Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Datsun B310 Turbo Coupe

Aloittaja Atomic, heinäkuu 01, 2013, 17:51:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Atomic

Noniin, aloitetaan siis tännekkin pieni threadi. Olen siis rakentamassa Datsun B310 Coupea, ja tähän konetta. Nyt olen koneen kasaamisvaiheessa ja tarvitsen vielä muutamia osia, ennenkuin saan koko mötin kasaan. Projektia voi seurailla täältä http://community.ratsun.net/topic/49413-turbo-coupe-b310-with-a15-engine-my-first-project/ . Mutta voin nyt ensitekijöiksi pistää parit kuvat tännekkin niin tiedätte missä mennään.






Moottori pois vanhasta wagonista

Moottori saatu kotipihalle, tästä se alkaa!

Moottori palasiksi ja osat pois...

Mennyt jo hirveään kuntoon koko moottori ja vettäkin päässyt sisään!

Lohkon putsailua

Yep, A15 se on.

Pinnat ruosteessa, pitää vähän dusailla

Punanen on hiano väri!


Nams!

Näyttää jo paljon paremmalta!

Vanhasta wagonista ei ollut lopuksi kuin romuläjäksi :( Niin laho oli, nuoriso oli tuhonnut tämänkin auton...

Kampiakseli kävi koneistamolla ja pinnat raaputettu paremmiksi.

Seitipintojen varovaista hiomista :)

Motonetin ostosreissu

Hiekkablosaus kaappi



Kuin uusi!


lasikuulapuhallus on kyllä nannaa!

Ja vähän hiekkapuhallusta...

Ennen...

Jälkeen!


Kaikki punaseks vaan

Naminami nissani...


Laakereiden uunitusta

Erikoispinnoite laakereilla

Mäntien siivous ja kuumankestomömmöt niihinkin

Edessä oman dassen männät, takana toitsun.

Kannelle sama

Ahdinta...

Madallusjousia..

Terkkuja austraaliasta

Masan isommat jäähdytetyt levyt


ulkona hitsailua :p

Alakerta alkaa olla kasassa.

Atomic

Ja lisää kuvaa... Kaikkea en jaksa mahduttaa tähän mutta lisää löytää linkistä :)

Männät paikoillaan.

Kyllä se koneelta näyttää :D Vähän maalit lähti tehopesussa (150C ja kivat paineet) niin pitää maalata parit kohdat uudestaan, mutta ei se mitään.

Atomic

Pistinkin jo ilmoituksen ostopuolelle, että olen kiinnostunut kaikennäköisestä virihippulasta mitä tähän koneeseen olisi mahdollista änkeä, jos osaa löytyy niin sähk.postiin vain meiliä!

Ja koitan tätäkin sivua välillä sitten päivitellä jos joku sattuisi olemaan kiinnostunut :)

[email protected]

ILVES-Joe

Jahas, esiin tuli yksi B310 coupe lisää, nyt noita on "varmoja" tapauksia jo kuusi tai seitsämän riippuen mikä kohtalo on kaakkois-Suomeen myymälläni yksilöllä.

Missäpäin auto on ja mikä on sen menneisyys?
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

AkiH

Tuolta Ratsunista vakoiltuna, ilmeisesti se Nettiautossa ollut ja FinnJAEssakin ihmetelty vihreä B310-Coupé on myös sinulla. Tuleeko viritekniikka siihen koppaan vai suunnittelitko jatkavasi mustan kunnostamista?
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Jylppy

#5
Aika kovat tehotavoitteet, jos meinasit vielä kilpiinkin tuon saada.

