Kirjoittaja Aihe: Datsun B310 Turbo Coupe  (Luettu 38278 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 198
  • Datsuni on mun ratsuni~
Datsun B310 Turbo Coupe
« : Heinäkuu 01, 2013, 17:51:05 »
Noniin, aloitetaan siis tännekkin pieni threadi. Olen siis rakentamassa Datsun B310 Coupea, ja tähän konetta. Nyt olen koneen kasaamisvaiheessa ja tarvitsen vielä muutamia osia, ennenkuin saan koko mötin kasaan. Projektia voi seurailla täältä http://community.ratsun.net/topic/49413-turbo-coupe-b310-with-a15-engine-my-first-project/ . Mutta voin nyt ensitekijöiksi pistää parit kuvat tännekkin niin tiedätte missä mennään.






Moottori pois vanhasta wagonista

Moottori saatu kotipihalle, tästä se alkaa!

Moottori palasiksi ja osat pois...

Mennyt jo hirveään kuntoon koko moottori ja vettäkin päässyt sisään!

Lohkon putsailua

Yep, A15 se on.

Pinnat ruosteessa, pitää vähän dusailla

Punanen on hiano väri!


Nams!

Näyttää jo paljon paremmalta!

Vanhasta wagonista ei ollut lopuksi kuin romuläjäksi :( Niin laho oli, nuoriso oli tuhonnut tämänkin auton...

Kampiakseli kävi koneistamolla ja pinnat raaputettu paremmiksi.

Seitipintojen varovaista hiomista :)

Motonetin ostosreissu

Hiekkablosaus kaappi



Kuin uusi!


lasikuulapuhallus on kyllä nannaa!

Ja vähän hiekkapuhallusta...

Ennen...

Jälkeen!


Kaikki punaseks vaan

Naminami nissani...


Laakereiden uunitusta

Erikoispinnoite laakereilla

Mäntien siivous ja kuumankestomömmöt niihinkin

Edessä oman dassen männät, takana toitsun.

Kannelle sama

Ahdinta...

Madallusjousia..

Terkkuja austraaliasta

Masan isommat jäähdytetyt levyt


ulkona hitsailua :p

Alakerta alkaa olla kasassa.

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 198
  • Datsuni on mun ratsuni~
Re: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #1 : Heinäkuu 01, 2013, 17:52:38 »
Ja lisää kuvaa... Kaikkea en jaksa mahduttaa tähän mutta lisää löytää linkistä :)

Männät paikoillaan.

Kyllä se koneelta näyttää :D Vähän maalit lähti tehopesussa (150C ja kivat paineet) niin pitää maalata parit kohdat uudestaan, mutta ei se mitään.

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 198
  • Datsuni on mun ratsuni~
Re: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #2 : Heinäkuu 01, 2013, 17:54:34 »
Pistinkin jo ilmoituksen ostopuolelle, että olen kiinnostunut kaikennäköisestä virihippulasta mitä tähän koneeseen olisi mahdollista änkeä, jos osaa löytyy niin sähk.postiin vain meiliä!

Ja koitan tätäkin sivua välillä sitten päivitellä jos joku sattuisi olemaan kiinnostunut :)

fusionphysix@gmail.com

Poissa ILVES-Joe

  • NCF jäsen
  • Yleisvalvoja
  • *****
  • Viestejä: 7 538
  • Moderaattori, MR-tarkastaja
Re: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #3 : Heinäkuu 01, 2013, 22:21:14 »
Jahas, esiin tuli yksi B310 coupe lisää, nyt noita on "varmoja" tapauksia jo kuusi tai seitsämän riippuen mikä kohtalo on kaakkois-Suomeen myymälläni yksilöllä.

Missäpäin auto on ja mikä on sen menneisyys?
B310 Coupe, B310 AT, Fairlady SPL310, PMC Skyline, LB10,  Homer F20 2kpl, FG103
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/
http://ilvesjoe.nettigalleria.fi/main.php

Paikalla AkiH

  • Yleisvalvoja
  • NCF jäsen
  • Hallitus
  • Puheenjohtaja
  • *****
  • Viestejä: 6 616
Re: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #4 : Heinäkuu 01, 2013, 23:07:56 »
Tuolta Ratsunista vakoiltuna, ilmeisesti se Nettiautossa ollut ja FinnJAEssakin ihmetelty vihreä B310-Coupé on myös sinulla. Tuleeko viritekniikka siihen koppaan vai suunnittelitko jatkavasi mustan kunnostamista?
Datsun-Nissan Sunny 1.5 GL (2 x Sedan, vm.'85 & '86 + Coupé, vm.'85), Nissan Sunny 1.3L (vm.'87), Nissan Primera 2.0 GT (vm. '99), Nissan Micra 1.0 GL (vm.'88), Datsun Patrol 3.3 D (vm. '81 ja '83).

