Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Datsun B310 Turbo Coupe

Aloittaja Atomic, heinäkuu 01, 2013, 17:51:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Atomic

Oho, ompas mielenkiintoista keskustelua öljyistä sillä välin kun on käynyt töissä  ::) Kerkesin nyt ostaa sitä 10w60 diamond extremiä kuitenkin. Siinäkin kyllä mainostettiin olevan esteripohjaista miksausta taustalla, mutta ken tietää kuinka paljon. Noh, ongelmat kuitenkin siis selvisivät öljyn vaihdolla. Tuo mineraalipohjainen 5w30 vai oliko 10w30 oli muuttunut melko liruksi lämpösykleissä ja öljynpaineet kipusivat 1.5 bar sijasta 3 bar tyhjäkäyntikierroksilla. Kone käy melko mukavasti nyt siis. Olisi mukavaa saada dasse ulos tallista niin voisi ilman pakokaasuhuurujen pelkoa säädellä tyhjäkäyntiarvot kuntoon  ::)
https://www.youtube.com/watch?v=BuzsS6geWkA

Atomic

Loppuilta meni jarrujen ja kytkimen ilmaukseen, oli jäänyt 'hieman' ilmaa järjestelmään  ::) Jarrut tuntuvat todella jämäköiltä nyt eikä pedaali liiku kuin muutaman sentin kunnes nappaa täysin kiinni.

Noh, kytkin menee vieläkin pohjaan ja esijännitystä pitäisi olla melkoisesti että saisi auton vaihteelle. Työsylinterin halkaisija 7/8 ja pääsylinterin halkaisija 5/8. Pitää pähkäillä miten paljon isomman pääsylinterin ostaisi, toinen asia on että dassessa laippa on 45 asteen kulmassa, niin pitänee ostaa varmaankin sellainen remote unit jotta saan tulipeltiin kiinni sen säiliön sitten. Wilwoodilla kaikki tuntuivat omaavan suorassa olevan reikäpatternin.

mikan

Mä kun vaihdoin pääsylinterin isommaksi, niin porasin vain uudet kiinnitysreiät datsunin tulipeltiin.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Atomic

Lainaus käyttäjältä: mikan - toukokuu 24, 2019, 09:02:12
Mä kun vaihdoin pääsylinterin isommaksi, niin porasin vain uudet kiinnitysreiät datsunin tulipeltiin.

t. Mika

Samalla joutuu vissiin poraamaan vanhat tapit pois? Vai oliko ne vain spooreilla kiinni että lähtee hakkaamalla?

mikan

Mulla ne vanhat ei jäänyt tielle, eli ei tarvinnut poistaa.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Atomic

Lainaus käyttäjältä: mikan - toukokuu 25, 2019, 15:13:47
Mulla ne vanhat ei jäänyt tielle, eli ei tarvinnut poistaa.

t. Mika

Mielenkiintoista, pitää itsekkin kokeilla. Kiitos!  ;D

mikan

Lainaus käyttäjältä: Atomic - maaliskuu 15, 2019, 19:03:07
Retrofit pumppu kokeiltu paikoilleen ja loput linjoista vedetty tankkiin:

Katsotaan mitä pahaa tänään iltana saisi vielä aikaan  ::)

Multa oli mennyt tämä kokonaan ohi. Pumppuzydeemi istui siis nätisti tankkiin ja toimii niin kuin pitääkin?
Mittailin oman datsunin tankkia ja valitettavasti tuo on liian korkea siihen.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Atomic

Lainaus käyttäjältä: mikan - toukokuu 28, 2019, 08:57:07

Multa oli mennyt tämä kokonaan ohi. Pumppuzydeemi istui siis nätisti tankkiin ja toimii niin kuin pitääkin?
Mittailin oman datsunin tankkia ja valitettavasti tuo on liian korkea siihen.

t. Mika

Pumpputsydeemi toimii ja istuu sopivasti. Leikkasin ohjeiden mukaan imu ja paluuletkun sopivan mittaisiksi ja sain upotettua koko paketin nätisti tankkiin. Pitää kokoajan säädetyn 3 Bar paineen. Surahtaa kuuluvasti päälle kun avainta kääntää, mutta ei kuule enää koneen käydessä.