EDIT: Ja ettei nyt ihan väärää käsitystä tule, niin hieno projekti - jatka samaan malliin! :)
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

HV

LainaaTuolta Ratsunista vakoiltuna, ilmeisesti se Nettiautossa ollut ja FinnJAEssakin ihmetelty vihreä B310-Coupé on myös sinulla. Tuleeko viritekniikka siihen koppaan vai suunnittelitko jatkavasi mustan kunnostamista?
Vihreestä kuulemma museoauto? ;) :-X
MR B110-72,VPL510-70,N12-84(2x klb110 2d coupe 70,71, E10-72) ex-MR N12-82 aut. MR B310-81, MR E10 -77, 7x 100A E10 -75-76-77-78-79, stw -74, 120Y-77, 2x 120A-79, 140A-81 ja 150A-82 0400662655

Atomic

LainaaJahas, esiin tuli yksi B310 coupe lisää, nyt noita on "varmoja" tapauksia jo kuusi tai seitsämän riippuen mikä kohtalo on kaakkois-Suomeen myymälläni yksilöllä.

Missäpäin auto on ja mikä on sen menneisyys?

Auto on tuotu saksasta aikoinaan ja nyt sijaitsee Nummelassa Uudella maalla

Atomic

LainaaTuolta Ratsunista vakoiltuna, ilmeisesti se Nettiautossa ollut ja FinnJAEssakin ihmetelty vihreä B310-Coupé on myös sinulla. Tuleeko viritekniikka siihen koppaan vai suunnittelitko jatkavasi mustan kunnostamista?

Kyllä, näitähän alkaa kertymään jo :D Juu, koneenvaihto siihen ja musta laitetaan koriltaan muuten kuntoon + sähköt. Ja jos joskus kiinnostun taas niin siihen voi sitten tuupata jtn konetta. Todennäköisesti vaihdan siitä vihreästä toimivan koneen tuohon alle jotta voi rullailla paikasta toiseen

Atomic

Olette olleet innokkaita täällä, joten päätän lisätä kehityskuvia tännekkin :D


Osien puunailua


Jätän todennäköisesti sytkän rattaiston pois, sillä en mekaanista tule tarvitsemaan, sillä megasquirt paketin mukana tulee täysin elektronisesti toimiva boschin sytkäpuola

konetta kasaan

Nokka kasassa!

Paketti valmis

imusarjan suunnittelua




lasikuulapuhallus on nannaa :) suosittelen hankkimaan oman häkkyrän jos talliin mahtuu, maksaa 120ekee

Painekotelon suunnittelua




Paljon kuvia, vähän puhetta. En valitettavasti jaksa pistää kaikkialle sanojani kahteen kertaan, jotenka jos kiinnostusta löytyy ja haluatte päästä outoon ajatusmaailmaani niin kurkatkaa projekti toisaalla linkistä
http://community.ratsun.net/topic/49413-turbo-coupe-b310-with-a15-engine-my-first-project/page-7 Kiitos!



Atomic

Sen verran voin valaista, että käytän alkuperäistä imusarjaa siksi, että vältyn lisähommilta, mutta pääasiassa siksi, että se on myös vesijäähdytetty. Jotenka intercoolerin jälkeen minulla on vielä mahdollisuus jäähdyttää kuumaa imu ilmaa, nokkelaa? ;)

Atomic

Ohoh, unohtunut tännekkin painaa lisää kuvia, no tungen nyt kaikki tähän:
















































Atomic

Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa, mutta jos kysyttävää on nii tungen tänne lisää infoa osista yms. Enkkuversiossa lukee kyllä kaikki valmiiksi jos sieltä haluaa käydä onkimassa tiedot:
http://community.ratsun.net/topic/49413-turbo-coupe-b310-with-a15-engine-my-first-project/

Atomic

Jos kinostaa nähä pätkää tuosta kesäajokista niin tuossa on kokonainen datsun sunny B310 coupe
http://youtu.be/e4hXy8p6Nj8

140ypower

hyvässä mallissa näyttää olevan :) mikäs toi kansipahvi on? ja mitkä noi jarrut ja levyt on? :)
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht

olli_k

Hyvältä näyttää. Mitkä istuimet sulla on edessä?
Sunny B10 1000
Sunny B12 loowagon

Atomic

Lainaahyvässä mallissa näyttää olevan :) mikäs toi kansipahvi on? ja mitkä noi jarrut ja levyt on? :)

Normi tarvike pahvi motonetistä ja jarrut on Volvo 240 nelipiste, joutuu modaamaan rälläkällä vähän palaa niinkuin kuvista näkyy punaiset pallerot. Levyt on Mazda 626 jäähdytetyt levyt, menee heittämällä paikalleen.

