Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Datsun B310 Turbo Coupe

Aloittaja Atomic, heinäkuu 01, 2013, 17:51:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Atomic

#30
Ja mitä lämpötiloihin tulee, niin kannattaa mitoittaa se välijäähdytin itselleen sopivaksi ja miettiä haluaako vesi/ilma jäähdytteisen vai ilma/ilma jäähyn. Ja tulpat kannattaa vaihtaa myös lämpöarvoiltaan matalempiin

datsunpower

#31
Nyt alkaa tulla sellaista tekstiä, että suosittelen vielä lueskelemaan alan kirjallisuutta lisää. Muitakin kirjoja kuin tuo Maximum boost.
Alkajaisiksi lämpökuorma on vähän eri asia kuin lämpötila...
Toisekseen esimerkin CA18DET on toiminnaltaan ihan samanlainen kuin A-moottorikin. Bensiinikäyttöinen 4-tahti ottomoottori.



Mutta jokainen tyylillään ja jostainhan se on liikkeelle lähdettävä.
Ei ole tarkoitus lytätä projektia lähtökuoppiinsa, vaan koittaa neuvoa ottamaan oikeita asioita huomioon.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Atomic

#32
LainaaNyt alkaa tulla sellaista tekstiä, että suosittelen vielä lueskelemaan alan kirjallisuutta lisää. Muitakin kirjoja kuin tuo Maximum boost.
Alkajaisiksi lämpökuorma on vähän eri asia kuin lämpötila...
Toisekseen esimerkin CA18DET on toiminnaltaan ihan samanlainen kuin A-moottorikin. Bensiinikäyttöinen 4-tahti ottomoottori.



Mutta jokainen tyylillään ja jostainhan se on liikkeelle lähdettävä.
Ei ole tarkoitus lytätä projektia lähtökuoppiinsa, vaan koittaa neuvoa ottamaan oikeita asioita huomioon.


Aivan, olin keskittynyt liikaa nakutus juttuihin ja tulin tajuihini vasta jälkeenpäin  :D Eli huoli materiaalin kestosta kovissa lämpötiloissa, my bad.
Ja senkin takia sanoin että ovat erilaisia esim puristuksiltaan  :-[

Mutta siis juuh, saa nähä miten nuo orkkis pahvit kestää lämpöjä  ;D

Ainiin ja tämän takia päätin käyttää tuota orkkista:
'' Posted by ggzilla on 22 November 2012 - 10:58 PM in Project Datto
Nice project. Your english is very good. We don't use english names for auto parts, but the same names you used.

Do you know Kimmo Priuska? He has the most powerful A14 -- 2 bar boost and estimated 200+ HP.

Keep the timing in control and carbs rich, that's the most important. 160 HP is proven with the stock block, pistons, rods, even stock head gasket and a stock unmodified A14 cylinder head.

''

Atomic

nii ja onhan mulla tää toinenkin kirja: Four-stroke performance tuning - A. Graham Bell''

Atomic

#34
Mutta siis hö hä? Kansipahvi menee paskaksi jos kone ylikuumenee tai kannen ja lohkon väliin tulee liian isoa rakoa?
"But as compression ratios and combustion pressures go up, a stock head gasket may not be able to maintain a leak-free seal."

paineita varten mulla on kyllä ARP:n kannenpultit jotka on kiristetty tiukemmalle kuin orkkikset(ARP:n mukana tulleiden ohjeiden mukaisesti), kansi kävi koneistamolla(kantta ei tarvinnut edes oikaista).

O-renkailla saadaan vaan lisää tiivistyvyyttä. Onko sitten tulirenkaita erilaisia? Vai mitkä tässä ny menee päreiks ja minkä takia, vääntäkää nyt rautalangasta että tää lahopää ymmärtää  :D

EDIT1:

Tossa maximum boost kirjan kuvaa. Siinähän sitä sit arvuuttelee mitä tossa orkkiksessa on, pitää ottaa vanha kansipahvi auki kö kä

