Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Primera p11 jarrut/ABS

Aloittaja primu_patu, elokuu 21, 2012, 16:52:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

primu_patu

Onkos kellään tullut vastaan sellainen onkelma jarrujen kanssa, että ne rutisevat aivan siinä jarrutuksen lopussa, jos jarrua painaa kevyesti. Jos jarruttaa kunnolla niin tuota rutinaan ei esiinny. Rutinasta tulee mieleen ABS:N toiminta,  mutta en ole ihan varma tekeekö se sitä, vai lurahteleeko jarruneste jossakin.

Toinen on tuo ABS varoitus valo, se saataa palaa oikeastaan milloin huvittaa eli siinä ei ole mitään määrättyä logiikkaa. Kun vaihdoin uudet jarrunesteet, niin tuo ABS-valo ei ole sen jälkeen palannut.

Auto kun pitäsi viedä katsastukseen ja mielellään sitten että kyseiset ongelmat eivät ole päällä,,;D
primu_patu

JJM

Olisko joku abs-anturi viallinen, -98 mallinen teki samaa eli rutisi kesäkelilläkin normaaleissa jarrutuksissa.

akkuhappo

Samaa itellä tekee -98, välillä rutisee kevyessäkin jarrutuksessa.. mutta abs valon sytyttää todella harvoin.. anturi vikaa veikkaisin myös, mutta kun valo ei pala niin leima tuli että napsui, absit kuitenkin toimivat vaikka satunnaisesti rutiseekin

primu_patu

Itse asiassa epäilen myös noita antureita tai niiden johtoja tuohon abs valoon, mutta että liittyisivät myös tuohon rutinaan niin se olisi mielenkiintoista.

Silloin kun tuo abs valo palaa niin abs ei toimi, ainakaan mulla. Jos valo ei pala niin abs toimii normaalisti vaikka joskus rutiseekin.

Ajattelin, että vikaa olisi tuossa hydraulipalikassa, että siellä jotekin menee nesteen väärintä paikoista ts. siellä olevat männät vuotaisivat.

Mutta pitää käydä nuo anturit vielä kerran kunnolla läpi ja putsata ne vastapalikat(ne hammastukset) tuolta pyörän päästä.
primu_patu

GT Primmu

Kannattaa myös tarkastaa ABS yksikön isoliitin ettei ole hapettunut ja sitten ABS hyd.yksikön vieressä oleva maadoituspiste.
Omassa primerassa paloi välillä ABS -valo ja jarrut rutisi, noi ed. mainitut kohdat kun putsasin niin sen jälkeen on jarrut toiminu.
Gt Primera -98
Toyota Crown ms-123 -84
Toyota Crown ms-123 -85
Maxima A33 (ex)

akkuhappo

#5
LainaaItse asiassa epäilen myös noita antureita tai niiden johtoja tuohon abs valoon, mutta että liittyisivät myös tuohon rutinaan niin se olisi mielenkiintoista.

Silloin kun tuo abs valo palaa niin abs ei toimi, ainakaan mulla. Jos valo ei pala niin abs toimii normaalisti vaikka joskus rutiseekin.

Ajattelin, että vikaa olisi tuossa hydraulipalikassa, että siellä jotekin menee nesteen väärintä paikoista ts. siellä olevat männät vuotaisivat.

Mutta pitää käydä nuo anturit vielä kerran kunnolla läpi ja putsata ne vastapalikat(ne hammastukset) tuolta pyörän päästä.

No varma en ole mutta järkeilin että jos tulee väärää signaalia antureilta niin abs alkaisi toimimaan ennen aikojaan vaikkei pyörä oikeasti olisi lukkiutumassa...  :-?

mutta silloin kun abs valo palaa, lukisi vikakoodit niin varmaan olisi fiksumpi, se on vaan itellä niin satunnaista ettei ole jaksanut vielä perehtyä koko hommaan, satunnaisesti tehnyt jo pari vuotta, pari- 4 kertaa vuoteen.

Cedricisti

#6
Saattaa olla vika tai ominaisuus, tai sit vikaa peitellään?

