasin tankkia ja sain siitä VEDENpitävän mutta bensaa kun laittoi tankkiin niin tihkui saumasta läpi.. ehkä saippuavedellä testatessa vois olla lähempänä totuutta siitä että onko se bensan pitävä  ::)

Tehdään näin vaikka lisäksi. Pohjalla on kyllä ollut hyvä 10l sekoitus autoshampoota ja vettä  ::) olen kyllä vielä pistämässä sen sealerin tankin sisälle tukkimaan kaikki pikku-aukot

Markus.

Pettämätön konsti vuotojen löytämiseen on kohteen paineistus ja fairy-vesi. Suihkii vaan jollain kukkasumuttimella, millä nyt vaan, sitä astianpesuaineen ja veden sekoitusta testattavaan kohteeseen, ja tankissa oleva paine nostaa vuotokohtaan kuplia.

Sealeri toisaalta tekee tankista tiiviin joka tapauksessa.

Omalla vastuulla käytettäväksi vihjeeksi voisin kertoa tankin sealeriksi kai ihan kohtuuhintaisen tuotteen, Teknoksen inerta primer vitosen.

Sattui hyllyssä Inertaa jouten olemaan, ja tarvetta omavalmisteisen tankin käsittelylle, joten vielä kun Teknos lupaa hyvää kemiallista kestoa, niin lurautin litran verran maalia tankkiin ja pyörittelin hyvän aikaa. Lopulta ylimääräiset pois ja parin viikon kuivatus lämpimässä tehostetulla tuuletuksella, ihan vaan varmuuden vuoksi.

Muutaman vuoden se on nyt tankissa 98:n kanssa viihtynyt, ei oo ollunna ongelmia. E85:stä en osaa sanoa mitään, en edes 95:stä.

Atomic

Juu tuokin on totta. Pitäisi löytää vain sopivan kokoinen kumitulppa jolla tukkii syöttöputken siksiaikaa. Tai voihan sitä tietty kokeilla jos jokin teippikin pitää ja paineistaa sitten tuolta vanhalta imupuolelta joka on vielä tankissa kiinni.

Pitää vielä katselmoida noita eri pinnotteita läpi  ::) Maalissa ehkä pelkona jos jää liian paksuksi kerrokseksi ja ei kuiva oikein koskaan, ja tietty E85 soveltuvuus on toinen juttu

140ypower

Siittä täyttöputken reiästä on melko nätti paineistaa kun leikkaa vanhan sisäkumin putken päähän ja klemmarilla kiinni. Saa rengaspainemittarilla täyttää. Myös paineen alennin suositeltava ettei lipsahda liikaa ja pullahda
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht

BA

MP-tarvikkeista löytyy sellasta prätkän pakoputkeen tarkotettua kartiomaista pesutulppaa. Maksaa varmaan pari euroa biltema/motonet yms. Koko riittää johonkin n.60mm putken tulppaamiseen, on helppo ja varmana tiivis. 

Atomic

Jees, pitää penkoa ensin oma varasto läpi kun tullu keräiltyä vaikka ja mitä  ;D

Atomic

Pitääpi katsoa mitä tästä tulee. Askartelin paskartelin paperin ja pahvin kanssa ja mietin miltähän diffuuseri mahtaisi näyttää turbo coupessa:





Ehkä ei ihan noin agressiivinen mutta olisi hauska päästä sellainenkin toteuttamaan jossain vaiheessa  ::) Bensatankin sain kokeiltua paikoilleen ja pitää ensi viikonloppuna porailla reikiä ja tilailla litkut tankin käsittelyä varten

Markus.

Tuohan näyttää snadisti kutistetulta Chevy Vegalta noilla tuikuilla. :)  Yllättävänkin hyvästi mittasuhteiltaan näyttäs istuvan. Nyt kun vaan saa modin tehtyä niin, että asiaa tuntematon ei huomaa mitään muutetunkaan, niin lopputulos on just bueno. :)

Diffuusorin jättäisin harkinnan asteelle siihen asti, kun koko muu auto on suht valmiina. Näkisin tuossa riskinä nyt sen, että kiesin perään tulee vähän liikaa visuaalista massaa, ja näyttää siten hiukan raskaalta suhteessa muuhun autoon. Mutta itse toki näet livenä sen kokonaisuuden, täältä käsin on vähän arvailun varassa.