Atomic

LainaaHyvältä näyttää. Mitkä istuimet sulla on edessä?

Mallasin tohon eteen tommosia kuppipenkkejä, mutta noissa ei oo kippiä, joten vaihtoon menee. Ajattelin kuitenkin rekisteröidä neljälle nii takapenkillekkin olis kiva päästä.  ;D

140ypower

Pakko kysyä että miksi tarvike pahvi kun kaikkeen muuhun on noin panostettu? :o tuppaa tuo normipahvi mossahtaan ekana
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht

Atomic

#19
LainaaPakko kysyä että miksi tarvike pahvi kun kaikkeen muuhun on noin panostettu? :o tuppaa tuo normipahvi mossahtaan ekana

Ei ne pahvit muuten hajoile ellei tapahu kontrolloimattomia räjähdyksiä. Mielummin hoitaa sytkän ja polttoainepuolen kuntoon ennemmin. ;) Suosittelen lukemaan Maximum boost kirjasen, sieltä oppii yhtä sun toista  :D

Dparts


Atomic

Oujees! Sain nissanin täyden varaosaluettelon haltuuni ja pääsen etsimään osia kunnolla. Löysin netistä jo orkkis osat, mutta ne on vähän hintavia, pitänee säästää  ;D

datsunpower

#22
Lainaa
LainaaPakko kysyä että miksi tarvike pahvi kun kaikkeen muuhun on noin panostettu? :o tuppaa tuo normipahvi mossahtaan ekana

Ei ne pahvit muuten hajoile ellei tapahu kontrolloimattomia räjähdyksiä. Mielummin hoitaa sytkän ja polttoainepuolen kuntoon ennemmin. ;) Suosittelen lukemaan Maximum boost kirjasen, sieltä oppii yhtä sun toista  :D

Pahvin antautumiseen ei kyllä nakutusta tarvita. Ennemmin sieltä mäntäosasto antautuu siinä vaiheessa.
Dynaaminen puristussuhde ja varsinkin kovat lämpökuormat antavat huonoille liekkirenkaille kyytiä.




Hyvältä näyttää muuten, mutta miksi et tee kunnollista imusarjaa? Paineenalainen ilma kyllä kulkee huonommassakin kanavassa, mutta tuo on kyllä "melko" äkkikurvi plenumista kanaviin.
Googlella jos vaikka katselet erilaisten imusarjojen virtauskaavioita niin selviää varmaan parhaiten idea.
On tuossa kyllä se hyvä puoli, että todennäköisesti virtaus on tasainen eri sylintereiden välillä.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Atomic


Lainaa
Pahvin antautumiseen ei kyllä nakutusta tarvita. Ennemmin sieltä mäntäosasto antautuu siinä vaiheessa.
Dynaaminen puristussuhde ja varsinkin kovat lämpökuormat antavat huonoille liekkirenkaille kyytiä.




Hyvältä näyttää muuten, mutta miksi et tee kunnollista imusarjaa? Paineenalainen ilma kyllä kulkee huonommassakin kanavassa, mutta tuo on kyllä "melko" äkkikurvi plenumista kanaviin.
Googlella jos vaikka katselet erilaisten imusarjojen virtauskaavioita niin selviää varmaan parhaiten idea.
On tuossa kyllä se hyvä puoli, että todennäköisesti virtaus on tasainen eri sylintereiden välillä.


