Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

GA16DS -> GA16DE

Aloittaja Zuunah, maaliskuu 29, 2015, 20:05:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Zuunah

Lähtötilanne seuraava: Omistan -92 N14 Sunnyn, josta molemmat etuovet ja takapönttö ruostuneet melko pahasti. Ajattelin hankkia kaverin ladossa olevan -93 N14 MPI Sunnyn itselleni, josta vaihtaisin kyseiset osat omaani. Mieleeni tuli kuitenkin myös idea, että olisin jättänyt sähkökaasarikoneen 155tkm ajetun lohkon ja kannen pellin alle, mutta vaihtanut ~300tkm ajetusta Sunnystä ruiskulaitteet.

Selailin tuota Nissan4u sivustoa ja autoon pitäisi asentaa ruiskupelistä varmaan ainakin seuraavat komponentit:

ECU johtosarjoineen
Bensatankki + pumppu
Virranjakaja
Moottorinlämpötila-anturi
Imusarja ruiskuineen päivineen

Ja sitten muutama kysymys, joilla esisuunnittelua pääsee viemään eteenpäin:

Käykö GA16DE imusarja ylipäätään GA16DS lohkoon kanteen? Tarvitseeko ECU mittaristolta nopeussignaalin?
Onko ECUlle muita antureita, vai saako se kierrosnopeuden esim. virranjakajalta suoraan?
Myös laturit näyttivät olleen eri varaosanumerolla, mutta ei ole varmaan syytä miksei GA16DS laturi kävisi?

Joku kuitenkin kyseenalaistaa koko homman järkevyyden, mutta GA16DS:n puristushan on 9,8:1 ja nokka kireämpi verrattuna GA16DE:hen (9,5:1). Idea siis hyödyntää nuo ylimääräosat ja saada oman käyttö-Nissanin tehoa hieman nostettua halvalla. Omalle työlle ei tässä, kuten ei harrastuksissa yleensäkkään, lasketa hintaa. Tavoitteena varovaisen optimistinen 110hv. ;D

Pohdintaa, kysymyksiä, vastauksia, kritiikkiä. ;)

eepo

Muistaakseni ds ja de kansi on erilaisia imusarjan kanavien kohdalta, de kansi on ruiskusuuttimien kohdilta muotoiltu kanavan yläreunasta kun ds kansi ei.
LainaaOnko ECUlle muita antureita, vai saako se kierrosnopeuden esim. virranjakajalta suoraan?
Saa kierrostiedon de jakajalta.
LainaaMyös laturit näyttivät olleen eri varaosanumerolla, mutta ei ole varmaan syytä miksei GA16DS laturi kävisi?
Sama laturi sopii molempiin.

Zuunah

Niinhän tuo muuten näyttää olevan, kun noita tiivisteiden kuvia selaa. Tämähän jonkin verran monimutkaistaa tilannetta. :-?

Mitään mekaanista osaa, varsinkaan venttiilikoneistoa, ei kiinnostaisi ottaa tuosta ruiskupelistä. Ajettu kuulema 60tkm samoilla öljyillä ennen säilömistä. Eikä aikaisemmasta huoltohistoriastakaan ole mitään varmuutta.

datsunpower

#3
LainaaLähtötilanne seuraava: Omistan -92 N14 Sunnyn, josta molemmat etuovet ja takapönttö ruostuneet melko pahasti. Ajattelin hankkia kaverin ladossa olevan -93 N14 MPI Sunnyn itselleni, josta vaihtaisin kyseiset osat omaani. Mieleeni tuli kuitenkin myös idea, että olisin jättänyt sähkökaasarikoneen 155tkm ajetun lohkon ja kannen pellin alle, mutta vaihtanut ~300tkm ajetusta Sunnystä ruiskulaitteet.

Selailin tuota Nissan4u sivustoa ja autoon pitäisi asentaa ruiskupelistä varmaan ainakin seuraavat komponentit:

ECU johtosarjoineen
Bensatankki + pumppu
Virranjakaja
Moottorinlämpötila-anturi
Imusarja ruiskuineen päivineen

Ja sitten muutama kysymys, joilla esisuunnittelua pääsee viemään eteenpäin:

Käykö GA16DE imusarja ylipäätään GA16DS lohkoon? Tarvitseeko ECU mittaristolta nopeussignaalin?
Onko ECUlle muita antureita, vai saako se kierrosnopeuden esim. virranjakajalta suoraan?
Myös laturit näyttivät olleen eri varaosanumerolla, mutta ei ole varmaan syytä miksei GA16DS laturi kävisi?