Atomic

Lainaus käyttäjältä: Markus. - maaliskuu 10, 2019, 22:08:18
Tuohan näyttää snadisti kutistetulta Chevy Vegalta noilla tuikuilla. :)  Yllättävänkin hyvästi mittasuhteiltaan näyttäs istuvan. Nyt kun vaan saa modin tehtyä niin, että asiaa tuntematon ei huomaa mitään muutetunkaan, niin lopputulos on just bueno. :)

Diffuusorin jättäisin harkinnan asteelle siihen asti, kun koko muu auto on suht valmiina. Näkisin tuossa riskinä nyt sen, että kiesin perään tulee vähän liikaa visuaalista massaa, ja näyttää siten hiukan raskaalta suhteessa muuhun autoon. Mutta itse toki näet livenä sen kokonaisuuden, täältä käsin on vähän arvailun varassa.

Juu pitää katsoa paremmin kun saa myös kesällä käytettyä autoa ulkosalla ja katseltua ympäriinsä. Leikkaan nuo takavalokehykset erikseen niin orkkis kehykset voidaan vielä kiinnittää takaisin jos on sikseen  ::)

mikan

Puskurin koloista ja hiekkapellistä pitää saada sileä kuin vauvan peppu.

t. Mika

https://www.silverminemotors.com/240z-260z-280z-rear-diffuser
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Atomic

Lainaus käyttäjältä: mikan - maaliskuu 12, 2019, 08:38:03
Puskurin koloista ja hiekkapellistä pitää saada sileä kuin vauvan peppu.

t. Mika

https://www.silverminemotors.com/240z-260z-280z-rear-diffuser

No nyt  ;D Änkkä tuossa vähän häirittee

Markus.

Toiminnallisesti tuommonen pystyseinä -diffuusori ei kyl palvele kuin tunninkimiehen silmää. Jos siis tykkää. Pahin yhdistelmä oliskin, että rakennelma ei toimi ja on vielä rumakin.  :D

Atomic

Ei siihen kerennytkään miettiä mitään vaaka seiniä vielä kun teki vain mieli askarrella ja hahmottaa jotain  ;D

Markus.

Lainaus käyttäjältä: Atomic - maaliskuu 13, 2019, 08:22:03
Ei siihen kerennytkään miettiä mitään vaaka seiniä vielä kun teki vain mieli askarrella ja hahmottaa jotain  ;D

Niin joo. Viittasin oikeastaan tuohon linkin Zetaan, jossa diffuusori on selkeesti ulkonäkö edellä tehty. Ihan sitä ramppikulmaa ja sen pituutta meinasin, kun jonkunkin verran sen täytyy auton alle (tai jatkua auton takana tietty) ulottua ja kulman aika loivana edetä, jotta toiminnallisuutta tulisi.

Atomic

Lainaus käyttäjältä: Markus. - maaliskuu 13, 2019, 11:28:04
Lainaus käyttäjältä: Atomic - maaliskuu 13, 2019, 08:22:03
Ei siihen kerennytkään miettiä mitään vaaka seiniä vielä kun teki vain mieli askarrella ja hahmottaa jotain  ;D

Niin joo. Viittasin oikeastaan tuohon linkin Zetaan, jossa diffuusori on selkeesti ulkonäkö edellä tehty. Ihan sitä ramppikulmaa ja sen pituutta meinasin, kun jonkunkin verran sen täytyy auton alle (tai jatkua auton takana tietty) ulottua ja kulman aika loivana edetä, jotta toiminnallisuutta tulisi.

No se! Jos itse tekee tuon niin pitää fundeeraa mihin asti vetää tuon pohjalevyn ja mitä tehdä taka-akselin kanssa jos päättää koko pohjan silottaa suojalla  ::)

mikan

Paljonkohan tuollainen diffuusori vaikuttaa downforceen 100, 150 tai 200 nopeudessa?
Mistä löytyis hyviä toimivia?

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: mikan - maaliskuu 14, 2019, 08:36:01
Paljonkohan tuollainen diffuusori vaikuttaa downforceen 100, 150 tai 200 nopeudessa?