Nokun se on vähän niin ja näin, lähinnä käytän orkkisimusarjaa sen takia että todennäköisemmin tasaisempi virtaus. Mutta on mulla sitten suunnitelmia paremmallekkin imusarjalle koha on rahea enemmän  :D Mennään nyt aluksi orkkismatskulla ja katotaan mitä dyno sanoo.  8-)

Atomic

Nii ja tosiaan, mulla on menossa nyt semmoinen kokeilu vaihdelaatikon kanssa, katotaan miten se sujuu  :D postaan kuvia vasta jos onnistuu. Ja ECU on tilattu sensoreineen ja johtosarjoineen. Vedän nyt sen pakosarjan MIG:illä rosteritäytelangalla ko ei oo TIG:iä saati kokemusta siitä. Vähän karumman näköinen siitä saattaa tulla, mutta so what, kohan saumasta tulee kestävä  8-)

Atomic

#25
"The thought of trying to improve a head gasket should not imply that the head
gasket is a weak link. A new stock head gasket, mated to flat surfaces and accompanied
by properly torqued head studs, is u good joint. Head gaskets in
general do not tend to "blow".  Rather, one could say that detonation will blow
anything, and the head gasket is often the first thing standing in line. Almost
always, the most effective cure for blown head gaskets is control of detonation."
- Maximum boost
''Head gasket strength varies tremendously from engine to engine, It is nec-
essary that the stock head gasket be in stock condition, If it is in proper order
and the head bolts are properly torqued, boost pressure will seldom dislodge
the gasket, Special head gaskets and O-rings are often cures to the wrong
problem, They are only poor excuses for not dealing properly with detonation,
If detonation is the problem, cure it, and a stock head gasket will usually perform
well."
-Maximum boost
"the lower the compression ratio, the easier it is to produce a lot of boost
with no detonation"
-Maximum boost

140ypower

kyllähän tuossakin tekstissä osaksi pointtia on  :) epäilen silti tuon tiivisteen pitämistä jos puristus suhde on vakio ja lohkon pintaakaan ei ole oikaistu, tuppaa nimittäin tulemaan pienet ``montut`` tuohon lohkoonkiin ajan kanssa tiivisteestä  :-/ tietysti vaikuttaa sekin paljonko painetta sinne männän päälle laittaa  ::)
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht

datsunpower

Lainaa"The thought of trying to improve a head gasket should not imply that the head
gasket is a weak link. A new stock head gasket, mated to flat surfaces and accompanied
by properly torqued head studs, is u good joint. Head gaskets in
general do not tend to "blow".  Rather, one could say that detonation will blow
anything, and the head gasket is often the first thing standing in line. Almost
always, the most effective cure for blown head gaskets is control of detonation."
- Maximum boost
''Head gasket strength varies tremendously from engine to engine, It is nec-
essary that the stock head gasket be in stock condition, If it is in proper order
and the head bolts are properly torqued, boost pressure will seldom dislodge
the gasket, Special head gaskets and O-rings are often cures to the wrong
problem, They are only poor excuses for not dealing properly with detonation,
If detonation is the problem, cure it, and a stock head gasket will usually perform
well."
-Maximum boost
"the lower the compression ratio, the easier it is to produce a lot of boost
with no detonation"
-Maximum boost

Selittääkös se kirja miten esim. CA18DET polttaa perus kannentiivisteet yli 1bar ahtopaineilla, mutta tilalle vaihdettu metallipakkatiiviste kesti tuota samaa kirjan mainitsemaan "nakutusta" sitten 1.5bar? Muita muutoksia ei moottoriin tehty, moottorinohjaus oli säädetty tietysti kummallekkin ahtopaineelle sopivaksi.

Vakiot liekkirenkaat eivät yksinkertaisesti kestä niitä lämpökuormia ja paineita mitä sieltä tulee. Peruspahveissahan liekkirengas on vain ohuenohut pelti käännettynä tiivisteen reunan ympäri. Ei silti vaikka muistaakseni esim. tuollaisen DET:n (ja monen muun ahdetun) liekkirenkaan sisässä on vahvike, mitä vapareissa ei ole.

Nakutuksellakin varmaan saa tiivisteen särki, mutta kannentiivisteen antautuminen ei todellakaan tarkoita automaattisesti nakutusta.