EDIT2:
Ja olen laittanut kanteen keraamisen pinnoitteen, kuten kuvissa näkyy, mikä vähentää kannen lämpörasitusta.
Kansi lämpenee liikaa --> materiaali pehmenee --> vuoto --> kansipahvi palaa ja mössöt sekasin

http://en.wikipedia.org/wiki/Brinell_scale
http://www.ssch.com.au/trade-news/cylinder-head-hardness/

Atomic

http://datsun1200.com/modules/newbb/viewtopic.php?viewmode=compact&topic_id=50998&forum=1

''Datsun100ATurbo Posted on: 2011/4/20 19:57
I have boosted my a15 to 14-25psi with standard gasket and bolts, and I haven´t blown a head gasket in ten years. In my new engine I am planning to use a coppergasket without any o-rings!?''¨

''diymark Posted on: 2011/4/20 10:05
A series motors, having an iron block and ali head dont really benefit from stud kits and MLS gaskets as I planned to use on my turbo setup.

Because the block and head expand at different rates they need a composite gasket that has some give in it. MLS is really good stuff but only suited the ali/ali or cast/cast block and heads.

For the A sereis you are better off with a decent composite gasket and the factory studs. However, to prevent head lift I torqued them down another 10Nm.

I'm running 20psi on a stock gasket and there are no problems - remember, boost doesnt kill headgaskets, detonation does!''

140ypower

LainaaMutta siis hö hä? Kansipahvi menee paskaksi jos kone ylikuumenee tai kannen ja lohkon väliin tulee liian isoa rakoa?
"But as compression ratios and combustion pressures go up, a stock head gasket may not be able to maintain a leak-free seal.
Nämä 2 syytä juurikin oikein. Kannen ja lohkon välissä voi olla jo rako koska lohkoa ei ole koneistettu. Ja juurikin se mikä pettää on tulirenkas, siittä karkaa lähimpään ulospääsyyn. Ja juurikin tulirenkaan kestävyyteen vaikuttaa paine, lämpö, pintojen tasaisuus ja materiaali.  Tässä oma käsitys näin yhtäkkiä  ::) omalla kohdalla o-renkaat nevahööd kannen välis
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht

Atomic

#37
Lainaa
LainaaMutta siis hö hä? Kansipahvi menee paskaksi jos kone ylikuumenee tai kannen ja lohkon väliin tulee liian isoa rakoa?
"But as compression ratios and combustion pressures go up, a stock head gasket may not be able to maintain a leak-free seal.
Nämä 2 syytä juurikin oikein. Kannen ja lohkon välissä voi olla jo rako koska lohkoa ei ole koneistettu. Ja juurikin se mikä pettää on tulirenkas, siittä karkaa lähimpään ulospääsyyn. Ja juurikin tulirenkaan kestävyyteen vaikuttaa paine, lämpö, pintojen tasaisuus ja materiaali.  Tässä oma käsitys näin yhtäkkiä  ::) omalla kohdalla o-renkaat nevahööd kannen välis

Noniin :) En vienyt lohkoa koneistettavaksi, koska kansi oli erinomaisessa kunnossa ja samoin vanha pahvikin, saa nähä joudunko katumaan päätöstä. Mitä nyt katsoin muilta foorumeilta, niin hyvin kestänyt orkkis pahvit. O-renkaat:

on vähän lohkosta ylösnouseva ja puristaa kansipahvia tehden tiiviimmän liitoksen.

Tuossa vielä videonpätkää jos haluaa kahtoa  :)
https://www.youtube.com/watch?v=FfqE2jgf9qs

