Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Datsun B310 Turbo Coupe

Aloittaja Atomic, heinäkuu 01, 2013, 17:51:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

140ypower

Lainaus käyttäjältä: mikan - huhtikuu 29, 2018, 10:03:36
Okei! Kaverin projektia varten vaan kysyin. Se osti anturit M12x1.5 ja imusarjassa on kierre M16x1.5. Täytyy jostain löytää tuohon väliin adapteri tai sitten M16x1.5 imuilman lämpöanturi.

t. Mika
Tuollaista kierre adapteria saa ainakin rekan osia myyvistä paikoista, esim trailcom, tavo jne. Muistaakseni tuo kierre on paineilma osissa.
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht

mikan

#301
Kiitos vinkistä! Trailconilta löytyi ja maksoi 1,56 €!  ;D

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Atomic

Lisää bodyworkkiä ja bondoa:







Pelkääjän puolelta paljastui ikäviä yllätyksiä:


Vielä riittää tekemistä, mutta saimpahan aluilleen:

Atomic

Lisää pohjamaalailua ja kittalua, pitää palata vielä takasin hiomaan joitakin kohtia, koitan saada takakontin alueen kuitenkin kuntoon pikkuhiljaa.






Atomic

Lisää bodywörkkiä:







Ja sain pelkääjänpuolen ruosteiset ikkunan karmit korjattua:

Atomic

Kaikki A15 moottoriin sopivat veivit näyttäis olevan alennuksessa ebayssa (29.5.2018), ostin taotut 4340 H-profiilin kiertokanget 200e (norm. 300~600e) uutena saksasta:

ARP 2000 sarjan pultit tulee mukana myös

Atomic

Otin kuskinpuolen lokasuojan irti ja aloin samalla väsäilemään kuskinpuolen ovea taas parempaan kuntoon:


Atomic

Uudet veivit tuli tänän postista, tässä vähän kuvia:






jatkoin myös oven ropaammista, lisää kuitukittiä, hiontaa ja rost primeria:


Atomic

Tänne vois heittää myös päivitystä pitkästä aikaa.

Löysin kaapistoista vanhan datsun badgen ja laitoin killumaan uusien avaimien kanssa samaan nippuun, pitää vaihtaa jossain vaiheessa vielä kaikki uudet lukot myös oviin, takaluukkuun ja bensaläppään:


Tilasin myös uuden MAC3 ahtopainesolenoidin jota voin ohjata Megalla sitten:


Forssan picknikistä tuli myös bongattua datsunin osia, löytyi mm. 1 eurolla etumaskin merkki:



Kerkesin pyöräyttämään konettakin jo pariin kertaan, mutta ei tule öljynpaineita.. Kävi ilmi että öljypumpusta puuttuu kokonaan releaf valven venttiili, kadonnut jonnekkin uudelleenrakennuksen yhteydessä, hohhoijaa.. No mutta onneksi ebaysta löysin uusia pumppuja jonka voisi pistää tilaukseen.
https://www.ebay.com/itm/IT-057-140-New-Engine-Oil-Pump-/332613395213?_trksid=p2349526.m4383.l4275.c1#viTabs_0

AC/DC tigi saapui myös puolasta, mukana tuli paljon eri täytelankoja, mm: Al Si, Al Mg, AISI 306, ja normi mild steelille sopivaa langaa. jokaista 0.5kg. Lisäksi pakettiin kuului varaosia ja eri kaasukuppeja ja pidikkeitä eri elektrodien kokoluokille. Elektrodejakin tuli mukana 1.6-2.0-2.4 mm halkaisijoilla kultaisella värityksellä ja punaisella. Eli AC ja DC käyttöön omat ja materiaalista riippuen.


Pakettiin kuului myös säädettävä hitsausmaski, paljon parempi kuin joku honkkarin halppismaski vaikka hinta oli sama. Pääpannan kiristysmekanismi aivan mahtava ja tuntuu päässä pehmeältä ja istuu hyvin. Säädöt toimii hyvin ja indikoi jos patteri lopussa. Maskissa myös rälläköintinappi.