Poissa Jylppy

  • Ylläpitäjä
  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 5 083
  • Karu paikka...
Re: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #5 : Heinäkuu 02, 2013, 09:01:15 »
Aika kovat tehotavoitteet, jos meinasit vielä kilpiinkin tuon saada.

EDIT: Ja ettei nyt ihan väärää käsitystä tule, niin hieno projekti - jatka samaan malliin! :)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 02, 2013, 14:35:08 kirjoittanut Jylppy »
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75
200SX S14a -98

Poissa HV

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 621
  • Pikku Datsunit
Re: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #6 : Heinäkuu 02, 2013, 09:44:08 »
Lainaus
Tuolta Ratsunista vakoiltuna, ilmeisesti se Nettiautossa ollut ja FinnJAEssakin ihmetelty vihreä B310-Coupé on myös sinulla. Tuleeko viritekniikka siihen koppaan vai suunnittelitko jatkavasi mustan kunnostamista?
Vihreestä kuulemma museoauto? ;) :-X
MR B110-72,VPL510-70,N12-84(2x klb110 2d coupe 70,71, E10-72) ex-MR N12-82 aut. MR B310-81, MR E10 -77, 7x 100A E10 -75-76-77-78-79, stw -74, 120Y-77, 2x 120A-79, 140A-81 ja 150A-82 0400662655

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 198
  • Datsuni on mun ratsuni~
Re: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #7 : Heinäkuu 08, 2013, 15:07:34 »
Lainaus
Jahas, esiin tuli yksi B310 coupe lisää, nyt noita on "varmoja" tapauksia jo kuusi tai seitsämän riippuen mikä kohtalo on kaakkois-Suomeen myymälläni yksilöllä.

Missäpäin auto on ja mikä on sen menneisyys?

Auto on tuotu saksasta aikoinaan ja nyt sijaitsee Nummelassa Uudella maalla

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 198
  • Datsuni on mun ratsuni~
Re: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #8 : Heinäkuu 08, 2013, 15:09:24 »
Lainaus
Tuolta Ratsunista vakoiltuna, ilmeisesti se Nettiautossa ollut ja FinnJAEssakin ihmetelty vihreä B310-Coupé on myös sinulla. Tuleeko viritekniikka siihen koppaan vai suunnittelitko jatkavasi mustan kunnostamista?

Kyllä, näitähän alkaa kertymään jo :D Juu, koneenvaihto siihen ja musta laitetaan koriltaan muuten kuntoon + sähköt. Ja jos joskus kiinnostun taas niin siihen voi sitten tuupata jtn konetta. Todennäköisesti vaihdan siitä vihreästä toimivan koneen tuohon alle jotta voi rullailla paikasta toiseen

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 198
  • Datsuni on mun ratsuni~
Re: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #9 : Heinäkuu 08, 2013, 15:18:03 »
Olette olleet innokkaita täällä, joten päätän lisätä kehityskuvia tännekkin :D


Osien puunailua


Jätän todennäköisesti sytkän rattaiston pois, sillä en mekaanista tule tarvitsemaan, sillä megasquirt paketin mukana tulee täysin elektronisesti toimiva boschin sytkäpuola

konetta kasaan

Nokka kasassa!

Paketti valmis

imusarjan suunnittelua




lasikuulapuhallus on nannaa :) suosittelen hankkimaan oman häkkyrän jos talliin mahtuu, maksaa 120ekee

Painekotelon suunnittelua




Paljon kuvia, vähän puhetta. En valitettavasti jaksa pistää kaikkialle sanojani kahteen kertaan, jotenka jos kiinnostusta löytyy ja haluatte päästä outoon ajatusmaailmaani niin kurkatkaa projekti toisaalla linkistä
http://community.ratsun.net/topic/49413-turbo-coupe-b310-with-a15-engine-my-first-project/page-7 Kiitos!



Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 198
  • Datsuni on mun ratsuni~
Re: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #10 : Heinäkuu 08, 2013, 15:20:48 »
Sen verran voin valaista, että käytän alkuperäistä imusarjaa siksi, että vältyn lisähommilta, mutta pääasiassa siksi, että se on myös vesijäähdytetty. Jotenka intercoolerin jälkeen minulla on vielä mahdollisuus jäähdyttää kuumaa imu ilmaa, nokkelaa? ;)

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 198
  • Datsuni on mun ratsuni~
Re: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #11 : Helmikuu 03, 2015, 12:42:30 »
Ohoh, unohtunut tännekkin painaa lisää kuvia, no tungen nyt kaikki tähän:
















































Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 198
  • Datsuni on mun ratsuni~
Re: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #12 : Helmikuu 03, 2015, 12:44:12 »
Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa, mutta jos kysyttävää on nii tungen tänne lisää infoa osista yms. Enkkuversiossa lukee kyllä kaikki valmiiksi jos sieltä haluaa käydä onkimassa tiedot:
http://community.ratsun.net/topic/49413-turbo-coupe-b310-with-a15-engine-my-first-project/

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 198
  • Datsuni on mun ratsuni~
Re: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #13 : Helmikuu 03, 2015, 12:47:48 »
Jos kinostaa nähä pätkää tuosta kesäajokista niin tuossa on kokonainen datsun sunny B310 coupe
http://youtu.be/e4hXy8p6Nj8

Poissa 140ypower

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 981
  • NCF:n foorumi - paras foorumi!
Re: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #14 : Helmikuu 03, 2015, 23:22:52 »
hyvässä mallissa näyttää olevan :) mikäs toi kansipahvi on? ja mitkä noi jarrut ja levyt on? :)
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht

Poissa olli_k

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 137
Re: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #15 : Helmikuu 04, 2015, 00:13:26 »
Hyvältä näyttää. Mitkä istuimet sulla on edessä?
Sunny B10 1000
Sunny B12 loowagon

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 198
  • Datsuni on mun ratsuni~
Re: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #16 : Helmikuu 04, 2015, 14:46:34 »
Lainaus
hyvässä mallissa näyttää olevan :) mikäs toi kansipahvi on? ja mitkä noi jarrut ja levyt on? :)

Normi tarvike pahvi motonetistä ja jarrut on Volvo 240 nelipiste, joutuu modaamaan rälläkällä vähän palaa niinkuin kuvista näkyy punaiset pallerot. Levyt on Mazda 626 jäähdytetyt levyt, menee heittämällä paikalleen.

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 198
  • Datsuni on mun ratsuni~
Re: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #17 : Helmikuu 04, 2015, 14:48:11 »
Lainaus
Hyvältä näyttää. Mitkä istuimet sulla on edessä?

Mallasin tohon eteen tommosia kuppipenkkejä, mutta noissa ei oo kippiä, joten vaihtoon menee. Ajattelin kuitenkin rekisteröidä neljälle nii takapenkillekkin olis kiva päästä.  ;D

Poissa 140ypower

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 981
  • NCF:n foorumi - paras foorumi!
Re: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #18 : Helmikuu 04, 2015, 21:58:22 »
Pakko kysyä että miksi tarvike pahvi kun kaikkeen muuhun on noin panostettu? :o tuppaa tuo normipahvi mossahtaan ekana
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 198
  • Datsuni on mun ratsuni~
Re: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #19 : Helmikuu 05, 2015, 15:55:18 »
Lainaus
Pakko kysyä että miksi tarvike pahvi kun kaikkeen muuhun on noin panostettu? :o tuppaa tuo normipahvi mossahtaan ekana

Ei ne pahvit muuten hajoile ellei tapahu kontrolloimattomia räjähdyksiä. Mielummin hoitaa sytkän ja polttoainepuolen kuntoon ennemmin. ;) Suosittelen lukemaan Maximum boost kirjasen, sieltä oppii yhtä sun toista  :D
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 05, 2015, 15:56:40 kirjoittanut Atomic »

Poissa Dparts

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 24
  • NCF:n foorumi - paras foorumi!
Re: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #20 : Helmikuu 11, 2015, 17:32:37 »
Lähetin YV:n.

