Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Nissan Micra K10 moottoriksi CG13DE tai CGA3DE

Aloittaja isok0rsto, elokuu 13, 2011, 11:15:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Miikka

Lainaa

Tämä kävi itselläni mielessä kanssa... Tuolla aussifoorumilla vaan kun katselin jonkun projektia jossa litraseen oli laitettu isomman sisuskalut niin tuli mäntä millin yli lohkosta...

Samalla kun pikavilkasin tuon iskun niin selvis että männissä on ainakin eroa, juurikin tuossa korkeudessa. Kellään kiertokankien mittoja?
ison C:n ja pikku V:n [b]huoltopäälikkö[/b]
Nissan Patrol 160 T Super Roof
Datsun 100A*rojekti 1.4T*
Datsun 100A@140A
R20&K11

[u]Datmönkijä 150AY[/u]

VHi

Micra.org.uk-foorumilla joku bulgarialainen oli tehnyt moisen vaihdoksen ja mielestäni ei se mikään monimutkainen juttu ollut. En nyt tietenkään tähän hätään löytänyt sitä juttua, mutta siinä oli kuvakin moottoritilassa ja kannakkeet oli juu hitsattu toiseen kohtaan.
K10 1.0 GL ´85 | Myyty: K11 1.3i GX ´99 | K10 1.2 L ´92

Tee_Koo

Lainaa
Miten iskunvaimentajat jousineen? Tavoitteena olisi myös parantaa ajo-ominaisuuksia, kun tuo k10 on niin pehmeä lulla.
Eteen Honda Preluden jouset ja taakse VW Corrado GTi:n vieterit. Tulee sopivan jämäkkä, mutta ei kuitenkaan kivireki :)

Lainaa
Näitä huhuja kun aina liikkuu niin entä jos tuosta koneesta käy hakemassa dynopaperin, joka on sallituissa teholukemissa? Jos vaikka "unohtuu" kuristus ilmanputsarin jälkeen kun dynossa käydään niin tehot putoavat tuon sallitun rajan alapuolelle... Vai katsotaanko ne tehot sen moottorinluovuttajan papereista kylmästi?
Periaatteessa jos turbon kanssa katsastat, niin tällöinhän eivät enää päde mitkään valmistajan ilmoittamat tehokäyrät, vaan moottori katsotaan niinsanotusti "omavalmisteeksi". Tällöin tuijotetaan vain ja ainoastaan sitä dynolappua jonka konttorille viet.

LainaaAinakin nimimerkillä Tee Koo on varmasti kokemusta E-sarjan koneen sovittamisesta Micran keulalle. Aussifoorumilla lukiessani törmäsin myös väitteeseen, että E-sarjan laatikko käy suoraan ilman mitään muutoksia CG- ja täten myös M -sarjalaisten perään. Totta vai tarua?
Muistelen itsekin lukeneeni, että E-sarjan laatikko olisi käynyt suoraan CG13DE moottorin perään, mutta saatan olla väärässä. Sen kyllä osaan sanoa 100% varmaksi että E-sarjan kone ei käy MA-sarjan laatikkoon.

Vetareista ja kiinnikkeistä en osaa sanoa, koska ei ole pihassa enää yhtään MA-koneista Micraa. Mutta jos hitsaus onnistuu, niin helppohan se on itsekin tehdä moottorille kiinnikkeet. Kunhan vain ovat tarpeeksi jämäkästi tehty ja hyvällä saumalla niin kelpaa katsastusmiehelle. Kelpasivathan nuo omankin Micrani itse tehdyt kiinnikkeet, vaikka hyvin vähällä kokemuksella silloin 16-vuotiaana ne tuhersin tehdä. Konekin on jopa pysynyt paikoillaan edelleen, tai sitten on vain ollut tuuria ;D


Lainaa
Vähäpäästöisessä koska moottorin tulee olla päästöihin vaikuttavine osine alkuperäinen, vastaus on kyllä.

Jos autosi olisi ei vähäpäästöinen niin sillon ton vois laittaa "omavalmistemoottorina" jolloin menis penkkilapulle.
Onkos tämä kyseinen K10 vähäpäästöinen? Jos on, niin sitten turbottaessa joutuu käyttämään VTT:n mittauksissa. Mikäli ei ole vähäpäästöinen, niin voi dynolapulla todistaa tehot.