valpas

Lainaa
LainaaMutta siis hö hä? Kansipahvi menee paskaksi jos kone ylikuumenee tai kannen ja lohkon väliin tulee liian isoa rakoa?
"But as compression ratios and combustion pressures go up, a stock head gasket may not be able to maintain a leak-free seal.
Nämä 2 syytä juurikin oikein. Kannen ja lohkon välissä voi olla jo rako koska lohkoa ei ole koneistettu. Ja juurikin se mikä pettää on tulirenkas, siittä karkaa lähimpään ulospääsyyn. Ja juurikin tulirenkaan kestävyyteen vaikuttaa paine, lämpö, pintojen tasaisuus ja materiaali.  Tässä oma käsitys näin yhtäkkiä  ::) omalla kohdalla o-renkaat nevahööd kannen välis
Kannen, ja lohkon koneistustarvetta on, jos on syöpymiä tai naarmuja tiivistystä vaativissa kohdissa.
Pintojen suoruus, tai niiden samansuuntaisuuden voi todeta vaikkapa värin kanssa, kun pinnat on putsattu, niin laittaa kanteen väriä, ja kevyesti kaikilla ruuveilla kiinni.
Sitten vaan irti, niin näkee, mihin jää tasopintojen väliin rakoa, ja mistä ottaa kiinni. Tämän voi tehdä koneistettuihinkin.
Huomioitava sitten se, että kantta kiristettäessä paksukin alumiinikansi painuu pikkusen enempi ainakin just ruuvien kohdilta, joten ainakaan ne kohdat eivät saa kantaa ekaksi. Sitä voi kannen rakenteesta (vesikanavat) miettiä, missä on jäykkä kohta, ja missä semmonen alue, joka joustaa.
Monesti riittää, kun tiivistepinnat suoristaa koneistamalla, mutta jos haluaa, että tiiviste on joka kohdasta yhtä paljon puristuneena suurilla paineilla, niin tiivistepinnat pitäisi olla suorat silloin, kun kansi on kiristettynä. Tuntuu varmaan hiuksien halkomiselta, mutta näin se vaan menee. Jos hallitsee FEM-Laskentaa, niin ymmärtää kyllä.
Yksi, mikä auttaa myös, on kansipulttien jatkaminen holkkien kanssa. tiivisteeseen kohdistuva kiristysvoima vaihtelee silloin vähemmän. (selviää, kun on ruuviliitoksen venymä/jousivakiopiirros hallussa) Ruuveihin kohdistuva väsyttävä voimanvaihtelu pienenee, jolloin kiristysmomenttia voisi pikkusen lisätä (eli puristusvoimaa).
Puristuspaine nostaa kantta, ja ruuvit yrittää pitää sen otteessa. Siitä syntyy pientä mikroliikettä, joka osaltaan rasittaa tiivistettä ajan kanssa.
Lisäksi tulee lämpötilanvaihteluista siirtymiä.

Vähän aiheen ohi: Kansi, jossa on nokka-akseli, pitää olla tarkkana koneistuksen kanssa. Kantta ei saisi jyrsiä, jos ei nokka-akselipukit ole linjassa. Jos ne eivät ole linjassa tasopintaa koneistettaessa, niin nokka-akseli menee aika äkkiä poikki käytössä.

datsunpower

valpas kerkesikin jo väliin, mutta jatketaan.

Elikkäs.. Liekkirenkaan tarkoitus on tiivistää, mutta liekkirenkaaseen siirtyy lämpöä samalla tavalla kuin kaikkiin muihinkin pintoihin, sylinteriin, kanteen, venttiileihin, yms. ja tämä lämpö pitää saada siirtymään myös pois tästä(kin) kappaleesta. Jos tätä lämpöä ei saada johdettua liekkirenkaasta pois kyllin tehokkaasti, alkaa liekkirengas muuttaa muotoaan ja ominaisuuksiaan ihan samoin kuin kaikki muutkin kappaleet jolloin se ei enää hoida tarkoitustaan, eli tiivistämistä. Pahimmassa tapauksessa, jos lämpöä kertyy liikaa -> liekkirengas sulaa (käytännössä se sulaminen tapahtuu siinä vaiheessa kun tiiveys on menetetty ja kuumat kaasut pääsevät puhaltamaan tiivisteen ja tasopinnan välistä, sama homma kuin venttiilien kanssa).

Jos lämpökuorma on suurempi kuin se mitä kapple pystyy johtamaan lämpöä pois itsestään, alkaa kappale lämpenemään.
Otetaan vaikka kaksi kuvitteellista tapahtumaa:
Ensimmäisessä kaasujen lämpötila 1200C ja sitä lämpöä on 400 yksikköä
Toisessa 700C ja lämpöä 1000 yksikköä.
Ja liekkirengas kykenee johtamaan vaikkapa 500 yksikköä.
Ensimmäisen tapahtuman kaasut eivät siis kykene lämmittämään kappaletta vaikka lämpötila on korkea koska kappale johtaa lämpöä pois enemmän kuin siihen johtuu.
Toisen tapahtuman melkein puolta viileämmät kaasut taas alkavat lämmittämään kappaletta koska lämmöstä ei ehdi poistua kuin puolet.

