Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Nissan Primera P11 kulutus?

Aloittaja mika_u, marraskuu 29, 2013, 23:12:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mika_u

Mikäs tollasen QG18DE koneella olevan P11 kulutus suunnilleen pitäisi olla sekalaisessa ajossa? Aika paljon tulee ajettua sellaisia 40 km matkoja töihin josta pikku pätkä ihan puhdasta kaupunkiajoa ja sitten loput 80-90 km/h ihan tasaista nopeutta. Ja jotain pienimpiä matkoja ihan kaupassa käyntiä yms.
Tuntui bensamittari tulevan alas ihan silmissä ennen kuin vaihdoin tossa MAF:n ja lamba-anturin niin olisi kiva tietää mitä se noin muilla on ollut?

Ja kuinka paljon suunnilleen kannattaa tossa pitää kierroksia tasakaasulla kun ajelee?

JJM

Laske kulutus tripin / tankattujen litrojen mukaan äläkä usko mittaria  ::)

Kait tommosessa kulutuksen pitäisi olla 7,5 - 8,2 litraa.

mika_u

LainaaLaske kulutus tripin / tankattujen litrojen mukaan äläkä usko mittaria  ::)

Kait tommosessa kulutuksen pitäisi olla 7,5 - 8,2 litraa.

Juu tripin mukaan ajattelinkin laskeskella. Ja ajotietokonetta tossa ei ookaan ni ei voi siitäkään katella edes mitään suuntaa antavaa.

Löysin vaan jotain juttua jostain, että tolle QG18DE koneelle jostain syystä toi bensa maistuis yllättävänkin hyvin  :)
Tollanen 2.0 B-Vectra vai ajotietokoneen mukaan mun ajolla n. 8.5l/100km.

Onko kenelläkään mitään mielipidettä noista kierroksista mitä kannattaisi käyttää? Kun tuntuu vetävän ihan ok jo alta 2000 kierroksenkin?

JJM

Vitosella ei kannata ajaa alle 80km/h.

mika_u

LainaaVitosella ei kannata ajaa alle 80km/h.

Onko jotain erityistä syytä tohon vai tarkoititko vaan, että yrittää pitää ne kierrokset siellä 2000 tuntumassa? :o

JJM

Viitosvaihteen voitelu kärsii jos ajetaan hiljempaa -> ajan myötä vitosvaihde alkaa hyppimään pois päältä.

Mistä syy moiseen miettimiseen kierrosten osalta? Kai järkikin sanoo että esim. 100km/h kannattaa ajaa vitosvaihteella, 60-80 km/h nelosella jne.

mika_u

LainaaViitosvaihteen voitelu kärsii jos ajetaan hiljempaa -> ajan myötä vitosvaihde alkaa hyppimään pois päältä.

Mistä syy moiseen miettimiseen kierrosten osalta? Kai järkikin sanoo että esim. 100km/h kannattaa ajaa vitosvaihteella, 60-80 km/h nelosella jne.

Huomannut vaan monessa laitteessa, että saattaa olla kulutuksessan ihan selkeä ero riippuen millä kierroksilla ajaa vaikka kone vetäisikin jo ihan mukisematta.

Alppu

LainaaVitosella ei kannata ajaa alle 80km/h.

Paljonko tuossa on kierroksia, jotain päälle 2000 ?


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

mika_u

Lainaa

Paljonko tuossa on kierroksia, jotain päälle 2000 ?



Aika tarkkaan 2000.

Alppu

#9
Mulla näyttää N15:saa n.2000 / n.70km/h (65 todellista) nopeutta ja se on mielestäni aika hyvä
tasasella, jos kierrokset menee alle tai pitää kiihdyttää, niin pienempää silmään.
Missään jurnuttamisessa ei ole järkeä ja mahdollinen laatikko remppa ei inspiroi yhtään. :)


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Koomikko

Aina niin iso vaihde kuin jurnuttamatta menee, laskee kulutusta. Alle 7 l/100km tulisi olla kulutus.

JJM

Ehkä laskee kulutusta, vaihteiston kustannuksella  ::) Pitkässä matkassa olen tainnut saada tuommoisen menemään alle 7 litralla kun oikein yritti.

kurttu

Mulla myös primera samalla koneella. Oikein nätisti ajamalla maantieajossa pääsee vähän alle 7,5l kulutukseen. Pikkupyörityksessä kaupungissa menee 8,5-9l. Jos on vielä kylmäkäynnistyksiä ja pelkkää lyhyttä matkaa niin saa kympin rajankin rikki.

Tosi hyvinhän se jaksaa vetää jo 1000rpm alkaen, mutta ihan turha jurnuttaa. Se vie sen minkä vie. 

