Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Datsun B310 Turbo Coupe

Aloittaja Atomic, heinäkuu 01, 2013, 17:51:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mikan

Koppa alkaa olla kohta siinä mallissa, että voi vetää 2K-epoksin päälle.  :)

Mikäs sulla olikaan veivien tilanne, onko vakiot vai jotkut muut? Ajattelin vaan, kun tulee kalliit männät, niin varmaan ajetaan isoilla ahdoilla.  ;D

t. Mika

Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Atomic

Lainaus käyttäjältä: mikan - heinäkuu 15, 2019, 13:44:41
Koppa alkaa olla kohta siinä mallissa, että voi vetää 2K-epoksin päälle.  :)

Mikäs sulla olikaan veivien tilanne, onko vakiot vai jotkut muut? Ajattelin vaan, kun tulee kalliit männät, niin varmaan ajetaan isoilla ahdoilla.  ;D

t. Mika

Joo niin sitä kohta vois, pitää prepata vielä jonkin verran :)

Mulla on paksummat H-profiilin kanget tohon, tällaiset:
https://www.ebay.com/itm/3-Pieces-For-BMW-B38A15M0-1-5T-3-cylinder-H-Beam-Connecting-Rods-W-Warranty/192880236653?hash=item2ce88ed86d:g:Bi0AAOSw4BBcpbXA

Maksoi 200e kun itse ostin  ::)

Atomic

Lainaus käyttäjältä: Atomic - heinäkuu 15, 2019, 13:51:18
Lainaus käyttäjältä: mikan - heinäkuu 15, 2019, 13:44:41
Koppa alkaa olla kohta siinä mallissa, että voi vetää 2K-epoksin päälle.  :)

Mikäs sulla olikaan veivien tilanne, onko vakiot vai jotkut muut? Ajattelin vaan, kun tulee kalliit männät, niin varmaan ajetaan isoilla ahdoilla.  ;D

t. Mika

Joo niin sitä kohta vois, pitää prepata vielä jonkin verran :)

Mulla on paksummat H-profiilin kanget tohon, tällaiset EDIT:
https://www.ebay.com/itm/Connecting-Rod-Rods-for-Nissan-Sunny-Cherry-MK3-Datsun-A15-1-5L-Conrods/323812041181?hash=item4b64b3a1dd:g:SBIAAOSw2Klcy-e4

Maksoi 200e kun itse ostin  ::)

mikan

Nuo palikat kestää sitten vähän enemmänkin löylyä. Hyvä kansipahvi ja arp-pinnapultit. Jos vain turbo ja suuttimet riittää, niin alkaa voimansiirto toimimaan "sulakkeena".  ;)

Piti jo aiemmin kirjoittaa, että miksi ihmeessä tuulilasi laitettiin kiinni ennen auton maalaamista?

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Atomic

Lainaus käyttäjältä: mikan - heinäkuu 16, 2019, 15:11:39
Nuo palikat kestää sitten vähän enemmänkin löylyä. Hyvä kansipahvi ja arp-pinnapultit. Jos vain turbo ja suuttimet riittää, niin alkaa voimansiirto toimimaan "sulakkeena".  ;)

Piti jo aiemmin kirjoittaa, että miksi ihmeessä tuulilasi laitettiin kiinni ennen auton maalaamista?

t. Mika

Joo näin pitäisi tehdä. Suuttimet tulee seuraavaksi vastaan.

No kun piti saada auto jo ajoon ensikuussa niin asennutin lasin jo paikoilleen, noh, nyt kävi sitten näin  ::)

Atomic

Lainasin kaverin moottorinosturia joka käytiin ostamassa tänään:


2t nostokapasiteettia ja saa näppärästi nippuun kuten näkyykin. Ainoa pelko on tällä hetkellä että nosturi ei mahdu auton alle kun auto on sen verran matala  ::)



Moottori on irroitettu apuhippuloistaan ja odottaa nostoa pois konehuoneesta. Odottelen vielä vaihdelaatikkotunkkia saapuvaksi niin sen pudottaminen ja takaisin laittaminen onkin jo paljon helpompaa sitten  ;D

ILVES-Joe

Lainaus käyttäjältä: Atomic - heinäkuu 16, 2019, 17:41:42
Lainasin kaverin moottorinosturia joka käytiin ostamassa tänään:

2t nostokapasiteettia ja saa näppärästi nippuun kuten näkyykin. Ainoa pelko on tällä hetkellä että nosturi ei mahdu auton alle kun auto on sen verran matala  ::)

Omassa nostimessa oli sama ongelma että ei mahtunut alle ja pyörät olivat niin leveällä että ei mahdu etupyörien välistä.
Laskin pyörien kohtaa niin että palkki on 15mm irti lattiasta ja haaroja käänsin sisällepäin tarpeeksi.