Jossain kohtaa oli maininta, että "Keep the timing in control and carbs rich, that's the most important.".
Sinänsä ihan totta: Rikkaampi seos pudottaa palotapahtuman lämpötiloja ja myöhäinen sytytysennakko siirtää palotapahtumaa pakoputkiston puolelle...
Varmasti hyvä kannentiivisteelle kun on viileämpää, vähemmän hyvä jos meinaa oikeasti tehoakin saada ulos.
On enemmänkin oireen kuin itse vian korjausta.


Jos verrataan eri liekkirenkaita niin ohut peltinen pystyy käsittelemään verraten huonosti lämpöä ja, kun taas esim. umpinainen alumiini tai kupari liekkirengas johtaa paljon paljon paremmin.
Joskus "aikoinaan" ahdettuihin L-moottoreihin sorvasivat (en muista minkä moottorin) männän helmasta liekkirenkaita. Leikattiin tiivisteestä alkuperäiset pois ja tilalle pudotettiin nämä uudet alumiiniset niin alkoi kestämään.

Kannentiivisteen "massa" osiohan on muiden kanavien tiivistystä varten + se on helpompi ja halvempi materiaali massatuotannossa.
Metallipakka tiivisteissähän on tehtaalta tullessa liima molemmilla puolilla hoitamassa tätä "massan" virkaa.. tai jos ei ole niin se liima pitää niihin laittaa. Metalli metallia vasten ei ole maailman tiivein yhtdistelmä, varsinkaan moottorissa jossa ne lämpötilavaihtelut ovat isoja ja kappaleet elävät eri tahtiin lämmön kanssa (alu, valurauta, kupari, yms.).




Moottorin ylikuumeneminen kyllä yleensä särkee kannentiivisteen, mutta se johtuu siitä, että koko moottori alkaa muuttaa muotoaan liiallisen lämpenemisen johdosta. Silloin alkaa niitä rakoja tulla vähän joka paikkaan ja tällä ei taas ole sinänsä mitään tekemistä kannentiivisteen kestävyyden kanssa.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Atomic

Jees, mulle on kuitenkin tarpeeks jos äijät vetää orkkistiivisteillä yli 1Bar:in paineilla ilman ongelmia, koska omat lukemat on alhasempia  :)

120ZZZ

1.2-1.3barilla viime kesä mentiin viellä lähes orggis peruskoneisella CA18DETillä.
Peruskoneeseen vaihdettu n.125Kkm kohdalla tarvike kk-laakerit.
Muuten tehdaskunnossa eli konetta ei ole sen enempää availtu.
Nyt mittarissa 195Kkm.
Täysvedossa afr liki 11 ja perusajossa 14.7.
Muutama desi pensaa on halvempi kuin koneremppa.
Parhaimmillaa menty 12.6 varttimaililla ja viime kesänä yli 20% ohivuodoilla huonolla 60ft ajalla 13.1/169+kmh.
Kakkua koneeseen eli mielummin liian rikkaana seos kuin liian laihana.
Finn vuodesta -87, 200SX -91 vuodesta -03(1/4 12.603s) ja b210 120y -76  http://star.kuvat.fi/kuvat/Th%C3%B6+Gr%C3%B6nster/

120ZZZ

Ja kiva kun näit A-moottoriturboja rakennellaan.
Finn vuodesta -87, 200SX -91 vuodesta -03(1/4 12.603s) ja b210 120y -76  http://star.kuvat.fi/kuvat/Th%C3%B6+Gr%C3%B6nster/

Atomic

LainaaJa kiva kun näit A-moottoriturboja rakennellaan.

Ja vielä kivempi ko jaksaa ehostaa vanhan auton korin ja rungon kuosiin  8-)

Atomic

Mjöö, sain osia postista ja sitten pääsin vihdoinkin pitkästä aikaa auton kimppuun


Ecu, lamda, johtosarja, sensorit, hukkakipinä jne jne.