Atomic

Nyt on tatsuniin tilattu uusi kytkimen pääsylinteri, sitten mietin myös volvon taka-akselille sopivaa tupla brackettia, jonka avulla saisin toisen satsin jarrusatuloita asennettua, ja näin saisin lukkiutuvalle hydrauliselle käsijarrulle kokonaan oman piirin  ::)




Toimitusaika 2 viikkoa tuolla pääsylinterillä. Sylinterin kokoa kasvatin nyt 5/8 -> 1'' ja pedal travel +-2mm paikkeilla samaa luokkaa. Pitänee porata tulipeltiin vain uudet reiät tuota wilwoodin sylinteriä varten. Jos tämä saadaan toimimaan niin alan ulkona säätämään loput tyhjäkäynnistä ja kokeilemaan miten muuten kaikki pelaa  ::)

Atomic

Preppasin tuulilasin kehikon 2 komponentti epoksimaalilla ennen uuden ikkunan ja tiivisteen asentamista.

Atomic

Ratsunin ulkoilutusta, ekaa kertaa omilla voimilla liikkuen:






Atomic





Odottelen vieläkin änkän saapumista, siihen asti suora dumppi ulos.

Atomic

Piti tänään mennä asennuttaa tuulilasi, ikävä kyllä myöhästyin ja paikka kerkes mennä kiinni, katellaan sit joku toinen päivä taas  ::)

Otin muutamia kuvia kuitenkin kun dasse oli taas pihalla:




Dasse oli liian matala trailerille pakoputken kanssa ja se piti kitkuttaa auton alta pois ja paku piti tyhjentää kamoista että sai tuulilasin sinne taakse, siihen se aika yht äkkiä meniki.

Atomic

Dasseen tuli öljyn keräys kannut kiinasta, 13 dollaria kippe, vaikuttaa tosi jämäköiltä alumiinisilta pöntöiltä. Termari adapteri makso joku 5 dollaria, en itse hintaan tekisi kyllä, eli kaikki hintansa väärtejä. Maanantaina tulee thermoswitchi joka kytkeytyy 87 asteessa päälle ja saan flektit siitä automaattisesti sitten päälle.



Dasseenkin saatiin tuulilasi paikoilleen, todella suuret kiitokset paikalliselle firmalle joka homman teki  ;D


Dassen ottaminen kyydistä ja sinne lastaaminen olikin pientä jumppaamista:

Rampit olis voineet olla vaikka sen 2.5 metriä pitkät  ::)

Atomic

Uusi argon pullo saapui postissa, samoin muita hippuloita. Sain myös kierroslukumittarin toimimaan, oli väärä lähtö päällä tunerstudiosta, doh  ::)

Atomic

Unohtanut päivittää tänne taas vähään aikaan.

Putken pää hommattu:




Atomic

Siinä vielä pöristin videota:
https://www.youtube.com/watch?v=a5IDeEPjtpA

Ja noh, moottorin kalinat selvisi kyllä sinäänsä, ehkä. Venttiilit oli oikein säädetty, tarkistettu kuumana. Otin sitten öljypohjan auki, ja 4-pytyn kiertokanki liikkui hieman ylös alaisin, muissa laakereissa ei havaittavaa pelivaraa, noh vaihdoin kaikki paitsi 3 pytyn kiertokangenlaakerit, kun tuo kolmospytyn ARP:n kiertokangen 12 kantanen pultti oli hieman pyöristynyt enkä saanut sitä auki. Noh, käytin konetta uudelleen 3 vaihdetulla laakerisetillä, ja vieläkin kilinä kalina havaittavissa, tai no pikemminkin kolina. Kampura oli käynyt siis koneistuksessa ennen koneen kasausta, ja laakerit ovat 0.25 ylikoossa. En sitten tiedä voiko tuollainen kolina myös johtua huonoksi menneistä männäntapeista myöskin.

