Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Datsun B310 Turbo Coupe

Aloittaja Atomic, heinäkuu 01, 2013, 17:51:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

datsunpower

Siellä sivulla 11 olevaa vääntökäyrän käytöstä kun katsoo niin 5000rpm jälkeen alkaa laskelmissasi 400mm putkilla ahdistamaan.. siksi tuo tehokäppyrä ei juurikaan nouse vaan "jumittaa" melko tasaiseksi.
Yleensä ahdetun vääntökäyrä on tuon sinun laskennallisen tehokäyrän tapainen ja tehokäyrä kierrosluvun mukaan nouseva.


Tuo tasainen tehokäyrä on vähän samanlaine kuin WRC autojen ilmanottoa kuristamalla rajoitettu maksimi teho.


Teeppä jos kehtaat/pystyt nuo samat laskelmat vaikka 200mm putkille? Tuo vertailun 50mm ei ole mitenkään realistinen arvo, koska venttiililautasesta on jo enemmänkin kuin 50mm matkaa imusarjan laippaan.
Ainakin niissä laskelmissa joita itse olen käyttänyt, se putken pituus tarkoittaa venttiilinlautasen ja plenumin välistä matkaa.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Atomic

Tehdään lisää ajoja kunhan pääsen koneelle, jossa tuo GT-Power lisenssi on. Muistaakseni muutin vain dimensioita kannesta ulospäin lähtiessä, eli vertailussa on vain imusarjan pituudet. 200 mm putket putoaa tuohon välikköön vain, eikä ollut näin ollen mielenkiintoista tarkastella näitä välipituuksia kun enemmän oli tarjolla. Kunnes tietenkin 600 mm pituudella alkaa tulemaan epäsuotuisia tuloksia.

Atomic

Jotta vältytään mielensäpahoittajilta ja joku on päättänyt tehdä juuri samanlaisia komponentteja kuin minä. Lainaan tekstiä vastuu korjaus- yms. ohjeiden oikeellisuudesta ''Jokaisen tulee käyttää omaa harkintaansa kuinka, miten ja missä mahdollisesti saamiaan ohjeita noudattaa ja mitkä ovat mahdolliset ohjeiden noudattamisesta aiheutuvat seuraukset.''

Simulaatiot ovat itselleni suuntaa antavia ja halvempi tapa todeta jotakin, kuin tehdä monta eri variaatiota samasta imusarjasta. Simulaatioissa pätee yleinen sääntö, roskaa sisään, roskaa ulos. Itselleni tämä on vain harrastus ja olisi mukavaa jos pystyy käyttämään erilaisia suunnittelutyökaluja omana apunaan.  ::)

Atomic

Tilattu uusia osia bensalinjoja varten:
730 HARD LINE 3/8" ALUMIINIPUTKI 5M 2 kpl
AN6 to 3/8'' aluminiumpipe                      4
AN6 straight PTFE                              6
AN6 180 PTFE                                      1
AN6 3/8'' NPT                                      2
AN6 PTFE Nylon hose                              2(m)
AN6 Weld plug (steel)                            2

Atomic

Tein tukipalikat suutintukkia varten:








Atomic

Pitkävartisella vingulla ottaen palaa painekotelosta, pitää ostaa seuraavaksi sopivia hiomakiviä/paperia jotta saa viimeisteltyä




Ja lisää kaasua  ;D


Pitäisi myydä tyhjät pullot pois (2kpl 8L/200bar ja 1kpl 10L/200bar)

Atomic

Leikkelin vanhan bensatankin auki saippuaveden kera:


Kaipa tämän saisi ehostettua vielä POR15 tyylisellä tankkiratkaisulla:



Paluulinjaan oli alkanut kasvamaan jonkinsortin sienistöä varmaankin?  ;D

mikan

Eiks JAZit oo sen verran edullisia, että turha elvyttää tuota?

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Atomic

#458
Lainaus käyttäjältä: mikan - helmikuu 18, 2019, 15:55:48
Eiks JAZit oo sen verran edullisia, että turha elvyttää tuota?

t. Mika

Mutta tuo pulttaantuisi niin mukavasti pohjaan ilman modifikaatioita. Jos jotain saman kokosta haluaisi niin joutuisi kuitenkin pulittamaan jotain 300e päälle? Ja siihen vielä kaikki työ. Vararengaskoteloa en ole vielä poistamassa, eikä säiliötä varmaankaan saa edes coupen sisätilaan sijoittaa?

EDIT:
tankin sealer mömmöt maksaisi vastaavasti jotain 125e luokkaa missä liuottimet, ruosteenpoistoaine ja E85 sopiva pinnoitusaine mukana

ks

Tervehdys

Viime kesänä tuli putsattua yksi tankki liuottamalla yön yli apteekin sitruunahappo+kuumavesi seoksella. Seuraavana päivänä vaan painepesu ja lopputulos oli yllättävän hyvä, minimikustannuksin... :)

Alppuu

#460
Painopisteen kannalta vanha tankki hyvä?