AkiH

GT:n sain joskus ajettua ajotietokoneen mukaan n. 6,5 litraan, mutta sai ajella todella tarkasti. Reilut 7,5 litraa on osapuilleen normaali maantieajossa, kymppi on helposti selällään kyläajossa.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

mika_u

#14
Kiitoksia kommenteista! Joo vähän lueskelinkin tossa, että ei oo taloudellisimpia koneita toi QG18DE. Mikäköhän tossakin ton kulutuksen nostaa noin korkeaksi kun 2.0 vanhempi Vectrakin vie saman verran tai vähemmän?
Sen takia tota vaan selvittelin kun tosiaan meni tota bensaa aika törkeästi ennen kuin vaihdoin rikkinäisen MAF:n ja lambdan. Niin jos saisi oikeasti jotain kokemuksia ihmisiltä jolla on samanlainen auto niin tietäisi pitääkö vielä ettiä vikaa jostain  :)

LainaaAina niin iso vaihde kuin jurnuttamatta menee, laskee kulutusta. Alle 7 l/100km tulisi olla kulutus.

Oon kyllä huomannu monessa laitteessa, että toi ei pidä paikkaansa. Toi ois aika helppo kattoa jos ois ajotietokone jossa ois hetkellisen kulutuksen mittari. Hyvä esimerkki tosta on oma prätkä joka vetää ihan hyvin 2000 kierroksesta ja herää siinä 3000 kierroksen paikkeilla. Silti pienin kulutus n. 4200-4300 kierroksessa. N. 0.4 l ero tollasessa laitteessa mikä ei muutenkaan ihan hirveitä vie. Sama oli muutamassa Ooppelissa mitä olen omistanut. Alle 1500 kierroksen veti ihan hyvin, mutta aika tarkkaan 2000 kierroksen kohdalla pienin kulutus tasakaasulla ajettaessa.

kurttu

Sinänsä ironista juu, että tuo moottori on olevinaan joku laihaseosmoottori ja niitten tarkotushan on olla just bensapihejä. Ja sitten on vielä muuttuva imuventtiilien ajoitus ja suorasytytys sun muuta hienoutta.

Toisaalta nää modernit saastevehkeet tuppaa lisäämään kulutusta, tuossakin on eka katti jo pakosarjassa ja se pakosarja on sen myötä ihan kauhea kötöstys virtausten kannalta. Kone on myös melkoisen pitkäiskuinen, joka lisää männännopeutta ja kitkaa.

mika_u

LainaaSinänsä ironista juu, että tuo moottori on olevinaan joku laihaseosmoottori ja niitten tarkotushan on olla just bensapihejä. Ja sitten on vielä muuttuva imuventtiilien ajoitus ja suorasytytys sun muuta hienoutta.

Toisaalta nää modernit saastevehkeet tuppaa lisäämään kulutusta, tuossakin on eka katti jo pakosarjassa ja se pakosarja on sen myötä ihan kauhea kötöstys virtausten kannalta. Kone on myös melkoisen pitkäiskuinen, joka lisää männännopeutta ja kitkaa.

Joo on kyllä vähän omalaatuisen näköinen viritys tuo pakosarja. Vähän tuo tuntuu täristävän alakierroksilla kun lähtee pintakaasulla kiihdyttämään. Oiskohan nokkaketju venynyt vaihtokuntoon vai onko toi ihan normaalia noille?

mika_u

9.4l/100 km oli nyt kulutus kun kävin tankkaamassa. n. 65% sellaista tasaista 80-90 km/h tunnissa ja loput 35% pienempää pyörittelyä ja ihan pintakaasulla kiihdytykset ja muutenkin oikein yrittänyt ajaa taloudellisesti. Syökö toi oikeasti noin paljon jos on kunnossa?

Sen verran vielä huomasin, että nopeusmittarin neula seilaa jonkun verran ja aika vaikea pitää ihan tasaista nopeutta. Tuntuu aika lähtevän vauhti taas kiihtymään kun painaa ihan vähäsenkään poljinta syvemmälle jos ei ole tarpeeksi kaasua ja rupeaa vauhti tippumaan.

kurttu

Jokuhan siellä mättää jos noin paljon vie. Voi olla että jos et ole paljon vielä ajellu remontin jälkeen, niin moottorinohjaus vasta opettelee.

Halvat tarvikelambdat voivat olla uudesta asti ihan virattomia pelejä ja toimimaton lambda lisää varmasti kulutusta.

SIt vielä näissä etenkin takajarrut kaipaa vuoden parin välein herkistelyä että toimivat kunnolla. Ja jos käsijarruvaijeri on alkuperäinen niin aika herkästi jää käsijarru pakkasella laahaamaan. Jos käsijarru ei palauta kunnolla niin kahvassa tuntuu selvästi klappia.

JJM

Litran verran vie liikaa jos tuommoista ajoa. Onko varma ettei jarrut laahaa? Rengaspaineet? Kannattaa aloittaa tutkailu aina helpoimmasta päästä.