Suunnitelma seuraava:
Moottori pois, sylinterien poraus hieman isommaksi, takomännät tilaukseen ja laitetaan nuo takokanget mitkä tuli ostettua viime vuonna samalla koneeseen. Tilaukseen lähti myös plastigauge setti ja tarkastan kaikkien kiertokankien laakerien välykset.

Ei mee ihan niinkuin strömssöössä  ::) tosin kone oli kasattu 15 kesäsenä ja kyseessä oli ensimmäinen moottorin kasaus, ehkä tälläkin jotain osuutta asiaan, heh.  ;D Onpahan tekosyy tehdä uudelleen ja laittaa vahvemmat hippelit samalla kerralla

Atomic

Tuli samalla kyllä mieleen se, että onkohan pajalla voinut käydä kampuran koneistuksessa ehkä källi, ja näin ollen tullut liikaa sivuttaisvälystä, joka voisi aiheuttaa tuon naputuksen myös. Pitänee mitata minkälaiset välykset siellä on, o ouu :o

Atomic

Jahas, kävin katsomassa niitä laakereita jotka vaihdoin uusiin. Lähes jokaisessa oli oli laakeripinta kulunut laakerin sivuilta erityisesti, mikä viittaisi että kampuran puolelta uudelleen koneistettu huonosti? Vai mikä muu voisi tällaisen aiheuttaa

Markus.

Sivuttaisvälys kiertokangessa ei kyl pitäisi kolista. Tehtaillakin voi olla monen millin välyksiä kaulalla, vaikka Nissaneissa kai tyypillisesti onkin luokkaa 0.2 tai vähän päälle.

Koneistusvirheet ei lie yleisiä, mutta toki voi sattua. Ei niinkään koneistusvirhe, mut joku hassu fiba kuitenkin: yksi taannoinen projekti- CA18:n kampiakseli oli rumassa kunnossa, edellinen omistaja ajanut yhdet runkolaakerit päällekkäin. Koneistamossa ajoivat sen pahimman 0.50 alikokoon ja loput 0.25, ja sen mukaan sieltä lakrutkin myytiin.
Esikasaillessa sitten kummastelin, kun kamppari veti jumiin heti kun runkopukkeja tiukkasi hiukankin. Ilmeni, että kaikki kaulat oli sittenkin 0.25 alikoossa, vaikka koneistamon lapussa lukikin selkeesti, että se yksi on 0.50 alikokoinen.

Ei siinä sitten sen kummempia sattunut lopulta, oikeat laakerit paikoilleen, välyksen mittaukset mikrometrillä ja nauhalla, ja kone nippuun.

Tiedä sitten, oliko oikeasti vain laput menneet sekaisin, jos joku muu saikin sitten mun akselin, jossa oli yksi kaula karusti alikokoinen.  ;D

Laitappa kuvia niistä kuluneista laakereista. Lähinnä kiinnostaa, onko ne pahastikin kulahtaneet. Sellasta enemmän tai vähemmän epämääräistä kulumajälkeä niihin tulee samantien, mutta vain värisävyn vaihtumista, ei niin että esmes. kuparimetalli alkaa paikotellen näkymään.

Atomic

Tässä kuvaa laakereista vielä, selvät kulumajäljet sivuilla. Keraaminen käsitelty kerros kulunut pois.


Aloin viimeistelemään takapaneelia myös, koitan saada takavalot fixattua paikoilleen. Hitsailin M6 kuusiokolopultit sisäpuolelle ja laitoin valot kiinni. Vielä pitäisi askarrella jotain, millä saataisiin valojen aukoista pyöreät.




