Kirjoittaja Aihe: Micra (K10) vetää ajossa oikealle.  (Luettu 385 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -Vilperi-

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 56
Micra (K10) vetää ajossa oikealle.
« : Maaliskuu 14, 2015, 18:47:20 »
Elikkäs, mikäs mahtas olla vikana ko vetää aika reilusti ohjausta oikealle? Auto on juuri katsastettu joten ei nivelissä ihmeitä välyksiä pitäis olla. Autoon on vaihdettu polon säädettävät etutolpat. Ja syö kuljettajan puolen eturengasta jonkun verra enemmän mitä toista puolta...

Voiko aurauskulmat vaikuttaa noin paljon vetelyyn? ja eikö silloin se söisi yhtäpaljon kumpaakin rengasta?
3kpl Nissan Silvia s12
2kpl Toyota Carina TA60
1kpl Nissan King Cab

Poissa ILVES-Joe

  • NCF jäsen
  • Yleisvalvoja
  • *****
  • Viestejä: 7 538
  • Moderaattori, MR-tarkastaja
Re: Micra (K10) vetää ajossa oikealle.
« Vastaus #1 : Maaliskuu 14, 2015, 20:44:05 »
Ajettaessa molemmat etupyörät ovat kulkusuuntaan nähden samassa kulmassa eikä kuten Whee asian esitti.
Fysiikan voimat ja akselien geometria määrittelee miten pyörät asettuu ja mikä on kulkukulma.

Kuluuko rengas tasaisesti?
Mikäli sisäpuoli kuluu enemmän niin camper on todennäköisesti negatiivinen ja vastaavasti ulkoreunan kuluessa camper on positiivinen, asiaan myös vaikuttaa onko aurausta vai haritusta ja miten paljon.

Kannattaa viedä auto nelipyöräsuuntaukseen jossa on laitteet joilla pystyy tarkistamaan kaikki pyöränkulmat.
Aurauksen on helppo mitata kotioloissa, camperkin onnistuu jos on oikeanlaiset välineet ja tekniikka, caster vaatii hieman enemmän askartelua.

Olen kohtuu paljon kilpureitten kanssa noita pyöränkulmia ruuvannut mutta karu totuus paljastui kun vein auton kunnolliseen mittaukseen.
B310 Coupe, B310 AT, Fairlady SPL310, PMC Skyline, LB10,  Homer F20 2kpl, FG103
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/
http://ilvesjoe.nettigalleria.fi/main.php