Ei saisi käyttää koska itse muokattu...
Asiasta ei tarvitse huomauttaa...  ;) :-X
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Atomic

Lainaus käyttäjältä: ILVES-Joe - heinäkuu 17, 2019, 09:39:25
Lainaus käyttäjältä: Atomic - heinäkuu 16, 2019, 17:41:42
Lainasin kaverin moottorinosturia joka käytiin ostamassa tänään:

2t nostokapasiteettia ja saa näppärästi nippuun kuten näkyykin. Ainoa pelko on tällä hetkellä että nosturi ei mahdu auton alle kun auto on sen verran matala  ::)

Omassa nostimessa oli sama ongelma että ei mahtunut alle ja pyörät olivat niin leveällä että ei mahdu etupyörien välistä.
Laskin pyörien kohtaa niin että palkki on 15mm irti lattiasta ja haaroja käänsin sisällepäin tarpeeksi.

Ei saisi käyttää koska itse muokattu...
Asiasta ei tarvitse huomauttaa...  ;) :-X

Pitää katsoa kuinka tämän kanssa käy  ::) tässä vaikuttaisi olevan huomattavasti kapeampi väli kuin mitä omassani on

mikan

Ei kai ole ongelma nostaa autoa ensin pukkien päälle, niin että moottorinostin mahtuu?
Mulla on samanlainen ja ensimmäisellä käyttökerralla totesin, että ei jaksa nosta moottoria ylös asti. No kiinalaiset eivät olleet laittaneet öljyä sisään riittävästi. Joten tarkista se ensimmäisenä.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Atomic

Lainaus käyttäjältä: mikan - heinäkuu 17, 2019, 10:18:06
Ei kai ole ongelma nostaa autoa ensin pukkien päälle, niin että moottorinostin mahtuu?
Mulla on samanlainen ja ensimmäisellä käyttökerralla totesin, että ei jaksa nosta moottoria ylös asti. No kiinalaiset eivät olleet laittaneet öljyä sisään riittävästi. Joten tarkista se ensimmäisenä.

t. Mika

Olin ajatellut nostaa moottorin ylöspäin ja rullata auton pois alta kun on ahtaat tilat niin auton nostaminen ei ollut ajatuksissa alustavasti. Katsotaan mitä joudutaan tehdä. Tai sitten vain nostetaan kone käsivoimin konetilasta kahteen pekkaan  ::)

Atomic

Tai no tosin voinhan mie laittaa pidemmät lankut auton etupyörien alle ja rullata auton niiden päälle, jolloin autoa voi siirtää taaksepäin ja on samaan aikaan tarpeeksi korkealla  8)

mikan

Jos ei nostimen aisat osu juuri niiden lankkujen kohdalle. :-)

Kyllä se moottorinostinkin rullaa hyvin betonilattialla. Datsunin moottori kun on niin kevyt.
Auto ensin vähän taaksepäin, sitten keula ylös. Nostin paikoilleen, moottori ylös ja vedät nostimen poispäin. Eikö se noin mene sujuvasti?

t. Mika

Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Atomic

Vaihdelaatikko tunkki oli kyllä tässä hommassa kätevä. Ehkä vähän liian korkea minimikorkeus, mutta hoitaa hommansa tässä matalassa montussakin.

Moottorin nosto alkaa:


Sain moottorinosturin paikoilleen ja jalat auton alle juuri ja juuri. Onneksi tässä mallissa oli todella pitkä nostopuomi niin oli varaa nostaa kauempaakin.

Sitten piti ryömiä auton alle aina välillä heiluttelemaan vaihdelaatikkoa irti tällaisesta aukosta x4 kertaa edestakaisin:

Kun vaihdelaatikko oli saatu pois, kermailin hieman ATFfää haaroille suorituksen päätökseksi  ;D ;D (oikea yläkulman pultin kohdalta vuotaa öljyä kun kippasin vaihdelaatikkoa alaspäin)

Atomic






loput menikin ihan mukavasti, jättäen jälkeensä sotkuisen konehuoneen täynnä piuhoja ja letkuja  ::)

Atomic

Tuli sitten osteltua taas lisää asioita  ::)

Katselin tältä sivulta sopivia ohjeita öljynlauhduttimen kokoa varten:
https://www.pegasusautoracing.com/document.asp?DocID=TECH00133
https://www.pegasusautoracing.com/pdfs/SetrabApplicationSuggestions.pdf

Päädyin sitten osanumeroon 50-144-7612 joka vastaa 44 rivistä jäähdytintä. No, kaikki 44 riviset jäähdyttimet maksoivat ihan törkeästi niin valitsin seuraavan saatavilla olevista luokista, eli 40 rivisen joka maksoi vain 88e. Ostin myös sähköflektin tätä jäähdytintä varten sekä AN10 letkut, liittimet ja adapteripalikan öljynsuodattimelle.