Tarvitseekohan pinnoitetta, jos ei seisota polttoainetta.. vara tietenkään venettä kaada.

Onko vakio peltitankeissa yleisesti ottaen jotain pinnoitetta?

Amatööristä (minä) aika huikee projekti.  :D


When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Atomic

#461
Kotikonsteillakaan ei varmaankaan paha liuotella, mutta tähän aikaan vuodesta vähän ikävä lotrata veden kanssa ulkona  ::) Sitä suojakalvoa haluaisin myös kokeilla niin voitaisiin tehdä pientä testausta miten kauan se pysyy siellä sisällä ja estää korroosiota.

Niinno, auto seisoo varmaan aina 6kk talven ajan, niin onkohan parempi tyhjätä tankki vai pitää lähes täynnä?

EDIT: netistä löytyi taasen jotain tällaista:
http://www.osceolagarage.com/why-keep-your-fuel-tank-full/

mikan

45 litran JAZ maksaa 217 euroa. Kyllä tuolla määrällä etanolia muutaman kilometrin pääsee.  ???
Onhan vanhan tankin elvyttämiselläkin tietysti arvoa ja kun ostit jo sen pumppuhärdellinkin.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

eepo

#463
Viime kesänä putsasin ja pinnoitin yhden tankin. Mulla ei ainakaan toiminut tank sealerin mukana tullut ruosteen poistolitku kunnolla niin käytin sitruunahappoa jolla puhdistu hyvin.
Ei oo kyllä pahanhintanen tommonen Jaz-tankki, kiinnikkeet joutuu tietty tekeen sille.

mikan

Omaan datsuniin ostin "käytetyn" jazin. Oikeasti siis oli käyttämätön, kun myyjä ei ollut sitä laittanut koskaan autoonsa kiinni. Taisin maksaa satasen. Se tosin on vain 30 litraa, joten ei sovellu oikein lapin matkalle.  :)

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: mikan - helmikuu 19, 2019, 09:21:22
Omaan datsuniin ostin "käytetyn" jazin. Oikeasti siis oli käyttämätön, kun myyjä ei ollut sitä laittanut koskaan autoonsa kiinni. Taisin maksaa satasen. Se tosin on vain 30 litraa, joten ei sovellu oikein lapin matkalle.  :)

t. Mika

Ei täälläkään huoltsikat nyt niin harvassa ole  ;D
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

mikan

#466
Lainaus käyttäjältä: Shamsa - helmikuu 19, 2019, 10:59:57
Lainaus käyttäjältä: mikan - helmikuu 19, 2019, 09:21:22
Omaan datsuniin ostin "käytetyn" jazin. Oikeasti siis oli käyttämätön, kun myyjä ei ollut sitä laittanut koskaan autoonsa kiinni. Taisin maksaa satasen. Se tosin on vain 30 litraa, joten ei sovellu oikein lapin matkalle.  :)

t. Mika

Ei täälläkään huoltsikat nyt niin harvassa ole  ;D

No en kyllä ole päivittänyt tietoja kuinka hyvin etanolia saa nykyään ympäri suomen.
EDIT: Rovaniemi on pohjoisin mistä näyttäis saavan.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

cedricfan

Tuo "netissä niin ongelmaton" RE85 aiheuttaa tuota bakteeri- ja leväkasvua. Ja nuo sitten kasvavat lajista riippuen joko ilmassa tai nesteen alla, eli sillä ei ole väliä, onko tankki täynnä. Sama ongelma on myös biodieselin kanssa pitkään seisovissa laitteissa kuten veneet. Lääke on dieseliin lisättävä biokasvustoa torjuva lisäaine, jotka yleensä sopii myös muihinkin polttoaineisiin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Atomic

Juu, samaa olen kuullut. Ja nuo bakteerit ovat yleensä ne jotka rikkovat ei sopivat kumitiivisteet?

Orkkis tankki olisi myös siinä mielessä kiva kun bensaluukku toimisi entuudestaan. Edelleenkään ei varmaan saa coupen takakonttiin jaz tankkia, jolloin se menisi takalattian alle? Tällöin tila alkaa olemaan nafti ja saako täyttöluukku olla edelleenkään coupen takakontissa ilman jotain eristystä?

Ja kun tietty hommattu jo retrofit kitti niin mennään tällä kertaa näillä eväillä  ::) katotaan jos uudet eväät tulisi tällä viikolla jo. Tankki pitäisi hiekkapuhaltaa ulkona ja maalata

cedricfan

Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Atomic

Itsellä tosin E85 yhteensopivat suuttimet tällä hetkellä  ???

mikan

120 000 km etanolilla takana, eikä vielä mikään ole tukossa.