960 Volvon omistajan oppaassa kerrotaan että rutina on normaalia nopeuden ollessa alle 6km/h ja ABS keskusyksikkö haistelee näin järjestelmän toimintaa! Hassua vain on se, että rutistessaan ohjauspyörä väännättää aina oikealle...

Scally

Minulla oli 2001 primussa apparinpuolen abs än hammaskehä poikki. Se sotki apsit kevyessä jarrutuksessa juuri näin.

Scally

tarkkoja jos ollaan niin oli molemmilta puolin poikki. ne kun laitto niin jarrut asettu heti.

GT Primmu

#9
Onko löytynyt syytä abs-valoon ja tärinään polkimessa?
Aika usein sähkö-ongelmissa on syynä maadoitus...
Gt Primera -98
Toyota Crown ms-123 -84
Toyota Crown ms-123 -85
Maxima A33 (ex)

primu_patu

Terves

Jäi tämä asia vähän unholaan mutta tässä jatkoa.

Mulla jäivät rutinat ja abs valon palaminen kun vaihdoin jarrunesteet. Abs valo lakkasi palamasta heti vaihdon jälkeen ja noin viikon käytön jälkeen hävisi myös rutinat tuossa jarrutuksen lopussa.

Tuosta päättelin, että kyseessä on se että jarjunesteeseen on kertynyt niin paljon vettä sekaan, että ihan tuossa jarrutuksen lopussa rupee kuplimaan ja siitä johtuu tuo rutina.

Ja saatiin katsatettua autokin ja jarrut olivat loistavat katsastaja mielestä ..;)
primu_patu

kurttu

Taidat ajaa lähinnä rata-ajoa, jos joka jarrutus saa nesteet kiehumispisteeseen.

BA

#12
Puhtaan jarrunesteen kiehumispiste on merkistä ja laadusta riippuen jotain 250-350c välillä, kun vanhalla huonolla nesteellä se voi tippua ihan veden kiehumispisteen tasolle.

Reippaampi jarrutus maantievauhdista voi lämmittää jarruja jo sen verran että huono neste kiehuu ja jarrut häviää.

On tietysti myös mahdollista että jarruissa on ollut ilmaa joka on sitten vaihdon yhteydessä viimein poistunut ja ABS:n raksuttelu johtunut vain siitä.

NNisti

#13
Nojoo tulipas koodit luettua kun tuo absivalo alko palaan nyt kokoajan, kertoi että etu-vasen anturi oikarissa (short circuit)? Meinaako tuo nyt että itse anturi olis paskana, kun on näköjään oma koodi erikseen avoimelle piirille jolloin vois olettaa että piuha on silloin poikki? Eli kallis paukku tiedossa, prkl.

Alko sen jälkeen palaan ku käytin ohjauskulmien säädössä, tiedä nyt missä vaiheessa tarkalleen ku huomasin vasta pajalta lähdön jälkeen kaupasta lähtiessä että katoppas, valo palaa. Oli siellä pajan pihassaki niin helvetimmoinen kuoppa mitä ei lumelta nähnyt että tullessa etupää oikeen tipahti kolahtamalla. Kehtaskohan tässä alkaa oikeuttaan ajamaan, aika erikoinen sattuma jos muuten vaan anturi olis possahtanu hajalle just näihin aikoihin. Kai se niitten vastuu jos säätäessä rikkoneet tai kun eivät pihastaan pidä huolta että autot hajoaa?

Huomasin että jarrunestekin kyllä oli vähän alle minimin päässyt, pitää hakea nestettä ja lisätä mutta tuskinpa nyt tuosta johtuu kuitenkaan.

Muttajos nyt todnäk niin käy että ite joutuu laittaa kuntoon niin käykö näissä anturit miten ristiin, onko mitään halvempaa vaihtoehtoa kuin se kallis P11 boschianturi? P12:ssa anturit näyttää maksavan karkkirahaa verrattuna tähän, syytä voi vaan arvailla kun samalla tekniikalla kai nekin toimii...
Primera P11 GX Sportdeck -98 ga16de

Scally

LainaaMinulla oli 2001 primussa apparinpuolen abs än hammaskehä poikki. Se sotki apsit kevyessä jarrutuksessa juuri näin.