Tuossa adapterikikkareessa oli kivasti muitakin lähtöjä saatavilla niin siihen saan öljyn paine/lämpötila-anturin kiinni. Ja flektiä pystyn taas käyttelemään päälle ja pois releen avulla kun öljy saavuttaa tietyn lämpötilan niin flekti lähtee hurisemaan. Jäähdyttimen meinaan tunkea siihen missä akku oli ennen kiinni. Konepeltiin meinaan tehdä venttiilit tätä jäähdytintä varten ja flekti vetää viileää ilmaa ulkoa auton konetilaan päin.  ::)  Laittelen kuvia kunhan saan hippuloita tännepäin maailmalta. Vielä vähän etsinnässä jotkin hyvännäköiset venttiilit, hitsattavat taikka muovi/kuttaperkkaa olevat. Hyvännäköisiä venttiileitä on vain vaikea löytää.

Atomic

Uudet osat tuli, 2kpl kansipahveja kun oli halpoja (9e kpl) Ja sitten uudet ylikoon runkolaakerit varmuuden välttämiseksi.

Atomic

Jotain olisi myös kiva kehitellä keulaan vanhan hiekkapellin tilalle, photaroin nopsaa 240z etulipan tähän:


Pitää vielä miettiä mitähän sinne eteen saisi kun takaa ollaan modattu jo lookkia sen verran  ::)

Markus.

Näyttää muuten erittäin hyvältä, sopusuhtaiselta. Tosielämässä toki aika työläs työstettävä Z:n lippa, kun muodoltaan se on todella kaareva. Vaan ei tuossa työtä ole pelätty aikaisemminkaan, joten ei muuta ku toteutukseen vain. :)

Piti niistä laakereista jo aikaisemmin jotain yrittää kommentoida. Mun mielestä ne ei näyttäneet erityisen erikoisilta, semmosen pikakulumisen ne ottaa hetimiten kun asettuu aloilleen. Mutta se kummastutti kyllä, että näytti ihan siltä, että laakeripari olis kulunut jotenkin ikäänku parittomana, eli toinen liuska normaalisti kulunut, ja toisessa ei mitään jälkeä?
Minkäälaisena asiantuntijana en tohdi enkä voi esiintyä, mut tulee mieleen että kampparin kaulojen (ja tulevaan settiin kiertokankien) pyöreys kantsii tsekata tarkasti.

Atomic

Lainaus käyttäjältä: Markus. - heinäkuu 18, 2019, 21:04:39
Näyttää muuten erittäin hyvältä, sopusuhtaiselta. Tosielämässä toki aika työläs työstettävä Z:n lippa, kun muodoltaan se on todella kaareva. Vaan ei tuossa työtä ole pelätty aikaisemminkaan, joten ei muuta ku toteutukseen vain. :)

Piti niistä laakereista jo aikaisemmin jotain yrittää kommentoida. Mun mielestä ne ei näyttäneet erityisen erikoisilta, semmosen pikakulumisen ne ottaa hetimiten kun asettuu aloilleen. Mutta se kummastutti kyllä, että näytti ihan siltä, että laakeripari olis kulunut jotenkin ikäänku parittomana, eli toinen liuska normaalisti kulunut, ja toisessa ei mitään jälkeä?
Minkäälaisena asiantuntijana en tohdi enkä voi esiintyä, mut tulee mieleen että kampparin kaulojen (ja tulevaan settiin kiertokankien) pyöreys kantsii tsekata tarkasti.

Juu ei tässä enään pelätä leikellä ja tehdä modifikaatioita, varsinkin kun tuon etulipan saisi kuitenkin irralleen ja sitä pystyisi vapaasti muokkaamaan  ;D

Laakerit oli jo kerennyt varmaan sekoittumaan keskenään kun nostin ne vain maasta johonkin muualle valokuvattavaksi. Muistaakseni kyllä ykköskangessa oli niin, että alempi laakeri ei ollut kulunut juuri nimeksikään, ja taas sitten yläpuolen laakeri oli ottanut kulumaa jo senkin edestä, mikä vaikutti melko omituiselta  :-X

mikan

Moro!

Minä kans täällä huonoine ohjeineni. Enhän mä muistanut, että sulla on tallissa monttu, joten ei sitä moottorinosturia ihan niin vaan kuskata pitkin tallia.  :-[
No onneksi motti on nyt irti!

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Atomic

Lainaus käyttäjältä: mikan - heinäkuu 18, 2019, 21:57:16
Moro!