Se selviäisi tuulitunnelissa.

Lainaus käyttäjältä: mikan - maaliskuu 14, 2019, 08:36:01Mistä löytyis hyviä toimivia?

Tekemällä itse.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - maaliskuu 14, 2019, 18:51:34
Lainaus käyttäjältä: mikan - maaliskuu 14, 2019, 08:36:01
Paljonkohan tuollainen diffuusori vaikuttaa downforceen 100, 150 tai 200 nopeudessa?

Se selviäisi tuulitunnelissa.

Lainaus käyttäjältä: mikan - maaliskuu 14, 2019, 08:36:01Mistä löytyis hyviä toimivia?

Tekemällä itse.

Loppuu se näsäviisastelu.
Mikanille vastaten, auto pitäisi saada tosi lähelle tienpintaa että nuo toimii kunnolla. Sen verran matalalle että säännökset tuskin antaa myöden tieliikenteessä.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

mikan

#501
Niin, mä kysyin siis ihan tosissani. Ajatus oli ihan ratakäyttöön, joten datsun voisi olla aika matala. Madaltamisessa on tosin sitten mietittävää jousitusgeometrian kanssa, ettei tukivarret sojota minne sattuu. Ehkä se itse pitäisikin tehdä, jotta se sopii auton kokoon ja muotoihin. Tätä pitää opiskella...

t. Mika

ps. 2013 kesällä kirjoitit: "Noniin, aloitetaan siis tännekkin pieni threadi."  Kiva huomata, että muillakin lähtee mopo käsistä.  ;)

Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Atomic

Tässähän ollaan ihan aiheen juurella eikä hakuammunnassa  ::) Terapiaprojektina menee mukavasti eteenpäin. Ens kuussa vois olla ehkä jo mahdollista startata?  :-X

mikan

Varmaan tässä on matkan varrella tullut selväksi, mutta en muista. Eli missäpäin suomea tää terapiaprojekti olis nähtävissä livenä?

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Atomic

Uusimaalla auto sijaitsee, yv:llä saa tarkempaa tietoa jos on sikseen  ::)

Tänään tuli ruotsin maalta taas lisää hippeleitä. Nyt olisi 'kuuma' puolen putkitus hallussa ja GFB D+ by-pass venttiili asennettuna:



Atomic

Retrofit pumppu kokeiltu paikoilleen ja loput linjoista vedetty tankkiin:


Katsotaan mitä pahaa tänään iltana saisi vielä aikaan  ::)

Atomic

Ilta jatkui takavalojen ihmettelyn parissa. Kummallista kyllä mutta datsunin orkkis valopohjat pysyivät nätisti kiinni Z28 takavaloissa  ::)


Sellai kai:




Kokeilin vähän takapuskuriakin kiinni, näytti olevan vanhoilla kiinnikkeillä vähän liian kaukana rungosta, näytti jotenkin hassulta. Otin vanhat kiinnikkeet pois ja niiden alta paljastui tietenkin lisää mätää  ::)

Atomic


ILVES-Joe

Lainaus käyttäjältä: mikan - maaliskuu 14, 2019, 08:36:01
Paljonkohan tuollainen diffuusori vaikuttaa downforceen 100, 150 tai 200 nopeudessa?
Mistä löytyis hyviä toimivia?

t. Mika
Ratakisojen varikoilta löytyy hyviä malleja.
Historic kisoissa ajettavan Roadsport luokan autoista, varsinkin A-luokasta.
Rata SM on jotain luokkia joissa on vapaata rakentamista.

Time Attack luokassa on rakentelua mutta sinne varikolle menoa kannattaa harkita vakavasti koska siellä kaiuttimista tulee ärsyttävää jumputijumputijumputijumputi meteliä koko ajan.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Atomic

Sain läppärungon IAC venttiilin aukon tukittua silikooniletkulla ja ruuvilla:




Oma mega ohjaa vain 2-napaista IAC venttiiliä, kun tähän läppärunkoon löytyi vain 4-6 napaisia variaatioita. Väsään todennäköisesti tuohon laippaan letku-ulostulon ja hommaan jonkin 2-napaisen IAC venttiilin, kuten esimerkiksi volvo 7XX ja 8XX on.