Itse yksikkö on aika geneerisen mallin näköinen ja siitä löytyy kaikki säätönupikat, tuntuvat hyviltä ja selkeä englanninkielinen ohjeteksti jokaiselle:


Kahvan letkun pituus muistaakseni 7.5m, virran säätö onnistuu kahvasta suoraan. Koneesta pystyy kytkemään remotecontrollin päälle ja pois, sekä 2T/4T, tuntuu hyvältä kädessä


Ja lopuksi meikäläisen omat räkimiset ekaa kertaa 3mm paksuun harjoituspalaan, ei mitään negatiivista sanottavaa itse laitteesta tällä hetkellä, yllättynyt positiivisesti ja kokeillaan ehkä nyt viikonlopun aikana alumiiniin AC hitsausta.


Hintaa paketille tuli 770e kotiinkuljetettuna Puolasta alveineen päivineen, joten ei ollut kauhea konkurssi. Nyt paljon helpompi lähteä tekemään loppuun rosteripakoputkistoa sekä alumiinista imusarjaa  ;D

datsunpower

Monenko amppeerin TIG on?

Ihmeen hyvin on kyllä tuohon sinkittyyn palanut... yleensä sinkki on niin syvällä, että vaikka kuinka koittaa hioa sitä pois niin silti tahtoo tulla sauma silmille  :P
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Atomic

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - elokuu 18, 2018, 14:09:56
Monenko amppeerin TIG on?

Ihmeen hyvin on kyllä tuohon sinkittyyn palanut... yleensä sinkki on niin syvällä, että vaikka kuinka koittaa hioa sitä pois niin silti tahtoo tulla sauma silmille  :P

200A, Ja juu ihan nätisti näytti menevän  :)

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Atomic - elokuu 18, 2018, 22:22:31
Lainaus käyttäjältä: datsunpower - elokuu 18, 2018, 14:09:56
Monenko amppeerin TIG on?

Ihmeen hyvin on kyllä tuohon sinkittyyn palanut... yleensä sinkki on niin syvällä, että vaikka kuinka koittaa hioa sitä pois niin silti tahtoo tulla sauma silmille  :P

200A, Ja juu ihan nätisti näytti menevän  :)
Joo, kyllä 200A koneella alumiinia jo ihan hyvin hitsaa. Suurempia/paksumpia kappaleita kannattaa toholla esilämmittää niin ei tarvitse kalliilla argonilla suorittaa sitä lämmittämistä.
Ruiskun imusarja-kokoluokka alkaa olla jo siinä, että kannattaa lämmittää niin selviää paljon helpomalla.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Atomic

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - elokuu 19, 2018, 00:42:30
Lainaus käyttäjältä: Atomic - elokuu 18, 2018, 22:22:31
Lainaus käyttäjältä: datsunpower - elokuu 18, 2018, 14:09:56
Monenko amppeerin TIG on?

Ihmeen hyvin on kyllä tuohon sinkittyyn palanut... yleensä sinkki on niin syvällä, että vaikka kuinka koittaa hioa sitä pois niin silti tahtoo tulla sauma silmille  :P

200A, Ja juu ihan nätisti näytti menevän  :)
Joo, kyllä 200A koneella alumiinia jo ihan hyvin hitsaa. Suurempia/paksumpia kappaleita kannattaa toholla esilämmittää niin ei tarvitse kalliilla argonilla suorittaa sitä lämmittämistä.
Ruiskun imusarja-kokoluokka alkaa olla jo siinä, että kannattaa lämmittää niin selviää paljon helpomalla.

Juu ei koulussakaan 4mm alumiinilattaan tarvinnut ampeereja paljoa. Pitää säätää vain taajuus, kanttiaallon profiili ja duty cycle kohdilleen

Atomic

Tulipahan testattua AC toimintoa, omasta mielestä 120Hz, 65% ja 65 Amp toimivat melko jouhevasti, tässä jotain ensimmäisiä saumoja joita tuli koneella tehtyä:










Jotenkin oli huomattavasti helpompaa kuin vastaavan MIG hitsaus, hehheh  ;D

mikan

TIG helpompaa kuin MIG? Kerran olen tigillä kokeillut alumiinia, eikä siitä mitään tullut.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: mikan - elokuu 20, 2018, 22:46:50
TIG helpompaa kuin MIG? Kerran olen tigillä kokeillut alumiinia, eikä siitä mitään tullut.

t. Mika
Alumiinin laatu ja kappaleiden puhtaus vaikuttaa onnistumiseen eniten.
Minut pelottelivat ennen TIGin ostoa alumiinin hitsauksen vaikeudella.. noh, ostin TIGin, vaikka en ollut ikinä edes kokeillut moista laitetta -> enpä ole katunut ja se vaikeaksi peloteltu alumiinikin onnistui ihan ensiyrittämällä. Poistui materiaali rajoitteet sillä kertaa.