Lainaa
Mutta tuo on silkkaa pXskaa ettei turbo muka kelpaa vertailumalliksi, miksei muka? sitä on sarjatuotantona tehty nissanin toimesta, joten sen pitää kelvata jossei kelpaa lähikonttorilla, niin ajakaa vaikka naapuripitäjään. SuperTurboakin kun vissiin on tuo 10 000kpl tehty ni se ei oo mikään koesarjakaan, sen ymmärrän että Fjord SierraMadrea ei välttämättä saa kasivertaukseen, kun sen yli 4litrasta XR8 versiota on tehty vaan pieni sarja eteläafrikkaan, mutta tää on ny ihan eri asia kun valmistumäärät on noin suuria.
Ei vain kelpaa, koska autoa ei ole tuotu yleiseen myyntiin Eurooppaan, tai Pohjois-Amerikkaan. Asia on varmistettu monelta konttorilta ja Trafilta.

Lainaa
Tai jos jätät sitä 1.3sta rakentelematta, heität vaan konehuoneeseen ja toivot että leimamiestä ei kiinnosta että 3dl ylikokonen kone.
Tai jos ajelet vaikka koko ajan kännissä ja toivot että poliiseja ei kiinnosta? ::) ;D Ja kuten Tarekin mainitsi, niin vakuutusyhtiöt eivät tykkää, vaikka et olisikaan aiheuttanut itse onnettomuutta.

Lainaa
mutta itse vähän skeptinen olen laittamaan kahta tiivistettä päällekkäin... vai toimiiko se oikeasti kahdella tiivisteellä? :-?
Ovat jotkut käyttäneet ainakin Fordin ohc-konetta turbottaessaan kahta kannentiivistettä ilman ongelmia.
100A A12 -75, 100A A14 -75, Cherry A12 -80, Pulsar NX E16 -82, Micra E15ET -83, Sunny Coupé E15 -85, Sunny E16 -87

Ja Subaruja ja Mazdoja ja muita romuja...

BA

#33
LainaaNäkyy olevan CG10DE ja CG13DE erona vain iskun pituus ni äkkiäkös tuota litrasen lohkoon kasaa isomman.. CGA3DE on sitten jo millin isompi poraukseltaan...


Ei se ihan noinkaan mene. :)

Eri nokat, erilaiset vesikanavat, erilainen lohkon yläosa, ja sitämyöten myös kansi. Kun kannen ja lohkon välissä on vesikanavat erilaiset, ei kannet ainakaan päikseen ihan täysin sovi. Tai sopii ne päällekäin ja varmasti jotenkin toimiikin, mutta neste ei kyllä virtaa ihan niinkun pitäs.
Nokat sopii ainakin ristiin litrasesta ykskolmoseen, ykskolmosessa enemmän nostoa. Vauhtipyöräkin on erilainen, CG10DE:ssä "tavallinen kiinteä" kun CG13DE:ssä erillisellä "joustolevyllä".

Luonnollisesti myös kiertokanget ja kampiakseli on erilaiset, tässä tapauksessa kampiakseli reippaasti ulkonäöltäänkin. CG10DE on neljällä vastapainolla, kun CG13DE on kahdeksalla.
CGA3DE:ssä on sitten enemmänkin parannuksia koko koneessa.

Mutta sisuskalujen vaihto on ihan yhtä laitonta kun se moottorin numeron muuttaminen, vähän työläämpää vaan... Ja pienempi riski jättää rukkaset väliin kun ei muuta muuta kuin numerot.  ;D

Mutta pelkän alakerran voi kyllä kasata ykskolmosen osilla litrasiin kuoriin, CG13DE ei siitä pelkästään sillä kyllä tule. :)


Miikka

Hyvä että faktaakin tulee  ;)

Eli kannattaa hommata CGA3DE johon muuttaa numerot  ;D

ison C:n ja pikku V:n [b]huoltopäälikkö[/b]
Nissan Patrol 160 T Super Roof
Datsun 100A*rojekti 1.4T*
Datsun 100A@140A
R20&K11

[u]Datmönkijä 150AY[/u]

isok0rsto

#35
No niin! Täälä päivämäärällä kotiutui kotitalliin vuoden 1989 aito ja alkuperäinen Nissan Micra Super S. Kaikki Super S paketin himppeet paikoillaan yms. Mittarissa 240tkm ja auton kaikki peltiruosteet mahtuvat euron kolikon kokoiselle alueelle.