Dparts

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 198
  • Datsuni on mun ratsuni~
Re: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #21 : Helmikuu 19, 2015, 18:12:20 »
Oujees! Sain nissanin täyden varaosaluettelon haltuuni ja pääsen etsimään osia kunnolla. Löysin netistä jo orkkis osat, mutta ne on vähän hintavia, pitänee säästää  ;D

Poissa datsunpower

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 2 795
  • Jeesuskin ajoi Nissanilla!
Re: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #22 : Helmikuu 19, 2015, 19:45:56 »
Lainaus
Lainaus
Pakko kysyä että miksi tarvike pahvi kun kaikkeen muuhun on noin panostettu? :o tuppaa tuo normipahvi mossahtaan ekana

Ei ne pahvit muuten hajoile ellei tapahu kontrolloimattomia räjähdyksiä. Mielummin hoitaa sytkän ja polttoainepuolen kuntoon ennemmin. ;) Suosittelen lukemaan Maximum boost kirjasen, sieltä oppii yhtä sun toista  :D

Pahvin antautumiseen ei kyllä nakutusta tarvita. Ennemmin sieltä mäntäosasto antautuu siinä vaiheessa.
Dynaaminen puristussuhde ja varsinkin kovat lämpökuormat antavat huonoille liekkirenkaille kyytiä.




Hyvältä näyttää muuten, mutta miksi et tee kunnollista imusarjaa? Paineenalainen ilma kyllä kulkee huonommassakin kanavassa, mutta tuo on kyllä "melko" äkkikurvi plenumista kanaviin.
Googlella jos vaikka katselet erilaisten imusarjojen virtauskaavioita niin selviää varmaan parhaiten idea.
On tuossa kyllä se hyvä puoli, että todennäköisesti virtaus on tasainen eri sylintereiden välillä.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 19, 2015, 19:59:01 kirjoittanut datsunpower »
JPL710 -73 / RS13 -90 / PNN13 4x4 -88 / P12 2.2 dCi -03 / P10 -91 / P10 -96 / P11 GT Sedan -99
Moottorinohjauksen säädöt ja vikakoodien luku.
-> ULTRAÄÄNIPESUT 0.8, 80 ja 800 litran koneilla <-

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 198
  • Datsuni on mun ratsuni~
Re: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #23 : Helmikuu 20, 2015, 14:51:03 »

Lainaus
Pahvin antautumiseen ei kyllä nakutusta tarvita. Ennemmin sieltä mäntäosasto antautuu siinä vaiheessa.
Dynaaminen puristussuhde ja varsinkin kovat lämpökuormat antavat huonoille liekkirenkaille kyytiä.




Hyvältä näyttää muuten, mutta miksi et tee kunnollista imusarjaa? Paineenalainen ilma kyllä kulkee huonommassakin kanavassa, mutta tuo on kyllä "melko" äkkikurvi plenumista kanaviin.
Googlella jos vaikka katselet erilaisten imusarjojen virtauskaavioita niin selviää varmaan parhaiten idea.
On tuossa kyllä se hyvä puoli, että todennäköisesti virtaus on tasainen eri sylintereiden välillä.


Nokun se on vähän niin ja näin, lähinnä käytän orkkisimusarjaa sen takia että todennäköisemmin tasaisempi virtaus. Mutta on mulla sitten suunnitelmia paremmallekkin imusarjalle koha on rahea enemmän  :D Mennään nyt aluksi orkkismatskulla ja katotaan mitä dyno sanoo.  8-)

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 198
  • Datsuni on mun ratsuni~
Re: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #24 : Helmikuu 20, 2015, 14:54:52 »
Nii ja tosiaan, mulla on menossa nyt semmoinen kokeilu vaihdelaatikon kanssa, katotaan miten se sujuu  :D postaan kuvia vasta jos onnistuu. Ja ECU on tilattu sensoreineen ja johtosarjoineen. Vedän nyt sen pakosarjan MIG:illä rosteritäytelangalla ko ei oo TIG:iä saati kokemusta siitä. Vähän karumman näköinen siitä saattaa tulla, mutta so what, kohan saumasta tulee kestävä  8-)