Olisi kiva kokeilla myös takadiffuuserin rakentamista ja kokeilla samalla taka spoileria. Pitää miettiä nokkaan myös jotain kivasti vastapainoksi myös vähän ärhäkkäämpää lookkia varten.  ::)

Atomic

Liimailin 80-grid hiekkapaperia 140mm pora sahaan jotta sain pyöristettyä takavalon leikkaukset:


Leikkelin myös 3 pellin saumakohdan pois välttääkseni ruostumista siitä kohtaa tulevaisueedessa:



Ja tässä takavalojen kiinnikepultit:


valpas

Täytyy oikeen sanoo, että oot idearikas, ja sitkee "sissi"!
Jos lokasuojan kaariinkin olet ite tyytyväinen, niin kaikki on hienosti.
Hitsisaumatkin alkaa näyttään hyviltä.
Tallinkin olet järjestelly.
:)

Atomic

Lainaus käyttäjältä: valpas - heinäkuu 11, 2019, 07:00:22
Täytyy oikeen sanoo, että oot idearikas, ja sitkee "sissi"!
Jos lokasuojan kaariinkin olet ite tyytyväinen, niin kaikki on hienosti.
Hitsisaumatkin alkaa näyttään hyviltä.
Tallinkin olet järjestelly.
:)

Kiitos kiitos :) kaarissa yksi hassu kohta mikä vähän mietityttää, mutta katson miltä näyttää värien kanssa ja muokataan sitten tarpeen mukaan.

Talli sotkeentuu aina sitä mukaa kun tuossa perälaudankin tekoon tarvinnut, mig, rälläkkää, dremeliä, muotoiluvasaroita, viiloja, Poria, hiomapapereita, katkaisulaikkoja, hiomalaikkoja, epäkeskohiomakonetta ja toiminnan tiimellyksessä ei kerkeä siivota kun tarvitsee seuraavassa vaiheessa kuitenkin juuri sitä toista työkalua  ;D

Pitänee viikonloppuna siivoilla kun ensiviikolla tarkoitus olisi ottaa kone pois ja saisi olla silloin puhtaammat tilat  ::)

Atomic

Maalailin takapaneelin sisältä päin 2k harmaalla:



pitää vielä viimeistellä saumakohtaa jonkin verran ennenkuin uskaltaa pistää happovärit ja sen päälle sitten kittailemaan:



ja plastigaugetki tuli postissa:

Atomic

Wisecon takomännät tilattu dasseen 77 mm kokoisena, lohkoon poraillaan vähän isommat röörit

mikan

Korkeus ja tappi suoraan sopivat? Minkä moottorin männät?

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Atomic

Lainaus käyttäjältä: mikan - heinäkuu 12, 2019, 13:10:43
Korkeus ja tappi suoraan sopivat? Minkä moottorin männät?

t. Mika

Custom männät hollannista omilla spekseillä ja pinnoitteilla  ::) männät hippuloineen 800e, pinnoitteet mukaan 900e. Ja kylkiäisiksi antavat vielä uudet kk laakerit mukaan.

Atomic

Ihan hyvä että leikkelin palaset pois, olisivat koituneet ongelmaksi jossain vaiheessa kuitenkin:


ja sitten sain hiottua autoa melkoisesti:


Atomic

Purin dassen kannen pois 2.5 tunnissa, ei paljoa enään jäljellä niin saa moottorinkin pois. Pitää käydä vielä hakemassa vain moottorinosturi paikalle.








Jotan mujuja oli ilmeisesti jäänyt viime asennuksessa, noh se oli ensimmäinen kerta kun kasailin konetta. Pitää olla tällä kertaa tarkempi ja täsmällisempi  ;D Keraamiset pinnoiteet oli pysynyt jokaisessa männässä ja myöskin sylinterinkannessa/venttiileissä