Vikoina voidaan sanoa että venttiilin välykset liian isot (naputtaa yksi pakoventtiili), ilmansuodatin tukossa ja etupuskuria kohaistu johonkin, ei kuitenkaan paha korjattava. Pakoputki tuhisee jostain väliltä vähän kaasua painettaessa ja etukajarit ovat mykkiä.

Ja koneenahan on MA12 vapaapäästöisenä, eli ei EGR:ää, kattia tai muita turhakkeita hyvän moottorin toimintaa häiritsemässä. Ja laatikkokin on ilmeisesti pitkävälitteinen? Kun kierroksia on ainoastaan kiekkamittarin mukaan 3000rpm kun vauhtia on 120km/h.

Eli sellainen aihio, nyt pitäisi vaan päättää mihin suuntaan tuota alkaa jalostamaan.

TeeKoo antoi jo kullanarvoisen vinkin jousista, preluden jouset paikansin jo, mutta mistäs nuo corradon vieterit taakse? Ja kysehhän on nyt juurikin niin että preluden etujouset eteen ja corradon takajouset taakse? Miten, laskeeko auton maavara nuilla? Ja menee ilmeisesti bolt-on sitten?

Miten menee päästökuviot? Kun tuo on vapaapäästöinen niin jos siihen laittaa nyt esim sen CG13DE koneen, joka on alunperin vähäpäästöinen mutta auto on vapaapäästöinen, niin saako katit ja muut turhakkeet jättää pois, vai muuttuuko auto vähäpäästöiseksi koneen myötä?

Ja TeeKoo, eli jos tuohon vapaapäästöiseen MA12 koneeseen pistää hyrskyttimen, esimerkiksi Garretin T2 niin muuttuuko kone omavalmisteeksi, joka saa olla ahdettu kunhan siihen haetaan vaan dynosta paperit, että tehot eivät ylitä sallittua rajaa?

Tero-75

Lainaa
Miten menee päästökuviot? Kun tuo on vapaapäästöinen niin jos siihen laittaa nyt esim sen CG13DE koneen, joka on alunperin vähäpäästöinen mutta auto on vapaapäästöinen, niin saako katit ja muut turhakkeet jättää pois, vai muuttuuko auto vähäpäästöiseksi koneen myötä?
Korin ikä määrää päästötason, eli katit ym saa jättää pois kunhan menee päästöistä läpi. Nyrkkisääntönä uudemman koneen saa vaihtaa vanhempaan koriin, mutta ei toisinpäin.

Lainaa
Ja TeeKoo, eli jos tuohon vapaapäästöiseen MA12 koneeseen pistää hyrskyttimen, esimerkiksi Garretin T2 niin muuttuuko kone omavalmisteeksi, joka saa olla ahdettu kunhan siihen haetaan vaan dynosta paperit, että tehot eivät ylitä sallittua rajaa?
Juurikin näin. Auto on riittävän vanha ettei mitään erityisiä päästö- ym vaatimuksia ole.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Tee_Koo

#37
Lainaamutta mistäs nuo corradon vieterit taakse? Ja kysehhän on nyt juurikin niin että preluden etujouset eteen ja corradon takajouset taakse? Miten, laskeeko auton maavara nuilla? Ja menee ilmeisesti bolt-on sitten?
Ja nuokin Preluden jouset täytyvät olla muistaakseni 80-luvun puolivälin mallista että passaavat. Kannattaa vielä verrata keskenään ennen kuin alkaa väkisin tunkemaan tai turhaan ostamaan ;) Noita mk1 Corrado Gti:n jousia sai vielä joskus ihan kun asteli normaaliin varaosakauppaan ja sellaiset tilasi.

Menevät ihan bolt on :) Maavara ei kylläkään laske, mutta alusta muuttuu jämäkämmäksi.