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 198
  • Datsuni on mun ratsuni~
Re: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #25 : Helmikuu 20, 2015, 15:10:02 »
"The thought of trying to improve a head gasket should not imply that the head
gasket is a weak link. A new stock head gasket, mated to flat surfaces and accompanied
by properly torqued head studs, is u good joint. Head gaskets in
general do not tend to "blow".  Rather, one could say that detonation will blow
anything, and the head gasket is often the first thing standing in line. Almost
always, the most effective cure for blown head gaskets is control of detonation."
- Maximum boost
''Head gasket strength varies tremendously from engine to engine, It is nec-
essary that the stock head gasket be in stock condition, If it is in proper order
and the head bolts are properly torqued, boost pressure will seldom dislodge
the gasket, Special head gaskets and O-rings are often cures to the wrong
problem, They are only poor excuses for not dealing properly with detonation,
If detonation is the problem, cure it, and a stock head gasket will usually perform
well."
-Maximum boost
"the lower the compression ratio, the easier it is to produce a lot of boost
with no detonation"
-Maximum boost
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 20, 2015, 15:34:50 kirjoittanut Atomic »

Poissa 140ypower

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 981
  • NCF:n foorumi - paras foorumi!
Re: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #26 : Helmikuu 20, 2015, 19:29:39 »
kyllähän tuossakin tekstissä osaksi pointtia on  :) epäilen silti tuon tiivisteen pitämistä jos puristus suhde on vakio ja lohkon pintaakaan ei ole oikaistu, tuppaa nimittäin tulemaan pienet ``montut`` tuohon lohkoonkiin ajan kanssa tiivisteestä  :-/ tietysti vaikuttaa sekin paljonko painetta sinne männän päälle laittaa  ::)
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht

Poissa datsunpower

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 2 795
  • Jeesuskin ajoi Nissanilla!
Re: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #27 : Helmikuu 21, 2015, 08:56:14 »
Lainaus
"The thought of trying to improve a head gasket should not imply that the head
gasket is a weak link. A new stock head gasket, mated to flat surfaces and accompanied
by properly torqued head studs, is u good joint. Head gaskets in
general do not tend to "blow".  Rather, one could say that detonation will blow
anything, and the head gasket is often the first thing standing in line. Almost
always, the most effective cure for blown head gaskets is control of detonation."
- Maximum boost
''Head gasket strength varies tremendously from engine to engine, It is nec-
essary that the stock head gasket be in stock condition, If it is in proper order
and the head bolts are properly torqued, boost pressure will seldom dislodge
the gasket, Special head gaskets and O-rings are often cures to the wrong
problem, They are only poor excuses for not dealing properly with detonation,
If detonation is the problem, cure it, and a stock head gasket will usually perform
well."
-Maximum boost
"the lower the compression ratio, the easier it is to produce a lot of boost
with no detonation"
-Maximum boost

Selittääkös se kirja miten esim. CA18DET polttaa perus kannentiivisteet yli 1bar ahtopaineilla, mutta tilalle vaihdettu metallipakkatiiviste kesti tuota samaa kirjan mainitsemaan "nakutusta" sitten 1.5bar? Muita muutoksia ei moottoriin tehty, moottorinohjaus oli säädetty tietysti kummallekkin ahtopaineelle sopivaksi.

Vakiot liekkirenkaat eivät yksinkertaisesti kestä niitä lämpökuormia ja paineita mitä sieltä tulee. Peruspahveissahan liekkirengas on vain ohuenohut pelti käännettynä tiivisteen reunan ympäri. Ei silti vaikka muistaakseni esim. tuollaisen DET:n (ja monen muun ahdetun) liekkirenkaan sisässä on vahvike, mitä vapareissa ei ole.

Nakutuksellakin varmaan saa tiivisteen särki, mutta kannentiivisteen antautuminen ei todellakaan tarkoita automaattisesti nakutusta.