TIGillä tekisi mieli hitsata nykyään kaikki, mutta argonin hinta ja TIG-hitsauksen hitaus "pakottavat" ottamaan aina mustaa hitsatessa MIGin nurkasta esille. Tietysti kaikki tarkempaa hitsausta vaativa tulee tehtyä TIGillä.
Virrat ja muut säädöt kun ovat kohdallaan niin sitä sulaa saa leipoa rauhassa mieleisekseen ilman pelkoa puhki palamisesta  :)
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Atomic

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - elokuu 20, 2018, 23:20:01
Lainaus käyttäjältä: mikan - elokuu 20, 2018, 22:46:50
TIG helpompaa kuin MIG? Kerran olen tigillä kokeillut alumiinia, eikä siitä mitään tullut.

t. Mika
Alumiinin laatu ja kappaleiden puhtaus vaikuttaa onnistumiseen eniten.
Minut pelottelivat ennen TIGin ostoa alumiinin hitsauksen vaikeudella.. noh, ostin TIGin, vaikka en ollut ikinä edes kokeillut moista laitetta -> enpä ole katunut ja se vaikeaksi peloteltu alumiinikin onnistui ihan ensiyrittämällä. Poistui materiaali rajoitteet sillä kertaa.

TIGillä tekisi mieli hitsata nykyään kaikki, mutta argonin hinta ja TIG-hitsauksen hitaus "pakottavat" ottamaan aina mustaa hitsatessa MIGin nurkasta esille. Tietysti kaikki tarkempaa hitsausta vaativa tulee tehtyä TIGillä.
Virrat ja muut säädöt kun ovat kohdallaan niin sitä sulaa saa leipoa rauhassa mieleisekseen ilman pelkoa puhki palamisesta  :)

Psst.. Osta kaasut puolasta  ::) 8L argonpullo maksaa 100~120e. Sis 200L argonia

Atomic

Lainaus käyttäjältä: mikan - elokuu 20, 2018, 22:46:50
TIG helpompaa kuin MIG? Kerran olen tigillä kokeillut alumiinia, eikä siitä mitään tullut.

t. Mika

Yllättävän mukavaa oli kun säädöt sai kohdilleen!  ;D

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Atomic - elokuu 21, 2018, 06:12:17
Lainaus käyttäjältä: datsunpower - elokuu 20, 2018, 23:20:01
Lainaus käyttäjältä: mikan - elokuu 20, 2018, 22:46:50
TIG helpompaa kuin MIG? Kerran olen tigillä kokeillut alumiinia, eikä siitä mitään tullut.

t. Mika
Alumiinin laatu ja kappaleiden puhtaus vaikuttaa onnistumiseen eniten.
Minut pelottelivat ennen TIGin ostoa alumiinin hitsauksen vaikeudella.. noh, ostin TIGin, vaikka en ollut ikinä edes kokeillut moista laitetta -> enpä ole katunut ja se vaikeaksi peloteltu alumiinikin onnistui ihan ensiyrittämällä. Poistui materiaali rajoitteet sillä kertaa.

TIGillä tekisi mieli hitsata nykyään kaikki, mutta argonin hinta ja TIG-hitsauksen hitaus "pakottavat" ottamaan aina mustaa hitsatessa MIGin nurkasta esille. Tietysti kaikki tarkempaa hitsausta vaativa tulee tehtyä TIGillä.
Virrat ja muut säädöt kun ovat kohdallaan niin sitä sulaa saa leipoa rauhassa mieleisekseen ilman pelkoa puhki palamisesta  :)

Psst.. Osta kaasut puolasta  ::) 8L argonpullo maksaa 100~120e. Sis 200L argonia
8l@200bar pullossa pitäisi olla n.1600l kaasua, tai sitten myyvät tosi vajaita pulloja  ;D
Juu, noitakin tuli katseltua kun kaasua etsin, mutta puolan kaasu "pikkupulloissa" on melkein kolmekertaa kalliimpaa kuin suomessa 20l pullossa.. tosin suomen lähtöhintoihin verrattuna huomattavasti halvempaa.