Sen verran vielä tuohon päästöasiaan puuttuakseni, eikös se ollut niin että jos turbon kanssa katsastaa auton joka on väliltä 8/87-91 niin tarvitsi silloin katalysaattorin? Tai siis ainakin pelkät kuoret jos muutoin menee päästöistä läpi...
100A A12 -75, 100A A14 -75, Cherry A12 -80, Pulsar NX E16 -82, Micra E15ET -83, Sunny Coupé E15 -85, Sunny E16 -87

Ja Subaruja ja Mazdoja ja muita romuja...

grunertee

Lainaa
Sen verran vielä tuohon päästöasiaan puuttuakseni, eikös se ollut niin että jos turbon kanssa katsastaa auton joka on väliltä 8/87-91 niin tarvitsi silloin katalysaattorin? Tai siis ainakin pelkät kuoret jos muutoin menee päästöistä läpi...

Lainaus AKE:n sivuilta:
"...
Henkilöauton, joka on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.7.1987-31.12.1991 välisenä aikana ja jota ei ole merkitty vähäpäästöiseksi, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää ECE R15-04 pakokaasupäästönormit. Korjaamolla tai katsastustoimipaikalla tehty käytönaikainen pakokaasupäästömittaus ei tällöin riitä. Pakokaasupäästöistä tulee hankkia valmistajan, valmistajan edustajan taikka puolueettoman tutkimuslaitoksen todistus siitä, että auto täyttää moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeenkin em. päästönormit. Näiden vaatimusten katsotaan täyttyvän jos autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.

Esimerkki.1.

Vuonna 1990 käyttöönotettuun autoon (ei vähäpäästöinen) asennetaan turboahdin. Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan Tutkimuslaitoksen mittaus tai vaihtoehtoisesti sopivan katalysaattorin jälkiasennus.

..."

;)
B11 Datsun-Nissan Sunny Van 1.5T (E15ET) DX -90
N13 Sunny Sedan 1.6 GTI (CA16DE) -88 S/C (toyota sc12) IC+WMI RIP
N13 Sunny HB 1.5T (E15ET) -87 A/C RIP
AR 156 V6 -99 RIP
Volvo V40 D2 -14

Alppu

#39
Lainaa

Lainaus AKE:n sivuilta:
"...
Henkilöauton, joka on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.7.1987-31.12.1991 välisenä aikana ja jota ei ole merkitty vähäpäästöiseksi, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää ECE R15-04 pakokaasupäästönormit. Korjaamolla tai katsastustoimipaikalla tehty käytönaikainen pakokaasupäästömittaus ei tällöin riitä. Pakokaasupäästöistä tulee hankkia valmistajan, valmistajan edustajan taikka puolueettoman tutkimuslaitoksen todistus siitä, että auto täyttää moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeenkin em. päästönormit. Näiden vaatimusten katsotaan täyttyvän jos autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.

Esimerkki.1.

Vuonna 1990 käyttöönotettuun autoon (ei vähäpäästöinen) asennetaan turboahdin. Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan Tutkimuslaitoksen mittaus tai vaihtoehtoisesti sopivan katalysaattorin jälkiasennus.

..."

;)


Autosta ei tule kuitenkaan vähäpäästöisempää vaikka sinne katin laittaakin(?) Eli tyhjä katti tai katiin sisäputki? 
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

grunertee

Lainaa


Autosta ei tule kuitenkaan vähäpäästöisempää vaikka sinne katin laittaakin(?) Eli tyhjä katti tai katiin sisäputki? 

Kori määrää päästövaatimukset. Ilman toimivaa lambda-ohjausta tavallinen kolmitoimikatalysaattori ei taida autoa paljoa vähäpäästöisemmäksi tehdä (CO, HC, NOx). Omalla kohdalla muutoskatsastuksessa ei ainakaan katsuri pyytänyt näyttämään kattia sisältä vaikka pulttilaippa olisi ollut sopivasti. Virtaahan se putkitettu katti. Mutta onhan mahdollista viritellä vanhaa koslaa sleeper-"vähäpäästöisemmäksi" (vaikka ei ole pakko) kun tekniikkaa muutetaan ja lambda-ohjaushan on järjestelykysymys..  ;D Ja tavallinen katti sisuskaluineen vaimentaa ääntä mukavasti. 
B11 Datsun-Nissan Sunny Van 1.5T (E15ET) DX -90
N13 Sunny Sedan 1.6 GTI (CA16DE) -88 S/C (toyota sc12) IC+WMI RIP
N13 Sunny HB 1.5T (E15ET) -87 A/C RIP
AR 156 V6 -99 RIP
Volvo V40 D2 -14

isok0rsto

Noniin, hetken hiljaiselon jälkeen taas Micraa.