Ja niin kuin 140ypower sanoikin.. koneistamattomilla pinnoilla elinaika jää varmasti lyhyeksi koska tiiviste ei täytä sitä tärkeintä vaatimusta, eli tiivistämistä. Se riittää kun tiivisteen ja tasopinnan väli pääsee irvistämään vähän.. seuraavalla työtahdilla se irvistää vähän lisää, seuraavalla taas vähän lisää ja taas lisää... viimein tulee vesi- tai öljykanava tai toinen sylinteri vastaan.
Koneistetut pinnat ja uusi "vakio" kannentiiviste asennettuna liiman kanssa kestää varmasti vähän paremmin, mutta ei se liimakaan ihan mahdottomiin pysty.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Atomic

#28
Lainaa
Lainaa"The thought of trying to improve a head gasket should not imply that the head
gasket is a weak link. A new stock head gasket, mated to flat surfaces and accompanied
by properly torqued head studs, is u good joint. Head gaskets in
general do not tend to "blow".  Rather, one could say that detonation will blow
anything, and the head gasket is often the first thing standing in line. Almost
always, the most effective cure for blown head gaskets is control of detonation."
- Maximum boost
''Head gasket strength varies tremendously from engine to engine, It is nec-
essary that the stock head gasket be in stock condition, If it is in proper order
and the head bolts are properly torqued, boost pressure will seldom dislodge
the gasket, Special head gaskets and O-rings are often cures to the wrong
problem, They are only poor excuses for not dealing properly with detonation,
If detonation is the problem, cure it, and a stock head gasket will usually perform
well."
-Maximum boost
"the lower the compression ratio, the easier it is to produce a lot of boost
with no detonation"
-Maximum boost

Selittääkös se kirja miten esim. CA18DET polttaa perus kannentiivisteet yli 1bar ahtopaineilla, mutta tilalle vaihdettu metallipakkatiiviste kesti tuota samaa kirjan mainitsemaan "nakutusta" sitten 1.5bar? Muita muutoksia ei moottoriin tehty, moottorinohjaus oli säädetty tietysti kummallekkin ahtopaineelle sopivaksi.

Vakiot liekkirenkaat eivät yksinkertaisesti kestä niitä lämpökuormia ja paineita mitä sieltä tulee. Peruspahveissahan liekkirengas on vain ohuenohut pelti käännettynä tiivisteen reunan ympäri. Ei silti vaikka muistaakseni esim. tuollaisen DET:n (ja monen muun ahdetun) liekkirenkaan sisässä on vahvike, mitä vapareissa ei ole.

Nakutuksellakin varmaan saa tiivisteen särki, mutta kannentiivisteen antautuminen ei todellakaan tarkoita automaattisesti nakutusta.



Ja niin kuin 140ypower sanoikin.. koneistamattomilla pinnoilla elinaika jää varmasti lyhyeksi koska tiiviste ei täytä sitä tärkeintä vaatimusta, eli tiivistämistä. Se riittää kun tiivisteen ja tasopinnan väli pääsee irvistämään vähän.. seuraavalla työtahdilla se irvistää vähän lisää, seuraavalla taas vähän lisää ja taas lisää... viimein tulee vesi- tai öljykanava tai toinen sylinteri vastaan.
Koneistetut pinnat ja uusi "vakio" kannentiiviste asennettuna liiman kanssa kestää varmasti vähän paremmin, mutta ei se liimakaan ihan mahdottomiin pysty.


Tuo oli yleisohje kansipahvien kanssa ja turhaa tähän on änkeä jotain tiettyä moottorityyppiä, kun kaikki on rakenteellisesti vähän erilaisia + mun ahtopainerajat on vähän erilaiset kuin siun  :P

Aluksi mennään 0.8Bar ahtopaineilla, mutta yli 1Bar:in en ajatellut vielä vetää(huomaa piirretyt viivat kompressorikarttaan) :) Tulokset näkee vasta ko pääsee ajelee  :D

Atomic