Olethan tarkastanut tämän.?

Alppu

Lainaa

Huomasin että jarrunestekin kyllä oli vähän alle minimin päässyt, pitää hakea nestettä ja lisätä mutta tuskinpa nyt tuosta johtuu kuitenkaan.



Onko siinä korkissa tai jossain nesteen tason tunnistinta?


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

NNisti

#16
Lainaa
Onko siinä korkissa tai jossain nesteen tason tunnistinta?

Korkki oli kyllä ihan "irti ja kuuseen"-mallia eikä siinä ainakaan johtoja ollut, liekkö sitten säiliössä. Mutta eikös jarrunesteen vajauksen pitäs yleensä sytyttää käsijarruvalo? No, nestettä tuli kuitenkin lisättyä.

Tänäaamuna kun lähdin ajaan niin valo loisti taas mutta vähän ajan päästä sammui itekseen eikä taas palanut töistä tullessakaan. Henkimaailman hommia... Olisko sittenkin tuo vikakoodin ilmoittaman anturan piuha nitin-natin-katki. Hammaskehäkin on luultavasti jommaltakummalta puolelta katki kun tekee kans tuota hitaassa vauhdissa kevyellä jarrutuksella nakutusta joskus. Mutta pääasia jos pysyis tuo valo nyt ainakin poissa kunnes jaksaa asiaan perehtyä paremmin...
Primera P11 GX Sportdeck -98 ga16de

Shooter

Mulla sytyttelee P12 farkun ABS-valoa. Tuntuu että syttyy vain kun vauhtia on 80-100km/h. Kun auton sammuttaa myös valo sammuu ja ABSit toimivat taas seuraavaan syttymiskertaan saakka normaalisti. Olisko kosketushäikkää? Miten tuo vauhti voi vaikuttaa tuon virheen syntyyn?

Totenkopf

Itsellä näyttää absille koodia 21, eli katkos oikean etupyörän anturilla. Ajattelin uusia tämän anturin ja liittimen välisen johdon. Nyt jos jollakin olisi rikkinäinen anturi, niin olisi hyvä saada kuva katkaistusta johdosta, jotta kävisi ilmi poikkipinta-alat sunmuut.
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

Kebardi

#19
Onko jollekki jo selvinny tuo rutisimisen syy?
Emännän autossa rutisee oikea etujarru kun painaa hiljaa jarrua!
Käytin korjaamolla että tutkisivat syyn ni sanoivat että on kierot jarrulevyt mutta ei polkimissa tunnu tärinää ynm.

HannuN

Milläs te olette niitä koodeja lukenu absii liittyen? Kahes korjaamos kävin, ekas löytyoikee liitin mut softa ei tuntenu Primeraa jamerkkipuulaaki rupes vaa heti tarjoo ohjainlaite vikaa edes lukematta...
Yritin hakee ohjeita, onnistumatta täydellisesti, jotain pinnejä pitää yhdistää/maadoittaa? Eli onko jollain toimivaa linkkiä missä olis ohjeet ja ne koodin luku ohjeet?

Jerkus

#21
http://www.dnsf.org/showthread.php?25686-Almera-N15-ABS-ongelma

Tuolla saa myöskin Primeran P11 mallin luettua. Oma ongelmani selvisi tuolla ohjeella.

flanders

Olisko vetonivelen sakarapyörä halki.

Koomikko

Onko etupyörien abs anturi paikallaan pelkästään painamalla? Miten anturin saa irti ehjänä? Vaikuttaa kovin ruosteiselta. Auto P11 - 98.

NNisti

Isot pojat sanoneet ettei sitä ehjänä irti saa, kun on vuosien myötä ruostunut yhdeksi puuksi siihen kiinni.
Primera P11 GX Sportdeck -98 ga16de

Alppuu

Onko tästä paikasta kokemuksia?

http://www.skruvat.fi/

Ajattelin jos tuolta tilaisi uuden ABS anturin Almeeraan..

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

Ostin Fiksuksesta uuden anturin ja nyt mennään ABSit toimien (hyvä ominaisuus talvella)...

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4