Hiilidioksidi kuitenkin reilusti halvempaa tuhlattavaksi räkärautaan. Eikä TIG korvaa MIGiä joka paikassa muutenkaan.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Atomic

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - elokuu 21, 2018, 09:09:08
Lainaus käyttäjältä: Atomic - elokuu 21, 2018, 06:12:17
Lainaus käyttäjältä: datsunpower - elokuu 20, 2018, 23:20:01
Lainaus käyttäjältä: mikan - elokuu 20, 2018, 22:46:50
TIG helpompaa kuin MIG? Kerran olen tigillä kokeillut alumiinia, eikä siitä mitään tullut.

t. Mika
Alumiinin laatu ja kappaleiden puhtaus vaikuttaa onnistumiseen eniten.
Minut pelottelivat ennen TIGin ostoa alumiinin hitsauksen vaikeudella.. noh, ostin TIGin, vaikka en ollut ikinä edes kokeillut moista laitetta -> enpä ole katunut ja se vaikeaksi peloteltu alumiinikin onnistui ihan ensiyrittämällä. Poistui materiaali rajoitteet sillä kertaa.

TIGillä tekisi mieli hitsata nykyään kaikki, mutta argonin hinta ja TIG-hitsauksen hitaus "pakottavat" ottamaan aina mustaa hitsatessa MIGin nurkasta esille. Tietysti kaikki tarkempaa hitsausta vaativa tulee tehtyä TIGillä.
Virrat ja muut säädöt kun ovat kohdallaan niin sitä sulaa saa leipoa rauhassa mieleisekseen ilman pelkoa puhki palamisesta  :)

Psst.. Osta kaasut puolasta  ::) 8L argonpullo maksaa 100~120e. Sis 200L argonia
8l@200bar pullossa pitäisi olla n.1600l kaasua, tai sitten myyvät tosi vajaita pulloja  ;D
Juu, noitakin tuli katseltua kun kaasua etsin, mutta puolan kaasu "pikkupulloissa" on melkein kolmekertaa kalliimpaa kuin suomessa 20l pullossa.. tosin suomen lähtöhintoihin verrattuna huomattavasti halvempaa.

Hiilidioksidi kuitenkin reilusti halvempaa tuhlattavaksi räkärautaan. Eikä TIG korvaa MIGiä joka paikassa muutenkaan.

Niin tämmönen setti:
https://www.ebay.com/itm/Argon-Gas-Bottle-Cylinder-New-Full-1-8m3-8L-200-Bar-Regulator/183329755456?hash=item2aaf4e1140:g:24AAAOSwQb5bTaOS

Ja ei paha olis tämmönenkään tulevaisuudessa:
http://chorleybottlegas.co.uk/shop/welding-gas/pure-argon-50-litres/

::)

Atomic

Tännekkin vois päivitellä, tuli ostettua tämmöset:


Ja tehtyä uudet suutintaskut


Ja ostin ihan uudet oven saranat kummallekkin puolelle


Tiputin öljypohjan pois, en ollu muistanu pistää tiivistettä öljypickup lineen ja asensin ihan uuden öljypumpun



Ja sit kohensin mittariston kuntoa:








Ja asensin konepeltiä paikoilleen:






Atomic


Atomic

Sain aikaseks hitsata uudet suutintaskut mutkiin paikoilleen, tuli pikkasen paremmat kuin silloin aikaisemmin MIG:illä räityt nyt kun pääs TIG:illä rauhassa hitsailee  ;D



mikan

Ilmeisesti suunnitelma on edelleen sama, eli tulee pitkät putket ennen painekoteloa? Onkohan tuolla loppujen lopuksi paljon merkitystä ahdetussa.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Atomic

#324
Lainaus käyttäjältä: mikan - lokakuu 25, 2018, 09:59:50
Ilmeisesti suunnitelma on edelleen sama, eli tulee pitkät putket ennen painekoteloa? Onkohan tuolla loppujen lopuksi paljon merkitystä ahdetussa.