Joku kuitenkin kyseenalaistaa koko homman järkevyyden, mutta GA16DS:n puristushan on 9,8:1 ja nokka kireämpi verrattuna GA16DE:hen (9,5:1). Idea siis hyödyntää nuo ylimääräosat ja saada oman käyttö-Nissanin tehoa hieman nostettua halvalla. Omalle työlle ei tässä, kuten ei harrastuksissa yleensäkkään, lasketa hintaa. Tavoitteena varovaisen optimistinen 110hv. ;D

Pohdintaa, kysymyksiä, vastauksia, kritiikkiä. ;)

Ensimmäisenä vastaan, että GA16DE:n imusarja ei käy GA16DS:n lohkoon, koska molemmissa imusarja on kannessa...

Kaikki ruiskuun liittyvä vaihdettava.. imusarjan alle on vaihdettava muistaakseni vesiletkujakin, venttiilikoppa vaihdettava, lambda-anturi, kantta jos et vaihda niin joudut jyrsimään suuttimia varten kanavia ylöspäin, mekaanisen PA-pumpun paikka tukittava. Imusarja menee kyllä paikoilleen ilman kolojen jyrsimistä, mutta polttoaine sumu ohjautuu kyllä vastakarvaan ihan kokonaan ja kanavaan jää kunnon "jarru pykälä".

ECU saa virranjakajalta kierroslukutiedon ja välittää sen edelleen mittaristolle. Nopeustieto tulee taas toisin päin.. mittaristolta ECU:lle.

Siitä ei ole takeita, että onko kojetaulun sisässä (radion vieressä vänkärin puolella, ruiskun johtosarja yhtyy auton johtosarjaan) johtosarjoissa samat liittimet DS vs. DE ja onko siellä ylipäätään asennettu "varuilta" DE:n kaipaamia johtoja auton johtosarjaan.
Epäilen, että ei ole edes sopivat liittimet keskenään. Esim. sähköistä PA-pumppua varten tuskin on tehty minkäänlaisia varauksia (johdot/releet/yms.).
Toinen mikä puuttuu varmasti auton johtosarjasta, on consult liitin/siihen liittyvät johdot, mutta se ei kyllä normaali toiminnan kannalta ole pakollinen.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Zuunah

#4
Kiitoksia vastauksista. Kanteen minä tarkoitinkin, ajatusvirhe vain. ;D Eihän noiden ruiskun sähköjen vetäminen mikään tekemätön homma olisi, varsinkin jos molemmat autot seisoisi laitettavana. Ja ainakin omassa GA16DS Sunnyssä on tuo consult-liitin sulakeboksin yläpuolella. Tiedä vain sitten mitä tuohon on kytketty, vai onko mitään, kun ei sillä hyppylankakonstilla saa koodeja ulos. Myöskään mittaristossa ei ole check engine valoa laisinkaan.

Eniten tuossa juuri mietityttää nuo kannen kolot ruiskutussuuttimien jälkeen. Voisi joko a) käyttää DE:n kantta, mutta tällöin järkevämpää olisi ostaa GA16DE Sunny b) DE:n kantta ja DS:n nokka-akselia/akseleita, tällöinkin pelkät nokat olisivat helpompi vaihtaa koneeseen, joka on valmiiksi ruiskutekniikalla C) DS:n kantta, johon jyrsitty nuo ruiskujen vaatimat kolot. Pitää vielä pohdiskella asiaa.

Ja hyvä, että tuli tehtyä tämä topicci. Osaavia näkemyksiä tullut asiaan. Varsinkin nuo kannen kanavat, mitä en osannut itse osannut ottaa edes huomioon vaikka suuttimen paikkoja tutkiskelinkin. :P

datsunpower

Jep, olet oikeassa tuosta itse consult-liittimestä.. mutta tosiaan siitä ei saa ulos kuin käyttöjännitteen, kierroslukutiedon ja minkähänsiinävieläoli.

DS:n ja DE:n nokka-akseleissa ei pitäisi olla muuta eroa kuin DS:ssä on imunokassa enempi aukioloaikaa ja vähän enemmän nostoa kuin DE:ssä. Pakonokka on sama.


Minulla on Primeran DE:hen menossa GA16DS:n kansi johon jyrsin ne suuttimien kolot.
Jos kyläsepän mainetta haluaa niin se kolojen teko onnistuu kyllä vaikka kansi olisi paikoillaan moottorissa.. Tukkii vaan kanavat huolellisesti syvempää, laittaa imurin imemään välittömästi enimmät lastut pois kanavan suulta ja eikun vingulla lastua pois kanavasta.
Lopuksi vaan imurilla kanavat mahdollisimman puhtaaksi, mutta silti saa olla tarkkana kun poistaa kanavasta tukkoja, ettei niiden ohi livahda lastuja syvemmälle  :P  imurin kannattaa antaa olla kanavan huulilla tässäkin vaiheessa.


Eihän se tosiaan ole kiinni kuin siitä, että miten paljon valmis uhraamaan kallista aikaansa..
Tässä minun projektista
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.