Lasikuulapuhalsin osia, otin kaikki etupään hippelit irti. Maalaan mattamustiks ja laitan uudet kumit, puslat ja nivelet.

140ypower

Hyvin näyttää samoilta moottorin ohjausosilta kun mullakin :)
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht

Atomic

#46
LainaaHyvin näyttää samoilta moottorin ohjausosilta kun mullakin :)

Juuh perussettiä :) autotunella oli vielä yks tommonen boksi varastossa joka oli valmiiks rakennettu mega 2 pohjanen. Makso 280e  :D

Atomic

#47
Löysin vanhoja kuvia auton ostohetkeltä. Joku transitti oli kuulemma tullu sivusta ja pelti ruttaantunu kardaanitunneliin asti.


Sitten vähän hiekkapuhaltelua ja oon saanu auton kylkee ja kattoo kittailtua


Atomic

Tässä turbo volvo 240 paineasetelma datsun A15 vauhtipyörässä  :D




eepo

Minkä kokonen kytkinlevy tohon menee?

Atomic

#50
LainaaMinkä kokonen kytkinlevy tohon menee?

215mm jos en väärin muista

EDIT: tommone
http://www.sparepartstore24.co.uk/1222985-sachs

Atomic


Leikkelin vähän napoja tarkempiin mittoihin

leikkelin ruosteet pois, pitää tehä uudet levyt tilalle

Ja maalasin etutolpat mustiksi  ::)

Atomic

Nooni!

Projektia vähä etiäpäin:

Avasin vollen laatikon, jotta saan akselintapin koneistamolle ja samalla vähä katottua mitä laatikko on syäny:





Sit kävin repimässä vollen taka-akselinki irti ja vähä mallailin oman ratsunin kanssa:




Viilailin pyörän navat vähän parempaan kuntoon kans ja puhalsin ne lasikuulapuhalluksella



Valmista tolppaa


Ruostetta ja lohkeillutta maalin kaapimista:


Kuvanvääristyksiä:




Fordin kannen vesilähtö sopii dassen kannenjatkeeks ja siinä on vedenlämpötila-anturi sekä sopiva vesilähtö turbolle (?)

Atomic

Piäni update, vein vaihteiston akselin koneistamolle, sanoivat että valmis 2 viikon päästä ko siellä on äijä lomilla. Noh mutta ompahan aikaa metsästää uusia tiivisteitä ja yhtä synkroa ko se oli vähän sökön näkönen.

x-1

Minkä volvon laatikko tuo on?

Atomic

#55
Lainaus käyttäjältä: x-1 - heinäkuu 08, 2015, 21:39:13
Minkä volvon laatikko tuo on?

Volvo 740 M47 ko semmonen sattu lojumaan ylimääräsenä :)
Gear ratios: (1) 4.03:1 (2) 2.16:1 (3) 1.37:1 (4) 1.00:1 (5) 0.82:1

Atomic

#56
Jooh elikkäs tilasin nyt bensapumpun (aeroflow) jossa on keraamiset pinnotteet sisällä nii soveltuu myös E85 ja metanolille aina 500hp asti. Tulevaisuudessa siis isommat suuttimet ja E85 tankkiin. Ja jooh, tilasin kanssa mishimoton mustan Z-sarjan intercoolerin jossa tulee elinikänen takuu mukana. Ja kahtelin Pro-sportin lisämittareita, näyttivät oikein herkullisilta :)




micramies

Mukava seurata tällaisia projektiketjuja jossa on paljon kuvia :)
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

Atomic

maalasin alustan tukiosia


kattelin vanteita käyttis b310 coupeen


Coupe ja dart gt  ;D


Ja sit vein volvon taka-akselin hiekkapuhallettavaks, 20e tutun kautta  8)

Sit pitää tehä vanhan akselin kanssa vielä joku jigi jossa saa tukivarret yms kohilleen

Atomic

Pientä updatea, akseli on maalattu ja ens viikolla olis tarkotuksena tehä se jigi  ::) laitoin kans dodgee kuntoon..