Ja niin kuin 140ypower sanoikin.. koneistamattomilla pinnoilla elinaika jää varmasti lyhyeksi koska tiiviste ei täytä sitä tärkeintä vaatimusta, eli tiivistämistä. Se riittää kun tiivisteen ja tasopinnan väli pääsee irvistämään vähän.. seuraavalla työtahdilla se irvistää vähän lisää, seuraavalla taas vähän lisää ja taas lisää... viimein tulee vesi- tai öljykanava tai toinen sylinteri vastaan.
Koneistetut pinnat ja uusi "vakio" kannentiiviste asennettuna liiman kanssa kestää varmasti vähän paremmin, mutta ei se liimakaan ihan mahdottomiin pysty.
JPL710 -73 / RS13 -90 / PNN13 4x4 -88 / P12 2.2 dCi -03 / P10 -91 / P10 -96 / P11 GT Sedan -99
Moottorinohjauksen säädöt ja vikakoodien luku.
-> ULTRAÄÄNIPESUT 0.8, 80 ja 800 litran koneilla <-

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 198
  • Datsuni on mun ratsuni~
Re: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #28 : Helmikuu 21, 2015, 13:51:53 »
Lainaus
Lainaus
"The thought of trying to improve a head gasket should not imply that the head
gasket is a weak link. A new stock head gasket, mated to flat surfaces and accompanied
by properly torqued head studs, is u good joint. Head gaskets in
general do not tend to "blow".  Rather, one could say that detonation will blow
anything, and the head gasket is often the first thing standing in line. Almost
always, the most effective cure for blown head gaskets is control of detonation."
- Maximum boost
''Head gasket strength varies tremendously from engine to engine, It is nec-
essary that the stock head gasket be in stock condition, If it is in proper order
and the head bolts are properly torqued, boost pressure will seldom dislodge
the gasket, Special head gaskets and O-rings are often cures to the wrong
problem, They are only poor excuses for not dealing properly with detonation,
If detonation is the problem, cure it, and a stock head gasket will usually perform
well."
-Maximum boost
"the lower the compression ratio, the easier it is to produce a lot of boost
with no detonation"
-Maximum boost

Selittääkös se kirja miten esim. CA18DET polttaa perus kannentiivisteet yli 1bar ahtopaineilla, mutta tilalle vaihdettu metallipakkatiiviste kesti tuota samaa kirjan mainitsemaan "nakutusta" sitten 1.5bar? Muita muutoksia ei moottoriin tehty, moottorinohjaus oli säädetty tietysti kummallekkin ahtopaineelle sopivaksi.

Vakiot liekkirenkaat eivät yksinkertaisesti kestä niitä lämpökuormia ja paineita mitä sieltä tulee. Peruspahveissahan liekkirengas on vain ohuenohut pelti käännettynä tiivisteen reunan ympäri. Ei silti vaikka muistaakseni esim. tuollaisen DET:n (ja monen muun ahdetun) liekkirenkaan sisässä on vahvike, mitä vapareissa ei ole.

Nakutuksellakin varmaan saa tiivisteen särki, mutta kannentiivisteen antautuminen ei todellakaan tarkoita automaattisesti nakutusta.



Ja niin kuin 140ypower sanoikin.. koneistamattomilla pinnoilla elinaika jää varmasti lyhyeksi koska tiiviste ei täytä sitä tärkeintä vaatimusta, eli tiivistämistä. Se riittää kun tiivisteen ja tasopinnan väli pääsee irvistämään vähän.. seuraavalla työtahdilla se irvistää vähän lisää, seuraavalla taas vähän lisää ja taas lisää... viimein tulee vesi- tai öljykanava tai toinen sylinteri vastaan.
Koneistetut pinnat ja uusi "vakio" kannentiiviste asennettuna liiman kanssa kestää varmasti vähän paremmin, mutta ei se liimakaan ihan mahdottomiin pysty.


Tuo oli yleisohje kansipahvien kanssa ja turhaa tähän on änkeä jotain tiettyä moottorityyppiä, kun kaikki on rakenteellisesti vähän erilaisia + mun ahtopainerajat on vähän erilaiset kuin siun  :P

Aluksi mennään 0.8Bar ahtopaineilla, mutta yli 1Bar:in en ajatellut vielä vetää(huomaa piirretyt viivat kompressorikarttaan) :) Tulokset näkee vasta ko pääsee ajelee  :D
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 21, 2015, 14:05:35 kirjoittanut Atomic »

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 198
  • Datsuni on mun ratsuni~
Re: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #29 : Helmikuu 21, 2015, 13:53:53 »
Tossa on A14 ahdettuna 0.8Bar 180hp 215nm