t. Mika

Juu, koitetaan optimoida siihen 400mm kieppeille ja katsotaan pitääkö simulaatiot paikkansa  ;D Mitä pidemmät pätkät, sitä alemmalle kierrosluvulle resonanssipiikit kohdistuvat, turbo hoitaa yläkierrokset. Tässä oli muutamia simuloituja tuloksia:


Atomic

Leikkasin vanhat mutkat irti:


Teippasin uudet mutkat kasaan alumiiniteipillä, kojelautaan matkaa täyttökorkista 7cm ja rapiat, pitäis mahtua siis.




mikan

Lainaus käyttäjältä: Atomic - lokakuu 25, 2018, 14:36:00
Juu, koitetaan optimoida siihen 400mm kieppeille ja katsotaan pitääkö simulaatiot paikkansa  ;D Mitä pidemmät pätkät, sitä alemmalle kierrosluvulle resonanssipiikit kohdistuvat, turbo hoitaa yläkierrokset. Tässä oli muutamia simuloituja tuloksia:

Millä kierroksilla ajattelit sitten imusarjan paineen nousevan plussan puolelle? Eli onko ahtimen mitoistus minkälainen?
Toisaalta eipä kait noista pitkistä putkista haittaakaan ole, vaikka jotkut taas yrittävät optimoida ahtoputket mahdollisimman lyhyiksi ja onhan tuo imusarja samaa putkistoa.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Atomic

Lainaus käyttäjältä: mikan - lokakuu 26, 2018, 08:23:51
Lainaus käyttäjältä: Atomic - lokakuu 25, 2018, 14:36:00
Juu, koitetaan optimoida siihen 400mm kieppeille ja katsotaan pitääkö simulaatiot paikkansa  ;D Mitä pidemmät pätkät, sitä alemmalle kierrosluvulle resonanssipiikit kohdistuvat, turbo hoitaa yläkierrokset. Tässä oli muutamia simuloituja tuloksia:

Millä kierroksilla ajattelit sitten imusarjan paineen nousevan plussan puolelle? Eli onko ahtimen mitoistus minkälainen?
Toisaalta eipä kait noista pitkistä putkista haittaakaan ole, vaikka jotkut taas yrittävät optimoida ahtoputket mahdollisimman lyhyiksi ja onhan tuo imusarja samaa putkistoa.

t. Mika

Unohtui pistää tuo ahtimen painekartta edelliseen, eli tässä simuloitu compressorin kartta td04h-16t ahtimelle joka minulla on, wastegate asetettu 1 bar paineeseen


Pitäisi käydä vielä yliopistolla katsomassa tuo simulointifilu uudestaan auki GT powerissa niin näkisin missä kierrosluvussa ahtopaineet plussan puolella, en muista ulkoa enään  ;D

mikan

Mulla on Saab ja siinä TD04HL‑15T. 2.3 moottorin kanssa se herää todella alhaalta. Sulla kun on karvan verran isompi ahdin ja paljon pienempi moottori, niin ei tietenkään alakierroksilla vielä paljon hönkäse. Tuotto riittää kuitenkin vähän yli 300 hepan tehoihin, kun vaan muut palikat on kunnossa.  ;)

Kiva nähdä miten tuo sitten toimii, koska mulla on hyllyssä yks TD04HL‑15T jota vois kans Datsunissa kokeilla.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Atomic

Lainaus käyttäjältä: mikan - lokakuu 26, 2018, 10:35:34
Mulla on Saab ja siinä TD04HL‑15T. 2.3 moottorin kanssa se herää todella alhaalta. Sulla kun on karvan verran isompi ahdin ja paljon pienempi moottori, niin ei tietenkään alakierroksilla vielä paljon hönkäse. Tuotto riittää kuitenkin vähän yli 300 hepan tehoihin, kun vaan muut palikat on kunnossa.  ;)

Kiva nähdä miten tuo sitten toimii, koska mulla on hyllyssä yks TD04HL‑15T jota vois kans Datsunissa kokeilla.

t. Mika

Jooh, tuli vähän isommanpuoleinen ostettua takavuosina. Katsotaan mitä tykkään kun on ajossa  ;D Unelmana olis joskus twinscrolli tai vgt ahdin kun on saatu tämä eka näytös loppuun  ::)