Niin, en osaa sanoa missä tankki saa olla ja mitenkä. Monessa vanhassa autossa tankki on auton sisällä ja myös polttoainelinja voi kulkea auton sisällä. Varmaan tuostakin asiasta on joku lain pykälä ja vuosiraja olemassa. Ainakin vuoden 1980 saabissa on vielä noin.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Atomic - helmikuu 19, 2019, 15:35:31
Itsellä tosin E85 yhteensopivat suuttimet tällä hetkellä  ???
Samalla tavalla se mahdollinen tankista polttoaineen mukana tuleva kasvusto tukkii nekin. Ja kai se levä osaa ruveta kasvamaan siellä suuttimessakin auton seistessä.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

BA

Koita suosiolla sitä sitruunahappoa. Se on helppoa, halpaa ja sinänsä vielä hyvinkin turvallista, sehän on elintarvike... Sen kans voi lotrata vaikka kotona kylppärissä jos haluaa, tosin se irti liukeneva tavara on se myrkympi ja sotkevampi ainesosa. Pienempiä kappaleita voi hyvin tuuletetussa tilassa vaikka keittää sitruunahapossa, tulee 10-15min puhdasta vaikka olis totaalisen ruosteisia palikoita. Kylmässä hidastuu huomattavasti ruosteen irtoaminen.

AFII tankin hapotin muutama vuos sitten, kameralla katsoen sisältä lähti kaikki lika ja ruoste. Tankki on vielä helppo sisältä siivota, senkus tulppaa lähdöt ja täyttää vedellä ja hapolla.

Kuvan vanne +14c tallissa, kuumaa vettä rakennuspaljuun ja n.12h upotettuna. Ensin irtonaiset nopeasti pois teräsharjalla ja lopuksi pyyhintä karhunkielellä. Alla ennen ja yllä jälkeen.

Untitled by Kimmo Kangasniemi, on Flickr

Käytännössä siis vanne likoamaan töihin lähtiessä ja töiden jälkeen huuhtelun kautta valmiina pois. Lähti vanhat maalitkin ruosteen kanssa.

Valurautaiset osat ei aina haposta tykkää, pitäisi käyttää uunissa hapon jälkeen.

Atomic

Vaikuttaa kyllä näppärältä aineelta, katotaan mitä keksin että saisi isoimmat irtoruosteet putoamaan pois. Pultteja tankkiin ja heiluttelua?  ;D


C 110 ratsuni

Mitä suuremmanna todennäköisyydellä ruosteenpoistun jälkeen säiliö on kukkienkasteluu hyvä väline,viimeistää kun hiekkapuhallat sen.Olisko kuitenkin viisaampaa ja halvempaakin laitaa jokin muu tankki vaikka joutuisi hieman muokkaamaan tankin paikaa.Peräkontin sisällä olevan tankin täyttö putkeahan voi jatkamalla sioitaa mihinkohtaan haluaa sinne oman luukun alle.Kokemusta on useista samanlaisista jutuista.
primera 2,0 sport -00

BA

Mikä noissa pinnotteissa on niin pahaa ettei vois enää tankkina käyttää? Aika monta vuosikymmentä niitä on jo myyty. 
Ei ole vielä ilmennyt ongelmia AF:n kanssa, päin vastoin alle kuukauden suodattimen vaihtoväli poistui.
Happo tosiaan vie pinnasta myös mahdollisen sinkin ja keltapassivoinnin mennessään, joten pinta jää täysin puhtaaksi ja joku mönjä tankin sisään on joka tapauksessa laitettava tai se ruostuu kahta kauheammin.

ankoldi

Plenumin valintaa sen kummemmin tuomitsematta, kiinnostaisi tietää syyt juuri tuonlaisen painekotelon rakentamiseen kun olet nyt tehnyt? Kaikki muut imusarjan ratkaisut tuntuvat omien kokemuksienkin perusteella järkeenkäyviltä tämän projektin ympärillä mutta tuo painekotelo? Aiheesta löytyy toki paljon tietoa ja kirjallisuutta, mutta nyt kiinnostaakin lähinnä rakentajan perustelut tuollaisen plenumin käytölle :)


Atomic

#479
Otetaan tuolta enkkublogista sivulta 31 lainauksia itseltäni, tätä ihmeteltiin myös siellä.
''Huh, I thought that the plenum volume should be about 50-70% of engine volume as quoted from maximum boost ''The plenum volume should be a function of engine displacement - in general, 50-70%'' Am I misunderstanding the statement? I wasn't sure if it was 1.70 times or 0.7 of engine capacity. I'm going to roll with that plenum as time being tho and see how it will go. Also I'm running really long runners, so wouldn't smaller plenum make more sense?''

https://ratsun.net/topic/49413-datsun-b310-turbo-coupe-a15-project/?page=31

Eli joko käännöskukkasen mukaan teen nykyistä koteloa, tai sitten suosituksien mukaan.

Tossa porchen painekoteloa 991 turbo moottorista jonka iskutilavuus on 3.8l?


Mikä ei todellakaan ole valtava verrattuna moottorin kokoon nähden  ::) Katsotaan miten kone käyttäytyy tämän kanssa