Nopeusmittarin pieni "seilaus" on näissä ihan normaalia. Omasta QG16DE koneellisesta jäi mieleen todella tahmainen kaasupoljin, sillä oli vaikea pitää kierroksia oikealla tasolla. Sitten kun ajoi jollain toisella autolla, oli vähän eläkeläismeininkiä kun oli kierrokset aina 5000  ;D

mika_u

Lambda on Denson valmistama ja tähän malliin tehty (ei mitään piuha virityksiä), ilmamassamittari kunnostettu Bosch, samalla vaihdoin öljyt, denson tulpat ja ecun lämpötila-anturin. Rengaspaineet on oikeat ja ja jarrut ei laahaa. Vaihtamisen jälkeen ajettu joku 350-400 km. Kauas toi moottorinohjauksella kestää, että säätää ittensä? Ilmastointi myöskin ollut kokoajan pois päältä ja aika usein myöskin tolpassa ollut ennen liikkeelle lähtöä.

Mua vaan pikkaisen ihmettää toi nykiminen mistä kirjoitin. Mistäköhän toi voisi johtua? Seokset pielessä? Kylmällä koneella sitä ei esiinny ollenkaan.

mika_u

Eikö kenelläkään ole mitään veikkausta? Pikkaisen myöskin nykäsee jos painaa kaasun nopeasti pohjaan vähän isommilla vaihteilla ja kierroksia alle 3000 rpm? Yläkierroksilla tuntuu toimivan ihan ok.

JJM

#22
Onko katsottu että jakoketju ei ole venynyt tai kampiakselin asentotunnistimet on kunnossa? Tuntuu näissä 1.8 koneissa olevan kaikenlaista, valitettavasti  :P

mika_u

LainaaOnko katsottu että jakoketju ei ole venynyt tai kampiakselin asentotunnistimet on kunnossa? Tuntuu näissä 1.8 koneissa olevan kaikenlaista, valitettavasti  :P

Eipä oo tullut katottua, mutta eikö silloin huomaisi jotain kylmänäkin? Pitää varmaan kurkata mille ketju ja kiristin näyttää ihan varmuuden varalta.

Koomikko

ilmeisesti 1,8 koneessa ei ole kovin alavääntöä. Vaihteiston pitää kyllä kestää vedätystä normaaliajossa. Sitten jos esim. vaunua vedetään niin voi jättää vitosen käyttämättä. Jos on venynyt ketju, niin vilkuttelee moottorin vikavaloa. Ketju on vaihtokunnossa 200 - 250 tkm paikkeilla.

kurttu

Mun mielestä ton koneen paras ominaisuus on just alavääntö. Tai ehkä ainoa hyvä ominaisuus...
Ainakin talvikelillä autoa voi viedä kaupungissa pelkällä kolmosvaihteella melkein kuin automaattivaihteistolla ajais. Tietysti pysähdyksissä joutuu vaihtamaan pienempää.

Jos ketju on kovin venynyt, jakopää pitää todennäköisesti sellaista ketjumaista rahinaa / rallatusta. Lisäksi kiekkamittari saattaa sekoilla.

Alppu


Saattaa olla että ketjun venyminen on siinä rajoilla, jolloin ei vielä polttele vikavaloa tai kovasti rallata?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

mika_u

Tarkistan ton ketjun kun kerkeän, mutta hyvin suuresti epäilen että vika olisi siinä. Tänään aamuna taas kun lähdin töihin otin auton piuhasta ja siihen saakka kunnes auton lämmöt oli nousseet normaalin tuntui toimivan ihan hienosti. Jos ketju olisi venynyt uskoisin, että toi lämpötila ei vaikuttaisi tohon käyntiin.

Mitäs toi EGV ja imuvenojen säätyvä ajoitus. Ovatko noi toiminnassa kun kone on kylmä? Kannattaisiko vikaa ettiä tuolta suunnasta?

Alppu

LainaaJos on venynyt ketju, niin vilkuttelee moottorin vikavaloa. Ketju on vaihtokunnossa 200 - 250 tkm paikkeilla.

On se ketju ollut joissakin tapauksissa valmis jo ennen 200tkm... varmaan tyyppivika.

Oliko niin että venynyt ketju on aiheuttanut mm. päästönhallinnan virheilmoituksia?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

karchu

#29
Miten voi olla noin suuria kulutuksia?
Itellä ajotietokoneen mukaan p11 gt:ssä ja testattunakin auto vie ajotietokoneen mukaisesti n. 5.6 - 6.5L sadalla, kun ajetaan maantie ajoa alle satasta.
Motarillakin kulutus ollut korkeintaan 7.5L sadalla.

Ja yks jännä ominaisuus on että, kun tankkaa auton täyteen ni sitä ei mittarin mukaan saa täyteen vaan jää yksi palkki ylhäältä vajaaksi :D
Eli useimmiten tankki onkin punasilla viivoilla, mutta hälläväliä kun voi ajaa vielä 3-400 kilsaa ^^

Niinjoo ja lisäyksenä, onko muut hoksannu että se bensankulutus ei päivity itsestään ainakaan alaspäin?
Pitää aina välillä, kun olen matkalla resetoida eli (Painaa sitä nappia pohjassa kunnes viivat vilkkuu) niin se alkaa laskemaan keskikulutusta uudestaan :)
Nipponi on mun ratsuni