Minä kans täällä huonoine ohjeineni. Enhän mä muistanut, että sulla on tallissa monttu, joten ei sitä moottorinosturia ihan niin vaan kuskata pitkin tallia.  :-[
No onneksi motti on nyt irti!

t. Mika

Joo mulla oli vähän hassusti auto siellä niin oli kyllä pakko siirtää autoa taaksepäin  ;D irroitin vain vaihdelaatikon turhan aikaisin, jolloin tajusin että se on vain sen vaihdelaatikkotunkin varassa ja en uskaltanut silloin siirtää autoa. Joten piti kitkutella vuoron perään konetta ja laatikkoa, kunnes laatikko lähti ekana ja sitten kone autoa pois päin työntämällä  ::)

Ja joo, onneksi se on nyt tuossa irrallaan niin saa tehtyä tulevat modifikaatiot  ;D

Atomic

Lisää photarointia, diffuuseri? hmm  ::)

Mike_

Lainaus käyttäjältä: Atomic - heinäkuu 19, 2019, 21:57:15
Lisää photarointia, diffuuseri? hmm  ::)

Please! Älä tollasta laita😀 Hieno peli menee pilalle.
180B sss -75

Atomic

Lainaus käyttäjältä: Mike_ - heinäkuu 20, 2019, 00:56:26
Lainaus käyttäjältä: Atomic - heinäkuu 19, 2019, 21:57:15
Lisää photarointia, diffuuseri? hmm  ::)
Please! Älä tollasta laita😀 Hieno peli menee pilalle.

Hahah, katsotaan nyt. Aina sen saa pois  ;D

Atomic

Tuli kone purettua atomeiksi tänään:




Nokan laakereissa oli kyllä jotain ihme mujua palanut kiinni, näytti vähän asennusrasvalta. Lähti pois kyllä sormella jynssäämällä. Uudet laakerit oli kyllä asennettu paikallisella koneistamolla ja siellä oli laakeripinnoilla asennusrasvat päällä. Pitäisiköhän mittauttaa laakeripinnat ja tarvittaessa harkita ylikoon laakereita tuonnekkin?

Runkolaakereiden keraamipinnat oli tosi hyvässä kunnossa, ei moitteita.

Atomic

On nää stanu kanget vähän nippeleitä näihin uusiin verrattuna  ::)



Ja lohkon pinnan voisi varmuuden välttämiseksi hiotuttaa varmaankin. Voisi johonkin yhteen koneistamoon keskittää. Jos on tiedossa joitakin hyviä missä on erinomainen asiakaspalvelu ja yhteistyöhalukkuus niin ehdotuksia otetaan vastaan  ::)

Markus.

Mäntsälässä on moottorikoneistamo, nimeltään vissiin T&H Aaltonen. Mun kokemukset muistaakseni neljän moottorin osalta on pelkästään positiivisia. Mesta on silleen hyvällä tavalla rehellisesti oldskool, jos niin vois sanoa, ja äijät tietää mitä tekee, ja tekee sen hyvin.

Viime vuoden loppusyksynä tekivät mulle CA18DET lohkoon poraukset ja dekin silottelut, sekä CA18ET-kanteen melko täyden remontin, ja hinta oli hyvin kohtuullisella tasolla.

En nyt sen kummemmin halua ylistää ja mainostaa, mutta niin hyvin homma toimii, että soisin sen toimivan jatkossakin. :)


mikan

Paljonkohan painaa alkuperäiset veivit vs. H-veivit?
Tai alkuperäiset männät vs. Wisecot?

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Atomic

Joo olin heistä kuullut kanssa jotain hyvää, pitää varmaankin soitella sinnepäin tässä tulevalla viikolla  :D

Mietin myös miten saisin öljy suihkuttimet mottiin. Mietin pidikepaikoiksi kyseisiä paikkoja, joissa olisi esim M4 kierteet, jotka pitävät suuttimen vain lähellä sylinteriä:


Ulosvedon saisi mahdollisesti moottorin kyljestä, johon tulisi kierteillä olevat reiät. Tällöin suutinlinjan saisi sisältä päin irroitettua vaihtoa yms varten. Ulkopuolelle olisi hyvä keksiä jokin commonrail tyyppinen ratkaisu ja öljyn pumppaus suuttimille pienellä ulkoisella öljypumpulla.

Miksi öljysuuttimet? Koska olisi hauska kokeilla onnistuuko tällainen dassen koneen kanssa. Mopo karkasi jo ajat sitten käsistä  ::)

Atomic

Lainaus käyttäjältä: mikan - heinäkuu 20, 2019, 19:27:57
Paljonkohan painaa alkuperäiset veivit vs. H-veivit?
Tai alkuperäiset männät vs. Wisecot?

t. Mika

Pitää punnita kun uudet männät saapuvat ja saan keittiövaa'an lainaan  ::)