Auto seisoi pari viikkoa paikoillaan ja siitä vein suoraan pakokaasutestiin. Vähän nyki matkalla mutta en kiinnittänyt sen enempää huomiota koko asiaan. Perillä sitten siinä nosturin nokassa sen käydessä tyhjäkäyntiä huomasin, että putkesta työntää sinistä öljysavua niin että ihan jo hirvitti.

Ei siinä mitään, ukko vetäisi päästötestin ja kehui että menisi vaikka kattiauton päästöistä läpi, mitä nyt vähän laihalla pyörii. Kysyi vielä että saako säätää kohdalleen kun ois nyt kone sopivasti letkunpäässä niin sais kerralla ettei ainakaan laihaseosleikkaa.

No enhän minä tietenkään ainakaan estelemään alkanut, harvemmin moinen tilaisuus vastaan tulee. 5min myöhemmin kärry hyrisi kuin tyytyväinen kissa, parin metrin päästä ei edes kuullut että olisi käynnissä!  :)

Sinisestä pilvestä auton takana ukko sanoi vaan että anna sille lenkkaria kotimatkalla niin kyllä se siitä, juuri vaihdetut öljyt niin vanhojen rippeiden kanssa jotenkin reagoi.

Tein työtä käsketyä ja kotimatkalla todellakin annoin sitä lenkkaria, kotona sitten ei enää sinistä tullut... Mikähän lie sitten? Öljyt kyllä vaihdoin, että olisiko ennen sitä ollut jotain kuraa öljynä?

Niitä jousia kun vatvottiin niin mitenkäs nämä? Free delivery ja kaikki... Kukaan tilannut tuolta E-Partsilta mitään?

http://e-parts.co.uk/product.asp?catalog=V403000&productid=060220&ve=&manu=36

isok0rsto

On ollut työkiireistä johtuen nyt hiljaiseloa projektien kanssa, Micra on jokapäiväisessä ajossa ja pelaa hyvin. Tänään sitten ajellessani ST1:sen ohi syttyi pieni piru korvan taakse ja ei kun mittarin viereen.

RE85:sta kauniista sinisestä pistoolista tankki puolilleen ja ei kun baanalle. Hyvin pelaa, mitä nyt tyhjäkäynti vähän seilaa 800rpm ja 1000rpm väliä.

Sitten ajattelin kuitenkin antaa aluksi vielä vähän sääliä ja blandasin koko hoidon V-Powerilla niin, että tankissa on nyt seos n.60% RE85 ja loppu V-Poweria.

Hyvin nissani pelaa ja tällä yhdistelmällä litrahintakin jää siedettäväksi 1,3€/litra...

Että sellainen flexifuel...

Miksutus

Morjens!

Pakko oli avausviestillä lähteä nostamaan vanhaa ketjua kun ei kehtaa uutta avata. Tuossa on minulla K10 mallinen Micra ja AVK:lta koukkasin K11 kopan mistä pitäis tuo CGA13DE nakata paikoilleen tohon vanhempaan koppaan.

Kysymyksiä on paljo,, konehan käy suoraan minulle ja laatikko on sama, vain välityksissä eroja. Mutta muutoskatsastukseen tarvitsisin jotain tietoa onko MA10ET koneisessa Micrassa jotain eroa tuohon normaaliin MA12 koneiseen verrattuna? Onko kenelläkään minkäänlaista luotettavaa dokumenttia mallien eroavaisuuksista minkä uskaltaisi konttorin sedälle näyttää? Turbossa on tuuletetut levyt, mutta katsoin et K11 korissa on isommat levyt ja satula isommalla männällä, kävisköhän nuo kiinni suoraan?

Sitten itse koneen asennus, miten ajonesto kannattaisi hoitaa? Käyköhän uudenmallin korkeussäädettävä rattiakseli vanhaan, saisi virtalukkoineen päivineen kaiken matkaan ja kiinni. Entä mittaristo, miten vikavalojen toimivuus? Ne olisi mukava saada toimintaan, vaatiiko sähkötöitä vai onko olemassa helppo ratkaisu?

Käykö iskarit yms. vanhaan tuosta uudesta? Sais jämymmän budjettialustan.